Jump to content

Heisser Tip aus der Heimat


carl
 Share

Recommended Posts

Ik vond de NAGRA VPS mooi geconstrueerd maar verder niet zo bijzonder. Ik heb hem daarom ook weer redelijk snel verkocht.

Ik heb er goed naar geluisterd en vergeleken met andere (goedkopere) phono stages. Prestatieniveau vond ik vergelijkbaar met de Musical fidelity VINL.

Die bevinding zal door velen betwist worden....

 

Wat ik aan het ontwerp van de VPS niet mooi vind is dat je voor de hoogste versterking-factor, drie stages achterelkaar schakelt. 1. Step-up trafo 2. Transistor trap 3. Buizen trap.

Het is zoals gezegd mooi geconstrueerd maar niet erg puristisch vanuit audiofiel oogpunt. Ik kan het niet classificeren als een buizen-phono zoals anderen graag doen.

 

So ein heisser tip finde ich das leider nicht.

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Arcman said:

Ik kan het niet classificeren als een buizen-phono zoals anderen graag doen.

Zal mij een zorg zijn hoe een phono kan worden (of wordt) geclassificeerd. De Ypsilon VPS klinkt in elk geval geweldig, ook dankzij de aanpassing door Cock.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ove Rickland said:

De Ypsilon VPS klinkt in elk geval geweldig, ook dankzij de aanpassing door Cock

 

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb het over de NAGRA VPS.

De Ypsilon VPS ziet er fantastisch uit (straalt Highend uit). Zou zoiets ook graag een keer uitproberen.

Wel apart dat zo een apparaat dan toch eerst gemodificeerd moet worden (zou voor mij een no deal zijn....).

Ik heb binnen afzienbare tijd helaas geen mogelijkheden voor grote investeringen in Audio.

Was dat wel het geval dan zou mijn keuze waarschijnlijk vallen op een Pass Labs XP17 of XP-27.

Link to comment
Share on other sites

Bij mij duurde het een week of drie tot ik foto's toegestuurd kreeg van de "test fase",  en nog eens twee a drie tot deze daadwerkelijk verstuurd was. Vervolgens zat hij een maand in de post.
Totaal ongeveer twee en een halve maand.

Als ik zo de andere fora lees is dat nog relatief vlot, vier maanden is niet ongehoord. En weet niet of dat een rol gaat spelen, maar hij heeft nu wel meerdere bestellingen tegelijk ontvangen.

 

Dus mijn advies zou zijn af te wachten, maar, het eindresultaat is het meer dan waard. Niks dan lof. Iig over de RE-2030, maar neem aan dat deze nieuwe SE* minimaal van een vergelijkbaar niveau is.

* Snap niet heel goed waarom hij deze SE noemt als hij al een SE aanbood, heel verwarrend.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Tubejack said:

Wat anders, heeft iemand al iets gehoord over zijn bestelling? 


Ik heb een mailtje gekregen dat hij bericht had gekregen dat het geld onderweg was Jack. Op het moment dat het geld op zijn rekening staat is voor hem de opdracht “rond” en start hij met de uitvoering.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hef-lot said:

* Snap niet heel goed waarom hij deze SE noemt als hij al een SE aanbood, heel verwarrend.

Het was inderdaad handiger geweest als hij het SE2 had genoemd.

4 hours ago, carl said:


Ik heb een mailtje gekregen dat hij bericht had gekregen dat het geld onderweg was Jack. Op het moment dat het geld op zijn rekening staat is voor hem de opdracht “rond” en start hij met de uitvoering.

Na een vraag over de kleur, heb ik niets meer gehoord. Afwachten maar.... wat het-lof zegt.  

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

On 1/9/2021 at 9:59 AM, Arcman said:

Wel apart dat zo een apparaat dan toch eerst gemodificeerd moet worden (zou voor mij een no deal zijn....).

 

Ik denk dat je het meer moet zien als een modificatie door een super specialist. Bijvoorbeeld wat AMG met een Mercedes doet, en dan álles eruit peutert volgens de eigen filosofie.... En dat kan dan zélfs aan de bovenkant van de markt, of júist ook wel daar, omdat het apparaat op zich al zo goed is :rolleyes:.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, René N. said:

 

Ik denk dat je het meer moet zien als een modificatie door een super specialist. Bijvoorbeeld wat AMG met een Mercedes doet, en dan álles eruit peutert volgens de eigen filosofie.... En dat kan dan zélfs aan de bovenkant van de markt, of júist ook wel daar, omdat het apparaat op zich al zo goed is :rolleyes:.

Die vergelijking gaat mijn inziens niet helemaal op. Het betreft daar een compromis, waar het AMG puur om de performance gaat, gaat hun tuning ten koste van comfort, levensduur, onderhouds kosten etc. Er zijn voldoende Mercedes rijders die dat niet zouden zijn als er enkel AMG's op de markt waren.

 

M.a.w. als met deze modificatie simpel extra geluidskwaliteit te halen is die niet ten kost gaat van iets anders, kan je aannemen dat de fabrikant dit ook wel zou kunnen doen. Vooral daar waarschijnlijk gelijk in het ontwerp meenemen goedkoper en makkelijker is dan achteraf aanpassen. Dus er vanuit gaande dat dit inderdaad de moeite is, is de vraag, ten koste van wat gaat deze "verbetering" ?

Bij een apparaat met dat prijskaartje, zal het toch niet zijn dat ze geld hebben bespaard op onderdelen?

Link to comment
Share on other sites

On 1/9/2021 at 3:11 PM, Tubejack said:

Het was inderdaad handiger geweest als hij het SE2 had genoemd.

Je hebt de RE1030 en RE1031SE en de RE2030 en RE2030SE. In principe zijn er dus maar 2 ontwerpen die elk een SE versie hebben. Als iedereen jouw logica zou volgen, zou Marantz maar 1 Ki versie mogen hebben en dan steeds door moeten tellen naar Ki2, Ki3, Ki4 etc., ook al zou het om een ander apparaat gaan. SE staat voor "Special Edition". Dat kun je van elke uitvoering maken en dan hoeft het echt geen SE2 te heten. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sodejuu said:

Je hebt de RE1030 en RE1031SE en de RE2030 en RE2030SE. In principe zijn er dus maar 2 ontwerpen die elk een SE versie hebben. Als iedereen jouw logica zou volgen, zou Marantz maar 1 Ki versie mogen hebben en dan steeds door moeten tellen naar Ki2, Ki3, Ki4 etc., ook al zou het om een ander apparaat gaan. SE staat voor "Special Edition". Dat kun je van elke uitvoering maken en dan hoeft het echt geen SE2 te heten. 


Dat klopt niet helemaal. Jij baseert je puur op z'n website, maar de SE bestond wel degelijk. Uit ons e-mail contact:
"I can offer the option of making a Phono stage in a monoblock, which will be called Ampearl RE2030SE (Special Edition)."

Met monoblock bedoelt hij hier een enkele kast voor zowel de voeding als versterker ipv twee losse. Volgens mij kan je op het AAA forum er ook nog wel een referentie naar vinden.

 

M.a.w. wat nu op de website staat is de tweede SE van de RE-2030. Alhoewel SE nergens op het apparaat zelf is te herkennen, maar wel de letters LCR toegevoegd zijn, echter is de reguliere versie ook al een LCR ontwerp. Bij de RE-1031SE, waar ik overigens geen reguliere RE-1031 van zie, is dit wel zo. Dus sowieso al drie ontwerpen, en chaos qua modelnummers.
 

  • RE-1030
  • RE-1031SE
  • RE-2030
    • RE-2030
    • RE-2030SE (enkele kast)
    • RE-2030LCR SE (RE-2030SE2 ?)
Edited by hef-lot
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, hef-lot said:

Die vergelijking gaat mijn inziens niet helemaal op. Het betreft daar een compromis, waar het AMG puur om de performance gaat, gaat hun tuning ten koste van comfort, levensduur, onderhouds kosten etc. Er zijn voldoende Mercedes rijders die dat niet zouden zijn als er enkel AMG's op de markt waren.

 

M.a.w. als met deze modificatie simpel extra geluidskwaliteit te halen is die niet ten kost gaat van iets anders, kan je aannemen dat de fabrikant dit ook wel zou kunnen doen. Vooral daar waarschijnlijk gelijk in het ontwerp meenemen goedkoper en makkelijker is dan achteraf aanpassen. Dus er vanuit gaande dat dit inderdaad de moeite is, is de vraag, ten koste van wat gaat deze "verbetering" ?

Bij een apparaat met dat prijskaartje, zal het toch niet zijn dat ze geld hebben bespaard op onderdelen?

 

Nee, je mag verwachten dat daar ook niet op bezuinigd is. Maar als je als specialist volgens een bepaalde filosofie bouwt, ontwerpt of wellicht alleen maar modificeert, met misschien ook hele andere materialen of componenten dan in het originele apparaat zitten, dan kom je toch ook heel ergens anders uit? En die fabrikant zou dat dan ook wel kunnen doen, maar misschien heeft die daar nog nooit op een hele andere manier over nagedacht. Zodat die dus nooit op dat afwijkende traject zou zijn uitgekomen....

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, hef-lot said:

M.a.w. als met deze modificatie simpel extra geluidskwaliteit te halen is die niet ten kost gaat van iets anders, kan je aannemen dat de fabrikant dit ook wel zou kunnen doen.

Nee dus. Wat Sonore deed – en nog steeds doet – is 'anders denken'. Veel van hun ideeën staan niet in de theorieboeken. Ik heb begrepen dat de fabrikant ook heeft aangegeven dat hij de aanpassing niet kende, maar dat het dus wel werkt. Kijk – of eigenlijk: luister – ook maar eens naar de KEF50, die door Cock zijn gemodificeerd. Daar komt een laag uit waar veel grotere luidsprekers alleen maar van kunnen dromen. Officieel kan dat dus niet, maar door 'anders te denken' wel. Wat Sonore doet is echt knap.

Link to comment
Share on other sites

Het woord modificatie is bij de Kef denk ik niet correct want het is meer een herbouw op basis van de kast en de Uni Q driver. Dat kunnen er meer vermoed ik, maar bij Cock klinkt dat in ieder geval extreem goed. 


Bij de Kef gaat het eigenlijk over de aanpak van een redelijke goedkope LS. Maar zo’n Ypsilon zou toch eigenlijk perfect moeten zijn voor dat vele geld. Ik heb ook altijd de idee dat modificaties het product moeilijk verkoopbaar maakt. Tegenwoordig heb ik daar wel minder moeite mee 😇
 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, carl said:

Maar zo’n Ypsilon zou toch eigenlijk perfect moeten zijn voor dat vele geld. Ik heb ook altijd de idee dat modificaties het product moeilijk verkoopbaar maakt.

Dat kun je zeggen van ieder prijzig hifimerk, Carl. Ypsilon komt dichtbij de ontwerpfilosofie van Sonore, daarom dat Cock er zelf ook mee speelt. Alleen het bloed stroomt waar het niet heen kan gaan. Ofwel als Cock wil experimenteren,  dan voert hij zijn idee gewoon uit, ongeacht wat de geldelijke waarde is wat het hifi apparaat representeert. Verbazingwekkend blijft het voor me. Maar ja, sommige technici of doe-het-zelf'ers hebben durf, ze weten 'het is door een ander mens gemaakt en ik heb de kunde om daar een blik op te werpen met mijn eigen visie en kunde.' Kijk naar Jack, die speelt eerst met de standaard oplossing en daarna maakt hij aanpassingen. Dat moet je kunnen en durven. Als ik weet dat een apparaat door Cock onder handen is genomen zou ik dat meer als een meerwaarde zien. 😄

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Cock appt me over de post van Carl. Heb de tekst ietwat aangepast:

 

Niks is perfect, ook de duurste versterker niet. De prijs heeft niks met de waarde te maken, zoals van de onderdelen. De meeste fabrikanten gebruiken ook de meest bekende schakelingen. Daarom is er niks nieuws meer onder de zon en iedereen kopieert elkaar. Soms verandert men iets in de schakeling en de versterker klinkt dan net even anders. Maar er wordt haast niet gekeken naar echt nieuwe mogelijkheden. Om de techniek op een heel andere manier benaderen.

Link to comment
Share on other sites

Zelf denk ik dat creativiteit meestal ontstaat door samenwerken in teamverband. 

De meeste bedrijven kunnen zich zo’n team helaas niet meer veroorloven. Cock is in die zin wel een uitzondering op de regel 😃 Daarbij is dit allemaal meer een roeping voor hem dan een beroep. Experimenteren doen we trouwens allemaal toch wel een beetje en  “uitvinden” doen er maar een paar. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Creativiteit zit in je, je hebt het, of niet. Het begint al heel vroeg. Veel kinderen hebben een rijke fantasie. Dat laatste moet je als ouder of grootouder aanmoedigen. Teamverband geeft meestal "polderen" en oeverloos geouwehoer. Oplossingen die net aan een zesje verdienen. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Zelf denk ik dat creativiteit meestal ontstaat door samenwerken in teamverband.

 

20 minutes ago, Tubejack said:

Teamverband geeft meestal "polderen" en oeverloos geouwehoer.

 

Geef een kunstenaar een maand, of twee, eenzame opsluiting. Een pak papier en een doos houtskool. Na drie, vier weken is het op. Op in het hoofd. Dus komt er ook niets meer uit. Je ziet de kwaliteit van de werken snel achteruit gaan. Sociale interactie is absoluut noodzaak voor creativiteit.

Je moet echter ook wel je rust kunnen pakken. De deur op slot en heel hard werken, alleen en soms met z'n tweeen. Je ziet dat bij de grote denk instituten. Ieder een eigen hok, naar eigen inzichten ingericht. Geen kantoortuinen. Wel veel ruimte voor interactie voor wie dat wil. Geen openingstijden. Geen sluitingstijden.

Zonder input geen output. Kritische massa in het hoofd opbouwen. Kunnen associëren. Serendipiteit een kans geven. Gebrek aan interactie is nefast.

Link to comment
Share on other sites

Mensen moet je ook niet opsluiten. Input is er meer dan voldoende, je raakt eerder overprikkeld. door alle moderne media. Heb bewust geen Facebook, Twitter etc. Het geluid van mijn telefoon staat meestal uit.  Naar Appjes kijk ik wanneer het mij uitkomt. Wat mij helpt is elke dag naar buiten in de frisse lucht, ook met een beetje regen.  

 

Dat oeverloos geouwehoer smoort elke vorm van creativiteit en spontaniteit, door mensen die niet "out of the box kunnen denken"  Ik bedenk me net dat ik ook hier teveel van mijn tijd verdoe.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Dat oeverloos geouwehoer smoort elke vorm van creativiteit en spontaniteit, door mensen die niet "out of the box kunnen denken"  Ik bedenk me net dat ik ook hier teveel van mijn tijd verdoe.  🙋‍♂️

 

De kracht van de NL economie is toch dat we heel makkelijk met elkaar samenwerken. Als iedereen zijn kennis te veel bij zich houdt krijg je geen kruisbestuiving. Of je hier je tijd verdoet is natuurlijk strikt persoonlijk.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Tubejack said:

Er zijn er volgens mij, maar weinig die dat doen.  


Niet zo in NL Jack. In China is echter iedereen elkaars concurrent. Ook in Amerika wordt er gevochten om beurzen en ga je de concurrent echt niet helpen. Ik vind dit nog zo’n slecht land. Je ziet nu al weer de discussies hoe kansarme schoolkinderen in de lockdown te helpen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...