Jump to content

Heisser Tip aus der Heimat


carl
 Share

Recommended Posts

Marc heeft me wel een beetje aan het ordenen gekregen Toine 😀 Op zolder is een open versterker ook geen probleem. Die Ampearl is volgens mij erg goed en zeker voor het geld.

 

Iets anders is brom bij de step up. Ik had eerst niet door maar de RCA stekkers bleken het probleem te zijn.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Inmiddels weet ik ook welke buizen er in de Phono stage (niet de voeding) zitten

 

2x 6s3p

 

2x 6j9p

 

Moet eens kijken of die nog te krijgen zijn en in andere varianten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Marc heeft me wel een beetje aan het ordenen gekregen Toine 😀 Op zolder is een open versterker ook geen probleem. Die Ampearl is volgens mij erg goed en zeker voor het geld.

 

Fijn, toch een béétje invloed. Heb overigens zelf nergens de kap van afgehaald.

Link to comment
Share on other sites

On 4/9/2021 at 11:19 PM, carl said:

Ik ga morgen ook eens naar die capaciteit kijken trouwens Jack. Wie weet wat dat weer doet.

Bij MM ongelofelijk belangrijk, bij MC niet zo. Al weet ik niet of een step-up hier nog wat aan veranderd.

Las ik ergens dat je de MP-200 hebt? Dan wil je de capaciteit waarschijnlijk zo laag mogelijk hebben. Check ook je kabels.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb twee draaitafels Hef: een met Nagaoka MP 200 en een met Benz Ruby Z low. Voor de laatste heb ik een Pass Kloon Phono MM/MC (gebouwd door Sodeju) en voor de eerste de Ampearl 2030 SE Phono MM . Het leek me wel leuk om daarbij een SUT te kopen. Dan kan ik af en toe (als ik onrustig word) van phonoversterker wisselen.Op proef heb ik nu een Phasemation 300 staan die in combinatie met de Ampearl niet alleen heel erg goed klinkt maar voor veel MC elementen geschikt is. Even los van termen als ruimtelijkheid is het geluid heel erg expressief. Waarschijnlijk is de Pass Kloon net wat neutraler. Ik heb indertijd voor Puresound nogal wat in huis gehad en deze twee behoren allebei tot de top.
 

Jouw buizenaanbeveling komt bij de handleiding. Ik houd het AAA ook bij voor tips. Die bouwer van Ampearl kan er trouwens wat van. Zijn prijzen zijn door direktverkoop extreem laag. Ik houd hem in de gaten.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die Phasemation T 300 bevalt dus erg goed bij de Ampearl buizen, maar morgen even checken of ik mezelf niet voor de gek houd 😀 Maar als ik voor een trafo ga, dan toch liever voor de T 550 https://www.phasemation.com/product/t-550.html   E en belangrijk argument is dat die ook gebalanceerd aangesloten kan worden.  Ik weet niet wie indertijd bij de demonstratie van Audioselectief was maar die heeft me toen wel overtuigd (ik denk nog wel eens aan Henk). Bij een gebalanceerde kabel zal je bovendien vast en zeker nog minder last van brom hebben dan ik nu heb en is dat is nagenoeg minimaal. Het betekent wel dat ik een gebalanceerde phono kabel nodig heb, Dat lijkt me op zich niet zo kostbaar. Ik heb hier meer dan genoeg Grimm kabel liggen en met een SME plug en een paar XLR stekkers is die klus wel te klaren voor een zeer acceptabele prijs. Een andere optie is een paar XLR stekkers op mijn Crystal cable te laten zetten. De vraag is nog even of dit kan bij deze kabel. dat weet iemand van jullie vast en zeker wel 😇

Link to comment
Share on other sites

We hebben daar wel eens eerder over gehad Jack. De meeste phonotrappen/Step Ups hebben geen gebalanceerd uitgang.  Tot (en met ?) de Step Up is de signaaloverdracht echter wel gebalanceerd Volgens mij  is juist dat deel zeer gevoelig voor oppakken brom en andere stoorsignalen (Russische zender hier). Maar als ik de Step Up besluit te kopen ga ik zeker vergelijken tussen de gebalanceerde en ongebalanceerde ingang. In ieder geval kost me een gebalanceerde kabel weinig. Een SME plug kost 22 euro en twee gebalanceerde stekkers 25 euro. De kabel zelf heb ik nog evenals zilver soldeer. 
 

PS en als ik de idee heb dat niet gebalanceerd beter klinkt kan ik alsnog aan de kabel 4 RCA pluggen solderen. 

 

 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Zou die Russische buizen niet onderschatten Jack. Vergeet niet dat zij ze nog jaren voor militaire doeleinden zijn blijven gebruiken (MiGs bijv. maken gebruik van buizen) terwijl wij hier allang overal op transistors waren overgestapt.

Tenzij je het natuurlijk over NOS jaren 60 buizen hebt oid.

Die van mij is overigens doodstil, al heb ik geen step-up waar Carl het over had, al mijn elementen zijn MM/MI.

En die phono van 690 is stiekem ook geen phono van 690, kijk maar eens rond wat LCR phono trappen kosten, gok dat je al snel toch iets van 4k+ moet neertellen.
En dat zie je ook op AAA, waar mensen hun Nagra VPS en zelfs een Allnic (H-7000?) de deur uit deden omdat de Ampearl dan wel beter was of er iig er niet voor onder deed.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, hef-lot said:

Zou die Russische buizen niet onderschatten Jack. Vergeet niet dat zij ze nog jaren voor militaire doeleinden zijn blijven gebruiken (MiGs bijv. maken gebruik van buizen) 

In onze eindversterker in de woonkamer en de buizen versterkers van mijn kinderen enkel Russische buizen.  Carl heeft last van een Russische zender.... snap je hem nu? 😜 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Tubejack said:

Voor een phono-trap van €690. Vind ik enkel een step-up zoals de T-300 van €650 al veel te duur.  Die Russische stoorzender ben je vast kwijt als je Europesche buizen gebruikt.... 

 

Dat was de prijs inclusief vervoer uit de Ukraine Jack. Daar komt BTW en invoerrechten bij. Daarbij heb ik het apparaat direct bij de fabrikant gekocht. Als ik het apparaat regulier via een winkel had gekocht,  had het apparaat waarschijnlijk iets van 2000 euro gekost. Daarbij prijs zegt wel vaak iets maar zeker niet altijd iets over de geluidskwaliteit. De vergelijking met de Pass kloon zegt me meer dan de prijs.
 

Tot slot is maar de vraag hoe de man aan zijn onderdelen komt. Misschien woont hij wel naast een legerdump van de Russen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Tubejack said:

In onze eindversterker in de woonkamer en de buizen versterkers van mijn kinderen enkel Russische buizen.   

 


Russische buizen van firma’s die in Amerikaanse handen zijn en graag produceren in landen zonder ARBO en milieuregels denk ik dan.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, carl said:


Russische buizen van firma’s die in Amerikaanse handen zijn en graag produceren in landen zonder ARBO en milieuregels denk ik dan.

Daar is eigenlijk weinig informatie over. Behalve about.  Stukje hieruit.

 

[...]

Rising from the Ashes, 1990s

Mike’s trip to the U.S.S.R. with the Work Band sowed the seeds by which he was able to rebuild Electro-Harmonix and grow it back into a thriving business. He realized that the Russians couldn’t buy products from him—they didn’t have hard currency—but they were very eager for U.S. dollars. With his finely tuned entrepreneurial instincts, he thought about what he could buy from Russia. Mike recalls, “I got the idea to buy cheap integrated circuits which we called jellybean ICs from Russia. At Electro-Harmonix I’d seen these cycles every three years or so where, when manufacturers came out with a new series of integrated series that were hot, they’d stop making these cheap jellybean fill-ins and they’d end up costing a lot or you couldn’t get them. So, I figured if the Russian quality was good, when these cycles hit, I could fill a void and make a bundle! So, I started developing that business.

“In those days everything was centrally controlled and one day, in 1988, when I went over to the Ministry of Electronics, I saw vacuum tubes hanging on the wall. I thought to myself, ‘Vacuum tubes? Those are used in guitar amps!’ So, I said ‘Let me get some samples of these’ and they sent them over to me in wooden boxes. I took them out to Long Island to my friend Jesse Oliver who’d designed most of the early Ampeg amps and asked him to check them out. He said, ‘Mike, these tubes are good’ so I switched from the ICs into the vacuum tubes. I was working alone, out of my apartment, and the tubes would be up to the ceiling. I was doing it all by myself. People in the industry knew me. I’d call up the service shops around the country and orders built. It grew to where I was the first American invited to the city where the biggest vacuum tube factory in the world was, it was part of a military factory, and now, we own 100% of the factory!” Mike bought the factory, in Saratov’s Reflektor industrial complex, in 1998 and grew it into arguably the largest vacuum-tube supplier in the world with a customer list that included guitar-amp makers Marshall, Fender, Vox and Peavey, as well as audiophile manufacturers such as McIntosh and Audio Research.[...]

 

 

 

Zowel de oude 6S3P-EV  als nieuwe  EH's komen uit de voormalige Reflector/ExpoPUL fabriek in Saratov, Rusland.

De buizen zijn nog steeds van uitstekende kwaliteit. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

 

Dat was de prijs inclusief vervoer uit de Ukraine Jack. Daar komt BTW en invoerrechten bij. Daarbij heb ik het apparaat direct bij de fabrikant gekocht. Als ik het apparaat regulier via een winkel had gekocht,  had het apparaat waarschijnlijk iets van 2000 euro gekost. Daarbij prijs zegt wel vaak iets maar zeker niet altijd iets over de geluidskwaliteit. De vergelijking met de Pass kloon zegt me meer dan de prijs.
 

Tot slot is maar de vraag hoe de man aan zijn onderdelen komt. Misschien woont hij wel naast een legerdump van de Russen.

 

10...20 jaar terug werden de radiomarkten (ook hier in Nederland) ineens overspoelt met buizen, condensatoren etc uit Rusland. Toen wist ik en een van mijn vrienden niet wat we er mee aan moesten. Het spul ging voor een Euro of minder van de hand. Kon met zo'n lage prijs niks wezen dachten we toen....  Nog steeds kun je hoge kwaliteit buizen kopen voor $2,50 per stuk die ook in jou Pearl zitten.  Maar de echte juweeltjes kosten zo €100. Verder vermoed ik dat ARBO en milieu regels eerder gewaarborgd zijn in de voormalige Reflector/ExpoPUL fabriek  dan bij iemand uit de Ukraine die in net als ik in zijn zolderkamertje zit te solderen. 

 

Maar goed, over die fabriek is weinig bekent... 

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

Ik weet verder helemaal niet hoe vervuilend het maken van buizen is Jack. Mijn ervaring met milieuregels is  dat minimumregels vaak al snel maximumregels zijn. Bij ons is dat milieubewustzijn er ook nog niet zo erg lang. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, carl said:

Ik weet verder helemaal niet hoe vervuilend het maken van buizen is Jack. Mijn ervaring met milieuregels is  dat minimumregels vaak al snel maximumregels zijn. Bij ons is dat milieubewustzijn er ook nog niet zo erg lang. 

Geen idee Carl.  Maar kijk hier in de NL naar Tata Steel.  Of slechts een paar km van ons huis Olam Koog aan de Zaan  In 2017  was Olam de op vier na grootste ammoniak-uitstoter van Nederland.  En dat mag allemaal... 🙄

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Geen idee Carl.  Maar kijk hier in de NL naar Tata Steel.  Of slechts een paar km van ons huis Olam Koog aan de Zaan  In 2017  was Olam de op vier na grootste ammoniak-uitstoter van Nederland.  En dat mag allemaal... 🙄

 

Ik heb nog met het hoofd van de milieudienst van Tata regelmatig in vergadering gezeten Jack. Een grote pokkenbende dat bedrijfsterrein. Afbreken en de bodem reinigen met een leeflaag kost je minstens 1 miljard.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hef-lot said:

Zie dat je een MM element hebt, dan kan het zeker lonen om de capaciteit goed te zetten.
 

 

Ik hoop dat de Brooklyn DAC dat goed voor me doet; veel aan veranderen kan ik niet. Keuze: MM of MC.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, mumsoft said:

 

Ik hoop dat de Brooklyn DAC dat goed voor me doet; veel aan veranderen kan ik niet. Keuze: MM of MC.

Er is niet echt een goed of fout (binnen redelijke grenzen), maar het zal vooral per element verschillen hoe deze waarde uitpakt. Je phono kabels voegen ook capaciteit toe, dus daar kan je nog wel mee spelen.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, carl said:

 

Ik heb nog met het hoofd van de milieudienst van Tata regelmatig in vergadering gezeten Jack. Een grote pokkenbende dat bedrijfsterrein. Afbreken en de bodem reinigen met een leeflaag kost je minstens 1 miljard.

https://nos.nl/artikel/2376682-onderzoek-bevestigt-vermoedens-bewoners-rond-tata-steel-ijmuiden-vaker-ziek.html

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...