Jump to content

Diffusers bij Buell en RenéN


René N.
 Share

Recommended Posts

Ja maar bij Jerry was de ruimte zwaargedempt,daarbij zat je ook nog in soort tentje zodat alle klanken bij je aankwamen.
Hij had een zeer korte nagalmtijd,gemeten door Berret van het groene forum die veel studio ervaring heeft.
Zowat elke ls klonk goed bij Jerry,maar nooit zo goed als Acoustat vliezen,die waren aan de vloer en een frame van ijzer bevestigd met op elke ls 20 kilo ijzer.
Daar is dus wel het een ander aangepast om zover te komen.
Leuk topic.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, carl said:

Er waren mensen die nogal sceptisch stonden tegenover diffusie.

Er zijn meerdere methoden voor diffusie. Het probleem is niet de diffusie op zich, maar de kleuring die het mee kan brengen. Met name bij de RPG achtige modellen. By poly's is dat veel minder aan de orde. Ook is de diffusie bij de laatste veel uniformer.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Seed7 said:

Er zijn meerdere methoden voor diffusie. Het probleem is niet de diffusie op zich, maar de kleuring die het mee kan brengen. Met name bij de RPG achtige modellen. By poly's is dat veel minder aan de orde. Ook is de diffusie bij de laatste veel uniformer.

 

Die kleuring zie ik zo maar niet ontstaan. Wat een RPG diffuser doet, is het geluid verdelen dwars op de richting waarin de lamellen staan. In de lengte verdelen ze niks mits haaks aangestraald, maar schuin aangestraald weer wél. Een Skyscraper doet dat in beide richtingen, maar de werking is min of meer gelijk. De laatste is wel wat stabieler (mits van massief hout gemaakt) en zal dus minder van zichzelf resoneren. De diffusers van Toine zijn echter behoorlijk massief in elkaar gelijmd. Voor zo'n gebogen plaatje triplex ligt dat weer anders.

sound diffusor

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Groovy said:

Ja maar bij Jerry was de ruimte zwaargedempt,daarbij zat je ook nog in soort tentje zodat alle klanken bij je aankwamen.
Hij had een zeer korte nagalmtijd,gemeten door Berret van het groene forum die veel studio ervaring heeft.
Zowat elke ls klonk goed bij Jerry,maar nooit zo goed als Acoustat vliezen,die waren aan de vloer en een frame van ijzer bevestigd met op elke ls 20 kilo ijzer.
Daar is dus wel het een ander aangepast om zover te komen.
Leuk topic.

Die Acoustats klonken werkelijk bijzonder. Al vond ik het laag wat ongecontroleerd en te vet overkomen. Dat zou je van electrostaten niet verwachten. Maar hij had er dan ook een soort van kast omheen gebouwd.

Link to comment
Share on other sites

Ja klopt.
Hij had ook lakens onder het plafond hangen en daar kranten op gegooid.
Hij kreeg het ook voor elkaar om de muzikanten te laten horen zoals ze op het podium stonden,je kon ze aanwijzen hoewel hij beter dan ik.
Hij gebruikte daar dozen voor die hij op een bepaalde manier tussen en naast de ls zette, echt sommigge muziekanten stonden ook buiten de ls.

Bijzonder hoe hij er mee bezig was.
Dat kan alleen in een mancave en dat was zijn huiskamer.

Wat kritiek op de laagweergave betreft was je niet de enige.

 

 

 

 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

 

Die kleuring zie ik zo maar niet ontstaan.

sound diffusor

 

Ik kan de RPG paper niet zo snel vinden, dat gaat over de Helmholz effecten van dat soort diffusors.

Hier wel een vergelijk tussen een aantal diffusors. Daar zie je dat de poly een gelijkmatige energie verdeling heeft en de beiden anderen niet.

Als je geluid diffuus weerkaatst en er komt niet in alle richtingen exact dezelfde verdeling van energie over het spectrum terug heb je kleuring, vervorming. Zoals je in de plaatjes kunt zien maakt het nogal uit onder welke hoe je tov de diffusor zit. Kijk ook naar hoe diep de dips in de grafieken zijn bij de niet poly's.

 

Als een poly van triplex gemaakt is dan is dat suboptimaal. Je kunt echter heel goed de achterzijde dempen met massa en de ruimte er achter met steenwol oid vullen. Dat levert je dan een bas absorber op. Er zijn gelukkig ook andere materialen. Je kunt zelfs een muur zo metselen. Vergeet bij de triplex versie echter ook niet de extra stijfheid die je introduceert door het buigen.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ove Rickland said:

Dit is al een oud idee dat door de mannen van Sonore al twintig jaar geleden in de praktijk is gebracht. Ze plaatsen dwars in een woonkamer een gesloten wand met daarin ruim dertig kleine, uitgesneden woofers, zonder rolrand, die maar op enkele punten vast zaten. In feite dus een oneindige baffle. Dat werkte fantastisch, maar alleen niet te verkopen. Op basis hiervan zijn toen de Statements ontwikkeld, die sommigen hier wel gehoord hebben en er nog steeds lyrisch over spreken.

Leuk dat je het aanhaalt Ove. Het klopt het systeem staat nog steeds bij Cock. Maar niet aangesloten. Ik begrijp dat het 17 uitgesneden woofers en 17 bandtweeters per kant zijn. Misschien leuk om deze speakers af te stoffen en te bekijken bij een volgend bezoek.   Ik zou Cock toch nog eens doorzagen over luidsprekers in het algemeen, daar is dit een prima voorbeeld van, zeker leuk als gespreksonderwerp. Eerst die corona het land uit. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gisterenavond weer bij Fred geweest, hij had één stel diffusers geschilderd en de andere niet. Dus was dit het moment om de verschillen te horen. We hebben eerst zónder diffusers geluisterd, toen met de geschilderde exemplaren en toen de niet geschilderde versie. Zonder vond ik het toch weer ietwat hard klinken. Ik was ook bang dat ik dat met de geschilderde versie óók zou vinden, maar dat was zeker niet het geval. De energie die er was bleef aanwezig, maar totaal geen hardheid te bekennen. Wel een hele mooie ruimtelijkheid, detailweergave en dynamiek. Ook geen versmering meer, waardoor het livegevoel, het erbij zijn zeg maar, er weer helemaal was.

 

Daarna dus de niet geschilderde en daar kakte het helemaal in. Dynamiek weg, veel minder details hoorbaar, nee, dit was het hem niet.

 

Dus het was heel duidelijk, Fred moet ze nog gaan afschilderen.... B)

Link to comment
Share on other sites

Na gronden en 1x aflakken.

Nu nog 1x schuren en definitief aflakken en mijn vrouw overtuigen dat dit heeeel mooi staat 🤣😂, en heeel nodig is voor mijn muziekbeleving 😇

 

IMG-20210111-WA0007.jpg

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Vanmiddag heb ik bij mij wat met de Diffusers zitten schuiven. Ik had gisterenavond de twee ongeschilderde exemplaren van Fred mee mogen nemen om ze ook bij mij te proberen. Eerst heb ik die twee aan de achterkant van de Open Baffles gezet, maar dat was niet zo’n succes, ik had er meer van verwacht. Toen die twee op de schuine stukken van de erker gezet en dat was al een hele verbetering, maar het werd pas écht goed toen ik er twee van mij die ik aan de voorkant van de Baffle had staan er ook bij zette. Er was direct een heerlijke betrokkenheid bij de muziek, het live gevoel, alsof je er bij bent zeg maar. Dít is wel iets waar je naar streeft. En blijkt ook weer hóe belangrijk akoestiek is. Dan kan je nóg zulke dure apparatuur hebben, als de akoestiek niet goed is….

 

Maar goed, ook ík moet nu aan het schilderen...

 

Diffusers%20klein.jpg

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

Herkenbaar jullie bevindingen tussen onbeschilderd en beschilderd. Als de diffuser beschilderd is er meer dynamiek en energie en drive herinner ik mij. Althans dat was bij mij toen zo.

@Buell Je achterste difussers op de vensterbank staan mijn inziens erg hoog. Heb je al geprobeerd om ze voor de radiateur te zetten en wat dat doet in de geluidsbeleving. Mijn inziens vang je dan meer op en wat ten goede komt aan je geluidsbeeld.


@René N. Staan jou diffusers op de zijkant wel op het 1e reflectiepunt en dan met name de eerste die het dichts bij je luidsprekers staan. Of is dat een vertekend beeld op je foto? 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, audiofreak said:

@René N. Staan jou diffusers op de zijkant wel op het 1e reflectiepunt en dan met name de eerste die het dichts bij je luidsprekers staan. Of is dat een vertekend beeld op je foto? 

 

Ik heb er daar juist eentje weggehaald en de andere twee weer iets richting luidspreker geschoven, want Toine vond ze te dicht op de speakers staan. Ik hád ze namelijk op die eerste reflectiepunten staan. Ik denk dat hij bedoelde dat de luidsprekers te dicht op de muur staan, maar daar kan ik niets aan veranderen.....

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, audiofreak said:


@Buell Je achterste difussers op de vensterbank staan mijn inziens erg hoog. Heb je al geprobeerd om ze voor de radiateur te zetten en wat dat doet in de geluidsbeleving. Mijn inziens vang je dan meer op en wat ten goede komt aan je geluidsbeeld.


 

Moet ik nog proberen met de geschilderde versie. Maar ga het zeker doen. Eerst ga ik ze afschilderen, daarna verder testen en zoeken naar de ideale plek. Al lijkt dit aardig in de buurt te zitten. Heb wel akotherm absorptie panelen voor de verwarming gezet in  combinatie met de diffusers op de vensterbank, dit was geen succes. 

To be continued 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

 

Ik heb er daar juist eentje weggehaald en de andere twee weer iets richting luidspreker geschoven, want Toine vond ze te dicht op de speakers staan. Ik hád ze namelijk op die eerste reflectiepunten staan. Ik denk dat hij bedoelde dat de luidsprekers te dicht op de muur staan, maar daar kan ik niets aan veranderen.....

Te dicht op de muur kan niet. Dat is prima. Wat wel belangrijk is dat je de difussers op de 1e reflectiepunt zet. Het opzoeken van je 1e reflectiepunt doe je met de spiegelmethode.

Spiegelmethode : Je gaat  op je luisterplek zitten en een ander persoon gaat met een spiegel langs de wand/muur lopen vanaf de luidspreker naar de luisterplek toe. Als degene die op de luisterplek zit de luidspreker in de spiegel ziet is dat je 1e reflectiepunt en daar zet je de difusser. Heb je meerdere difussers dan pak je daar het midden van en die zet je dus op het 1e reflectiepunt. reflectiepunt.
Voor de difussers achter de luidsprekers doe je het precies hetzelfde. Dan zet je de spiegel op de achterwand en als je dan in de spiegel je luidspreker ziet is dat het 1e reflectiepunt. Dat doe je dus aan elke kant dus linker en rechter luidspreker.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, René N. said:

Gisterenavond weer bij Fred geweest, hij had één stel diffusers geschilderd en de andere niet. Dus was dit het moment om de verschillen te horen. We hebben eerst zónder diffusers geluisterd, toen met de geschilderde exemplaren en toen de niet geschilderde versie. Zonder vond ik het toch weer ietwat hard klinken. Ik was ook bang dat ik dat met de geschilderde versie óók zou vinden, maar dat was zeker niet het geval. De energie die er was bleef aanwezig, maar totaal geen hardheid te bekennen. Wel een hele mooie ruimtelijkheid, detailweergave en dynamiek. Ook geen versmering meer, waardoor het livegevoel, het erbij zijn zeg maar, er weer helemaal was.

 

Daarna dus de niet geschilderde en daar kakte het helemaal in. Dynamiek weg, veel minder details hoorbaar, nee, dit was het hem niet.

 

Dus het was heel duidelijk, Fred moet ze nog gaan afschilderen.... B)

 

Mooi experiment! Zo 1 op 1 vergelijken in de praktijk was ik zelf nog niet tegengekomen.

Fijn dat al dat werk dan niet voor niets is.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, René N. said:

 

Ik heb er daar juist eentje weggehaald en de andere twee weer iets richting luidspreker geschoven, want Toine vond ze te dicht op de speakers staan. Ik hád ze namelijk op die eerste reflectiepunten staan. Ik denk dat hij bedoelde dat de luidsprekers te dicht op de muur staan, maar daar kan ik niets aan veranderen.....

 

Ik bedoelde te dicht naast de speaker.

Maar probeer vooral alles uit! Ik hou ook niet van vuistregels, die zijn er om te schenden...

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, audiofreak said:

Te dicht op de muur kan niet. Dat is prima. Wat wel belangrijk is dat je de difussers op de 1e reflectiepunt zet. Het opzoeken van je 1e reflectiepunt doe je met de spiegelmethode.

Spiegelmethode : Je gaat  op je luisterplek zitten en een ander persoon gaat met een spiegel langs de wand/muur lopen vanaf de luidspreker naar de luisterplek toe. Als degene die op de luisterplek zit de luidspreker in de spiegel ziet is dat je 1e reflectiepunt en daar zet je de difusser. Heb je meerdere difussers dan pak je daar het midden van en die zet je dus op het 1e reflectiepunt. reflectiepunt.
Voor de difussers achter de luidsprekers doe je het precies hetzelfde. Dan zet je de spiegel op de achterwand en als je dan in de spiegel je luidspreker ziet is dat het 1e reflectiepunt. Dat doe je dus aan elke kant dus linker en rechter luidspreker.

 

Laat ik dat nou zo hebben gedaan, werkt perfect.

 

16105354432474271732975457216781.jpg

 

16105355446093386705963254875809.jpg

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, thingman said:

 

Ik bedoelde te dicht naast de speaker.

Maar probeer vooral alles uit! Ik hou ook niet van vuistregels, die zijn er om te schenden...

 

Duidelijk. En Onno, die spiegelmethode kende ik al, maar toch bedankt voor de uitleg :rolleyes:. Ik zit daar overigens wel mee hoe toe te passen op de schuine delen van de erker. Dus eigenlijk ook: ga ik de lamellen dan de diffusers ook loodrecht op die onder 45° weglopende verwarming plaatsen of juist ook evenwijdig aan die van het middenraam/verwarming? Eigenlijk kaatst het geluid, zonder diffusers, naar de achterkant toe, het middenstuk dus. Als daar dan diffusers staan wordt het mooi verstrooid. Met andere woorden: misschien heb ik geen panelen op de 45° delen van de erker nodig. Maar ik ga dat lekker uitproberen.... 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...