Jump to content

Softwarematige upsampling


Geerdie
 Share

Recommended Posts

Misschien trap ik een open deur in...

Bij het streamen van High Res Audio (Qubuzz enz) is gebleken dat het maar al te vaak geupsampelde albums blijken te zijn. Daar moet dan flink voor betaald worden. Vroeger noemden we dat gewoon flessetrekkerij.

 

Softwarematig kan dat ook.

Ik ga uit van een pc met W10 en Foobar2000 als audiospeler. Standaard gooit W10 de audio eruit met 16/44000. Dat vindt Microsoft genoeg. Al het overige wordt gedownsampled naar deze resolutie.

Met de Super Audio CD en de WASAPI (asio) output plugins krijg je al veel meer controle over wat er met je geluidssignaal gebeurd. HighRes audio komt er nu ook uit als High Res.

Ik heb sinds kort de SRC resampler plugin geinstalleerd in Foobar2000. De CPU van de pc neemt de upsampling voor zijn rekening.

In mijn geval pas ik 4x upsampling toe op een standaard 16/44100 audiofile. Dat wordt dan 176400.

Puntje van kritiek; omdat de CPU alles doet gaat een RPI het niet trekken, ben ik bang.

Hier knapt een Ryzen 5 3400G (8core) het klusje op met 2% processorbelasting.

Ik doe dit sinds kort, dus ik heb nog geen goed beeld van het klankmatige verhaal.

In een niet al te ver verleden pasten sommige cd-spelers óók upsampling toe.

 

Wat vinden jullie van de oversampling in het algemeen?

Link to comment
Share on other sites

Ik doe dit soort grappen niet, heb dan ook wel opname's waar dan de MP3 en de 192/24 niet echt verschillen, en de DSD worden door mijn set omgezet naar 352.8/24 omdat mijn R2-R DAC in principe alleen maar PCM accepteert.

De methode van de software is dan ook wel dat bij ROON de decodering een sigma-delta modulator aan het werk wordt gezet, en dat werkt ook prima.

Maar een 44.1 naar 352.8 kHz (DXD) omzetten, lijkt mij niet echt lekker, of beter.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Geerdie said:

Standaard gooit W10 de audio eruit met 16/44000. Dat vindt Microsoft genoeg.

Standaard, maar wel instelbaar. E.a. is afhankelijk van je audiokaart of -interface. Als je ASIO drivers gebruikt van je apparaat leverancier of WASAPI of WDM/KS dan kun je alles instellen. ASIO4All etc. lopen ook gewoon via WASAPI.

Sinds de oudere audiodingen in windows nu bovenop WASAPI geimplementeerd zijn kun je daar ook meer mee. Alleen wordt dat niet vaak toegepast. Zo kan ik prima 24bits/192kHz 4 kanaals opnamen maken via MME of DirectSound. (Met Audacity lukt dat niet waarschijnlijk door cross compilatie van Linux naar Windows).

Dat het filter in de dac hoger in zet klopt. Alleen zie ik het nut niet. Het verhoogd ook de kans op "rommel".

@GeerdieAls je het veel, vaak, concequent doet dan kun je ook je hele collectie ineens upsampelen en kost het je daarna geen cup capaciteit meer alleen netwerkbandbreedte.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Seed7 said:

Standaard, maar wel instelbaar. E.a. is afhankelijk van je audiokaart of -interface. Als je ASIO drivers gebruikt van je apparaat leverancier of WASAPI of WDM/KS dan kun je alles instellen. ASIO4All etc. lopen ook gewoon via WASAPI.

Sinds de oudere audiodingen in windows nu bovenop WASAPI geimplementeerd zijn kun je daar ook meer mee. Alleen wordt dat niet vaak toegepast. Zo kan ik prima 24bits/192kHz 4 kanaals opnamen maken via MME of DirectSound. (Met Audacity lukt dat niet waarschijnlijk door cross compilatie van Linux naar Windows).

Dat het filter in de dac hoger in zet klopt. Alleen zie ik het nut niet. Het verhoogd ook de kans op "rommel".

@GeerdieAls je het veel, vaak, concequent doet dan kun je ook je hele collectie ineens upsampelen en kost het je daarna geen cup capaciteit meer alleen netwerkbandbreedte.

 

 

Dank voor je input Seed7.

ik hou graag van experimenten. Jonge onderzoeker (met 57 jaar😂) Ik weet ook nog niet of ik álles ga upsamplen. Eerst maar eens proberen.

Trouwens, ik hèb al 300GB aan Highres materiaal. Alleen weet ik niet wat de oorsprong is. Over het algemeen klinkt het wel beter, maar lang niet altijd.

In mijn optiek valt of staat alles met de juiste mastering. Klopt dát niet dan houd alles op...

Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk hoor ik de verschillen bij het upsamplen niet.

Wel bij de echte Hi res opnames en met name de DSD opnames die beduidend beter zijn als de 16 bits CD standaard.

Ik schrijf een groot aandeel daarvan toe aan de master die vaak wat beter gemaakt wordt en niet aan het formaat zelf.

gewoon 16 bits CD formaat kan net zo goed klinken als deze maar van de zelfde master komt.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...