Jump to content

Kleine woonkamer, wat te doen?


Frans Audio
 Share

Recommended Posts

18 hours ago, Hans van Liempd said:

Kennelijk gelukt. Je speakerkabels liggen nu hier. Ik kan met niet voorstellen dat er echt wat mis aan is. Maar wanneer je de speakerkabels verwisselt en het probleem gaat mee, dan kan het weinig anders zijn. maar 40 draadjes tegelijk breken kan ik me niet voorstellen. Misschien kortsluiting, dat is lastiger te vinden. maar dan lijkt me dat de versterker het niet overleeft had.

Kon me ook niet voorstellen dat die kabels kapot konden gaan maar wellicht een aansluiting in één van de aansluitingen. Net zoals Hans ben ik meer een luisteraard dan een techneut. Hoor graag wat je bevindingen opleveren. Het heeft overigens geen haast omdat ik ze op korte termijn waarschijnlijk niet kan gebruiken maar zal ik eerst moeten verhuizen. Mvg Frans

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Frans Audio said:

Kon me ook niet voorstellen dat die kabels kapot konden gaan maar wellicht een aansluiting in één van de aansluitingen. Net zoals Hans ben ik meer een luisteraard dan een techneut. Hoor graag wat je bevindingen opleveren. Het heeft overigens geen haast omdat ik ze op korte termijn waarschijnlijk niet kan gebruiken maar zal ik eerst moeten verhuizen. Mvg Frans

Ze waren wel degelijk kapot. Op een onverwachte plaats een aantal draden tegen elkaar gesmolten. Die draadjes heb ik vervangen door nieuwe stukjes, het valt dus keurig onder de nu iets langere krimpkous aan de speakerzijde. Ik begrijp nog niet goed hoe die versmelting is ontstaan. De kabels hebben jaren prima gespeeld en plotseling dit. Of ze ooit ergens tegenaan gelegen hebben is volgens Hansko onwaarschijnlijk, omdat ze de kamer niet uit zijn geweest. Bij het krimpen van de krimpkous bij het maken? Zou kunnen, maar waarom dan na al die jaren probleemloos spelen?

Hansko komt ze a.s. woensdag ophalen, maar je bent hier natuurlijk ook welkom om hier eens te komen luisteren.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Frans Audio said:

Inmiddels een dag spelen erop zitten met JMR Offrandes van Hans. Tja woorden zijn altijd te beperkt om een ervaring goed te beschrijven maar dit zijn geweldig speakers. Niet voor alle muzieksoorten maar wel voor de soorten die ik mooi vindt (jazz (kleine bezetting), akoestisch singer songwriter, wereldmuziek). Ivm met Sonus Fabers zijn ze net wat minder warm en cello's en violen net wat minder vol maar ze wel hebben veel meer transparantie en ze klinken heel fijn bij lagere volumes en dat is in mijn huis zeer prettig. Je hebt echt een gevoel dat je bij de muzikanten zit en dat is spectaculair, de speakers verdwijnen eigenlijk. Daarnaast geen kerkorgel laag maar voor monitoren wel een hele fijne onderkant zonder dat deze zich opdringt. 

Tijdens de koffie met Hans gesproken over het belang van de componenten. Hans vertelde me dat hij zeer veel waarde hechtte aan met name de voorversterker. Dat is in mijn geval een NADC658. Mijn overtuiging was vooral dat speakers en eindversterker (Audionet AMP GII in mijn geval) het meest belangrijk waren. Misschien toch eens oriënteren op een passende voorversterker. Hans in ieder geval dank voor de prettige ontvangt en dank voor het doorgeven van deze speakers naar een volgende liefhebber. Mooi dat producten met zo'n leeftijd nog heel relevant kunnen zijn. Interessant dat mijn vraag op dit forum tot deze uitkomst heeft geleid.

 

Wow, de mooiste uitvoering van de Offrande... Zeer muzikale luidspreker. Geniet er van!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...