Jump to content

Diffusers bij Buell en RenéN


René N.
 Share

Recommended Posts

21 minutes ago, Seed7 said:

Mijn vorige woning, jaren 30 hoekhuis van een blok van 5 had een erker met schuine zijkanten. Nog erger. Ik heb toen een poly overwogen. Uiteindelijk de en-suite deuren er uit gehaald en die voor de erker geplaatst. Zo had ik en een mini serre en veel minder last van de erker voor het geluid.

 

Heb ik ook, hier een héle oude foto, voor mijn gevoel dan...:

 

2012%20Set%201.jpg

 

Je kent ze wel hé, de Zingali's.... B). Álles is inmiddels anders, maar even voor het beeld van de erker. Nu staan er grotendeels open baffles voor, alleen het middenstuk is voor een meter open. Ik had dus gedacht zélf wat diffusers te maken tegen die verwarming aan, de vorm daarvan en dus de erker ook volgend. En dan een centimeter of 10 boven de verwarming uit laten steken, zodat ik nog wel wát daglicht naar binnen krijg....:rolleyes:. En misschien 2 enkele elementen van 32 cm elk aan het rechte stukje muur neer te zetten. Ook daar waar op de foto dat hoge audiorack staat. Ik moet zeggen dat het met die grote open baffles al een stuk beter is geworden, alsof ze een deel van het probleem wegnemen zeg maar...

 

Maar misschien moet het wel grotendeels anders, ik ga wel eens experimenteren....

Link to comment
Share on other sites

Ja maar René, ik vind dit toch wel een heel andere erker dan die van Fred. Deze maakt onderdeel van de kamer uit en bij Fred is het a.h.w. een aanbouw waar je het geluid in opsluit. Ik zou daar de neiging hebben iets van deuren in de scheiding tussen kamer en aanbouw te zetten. Esthetisch zou zijn vrouw dat ook wel aardig vinden.

 

PS die photo’s wijzen allemaal naar de LS. Ik zou ook wel naar de andere kant willen kijken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Heb je wel eens geprobeerd de LS op een andere wand te plaatsen Fred? Eigenlijk wel een mooie kamer en ik kan me voorstellen dat je vrouw/vriendin zo niet gelukkig is.

Ja heb ook wel in de breedte gespeeld. Echter heeft hier geen stand gehouden. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ja maar René, ik vind dit toch wel een heel andere erker dan die van Fred. Deze maakt onderdeel van de kamer uit en bij Fred is het a.h.w. een aanbouw waar je het geluid in opsluit. Ik zou daar de neiging hebben iets van deuren in de scheiding tussen kamer en aanbouw te zetten. Esthetisch zou zijn vrouw dat ook wel aardig vinden.

 

PS die photo’s wijzen allemaal naar de LS. Ik zou ook wel naar de andere kant willen kijken.

20210101-164407.jpg

deze oranje stoell staat normaal op de plaats van de kerstboom

20210101-164544.jpg

 

20210101-164413.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ja maar René, ik vind dit toch wel een heel andere erker dan die van Fred. Deze maakt onderdeel van de kamer uit en bij Fred is het a.h.w. een aanbouw waar je het geluid in opsluit. Ik zou daar de neiging hebben iets van deuren in de scheiding tussen kamer en aanbouw te zetten. Esthetisch zou zijn vrouw dat ook wel aardig vinden.

 

PS die photo’s wijzen allemaal naar de LS. Ik zou ook wel naar de andere kant willen kijken.

 

Ik zal morgen eens een foto maken naar de andere kant. Ik heb een L-vormige kamer met nog een keuken eraan vast. En verder zit in de lengterichting er ook nog een serre aan vast. Dus best wel wat "lucht" zeg maar. Als die serre deuren open staan merk je dat meteen in het laag :D

Link to comment
Share on other sites

Die kamer met die Zingalis is natuurlijk zeer fraai, maar met die dipolen esthetisch niet erg geslaagd. Maar ik ben wel benieuwd hoe het klinkt? Hoop snel een vaccin te hebben


Ik vraag me af of Fred wel eens de LS naast die dichtschuivende deuren heeft geprobeerd met de luisterstoel in of net voor de ingang van de serre. Of zit hij dan met de schoorsteen. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, carl said:

.....


Ik vraag me af of Fred wel eens de LS naast die dichtschuivende deuren heeft geprobeerd met de luisterstoel in of net voor de ingang van de serre. Of zit hij dan met de schoorsteen. 

Wel overwogen, maar wordt erg onpraktisch. Loop je steeds langs, de kabels, de hond en ....😉.

Maar het werkt prima zo...

De erker is 1 meter diep, maar kan hem afsluiten met gordijnen, als hij nog een half metertje dieper was geweest waren schuifdeuren wel een optie geweest. 

 

Daarom nu de diffusers, vanmiddag nog aan het luisteren geweest.  Ben blij met de huidige opstelling. 

Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2020 at 4:40 PM, René N. said:

Dank je Toine, voor je input. Fred heeft er twee in zijn erker gezet, vóór het raam en dus ook hoog. Ik wil er daar misschien zelf wat voor gaan maken. Die dus niet heel ver bóven de onderkant van het raam zullen uitkomen. En als achterplaat gebruik ik dan deels de verwarming, zodat de warmte lángs de lamellen tóch naar voren kan blijven stralen. Denk je dat dat mogelijk is?

 

 

Ik heb een absorber met haken aan de verwarmingsconvector gehangen. Dat werk hier prima. De lucht kan onder de absorber door in de radiator, en aan de bovenkant is vrije uitstroom.

 

Ik heb hier kleinere diffusers van Toine aan de muur hangen. Deze zijn ongeveer de helft van de hoogte van die van Hansko en zijn dus 32 cm breed en ca 120 hoog. Ik heb ze 2 hoog en 2 breed aan elkaar geschroefd. Zo heb ik 2 diffusers van ca. 64 cm breed en 120 cm hoog. Wanneer ik je daarmee kan helpen, wil ik ze wel ruilen tegen 4 lange van dezelfde breedte. Met de 8 kleinere zou je misschien iets voor de verwarming kunnen maken.

 

Denk er wél aan, dat de diffusers eigenlijk op de hoogte van de tweeters op het eerste reflectiepunt het grootste effect hebben.

 

Mijn huidige opstelling:

540.jpg

 

En delfde diffusers in een eerdere opstelling:

 

luisterkamer%20kl.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Die kamer met die Zingalis is natuurlijk zeer fraai, maar met die dipolen esthetisch niet erg geslaagd.

 

Esthetisch maakt mij niet zoveel uit Carl, dat moge duidelijk zijn. Ik ga daarin redelijk ver zoals je ziet. In een woonkamer B)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik heb hier kleinere diffusers van Toine aan de muur hangen. Deze zijn ongeveer de helft van de hoogte van die van Hansko en zijn dus 32 cm breed en ca 120 hoog. Ik heb ze 2 hoog en 2 breed aan elkaar geschroefd. Zo heb ik 2 diffusers van ca. 64 cm breed en 120 cm hoog. Wanneer ik je daarmee kan helpen, wil ik ze wel ruilen tegen 4 lange van dezelfde breedte. Met de 8 kleinere zou je misschien iets voor de verwarming kunnen maken.

 

Denk er wél aan, dat de diffusers eigenlijk op de hoogte van de tweeters op het eerste reflectiepunt het grootste effect hebben.

 

Dank je Hans, voor het meedenken. Ik neem het in overweging en ga er over nadenken. Misschien kan dat een oplossing zijn voor in die erker of, zoals gezegd, ga ik ze ook wel zélf maken, het ligt een beetje aan alle maatvoeringen. Maar misschien is het ook een hele mooie win-win :rolleyes:.

Link to comment
Share on other sites

Wat me vooral opvalt aan de eerste foto van René met de diffusers aan de zijde van de speakers dat dit het effect heeft van een grotere bafle en daarmee de akoestische kortsluiting aan de zijde van je speakers oplost.

Misschien is het een optie om ook tussen de speakers een gesloten bafle te maken zo dat ook middendoor deze weg wordt afgesloten.

de reflecties  van de erker zullen dan ook een stuk minder worden.

Je krijgt dan een grote in wall speaker waarbij de boven zijde open is zo dat het karakter van de ob wel bewaard blijft.

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, kappa7 said:

Misschien is het een optie om ook tussen de speakers een gesloten bafle te maken zo dat ook middendoor deze weg wordt afgesloten

Nu heb ik zitten dubben om dit te posten. Er wordt in de studio wereld op een kleine schaal iets dergelijks gedaan. Eigenlijk wil je dat het in ieder monitor hok in iedere studio in de wereld het hetzelfde klinkt. Maakt het makkelijker mixen. Er is daarvoor een oplossing bedacht. Pak je monitor in in diffusors. Dus inderdaad in alle richtingen de baffle van de monitor vergroten met diffusors.

 

Draaf je een beetje door, een OB opgbouwd met diffusors. Die van Toine zijn door de gekozen constructie niet overdreven diep.

Link to comment
Share on other sites

Mooie opmerkingen Kappa7 en Seed7. Aan de buitenkanten zit ik al dicht tegen de muur aan, ik heb er aan zitten denken om die baffles "gewoon" tegen de muur aan te plaatsen om daarmee de kortsluiting helemáál weg te nemen. Misschien met een klein strookje Akotherm er tussen om de schuinte daarbij weg te werken. Doordat ze iets achterover hellen is de afstand muur-baffle namelijk niet overal even groot.

Maar aan de binnenkant van de speakers, dat zou misschien veel kunnen brengen. Dus nóg een mooi experiment :rolleyes: 👍

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, René N. said:

Kan je overigens ook tevéél diffusers plaatsen? Als dat zo is, waar merk je dat dan aan?

Ja.

Je oor, eigenlijk je hersenen, hebben bepaalde triggers nodig voor ondermeer plaatsbepaling en verstaanbaarheid. Het verlangt bepaalde niveau verschillen binnen een bepaald tijdvenster en een bepaalde faserelatie tussen direct en indirect geluid. Als je in een maximaal diffuse ruimte gaat zitten verdwijnen die triggers en relatie. Alles is genivelleerd. De verstaanbaarheid wordt slecht(er).

 

Dit is een van de dingen die je in moderne en fout gerenoveerde concertzalen merkt. Er is te weinig aan direct geluid en veel te weinig aan directe reflectie. Van het podium hoor je alleen nog maar gemompelde soep. (Onderliggende oorzaak, de zaal moet niet alleen vol, maar ook nog voller. Publiek achter het orkest????).

 

In je luisterhok wordt het niet zo extreem omdat je altijd nog de directe afstraling van je luidsprekers hebt. Het doel is eigenlijk alleen maar om de eerste reflectie piek te dempen. Die komt te vroeg en te hard binnen in het eerder genoemde venster. Ons luisterhok is gewoon te klein. De twee zijwanden zijn de meest voor de hand liggende plaatsen, maar vergeet ook het plafond niet. De reflectie van de vloer is niet zo erg, daar zijn onze hersenen aan gewend. Die van het plafond kennen we echter pas sinds onze holbewoner tijd. Evolutie is langzaaaam.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Draaf je een beetje door, een OB opgbouwd met diffusors. Die van Toine zijn door de gekozen constructie niet overdreven diep.

 

Ik heb het nog nooit gezien, maar de vóórkant van de OB uitvoeren met diffusers? Je vergroot daarmee de baffle met een forse oppervlakte lijkt mij. Ik heb ze nog niet klaar..... :rolleyes: B)

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Seed7 said:

Nu heb ik zitten dubben om dit te posten. Er wordt in de studio wereld op een kleine schaal iets dergelijks gedaan. Eigenlijk wil je dat het in ieder monitor hok in iedere studio in de wereld het hetzelfde klinkt. Maakt het makkelijker mixen. Er is daarvoor een oplossing bedacht. Pak je monitor in in diffusors. Dus inderdaad in alle richtingen de baffle van de monitor vergroten met diffusors.

Dit is al een oud idee dat door de mannen van Sonore al twintig jaar geleden in de praktijk is gebracht. Ze plaatsten dwars in een woonkamer een gesloten wand met daarin ruim dertig kleine, uitgesneden woofers, zonder rolrand, die maar op enkele punten vast zaten. In feite dus een oneindige baffle. Dat werkte fantastisch, maar alleen niet te verkopen. Op basis hiervan zijn toen de Statements ontwikkeld, die sommigen hier wel gehoord hebben en er nog steeds lyrisch over spreken.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Ove Rickland said:

Dit is al een oud idee dat door de mannen van Sonore al twintig jaar geleden in de praktijk is gebracht. Ze plaatsen dwars in een woonkamer een gesloten wand met daarin ruim dertig kleine, uitgesneden woofers, zonder rolrand, die maar op enkele punten vast zaten. In feite dus een oneindige baffle. Dat werkte fantastisch, maar alleen niet te verkopen. Op basis hiervan zijn toen de Statements ontwikkeld, die sommigen hier wel gehoord hebben en er nog steeds lyrisch over spreken.

Zóver ga ik dan weer niet, maar met de diffusers vóór de baffle plaatsen is even makkelijk te proberen...

En ben jij ook al een naferonos :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

......

In je luisterhok wordt het niet zo extreem omdat je altijd nog de directe afstraling van je luidsprekers hebt. Het doel is eigenlijk alleen maar om de eerste reflectie piek te dempen. Die komt te vroeg en te hard binnen in het eerder genoemde venster. Ons luisterhok is gewoon te klein. De twee zijwanden zijn de meest voor de hand liggende plaatsen, maar vergeet ook het plafond niet. De reflectie van de vloer is niet zo erg, daar zijn onze hersenen aan gewend. Die van het plafond kennen we echter pas sinds onze holbewoner tijd. Evolutie is langzaaaam.

Zie het cursief vetgedrukte.
Hier heb ik uitgebreide ervaring mee in de tijd dat ik een dedicated luisterruimte had. Waar er difussers stonden bij de achterwand en de zijwanden en aan het (schuine) plafond hingen. Dat was de standaard situatie en zo heb ik een aantal jaar gespeeld. Ik heb in die periode ook nog een experiment met difussers op de grond erbij en ook achter de luisterstoel. Ook bij dit experiment deed dat iets met het geluid en hoorde ik zeker verschil. Ik ben er uiteindelijk niet verder mee doorgegaan met dit experiment, dus om het te realiseren. Een  paar jaar later en andere inzichten heb ik weer afscheid genomen van de difussers en ook van de audioset en van  het aparte luisterhok. Het enige wat ik toen heb gehouden was de huidige draaitafel en voorversterker.
De periode met de dedicated luisterruimte was zeer leerzaam, maar nu zou ik zoiets echt niet meer willen. 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, René N. said:

Kan je overigens ook tevéél diffusers plaatsen? Als dat zo is, waar merk je dat dan aan?

 

Wanneer het verschillende diffusers zijn, valt dat volgens mij mee. De ondiepe diffusers van Toine werken net zo goed als iets diepere RPG diffusers, maar nog steeds in het wat hogere frequnetiebereik. Ik heb toen begrepen dat de 100 mm diepe versie alleen boven de 650Hz zou werken. Maar in het laag gebeurt er ook wat.

 

Deze kamer heeft Toine ontworpen, ik heb daar een aantal keren mogen luisteren. Heeeeeeeel veel diffusie en enkele basstraps. Zie hier ook de ontwerpstappen en bouw: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=75065.0

 

index.php?action=dlattach;topic=75065.0;index.php?action=dlattach;topic=75065.0;

 

Link to comment
Share on other sites

Als jullie toch aan het speulen zijn adviseer ik zeker de methode van Jerry uit te proberen. Hij plaatste een soortement van scherm tussen de LS. Klonk bij hem altijd erg goed. Groovy zal het bevestigen. 

 

Er is noch al wat over diffusie en absorptie te lezen op internet. Er waren mensen die nogal sceptisch stonden tegenover diffusie.  Met beperkte absorptie heb ik zelf mijn luisterkamer goed in balans gekregen. Voordeel bij mij is wel dat nagenoeg alle wanden schuin zijn. En zoals bij alles: overdaad schaadt 🙃

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...