Jump to content

Volumio en andere Linuxperikelen


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik ben nu een paar dagen bezig om Volumio werkend te krijgen. Mij lukt het op een PC en de x86 versie niet. Wél met bedraad internet, maar draadloos gaat dus echt niet werken.

 

Volgens de handleiding zou ik zonder dat ik iets aan de instellingen verander een Wifi hotspot moeten zien. Niet dus. In de instelling blijkt dan dat je verbinding kunt maken met het wifi netwerk. Dat lijkt soms even te werken, maar nooit lang. Ik dacht dat de ontvangst van de Wifi dongle de oorzaak zou zijn en heb de PC nu ca. 2 meter van mijn Wifi accespoint gezet. Dit accespoint is een TP link en het dongle ook. Maar ook dat brengt niks. Het werkt gewoon niet. Wel heb ik de software wel 20 keer opnieuw moeten opstarten omdat het weer eens vastliep. Ik heb zelfs nog een nieuwe USB stick gemaakt omdat ik dacht ergens een instelling verprutst te hebben. Hielp ook niet.

 

Ik heb mijn buik dus aardig vol van deze rommel. En wanneer een abonnement dan ook nog eens € 36,- per jaar moet kosten, denk ik niet dat dit het voor mij gaat worden. Op een Raspberry Pi werkt het allemaal wél, maar de software voor op een PC werkt dus echt niet.

 

Ik vond het wel bijzonder dat de driver voor de ASUS Xonar hdav 1.3 slim, zo maar gevonden werden en ook werkte. Daar had ik juist problemen verwacht, omdat dit binnen Windows lastig werkend is te krijgen. Met een kabel lukte het met de PC dus ook wel, maar ik wil een head less Wifi streamer bouwen. Volumio valt dus af.

 

Heeft iemand anders dit op een PC al eens werkend gekregen?

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

De PC hier is een AMD 754  voet en een standaard µATX met een extra  2TB schijf, zal eens zien.

 De Apple Mac mini loopt hier prima met Ubuntu en alles dan draaiend, de squeezelite met  de lokale aansturing was ik een beetje vergeten, maar ook dat draaide dan goed.

 

En dan komt hij in een ander netwerk en dan start de boel niet goed op, foutmeldingen e.d. , blijft dan wel een vreemde hobby.🤐

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, HansP said:

De PC hier is een AMD 754  voet en een standaard µATX met een extra  2TB schijf, zal eens zien.

 De Apple Mac mini loopt hier prima met Ubuntu en alles dan draaiend, de squeezelite met  de lokale aansturing was ik een beetje vergeten, maar ook dat draaide dan goed.

 

En dan komt hij in een ander netwerk en dan start de boel niet goed op, foutmeldingen e.d. , blijft dan wel een vreemde hobby.🤐

Tot nu toe komt Linux hier heel wat krakkemikkiger over dan andere besturingssystemen. Alhoewel Librelec (bedraad) op mijn RPi vrijwel perfect werkt.

 

Vanavond de PC waarop Volumio zou moeten draaien met Windows opgestart. Het Wifi dongletje werkt hiermee prima. Daarna start ik Volumio nog een keer of wat op. Één keer laat hij een verbinding zien, maar die is ook gelijk weer weg. Ondertussen heeft Volumio al 10 keer het netwerk opnieuw opgestart.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dat betekent dat de ondersteuning van de Wifi chipset in die stick niet optimaal is in de Linux kernel. Dat kan gebeuren, vooral als de fabrikant Linux niet wil ondersteunen en vrijwilligers iets hebben in elkaar proberen te boksen. Ik koop Wifi sticks alleen na eerst te hebben gecontroleerd of ze standaard en zonder bijkomende software of firmware ondersteund worden in de Linux kernel. En dan heb je er nooit problemen mee.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bloom said:

Dat betekent dat de ondersteuning van de Wifi chipset in die stick niet optimaal is in de Linux kernel. Dat kan gebeuren, vooral als de fabrikant Linux niet wil ondersteunen en vrijwilligers iets hebben in elkaar proberen te boksen. Ik koop Wifi sticks alleen na eerst te hebben gecontroleerd of ze standaard en zonder bijkomende software of firmware ondersteund worden in de Linux kernel. En dan heb je er nooit problemen mee.

 

Zou dat dan niet in de iso file van Volumio moeten zitten?

Link to comment
Share on other sites

En dat lijkt het niet, vandaag geprobeerd met een USB stick op een PC maar dan kom ik niet helemaal aan de praat, hij gooit dan ineens er een ander connectie met het netwerk er in, en de wifi heb ik dus niet en dus op uitgeschakeld gezet, en de DHCP aan dat gaf dan geen probleem. dan ineens is er een verschuiving en de ene verbinding met een NASje gaat dan wel, maar de grote ziet hij niet?

 

Toen maar even een iso op een 2.5 inch schijfje gezet en geboot van een USB  opzet met een aanpassing, maar ook de lokale schijven ( 2TB ) ziet hij niet maar dan wel met een correct IP nummer, maar geen koppeling met de server/NAS.

Kortom, is niet echt mij systeem, morgen maar eens een Vortexbox of Ubuntu opzet maken, zal wel een stuk beter gaan vermoedt ik zo! LMS is tot nog toe wel wat stabieler.

Link to comment
Share on other sites

Met een netwerk kabel werkt het hier prima. Dat komt denk ik ook, omdat ik alleen UPnP gebruik. Daar kan ik de juiste library kiezen.

Gisteravond had wel een verbinding met wifi. Althans dat dacht Volumio. Echter geen hotspot te vinden en in de ip-adres scanner geen Volumio. Ik heb ook Daphile nog geprobeerd, maar met wifi dongles hetzelfde probleem. Geen verbinding en Daphile blijft naar een netwerk zoeken. 

Link to comment
Share on other sites

De manier om dit soort dingen onder een Linux gebaseerd OS draaiend te krijgen is naar iemand die het voor elkaar heeft gaan en die set-up exact kopiëren. De andere optie is dagen van je leven te vergooien om het uiteindelijk in de prullenbak te gooien of om het bij een volgende grotere update opnieuw te doen. Onder BSD het zelfde, alleen zijn daar de updates vriendelijker. Onder Windows en Mac werkt heel veel maar je hebt geen benul wat er allemaal met je audiodata op de achtergrond gebeurt (Windows pre Vista: KMixer en die dan omzeilen met WDM/KS?).

 

Je loopt domweg tegen een marktaandeel van ~3% aan, waarvan een groot deel voor servers en embedded systemen wordt ingezet. Daar heb je al deze dingen niet nodig. Dan de ontwikkelaars, die vinden de buitenkant mooier, lekker front-end prutsen. Bitshiften in drivers ... meh.

 

Het hele driver gebeuren is overal een chaos. Het hele driver systeem is 'achterlijk'. Hier hebben we een apparaat en nu zien jullie maar hoe je het aan de praat krijgt. Eigenlijk hoort de driver op het apparaat thuis en hebben de computers een uniforme API nodig. Met TWAIN was het bijna gelukt, maar zelfs iet simpels als printen/scannen is nog steeds iets moeilijks.

 

Audio op om het even welke computer/OS is een probleem en een chaos. ATARI, BeOS en Amiga hadden het voor elkaar, binnen de mogelijkheden van dat moment. Voor de rest is het altijd een ondergeschoven kindje geweest. Kijk naar hoe lang het geduurd heeft voordat je iets fatsoenlijks met Android kon en nog steeds als je kwaliteit wilt dan gebruik je software die het grootste deel van het OS volledig omzeilt.

 

Als je goed wilt streamen dan zou je daar dedicated apparatuur voor moeten bouwen waar geen PC software aan te pas komt. Microcontrollers konden wel eens veel geschikter blijken. Hier een absoluut geen high-end voorbeeld.

 

 

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ziet er goed uit Volumio 👍 Draait onder MPD.  

 

Er zijn een paar hindernissen die je moet nemen. 

 

1) Je hebt best wat computer en netwerk kennis nodig.

2) Je hardware zoals een WiFi usb stick moet ondersteund worden.  Ik heb ergens nergens een lijstje gevonden. 

 

Als je de aanbevolen hardware gebruikt is dat natuurlijk geen probleem. Zoals de Volumio – Primo of Raspberry Pi.

Er is een uitgebreide Community waar je vragen kunt stellen. 

Link to comment
Share on other sites

Klopt wel dat Volumio draait, maar de flexibiliteit is dan wel krap, waar ik bij andere distro's nog wel wat kan instellen, kan ik dat niet krijgen bij de Volumio opzet.

De RPI begin ik niet meer aan, die gebruik ik voor het  monitoren van mijn zonnepanelen.

Volumio is dan allen een speler, blijkbaar geen server capaciteiten, dus beperkt inzetbaar zoals ik het nu krijg.

 

Truukjes om de zaak aan het spelen te krijgen doe ik vaak genoeg, en als ik dan kijk naar de concurrenten, dan blijf ik lekker bij ROON voor mij zelf.

 

Ik zal dadelijk ,eens kijken hoe het gaat met vortexbox.

https://antipodes.audio/vortexbox/index.html?page=1

Link to comment
Share on other sites

Hier ook een tevreden Pi / Volumio gebruiker😊

In mijn geval in combinatie met een Chord Mojo USB dac. Eigenlijk is die Mojo voor mobiel hoofdtelefoon gebruik, maar man, wat klinkt dat ding goed in de set😎

Mojo werd ook meteen gevonden door Volumio.

Ook de gedeelde mappen van mijn homeserver werden probleemloos gevonden.

Moest in de router wel ff de ip adressen van de WiFi- en kabelverbinding opzoeken. 
192 / 24 geeft via WiFi al gauw hikjes...

Spotify plugin werkt ook goed.

Niks negatiefs?

Ja. Pi uitzetten gaat gewoon via het menu. Maar weer aanzetten? Dan moet de usb voedingskabel getrokken en weer ingeplugd worden🙄

Remedie; altijd aan laten staan🤷‍♂️



 

Edited by Geerdie
Typo
Link to comment
Share on other sites

Als je hardware niet gesport wordt is dat inderdaad irritant.  Zo heb ik een Hi-Face EVO 

 

hiFace-evo-2-300x200.jpg

 

Prima interface.  "Babbelt"  een speciaal studio protocol met mijn dac.

Zou standaard door Linux ondersteund worden....  

Helaas niet goed, af en toe vette ruis en de connectie is weg. 

 

Heel irritant, dus ik kan me de frustratie van sommige voorstellen.

Wat ik  wel eens een jaar of 10 terug deed een "Knoppix" cd maken.

Dat ondersteund nagenoeg alle hardware.  Het bestaat nog steeds versie 8.6.1 

 

DVD gebrand, geboot vanaf DVD en ja hoor de M2Tech Evo wordt uit gebreid ondersteund 

met allerlei modes tot kernel mode toe.  

 

Knoppix heeft kerel 5.3. 

 

Mooi dacht ik er is 14 december j.l. een kernel uitgebracht die lang ondersteund wordt

LTS 5.10     FF installeren is een eitje onder Linux mint .  Booten en jammer.... de EVO wordt

lang niet zo uitgebreid ondersteund 🙄 

 

Gauw maar weer een plaatje draaien. 😀

 

Link to comment
Share on other sites

Na nóg een Wifi kaartje geprobeerd te hebben (oud ding, wat natuurlijk ook niet werkte), heb ik er een Windows/JRiver PC van gemaakt. Die speelt nu via SPdif naar de DAC. En wanneer ik niet beter wist, zou dit best mijn hoofdstreamer kunnen zijn. Maar inderdaad af en toe een klein rafeltje, ondanks ik JRiver heb ingesteld op spelen vanaf geheugen.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Tubejack said:

2) Je hardware zoals een WiFi usb stick moet ondersteund worden.  Ik heb ergens nergens een lijstje gevonden. 

 

 

 

https://community.volumio.org/t/wireless-adapter-compatibility-list/1996

 

Gestart in 2014 en stopt in 2019 omdat het al heel bijzonder zou zijn, wanneer een dongle niet werkt. Nou... ehh. ik heb er drie geprobeerd en geen van alle werkten.

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Jammer Hans.  Dankzij jouw topic, heb ik een heel oude leuke en Linux versie gevonden.  Het werkt als een malle op een 9 jaar oude laptop.  Ik kan gewoon hi-res streamen vanaf mijn NAS en WiFi.  Dankzij de goede ondersteuning in de kernel van de Hi-Face Evo klinkt het ook goed.  Misschien leuk voor op mijn Mac mini.🙂  

Link to comment
Share on other sites

Ik moet zeggen dat het al weer een aantal jaar geleden is dat ik met Linux heb gewerkt en heb daar bij verschillende distributies gehad maar eigenlijk nooit deze problemen gehad met de hardware die jullie nu hebben.

Voor mijn muziek systeem gebruik ik nu een Mac mini V1 of V2 (32bit) en daar draait Daphile nu al een jaar of wat probleem loos op.

het rare appeltjes OS er af en gewoon de linux versie van Daphile gebruikt en alles wordt direct herkent.

Ik heb hier een Chinese  Xmos usb unit liggen onder windows niet wil spelen en de leverancier levert ook geen driver maar onder Daphile en andere Linux systemen geen enkel probleem.

Leuk detail is misschien wel dat het kaartje van €27,- beter klinkt als de Amanero USB interface die ik hier ook heb liggen.

 

De Macmini met Daphile is hier in huis ook gelijk mijn muziek server.

De Muziek mappen worden keurig gedeeld als netwerkschijf en de Onkyo receiver in de woonkamer kan gewoon direct maar ook  Upnp van de daphie lezen.

Het geluid is gewoon goed en de bediening is met de Orange app makkelijk.

Link to comment
Share on other sites

Nu dan zelf nu even de Vortexbox geïnstalleerd, gaat prima, updates en plug-in 's staan er in en ik kan zo streamen, geen problemen.

Nu kan ik via trucjes er wel een nfs disk in zetten, die niet werkt bij Volumio, maar met een netwerktool als Webmin kan ik dan wel alles redelijk vlot regelen binnen Linux.

Dit bestaat dan uit een Distro van Fedora en een webinterface die het bedienen/updaten makkelijk maakt.

 

Mogelijk de keuze van de uitgang kan dan wel een punt zijn, maar kan ook menugestuurd.

Link to comment
Share on other sites

Daphile wou hier niet werken vanwege de i2s kaart én ook niet op de Wifi dongles. Volumio wou niet werken vanwege de Wifi dongles. Op bedraad netwerk deed Volumio het wel.

 

Nu dus Windows en JRiver geïnstalleerd. Dat doet alles, werkt met de i2s én met de Wifidongles. De SPdif kaart werkend krijgen was dan wél weer wat lastiger dan onder de Linux opties.

 

Linux is niet mijn ding. Op standaard software zal het zeker prima werken, maar zo gauw het iets minder standaard is "ho maar". En wanneer ik naar oplossingen zoek krijg ik eindeloze lijsten met commando's te zien. Ik denk dan weer aan de tijd met de Apple II, maar dat is al weer bijna 40 jaar geleden.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, kappa7 said:

Leuk detail is misschien wel dat het kaartje van €27,- beter klinkt als de Amanero USB interface die ik hier ook heb liggen.

 

 

Die ervaring had ik ook. De Xmos van Hiface klinkt beter dan Amanero. Ik vond e Xmos wél wat ruwer klinken, maar in het laag erg veel krachtiger. De Amanero weer wat verfijnder en gedetailer in het midden en hoog. Ik heb toen getwijfeld en voor de Amanero oplossing gekozen, maar daar toch niet erg gelukkig mee geworden. De i2s kaart doet beide perfect.

Link to comment
Share on other sites

Linux is wel een verzamelnaam voor een hele lijst aan distro's. Ubuntu, Open Suse, Fedora, Mint, Kali, Red Hat, Debian, om er een paar te noemen.

Windows is andere koek, daar heb je Windows, Windows en Windows, maar wel (gelukkig) verschillende versies. Wie kent Windows 95 niet? Daarna kwam Windows NT, daarna Windows XP en nu si het kortweg Windows. Laatste versie (tot nu) is versie 10. Allereerst was er DOS. PC-DOS, en natuurlijk MS DOS (raden waar MS op slaat), en nog eerder was er CP/M, prima om je eerste stapjes op computergebied te zetten.

 

Sorry voor de inbreuk op Volumio

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Wie kent Windows 95 niet? Daarna kwam Windows NT

 

Voor '95 was er al NT3.5. NT4 en 5 aka 2000 waren uitstekende besturingssystemen. 2000 kon je nog volledig zonder grafische schil en headless draaien. Helaas zijn ze daarna Appeltje gaan spelen met de bekende Fischer Price interfaces en het voor dom verslijten van hun klanten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...