Jump to content

Versterker zoon


carl
 Share

Recommended Posts

Mijn zoon vroeg me of ik eens kon nagaan wat een leuke (tweede hands) versterker voor hem zou kunnen zijn. Hij dacht aan maximaal 400/500 euro, maar voor iets leuks betaal ik er wel een paar honderd euro bij.  Hij heeft nu Kefs Cadenza’s,  maar dat zal wel kleiner worden als hij een huis vind. Hebben jullie suggesties en zou zo’n geïntegreerde Naïm wat zijn ?

Link to comment
Share on other sites

Je weet toch dat die bij mijn broer staat Jack. Helaas is mijn broer zo goed als doof.  
 

Het probleem van de versterker van mijn zoon is overigens dat hij het hoorbaar niet goed meer doet.
 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tsja @carl met iets minder summiere informatie krijg je gerichtere antwoorden. Hoeveel ingangen en voor wat?

Ik dacht dat Abacus ook een simpele schakelkast met een linedriver had, maar kan hem niet meer vinden. Kun je op hun forum navragen, of zelf iets knutselen.

 

Maar, als alles door een verhuizing anders wordt, zou ik eens nadenken over investeren in een voorversterker en aktieve luidsprekers.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Op die leeftijd is 1 ingang wel erg weinig lijkt me Seed 😀  Hij heeft natuurlijk een leeftijd waar het nog alle kanten op kan gaan. Hij studeert in ieder geval nog twee jaar. Ik houd nu de tweede hands sites bij. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Op die leeftijd is 1 ingang wel erg weinig lijkt me Seed 😀  Hij heeft natuurlijk een leeftijd waar het nog alle kanten op kan gaan. Hij studeert in ieder geval nog twee jaar. Ik houd nu de tweede hands sites bij. 

 

Is het nu werkelijk zo moeilijk om specifiek te zijn? De vraag was, hoeveel ingangen en voor wat.

Link to comment
Share on other sites

Voor normaal woonkamer gebruik heb ik zelf deze.

https://eu.onkyo.com/nl-NL/brands/onkyo/tx-l20d/p/156609

Kan je alle kanten mee op, heeft een phono aansluiting en HDMI plus een streamer ingebouwd die ook DSD ondersteund.

Daarnaast heb je de mogelijkheid om met een sub te spelen als dat nodig is, lijkt mij op die leeftijd wel een vereiste.

 

edit, en de chrome cast zit al ingebouwd net als de airplay functie dus wat kan je nog meer willen,, op die leeftijd.

 

edit 2, hij ondersteund ook HDCP2.2 dus alle huidige formaten beeld worden ondersteund tot 4k

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Seed7 said:

 

Is het nu werkelijk zo moeilijk om specifiek te zijn? De vraag was, hoeveel ingangen en voor wat.


Ik heb in 55 jaar zelden/nooit een voorversterker gezien die niet minstens 4 ingangen heeft Seed. Voor mij is dat een vanzelfsprekendheid net als een dak op een huis wat ik wil kopen 😀
 

Mijn zoon streamt en heeft een platenspeler en een phonotrap. Met wat reserve ingangen is 4 ingangen ruim voldoende denk ik. Ik heb hem trouwens een pure versterker geadviseerd zonder DAC e.d. Heeft iemand ervaring met Audiolab of Naïm geïntegreerd.  Ik kijk ook wel bij Quad. Probleem bij de 34 voorversterker is dat je een late serie moet hebben anders is de printplaat niet goed.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, kappa7 said:

maar op die leeftijd al met een auwe lulle versterker beginnen, lijkt me dat ze dan toch echt wel iets moderner willen.

Waaaah die is raak 🤣  Een beetje opvoeding meegeven? Met een moderne buizen versterker dan. De jeugd, knoopt daar zelf wel, een streamding  aan.  🤗

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Probleem is dan waarschijnlijk dat hij alleen de audio voor zijn rekening neemt en in de woonkamer wil ik dan iets wat ook de beeldverwerking voor zijn rekening neemt.

Om ook de video goed te decoderen (met name surround) is iets wat met een gewone stereo versterker niet te doen is.

Er zijn namelijk niet echt goede kastjes te verkrijgen die van een surround bron een goede downmix kunnen maken en dat is nu precies waar je een dergelijke receiver voor nodig hebt.

en daar komt nog steeds heel behoorlijk geluid uit.

Ik heb dan ook bewust naar een 2.1 receiver gezocht en niet naar een surround versterker, juist om dat ik de audio hier dan belangrijk vond.

In combinatie met een set Kef speakers en een Rel sum maakt dit nog aardig muziek.

Zeker geen straf om naar te luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Wil je inderdaad naar een av receiver kijken dan heb je met een Yamaha het beste muziek systeem.

We hebben in het verleden veel Marantz en Denon gebruikt maar voor muziek merk je dat de Yamaha het toch wel erg goed doet.

Hoe die het doen in verhouding tot de eerder aangehaalde Onkyo weet ik niet maar daar ben ik zelf dan weer erg tevreden over.

 

Wat dat betreft is het natuurlijk niet anders als een gewone versterker, je moet minstens in de winkel luisteren of het doet wat je er van verwacht en vergelijk dat dan ook eens met een goede stereo versterker, liefst een die je kent.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik zeg, kijk eens naar een Bluesound Powernode 2i. Alle spullen die aan de TV kunnen (set-topbox, chromecast, mediaplayer etc) kunnen via de ARC-HDMI aan de powernode aan gesloten worden. Het ding eeft een subwooferuitgang en 2x 60W aan boord voor je speakers. Wil je surrounfd, kkun je het uitbreiden met een paar bluetooth speakers van Bluesound.

O ja, naast de ARC HDMI heeft ie nog 2 ingangen die je zowl analoog als ook digitaal gebruiken. De omzetters worden meegeleverd. Streamer is ook ingebouwd en de app werkt super

 

BTW, RenéN heeft ooit een Electocompaniet EC4½  gehad. Die heeft maar 2 ingangen, een RCA en een XLR. Er zijn dus wel voorversterkers te vinden met minder dan 4 ingangen

Link to comment
Share on other sites

Zo'n versterker zoals die hier in de huiskamer speelt, heeft ook de kwaliteit om "Vintage" te worden. Een Primare A20. Ik denk dat de onze nu ca. 20 jaar oud is. Hij speelt nog altijd prima. 2x 60W aan 8 Ohm, 4 ingangen en geen toonregeling of andere flauwekul. Wél een afstandbediening.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...