Jump to content

Kleine woonkamer, wat te doen?


Frans Audio
 Share

Recommended Posts

Rustig..... jongens.... alle opties die hier zijn aangedragen zijn prachtig. JMR is lastig te vinden of Hansko moet er vanaf willen. Master staat een setje en Atohm is gewoon nog nieuw te koop. In een kleine huiskamer is een setje monitors gewoon prachtig. 

Link to comment
Share on other sites

Eerst maar eens zorgen dat de akoustiek in orde is voorzover dat dat niet het geval is.
Dan moet het toch lukken om met goede ls tot een goede weergave te komen.

Jmr Bliss Silver op hifi.nl

Link to comment
Share on other sites

Ik ga proberen Hansko te benaderen. Heb een keer eerder JMR geluisterd en het uitbundige Franse geluid sprak me erg aan. Niet heel precies maar wel beleving. Iedereen in ieder geval enorm veel dank voor het meedenken en zoals altijd zijn de mogelijkheden weer enorm. Leuk om iets nieuws te gaan proberen maar wel keuzestress want wat is de beste keus ;-). Ik laat jullie weten wat de uitkomst is. Gaat wel even duren door een combinatie van corono en drukte met werk. PS: wel aardig blijven voor elkaar anders komt er bad karma over mijn aanschaf. Nogmaals dank.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou een beetje voorzichtig zijn met speakers met een baspoort aan de achterzijde, zoals de genoemde Master. 
 

Ik heb zelf ervaring met een 4x4m ruimte, waarbij het laag er op vooruit ging toen ik in de diagonaal ging spelen. Maar dit is vermoedelijk geen  optie voot TS. 

Link to comment
Share on other sites

Audiofreak heeft ook niet zo heel grote ruimte, maar wel aardig wat ruimte achter de luidsprekers. Bij hem vond ik de Master Three samen met zijn buizen versterker erg goed klinken.  Juist ook op lagere volumes. M.i. een kenmerk van goede luidsprekers.  Die €800 die op MP gevraagd wordt lijkt me:  "an steal"   Ikzelf zou ze zo kopen, als ik al niet goede luidsprekers had. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb mijn LS met baspoort nu 1,4 meter van de achterwand staan. Ik zou toch adviseren het thuis eerst uit te proberen als je onder de 80/100 centimeter van achter zit.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:

Ik heb mijn LS met baspoort nu 1,4 meter van de achterwand staan. Ik zou toch adviseren het thuis eerst uit te proberen als je onder de 80/100 centimeter van achter zit.

Bij ons is dat 60 cm, daarna komen lange overgordijnen, een vensterbank van 30cm en veel glas. Het is niet altijd mogelijk om thuis te testen en al helemaal niet 2e hands. Voor zo'n lage prijs inclusief stands, zou ik zelf wel een gokje durven te wagen. Op die manier aan betaalbare kwaliteit spullen te komen, vind ik veel leuker ook.  Bovendien een poort kun je altijd iets dempen met b.v. een los rolletje wasemkap filter.  

 

Maar goed, de topic starter, zoekt misschien wat nieuws? Ook dan kan een nieuw setje Masters of een midden klasse Dynaudio monitor. Voor die laatste heb je m.i. wel een potente versterker nodig.  Hoe "kleiner" de luidsprekers hoe "groter" de versterker vanwege het vaak lage rendement van monitors. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Lage frequenties uit de baspoort gaan cirkelvormig om de speakers heen. Het maakt dus niks uit of de poort voor of achter zit.  Geldt trouwens ook voor het laag uit de basspeakers. Alleen het hogere laag daarvan is richting gevoelig.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Dat beweerde Spido indertijd ook Leo. Puur op basis van ervaringen in diverse ruimten ben ik daar niet van overtuigd. Maar het zou goed kunnen dat door verplaatsing van LS je ook te maken hebt met staande golven.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, carl said:

Dat beweerde Spido indertijd ook Leo.

 

Spido beweerde niet alleen, maar had ook écht verstand van luidsprekers. En enorm veel ervaring. Jammer dat hij niet meer onder ons is.

 

Anders adviseerde ik de topic starter deze SoundStone 's  16,5 

beauty165.jpg

 

Bron: http://www.perfectperformer.nl

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, leobus said:

Lage frequenties uit de baspoort gaan cirkelvormig om de speakers heen. Het maakt dus niks uit of de poort voor of achter zit.

 

Voor de frequenties waarvoor de poort bedoeld is, ja! Echter komen er ook allerlei middentonen uit een baspijp omdat je een dergelijke kast minder vol propt met dempingsmateriaal. Daarom laat je de pijp bij voorkeur naar achteren stralen.

Bij minimonitoren loop je nog tegen het probleem aan dat de baspijp te lang wordt voor de kast. De oplossing is dan een pijp met een kleinere diameter met in het extreemste geval fluittonen als gevolg. Voor mij reden om alle minimonitoren met reflex pijp links te laten liggen. De andere optie is de pijp door een passieve radiator te vervangen.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Frans,

 

Ik heb ervaring met mijn Acoustic Energy AE2 speakers. De Acoustic Energy AE1 zie je ook veel met heel erg lovende reviews, maar de AE2 heeft behoorlijk wat meer body/fundering voor in een kleine ruimte.

Als je alles wilt horen is de AE2 een uitgesproken kandidaat welke is ontworpen als studio monitor en dan kun je ongeveer wel nagaan waar zo'n speaker aan moet voldoen.

 

Momenteel staat er een zwarte set te koop op Marktplaats inclusief de daarbij behorende (niet te tillen) stands.

 

Werkelijk een zeer goede monitor luidspreker voor een acceptabel 2e hands prijs.

 

Groeten,

Marcel

Link to comment
Share on other sites

On 12/14/2020 at 8:09 PM, Frans Audio said:

Ik ga proberen Hansko te benaderen. Heb een keer eerder JMR geluisterd en het uitbundige Franse geluid sprak me erg aan. Niet heel precies maar wel beleving.

 

Leuk om iets nieuws te gaan proberen maar wel keuzestress want wat is de beste keus ;-). Ik laat jullie weten wat de uitkomst is. Gaat wel even duren door een combinatie van corono en drukte met werk. PS: wel aardig blijven voor elkaar anders komt er bad karma over mijn aanschaf. Nogmaals dank.

Kennelijk gelukt. Je speakerkabels liggen nu hier. Ik kan met niet voorstellen dat er echt wat mis aan is. Maar wanneer je de speakerkabels verwisselt en het probleem gaat mee, dan kan het weinig anders zijn. maar 40 draadjes tegelijk breken kan ik me niet voorstellen. Misschien kortsluiting, dat is lastiger te vinden. maar dan lijkt me dat de versterker het niet overleeft had.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Hans van Liempd said:

Kennelijk gelukt. Je speakerkabels liggen nu hier. Ik kan met niet voorstellen dat er echt wat mis aan is. Maar wanneer je de speakerkabels verwisselt en het probleem gaat mee, dan kan het weinig anders zijn. maar 40 draadjes tegelijk breken kan ik me niet voorstellen. Misschien kortsluiting, dat is lastiger te vinden. maar dan lijkt me dat de versterker het niet overleeft had.

Inderdaad gelukt. Maar vlak voor de overdracht bleek een kanaal niet te spelen. Heb eerst de speakers gewisseld en hetzelfde kanaal deed het niet. Ook de kanalen op de voorversterker omgedraaid door verwisselen interlinks. Zelfde kanaal deed het niet. Moest dus aan de eindeversterker liggen, de speaker of de speakerkabel. Speakerkabels toen gewisseld en andere speaker speelde niet. Mijn conclusie: het moet aan de speakerkabel liggen. Gelukkig niet aan de eindversterkers of JMR Offrandes. De Offrandes dus met een gerust hart verkocht. Zal binnenkort mijn set en platencollectie in de juiste rubriek te koop zetten. Zonder de Array phono want die staat inmiddels bij Kraus.

Hoop dat de topicstarter Frans Audio net zo veel zal genieten van de JMR Offrandes als ik. Het zijn de Offrandes die nog door JMR zelf zijn ontworpen. De latere versies, na zijn dood, klinken veel minder. Heb ik zelf een keer mogen ervaren bij de importeur. Vonden ze zelf ook.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels een dag spelen erop zitten met JMR Offrandes van Hans. Tja woorden zijn altijd te beperkt om een ervaring goed te beschrijven maar dit zijn geweldig speakers. Niet voor alle muzieksoorten maar wel voor de soorten die ik mooi vindt (jazz (kleine bezetting), akoestisch singer songwriter, wereldmuziek). Ivm met Sonus Fabers zijn ze net wat minder warm en cello's en violen net wat minder vol maar ze wel hebben veel meer transparantie en ze klinken heel fijn bij lagere volumes en dat is in mijn huis zeer prettig. Je hebt echt een gevoel dat je bij de muzikanten zit en dat is spectaculair, de speakers verdwijnen eigenlijk. Daarnaast geen kerkorgel laag maar voor monitoren wel een hele fijne onderkant zonder dat deze zich opdringt. 

Tijdens de koffie met Hans gesproken over het belang van de componenten. Hans vertelde me dat hij zeer veel waarde hechtte aan met name de voorversterker. Dat is in mijn geval een NADC658. Mijn overtuiging was vooral dat speakers en eindversterker (Audionet AMP GII in mijn geval) het meest belangrijk waren. Misschien toch eens oriënteren op een passende voorversterker. Hans in ieder geval dank voor de prettige ontvangt en dank voor het doorgeven van deze speakers naar een volgende liefhebber. Mooi dat producten met zo'n leeftijd nog heel relevant kunnen zijn. Interessant dat mijn vraag op dit forum tot deze uitkomst heeft geleid.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...