Jump to content

Benz Ruby Z met step up - luisterresultaten


carl
 Share

Recommended Posts

45 minutes ago, Arcman said:

 

Daarom heb ik er eerder voor gepleit om als leek een bewezen element/step-up combinatie te kiezen. Dus niet lukraak combineren, je introduceert nog meer parameters in je analoge keten waarvan er al zoveel zijn.

 

Precies. Waarschijnlijk ben ik net zo eigenwijs als jij.... (eigen-wij-ze is een prima eigenschap) 😇 Toen ik op dit forum aangaf een step-up te zoeken voor mijn DL-103. Kreeg naast het advies van Sodejuu om een Denon step-up te kiezen.  Allerlei input, dat er veel betere waren, de AU-300LC zou slechts een "instap step-up" zijn etc.  Dat er "betere" zijn geloof ik best.  Maar of dat zin heeft bij een Cartridge van €219 🤔  Verder weet ik van de VDV MC-10 step-up hoe belangrijk het is zo' n step-up goed te kiezen en aan te passen. Daarbij geeft Denon een frequentie karakteristiek tot 50Khz op binnen 0,5 dB als ik het goed lees.  Dat is nog beter dan die Slik trafo's.  

 

Dit is een link met fraaie foto's http://blog.livedoor.jp/loghouse1jp/archives/52183107.html

Gewoon even bekijken met Chrome die vertaal Japans naar Nederlands

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arcman said:

 

Maar dit is weinig effectief als de mat elektrisch isoleert, en de neiging heeft veel energie vast te houden.

Als de statische energie niet goed wordt afgevoerd, komt er een moment waar deze tot uiting komt.


Het is inderdaad een zwak punt van de Oracle. Daarvoor gebruik ik ook een koperen mat van Pluto. Helaas is de spindel nu wat ruimer. Waarom ik er nu weer last van heb ? Misschien was de plaat nog niet gewassen. Toevallig staat de zaak klaar voor een stevige wasbeurt 😀

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Arcman said:

 

Over meten gesproken...Hoe laag komen de sound-stones precies? Doen ze in het gebied 40 tot 20Hz nog veel? Uw Sound-stones lijken veel op de Wilson CUB's die ik ooit had, maar die lieten dit gebied niet echt horen.

Bij 40hz loopt het -3dB af http://www.perfectperformer.nl/soundstone/2x16.5/   Voor onze woonkamer een prettige eigenschap.  Het hangt er een beetje vanaf wélke versterker ik aansluit "hoe-laag-die-gaat"  Ik heb heb er ook een met een spectrumanalyser en dan zie je dat er vanaf 30 hertz weinig meer gebeurt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arcman said:

Hier kwam ik pas achter na zeer vele luistersessies en vergelijkingen. Bottom line: niet te snel oordelen en eerst heel veel luisteren.....


Zelf luisteren in de thuissituatie draait het natuurlijk helemaal om Arcman en er  gaan nog veel uren gemaakt worden. Niet vandaag anders worden het huwelijksproblemen 😀 

 

Ik heb gisteren nog even Steely Dan gespeeld en dat laag was toch wel erg krachtig en strak. Zo heb ik het hier nog nooit gehoord en ik heb toch heel wat in huis gehad.

 

De prijzen vind ik eigenlijk nog wel meevallen. De goedkoopste Silvercore is met koper 460  en met zilver 900. Die ze op het AAA forum aanbevelen voor een Ruby kost 1200 en ik probeer hem op leenbasis te krijgen. De Silk schat ik op 400/500 euro en op zich lijkt die al meer dan prima. Maar kopen is vergelijken heb ik in mijn jonge jaren geleerd 😇

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, carl said:

De prijzen vind ik eigenlijk nog wel meevallen. De goedkoopste Silvercore is met koper 460  en met zilver 900. Die ze op het AAA forum aanbevelen voor een Ruby kost 1200 en ik probeer hem op leenbasis te krijgen. De Silk schat ik op 400/500 euro en op zich lijkt die al meer dan prima. Maar kopen is vergelijken heb ik in mijn jonge jaren geleerd 😇

 

Je maakt een enorme denkfout Carl, die Slik trafo's die je nu test is mogelijk een prima combinatie.  Bij alle andere is dat maar afwachten.  Verdiep je in de materie of vraag het aan Sodejuu.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arcman said:
9 minutes ago, Tubejack said:

 

Je maakt een enorme denkfout Carl, die Slik trafo's die je nu test is mogelijk een prima combinatie.  Bij alle andere is dat maar afwachten.  Verdiep je in de materie of vraag het aan Sodejuu.  
 

 

 

Wel effen lezen Jack (zou Roger zeggen 😷 ). Ik wil de Silvercore op leenbasis vergelijken met de Silk. En dat doe ik omdat op het AAA forum Benz Ruby bezitters zo enthousiast zijn en Silvercore zo expliciet Benz noemt op haar site. Benz is natuurlijk een groot merk in Duitsland. Ik ben trouwens in de loop der jaren minder negatief geworden over zilver. Mijn Crystal phonokabel doet het bijvoorbeeld prima.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Wat ik trouwens elektrisch niet begrijp is dat ik stevig last had van statische elektriciteit (schoonmaken plaat met koolstofborstel). Sinds de trafo erop zit is dat totaal weg.

Carl,
Het is al vaker hier aan de orde geweest : Statische elektriciteit.
Je koolborstel is waarschijnlijk zo'n ding :
tonar-nostatic-brush-and-needle-brush.jp
Realiseer je dat zo'n borstel niet het eeuwige leven heeft. Ook al borstelt het nog prima. Bij een gloednieuwe borstel zijn de haren nogal stug en stijf en wat in de loop der tijd juist verdwijnt. Dan worden de haren slapper en slapper. Het opvangen/afvegen van het stof wordt dan ook minder en de haren gaan niet meer helemaal de groef in. Dat komt omdat het koolstof in of van de haren uitgewerkt is. Dan wordt het tijd voor een nieuwe borstel. Zo'n borstel gaat bij dagelijks gebruik maar hooguit een jaar mee, is mijn ervaring.  Mijn inziens zijn het ook geen koolstof haren, maar kunststof haren. Als de haren echt van koolstof zouden zijn dan zouden ze afbreken, zoals bij een potlood (bij hard drukken). Ik  vermoed dus dat het haren zijn die behandeld zijn met koolstof. Dus dat je last hebt van statische elektriciteit kan dus komen uit die borstel, nadat je je lp daarmee hebt schoongemaakt.

Wil je echt een goede borstel hebben en die echt werkt , dan adviseer ik je de Levin Design platenborstel. Weliswaar geen koolstof, maar geitenhaar. Ik gebruik deze al meer dan 10 jaar en in volle tevredenheid. Niet goedkoop in aanschaf, maar heeft zich in  lengte van gebruiksjaren al 3x zichzelf terug verdiend. Vraag maar eens na bij Sodejuu, want die heeft er vast nog wel één te koop voor je. Anders mij even een pb sturen, want ik heb er ook nog eentje over uit de korte periode dat ik ze importeerden voor puresound.
 

2 hours ago, carl said:

Had het ook niet geloofd zal eens kijken of het zo blijft. Bij de Oracle is trouwens een voorziening voor het aarden van het Chasis. Zal wel niet voor niets zijn 😄

 

Het eerste wat ik in huis doe als ik thuiskom is mijn schoenen uit. Dus of kousen of pantoffels. Dat is toch wel een van de goede gewoonten van Moslims vind ik. 

Statische elektriciteit kan ook veroorzaakt door rubberen zolen van schoenen en pantoffels of van sokken/kousen. Als de kous/sok niet volledig wol of katoen is maar een gedeelte kan je door te lopen (over tapijt en/of laminaat/gelakte houtenvloer) jezelf ook opladen met statische elektriciteit en wat je dan weer doorgeeft aan de lp bij het vastpakken of aanraken van de platenspeler/versterker (schokje).
 

13 minutes ago, carl said:


Het is inderdaad een zwak punt van de Oracle. Daarvoor gebruik ik ook een koperen mat van Pluto. Helaas is de spindel nu wat ruimer. Waarom ik er nu weer last van heb ? Misschien was de plaat nog niet gewassen. Toevallig staat de zaak klaar voor een stevige wasbeurt 😀

Bij het juiste gebruik van de Pluto koperen mat is het van belang dat je spindel  juist wel  contact  maakt met de koperen mat. Anders wordt de statische elektriciteit niet goed afgevoerd. Die gaat via de spindel weg en niet via het plateau.

Verder zou je ook eens naar de luchtvochtigheid in je luisterruimte kunnen kijken via een Hygrometer. Als dat te laag (minder dan 55/60%) is, dan heb je ook last van statische elektriciteit. Wat dan helpt is een bakje water neer te zetten op de verwarming of op de grond. Je hebt ook voor de verwarming bakjes die je eraan kunt hangen. Bij deze laatste is het wel verstandig om ze regelmatig schoon te maken  i.v.m. bacteriën ophoping in het bakje, als deze droog staat.
 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, carl said:

Wel effen lezen Jack (zou Roger zeggen 😷 ).

 

Mmmm ja... 🤔

 

8 hours ago, Sodejuu said:

Ik weet niet waar je dat weer vandaan hebt. Dit is weer een voorbeeld van hoe slecht je luistert/kunt onthouden en hoe onnauwkeurig je bent. Het zijn Silk Audio trafo's, de MC220A. Die kun je dus bij Acoustic Dimension kopen. Het woord "Silvercore" heb ik nog nooit uit mijn mond laten komen.

Link to comment
Share on other sites

Als je van een nieuwe borstel af wil dan laat maar even per PB horen Onno. Iets anders George zei dat je nog weerstandjes voor een paar kabels over had. Ik wil er graag 6 overnemen.

 

Ik heb nog een recensie van die Crystal kabel klaarliggen 😀 Die is inderdaad met goud geïnjecteerd/verontreinigd.

 

Boven zal ik bij niet gebruik de ontluchtingskleppen van de Velux ramen open zetten. 
 

Het probleem van de koperen mat is dat het gat van de spindel wat ruim is geworden zodat hij geen optimale aanraking meer heeft. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Als je van een nieuwe borstel af wil dan laat maar even per PB horen Onno. Iets anders George zei dat je nog weerstandjes voor een paar kabels over had. Ik wil er graag 6 overnemen.

 

Ik heb nog een recensie van die Crystal kabel klaarliggen 😀 Die is inderdaad met goud geïnjecteerd/verontreinigd.

 

Boven zal ik bij niet gebruik de ontluchtingskleppen van de Velux ramen open zetten. 
 

Het probleem van de koperen mat is dat het gat van de spindel wat ruim is geworden zodat hij geen optimale aanraking meer heeft. 

Ik moet die borstels eerst opzoeken. Ik weet niet precies hoeveel ik er nog heb. Ik ga morgen zoeken. Misschien handig voor jou om Sodejuu te vragen v.w.b. borstel. Die heeft er vast zeker nog.

Ik zou zeggen plaats die recensie hier op het forum. Is vast leuk leesvoer voor anderen. Puresound zal niet meer in de bestaande vorm terugkomen, vermoed ik.

Haal de koperen mat eraf en leg hem plat neer en wrijf heel zachtjes (EN met beleid) het vergrotere gat van de mat naar elkaar toe. Doe het met beleid en je zult zien dat je het gat daardoor weer wat kleiner maakt. Door het zachtjes wrijven ontstaat er warmte, waardoor het koper dichter bij elkaar komt. Jij heb de eerste versie van de mat, net zoals ik die heb. Bij de nieuwere versies kun je dat niet zo gemakkelijk meer doen. Ik heb op die manier alle 3 mijn koperen matten weer goed gekregen. Zo heb ik ook eens een vouw uit de mat gekregen.
Dus nogmaals De mat moet vlak liggen en wrijf zachtjes en met beleid.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Ik moet die borstels eerst opzoeken. Ik weet niet precies hoeveel ik er nog heb. Ik ga morgen zoeken. Misschien handig voor jou om Sodejuu te vragen v.w.b. borstel. Die heeft er vast zeker nog.
 


Ik dacht dat jij er graag van af wilde Onno. Misschien zie ik Roger eind van volgende maand. Ik moet nog naar iemand in de buurt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:


Ik dacht dat jij er graag van af wilde Onno. Misschien zie ik Roger eind van volgende maand. Ik moet nog naar iemand in de buurt.

Ik moet eerst die oude voorraad van de Omicron en Levin Design hier opzoeken en dan weet ik meer. Het kan ook nog bij mijn ex staan bij andere (audio)spullen. Ik laat het je weten als ik het gevonden heb. Ik weet dat Sodejuu ook een kleine voorraad ervan had en volgens mij waren daar ook o.a. platenborstels bij. En als wij ze allebei niet meer hebben kun je het ook bestellen bij Levin Design zelf via een email. Kortom, uiteindelijk zal het wel lukken.

Wat betreft die weerstandjes (zoals jij dat noemt) , maar in feite condensators zijn heb ik deze niet meer. Ze zijn allemaal opgegaan en de laatste zijn weggeven aan een lid van de audiovereniging. Maar je kan ze zelf ook bestellen bij de webshop waar wij ze ook besteld hebben destijds. Hier de link ervoor : https://www.reichelt.nl/nl/nl/filmcondensator-33nf-63v-rm2-5-mks02-63-33n-p12323.html?PROVID=2809&gclid=CjwKCAiAv4n9BRA9EiwA30WND-0c3Y7SsrmkSX9Ry9Qj_GuhLOuaQ3PIiEAEHekMzs9o4csPecA5gxoC7gkQAvD_BwE

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, audiofreak said:

Ik moet eerst die oude voorraad van de Omicron en Levin Design hier opzoeken en dan weet ik meer. Het kan ook nog bij mijn ex staan bij andere (audio)spullen. Ik laat het je weten als ik het gevonden heb. Ik weet dat Sodejuu ook een kleine voorraad ervan had en volgens mij waren daar ook o.a. platenborstels bij. En als wij ze allebei niet meer hebben kun je het ook bestellen bij Levin Design zelf via een email. Kortom, uiteindelijk zal het wel lukken.

Als je als Nederlander naar Levin Design mailt voor een van hun produkten, wordt die aanvraag doorgestuurt naar mij (tenzij het om de speakers gaat).

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Sodejuu said:

Levin Design

Is dit de zelfde Levin die op het AAA aktief was/is?

 

Maakt hij de borstels echt zelf? Vroeger, bij ons in het dorp, naast de kolenboer, zat een echt ouderwetse borstel- en bezemmaker. Prachtig handwerk om te zien. Z'n luiwagens gingen echt jaren mee, waar de huidige modelletjes na een paar keer schrobben de haren plat hebben liggen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dus de aardkabel doorgelust zoals @Tubejack adviseerde en nog steeds brom. Ten einde raad allebei de aardkabels eraf gegooid en brom weg. De wondere wereld van een alpha in een technisch universum. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

Is dit de zelfde Levin die op het AAA aktief was/is?

 

Maakt hij de borstels echt zelf? Vroeger, bij ons in het dorp, naast de kolenboer, zat een echt ouderwetse borstel- en bezemmaker. Prachtig handwerk om te zien. Z'n luiwagens gingen echt jaren mee, waar de huidige modelletjes na een paar keer schrobben de haren plat hebben liggen.

Nee, hij maakt ze niet zelf. Maar dat doet een oudere man met z'n vrouw speciaal voor hun en op de ouderwetse ambachtelijke wijze. Handwerk dus. 

Link to comment
Share on other sites

@carl Ik heb het opgezocht en ik heb nog 1 platenborstel en die is voor de platenwasmachine. Deze heeft harde haren en alleen geschikt voor gebruik op een platenwasmachine. Dus niet om je lp droog mee af te borstelen. Overigens, deze is wel te koop uiteraard voor als je interesse hebt ivm je platenwasmachine.
Dus als je een gewone platenborstel wilt hebben, doe het dan via hun website en dan krijgt Roger die order.
hier het emailadres : info@levinmarketing.de
hier de website: https://levindesign.de/levinmarketing/

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, audiofreak said:

Nee, hij maakt ze niet zelf. Maar dat doet een oudere man met z'n vrouw speciaal voor hun en op de ouderwetse ambachtelijke wijze. Handwerk dus. 

Nope, Kim maakt de borstels nu, na een gedegen cursus "ambachtelijk borstels" maken, verzorgd door die ouwe her . Dus Frank boort die 100 gaatjes in het materiaal en Kim knoopt de geiten- of paardenharen erin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...