Jump to content

Diffusers bij Buell en RenéN


René N.
 Share

Recommended Posts

Gisteren zijn Fred en ik naar Hansko geweest om een aantal diffusers op te halen. Fred had de vier grotere gekocht en ik zes kleinere. Ik had nog even zitten twijfelen of ik alle tien kleine zou kopen, maar dat zou toch wat teveel van het goede worden….

 

Het was leuk om Hansko weer eens te zien, ik had er tweemaal een luisterbezoek afgelegd, in 2007 en 2009. Dus het was even geleden… Na de koffie werd het voormalige luisterhok deels leeggehaald, waar trouwens nog enkele mooie apparaten staan te wachten op nieuwe eigenaren.

 

Weer terug bij Fred hebben we eerst zónder de diffusers geluisterd. Overigens was er van de eerdere scherpte die ik bij de luisterbezoeken aan hem hoorde geen spoortje meer te horen. Maar daarna werd er mét de panelen geluisterd en er vielen meteen een aantal verschillen op: er was een enorme ruimtelijkheid te horen, en een super pinpointing. Daar waar ik er eerder door de behoorlijke nearfield opgestelde luisterstoel een heel breed geluidsbeeld en weinig aanwijsbare stemmen en instrumenten waarnam, was dit echt een prachtige toevoeging.

 

Maar…. Ik hoorde er ook ietwat hardheid, of scherpte misschien, wat eerder zónder de diffusers juist verdwenen was. Wellicht valt er met wat andere dingen toch nog wat te tweaken.

 

Maar ik had er zelf ook zes gekocht dus ik wilde het thuis proberen. Ook bij mij heb ik eerst in de oude opstelling een klein stukje plaat beluisterd, nog steeds met de Akotherm absorbtiepanelen naast de luidsprekers. Maar daarna heb ik de diffusers ervoor in de plaats gezet en eigenlijk waren de verbeteringen wel een beetje op dezelfde vlakken als bij Fred waarneembaar. Die ruimtelijkheid is hier óók toegenomen maar de toename van de pinpointing was hier minder groot. Voornamelijk ook omdat ik dat hier al had. Ik had een behoorlijke toename in de detailweergave van het hoog, maar ook hier had in een soort van hardheid (ahum….: scherpte). Ik weet niet of ik dat nou zo heel prettig vind, maar dit verschilde ook per bron. Het laag was juist ook weer veel meer onder controle, en niet maarzo een beetje, nee, héél veel. Daarnaast had ik af en toe ook weer het gevoel dat sommige instrumenten of passages in natuurlijkheid iets minder waren.

 

Al met al was het verschillen groot. Ik had het idee dat de Akotherm absorbtiepanelen juist teveel hoog wegnamen en dat het hier qua energie juist behouden blijft. Ze gaan niet meer weg, dat is wel duidelijk. Wellicht gaat er met de nieuwe Open Baffles, waar ik nu mee bezig ben, juist weer een heleboel gebeuren dus wacht ik dat eerst maar weer af.

 

Diffusers.jpg

Link to comment
Share on other sites

De voorste diffuser staat wel heel dicht naast de speaker. Deze voorste zou beter voorbij de achterste kunnen staan.

 

Als dit dipool is, ga je de grootste impact krijgen met een setup centraal achter de speakers, zo ver mogelijk tegen de voorwand.

Misschien kun je dat een keer voor de lol proberen. Mogelijk weet je niet wat je hoort...

 

Zijwanddiffusie is, als standalone oplossing, meestal niet zo effectief als de ruimte relatief smal is. Je hebt er ruimte voor nodig aan de zijkanten. Op de voorwand is de impact voor alle systemen erg groot, het meest wellicht voor dipolen. In combi met voorwandbehandeling valt zijwandbehandeling wel ineens heel erg op zijn plek.

Ik zou nog zeker wat blijven experimenteren, al is het maar om het fenomeen wat beter te leren kennen.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Dank je Toine, voor je input. Fred heeft er twee in zijn erker gezet, vóór het raam en dus ook hoog. Ik wil er daar misschien zelf wat voor gaan maken. Die dus niet heel ver bóven de onderkant van het raam zullen uitkomen. En als achterplaat gebruik ik dan deels de verwarming, zodat de warmte lángs de lamellen tóch naar voren kan blijven stralen. Denk je dat dat mogelijk is?

 

Ik heb trouwens de reflectiepunten als "spiegel" bekeken en die eerste diffusers staan dus ook op die punten. Zo had ik de absorbtiepanelen daar ook staan. Maar wellicht is het inderdaad allemaal te dichtbij en is het er te smal voor.... Overigens komen de Open Baffles ook nog iets anders te staan, maar dat is als de nieuwe klaar zijn. Overigens dezelfde (grote) maatvoering....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, René N. said:

Maar…. Ik hoorde er ook ietwat hardheid, of scherpte misschien, wat eerder zónder de diffusers juist verdwenen was.

Vergeet niet dat diffusors niet alleen maar diffusors zijn, maar ook absorbers. Het zijn een aantal relatief smalbandige absorbers, Helmholz laat groeten. Heel extreem, als alles slecht samen valt heb je een "suck out" in het midhoog waardoor het lijkt of het hoog een extra bultje krijgt. E.a. natuurlijk afhankelijk van de constructie en afstemming.


Het kan na het plaatsen nog steeds zinvol zijn om (breedbandige) absorbers te blijven gebruiken. Het zijn twee verschillende middelen die elkaar niet zomaar vervangen. Dus, ja, er is wel wat te tweaken met opstelling.

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Seed7 said:

Vergeet niet dat diffusors niet alleen maar diffusors zijn, maar ook absorbers. Het zijn een aantal relatief smalbandige absorbers, Helmholz laat groeten. Heel extreem, als alles slecht samen valt heb je een "suck out" in het midhoog waardoor het lijkt of het hoog een extra bultje krijgt. E.a. natuurlijk afhankelijk van de constructie en afstemming.


Het kan na het plaatsen nog steeds zinvol zijn om (breedbandige) absorbers te blijven gebruiken. Het zijn twee verschillende middelen die elkaar niet zomaar vervangen. Dus, ja, er is wel wat te tweaken met opstelling.

 

Helmholz zie ik zo niet. Daarvoor is immers een opgesloten luchtkolom vereist met een relatief smalle luchtspleet ervoor.

Zoiets kan wel ontstaan bij een slecht of haastig gebouwde dif, met ongewenste kieren (luchtspleten).

Maar dat is bij deze panelen vast niet aan de orde...

 

Een mdf diffuser moet je overigens absoluut wel schilderen. Harde lak. Hoe harder hoe beter!

 

Dat blijkt, zeker bij toepassing van meer dan 4 panelen, een grondvoorwaarde om de ongewenste selectieve absorptie waar Seed naar verwijst (m.n. in midhoog) te vermijden.

 

Dus nog wat werk aan de winkel, René! 

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Just now, thingman said:

 

Helmholz zie ik zo niet. Daarvoor is immers een opgesloten luchtkolom vereist met een relatief smalle luchtspleet ervoor.

Dat kan wel ontstaan bij een slecht gebouwde dif, met kieren (luchtspleten). Maar dat is bij deze panelen niet aa  de orde.

 

Een diffuser moet je ook absoluut wel schilderen. Harde lak. Hoe harder hoe beter!

Dat blijkt., zeker bij toepassing van meer dan 4 panelen, een voorwaarde om die ongewenste selectieve absorptie (m.n. in midhoog) te vermijden.

 

Dus nog werk aan de winkel, René! 

 

Ik las er al iets over op je site, zal die nog eens goed doorlezen trouwens. Ondertussen lopen de projecten op: Open Baffle afmaken, kastjes van Bubingahout maken, schilderen.... B). Maar het helpt dat ik de tijd aan mezelf heb.... :rolleyes:. Én het leuk werk is.

 

Trouwens, harde lak, betekent dat ook glanzend?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, René N. said:

 

Ik las er al iets over op je site, zal die nog eens goed doorlezen trouwens. Ondertussen lopen de projecten op: Open Baffle afmaken, kastjes van Bubingahout maken, schilderen.... B). Maar het helpt dat ik de tijd aan mezelf heb.... :rolleyes:. Én het leuk werk is.

 

Trouwens, harde lak, betekent dat ook glanzend?

 

Volgens mij niet per sé glanzend, maar ik weet daar niet genoeg over. Speciaalzaak raadplegen lijkt me wijs.

Je wil waarschijnlijk geen glans, maar anders zou glitsa parketlak heel okee zijn als eindlaag.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Vergeet niet dat diffusors niet alleen maar diffusors zijn, maar ook absorbers. Het zijn een aantal relatief smalbandige absorbers, Helmholz laat groeten. Heel extreem, als alles slecht samen valt heb je een "suck out" in het midhoog waardoor het lijkt of het hoog een extra bultje krijgt. E.a. natuurlijk afhankelijk van de constructie en afstemming.


Het kan na het plaatsen nog steeds zinvol zijn om (breedbandige) absorbers te blijven gebruiken. Het zijn twee verschillende middelen die elkaar niet zomaar vervangen. Dus, ja, er is wel wat te tweaken met opstelling.

 

Ja, dat het ook absorbers zijn had ik gemerkt, zónder zou de kamer veel harder klinken. Toen ik de Akotherm weg had gehaald en vervangen had door de diffusers bleef die ongeveer hetzelfde klinken.....

 

Misschien kan ik de Akotherm óp de diffusors zetten, want zóveel plaats heb ik daar nu ook weer niet....

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, thingman said:

 

Volgens mij niet per sé glanzend, maar ik weet daar niet genoeg over. Speciaalzaak raadplegen lijkt me wijs.

Je wil waarschijnlijk geen glans, maar anders zou glitsa parketlak heel okee zijn als eindlaag.

 

Goed bedacht, ik ben inderdaad niet zo van glanzend.... Ik heb een goede zaak op de hoek, hoewel die nu even dicht zit.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

En als achterplaat gebruik ik dan deels de verwarming, zodat de warmte lángs de lamellen tóch naar voren kan blijven stralen. Denk je dat dat mogelijk is?

 

En dit? Of ga ik nu (zonder eventuele metingen) te ingewikkelde vragen stellen?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, René N. said:

Ja, dat het ook absorbers zijn had ik gemerkt, zónder zou de kamer veel harder klinken. Toen ik de Akotherm weg had gehaald en vervangen had door de diffusers bleef die ongeveer hetzelfde klinken.....

De ideale diffusor heeft geen enkele absorptie. Diffusie verminderd de hoeveelheid energie die bij het oor aankomt. Het verdeeld de energie anders in de ruimte. Het verminderd de totale energie in de ruimte niet. Daarvoor heb je nog steeds absorptie nodig.

Het type diffusor dat je nu hebt is beiden. Wellicht kan Toine je vertellen hoe en wat het absorbeert, als hij daar ooit aan heeft gemeten. RPG heeft er wel ooit data over gepubliceerd, uiteindelijk.

Theoretisch kun je een stukje voor de diffusor een absorber zetten. Zeker niet optimaal maar je kunt het voor de grap eens proberen. Grote kans dat het te veel van het goede wordt.

Gewoon een plan maken en systematisch aanpakken. Er zijn genoeg opties om ze te plaatsen. 'T is dat je dipolen hebt, ander zou ik absorbers achter de speakers proberen en diffusors achter de luisterstoel, mits voldoende ruimte.

Dan nog iets waar Toine maar een uitspraak over moet doen, gezien de constructie. Hang er een horizontaal op oorhoogte in met het eerste reflectiepunt  in het midden van de kast. Hangt van het verstrooingspatroon af of het werkt. Je houdt dan per zijde twee kasten over om elders te plaatsen.

Zomaar wat ideeen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, thingman said:

Daarvoor is immers een opgesloten luchtkolom vereist met een relatief smalle luchtspleet ervoor.

Uiteindelijk is iedere ruimte met een opening een 1/4 lambda resonator. De Q en Frs zal laag zijn als je bijvoorbeeld de schuifpui van een kamer open zet. RPG heeft heel lang deze effecten in hun ontwerp verzwegen en of ontkend. Uiteindelijk hebben ze na veel druk toch een paper gepubliceerd. Door verschillende modellen te gebruiken spreid je het effect en valt het niet als kleuring op. Dat doet het wel als je er veel van een enkel model gebruikt,  maar da's hier m.i. niet aan de orde (hoop ik) En anders moeten de mannen maar eens een ruiltje proberen. Koe, Haas.

Link to comment
Share on other sites

Samen met René diffusers opgehaald, 4 stuks voor mezelf met als doel de invloed van mijn erker verminderen. Eigenlijk gewoon een proef waarbij de diffusers weer zouden worden verkocht als ze onverhoopt geen positieve invloed op de muziek ervaring zouden hebben.

 

Nou ze blijven, eigenlijk ervaar ik alles als beter. Met name ruimte en plaatsing  maar ook minder versmering. Dat laatste maakt het nog directer en mijn set is al erg open en dynamisch.

Die directheid ervaar ik zeker niet als scherpte, maar snap wel wat René bedoeld. ( Met name bij mindere opnames).

De scherpte die er voorheen wel eens was is in mijn oren verdwenen, door de diffusers kwam er meer directheid en dat kan imponerend zijn. Door mijn Harmonizers iets meer uit te draaien is dat nu beter in proportie.

 

Bij een nummer van Hadouk trio liet René zich ontvallen " lijkt wel of ik bij Cock zit " .

Nou voor de kenners zegt dat wel genoeg 😉.

Nu staan er dus diffusers op de vensterbank in de erker, mijn hoop dat dit permanent zou kunnen blijven staan is inmiddels niet meer zo groot.

Mijn vrouw Nanda vroeg net nog, " Fred wanneer haal je die sjoulebakken weer weg" 🤣😂.

Nou ja, snap het wel. Maar 1 ding, bij een serieus luisteravondje gaan ze weer op de vensterbank. Twee keer sjouwen heb ik er zeker voor over.

 

Maar wie weet, zodra de "sjoelbakken" geschilderd zijn , doe ik een nieuwe poging voor permanente goedkeuring. 

 

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Buell said:

Bij een nummer van Hadouk trio liet René zich ontvallen " lijkt wel of ik bij Cock zit " .

Nou voor de kenners zegt dat wel genoeg 😉.

 

Ja, dát was ik nog vergeten te melden. Want die opnames waren zó geweldig dat ik toen inderdaad dat gevoel had: ruimtelijkheid, dynamiek, microdetail, álles klopte hier nu. Maar dan merk je ook weer hóe afhankelijk je van de opname zelf bent.....

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Buell said:

Mijn vrouw Nanda vroeg net nog, " Fred wanneer haal je die sjouebakken weer weg" 🤣😂. Nou ja, snap het wel.....

 

Ga naar een goede schilder, of laat hem eigenlijk bij je thuis komen (die schilder René Huisken heet hij geloof ik, die zo natuurgetrouw schildert) en laat hem de overkant van je straat in die bakken schilderen. Met een hárde verfsoort, dát dan wel :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, René N. said:

 

Ga naar een goede schilder, of laat hem eigenlijk bij je thuis komen (die schilder René Huisken heet hij geloof ik, die zo natuurgetrouw schildert) en laat hem de overkant van je straat in die bakken schilderen. Met een hárde verfsoort, dát dan wel :D :D :D

🤣😂👍top idéé 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Ove Rickland said:

Verkeerde topic.

😉 had wat gepost wat ik niet meer weg kreeg. Toen maar deze wens ervoor in de plaats. Morgen een foto van de diffusers wat de bedoeling was 😊

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

 

Erkers zijn rot dingen, akoestisch gezien. Ze werken als een holle spiegel en focusseren de energie. Mooie oplossing dus met de diffusors zo.

Als je iets transparants zou willen, een polycylindrische diffusor van plexiglas .

 

Daar hebben wij beiden dus "last" van, hoewel het bij mij nu al een tijdje meevalt. Polycylindrische diffusor, en dat plexiglas helemáál grappig.... :rolleyes:

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

Heb je wel eens geprobeerd de LS op een andere wand te plaatsen Fred? Eigenlijk wel een mooie kamer en ik kan me voorstellen dat je vrouw/vriendin zo niet gelukkig is.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, René N. said:

Polycylindrische diffusor, en dat plexiglas helemáál grappig....

Kun je prima om de kerstboom heen buigen ;)

 

Mijn vorige woning, jaren 30 hoekhuis van een blok van 5 had een erker met schuine zijkanten. Nog erger. Ik heb toen een poly overwogen. Uiteindelijk de en-suite deuren er uit gehaald en die voor de erker geplaatst. Zo had ik en een mini serre en veel minder last van de erker voor het geluid.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...