Jump to content

Duson audio


Reneke
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Ik ben de gelukkige bezitter van een duson 2000 voor en eindversterker.. Fantastisch geluid .

Er schijnt er maar 6 van zijn gebouwd. Het zioe er niet alleen mooi uit, maar het belangrijkste is het geluid.

Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn op dit forum die ook dit bezit, gr

 

Link to comment
Share on other sites

Audioanalyse was Frans en die hadden de neiging om wel eens oververhit te raken (instabiel). Duson was de door toenmalig importeur Audioscript verbeterde versie van de Audioanalyse. Meest opvallend was de kleurstelling. De Audioanalyse waren grijs, Duson antraciet (tegen het zwarte aan). Welke veranderingen precies door Audioscript gedaan zijn weet ik niet, want ook de Duson werd erg heet. De klank omschrijf ik als iets zoetig, romantisch, maar toch open.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Sodejuu said:

Audioanalyse was Frans en die hadden de neiging om wel eens oververhit te raken (instabiel). Duson was de door toenmalig importeur Audioscript verbeterde versie van de Audioanalyse. Meest opvallend was de kleurstelling. De Audioanalyse waren grijs, Duson antraciet (tegen het zwarte aan). Welke veranderingen precies door Audioscript gedaan zijn weet ik niet, want ook de Duson werd erg heet. De klank omschrijf ik als iets zoetig, romantisch, maar toch open.

 

Klopt wel, van die klank. We verkochten ze nogal eens tussen 1988 en 1991 aan muziekliefhebbers.

Klasse a, dus heet.

Ze vonden moeilijke speakers niettemin niet leuk. Ze werden niet gekocht om volumetechnisch mee te imponeren, maar ze klonken wel erg mooi in een match. Duson importeerde Audio Analyse, gemaakt met franse slag, en wilde het merk wel samen met Elipson in de markt zetten maar dan stabieler dan de AA. De Duson klonk echter niet meer hetzelfde (niks meer aan) en matchte bovendien niet met de E-1303, die om veel meer oomph vroeg. Duson versterkers zijn maar mondjesmaat verkocht en eigenlijk alleen die met het gewei.

 

Link to comment
Share on other sites

Duson, mooi spul hoor. Heb ik nog de B100 voor- en C100 eindversterker een aantal jaren van in mijn set gehad. Lekker vol geluid dat goed los van de speakers kwam.Toch heb ik de overstap naar de Arcam A85 en P85 destijds als een behoorlijk upgrade ervaren, omdat het leek alsof er een gordijn voor de speakers waren verwijderd.

Neemt niet weg dat ik ook nu weer heel best van zo'n Duson set zou kunnen genieten.

Anyway, veel plezier met jouw aanwinst in deze!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De duson 2000 set is grandioos.  De voorversterker geeft alleen door, naar de gigantische grote  (enorme ring trafo's) , eindversterker van 30 kg. De maten van de eindversterker zijn 50 cm hoog, x30cm x30cm. ik kan goed horen of iets mooi klinkt ( na mij ingeving).

Verstand van elektronica niets, ik zal de specificaties opvragen van de mede-eigenaar van Duson, destijds. lol komt nog. Groet en leuk trouwens de reacties van ook liefhebbers van audioanalyse en Duson. 

Link to comment
Share on other sites

On 12/5/2020 at 8:38 PM, carl said:

Voor de echte liefhebber, als dit waar is komen ze terug  http://www.audioanalyse.com/en/home/

2 keer 160VA trafo is erg weinig voor 2 keer 50 watt klasse A. Trafo's zullen zeker erg warm worden en op den duur gaan brommen. Zelfs die 2 keer 300 VA voor het 2017 model is ietwat aan de krappe kant.

 

Of het moeten overbemeten trafo's zijn (met veel ijzer).

 

https://www.audiovintage.fr/2020/08/27/audioanalyse-a9/

 

Maar kan daarnaast best goed klinken. Vraag me af of er ok zo'n diy cult voor bestaat als bv voor Alephs

Link to comment
Share on other sites

Beste mensen , ik heb al van de jaren 1990 duson audio, en ook verkocht., waar ik nooit klachten heb gekregen voor dat de versterker heet is geworden. Ik heb de c2000 eindversterker en als ik hem een hele dag aan heb staan voel ik gewoon koud aluminium. Hij word volstrekt niet warm. Ik heb de set gekocht van de eigenaars dochter. Zij heeft als elektrotechnicus meegewerkt aan de ontwikkeling van nu mijn set.  De set werd te duur. Ik ben er gelukkig mee. het is niet meer de jongste, maar een fantastisch sound.

Leuk dat jullie reageren,. vind het best wel interessant, wat je nog kan leren. allemaal bij deze een fijne kerstdagen. groet

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

de duson is 2000 watt in klasse A. Dat komt omdat er een speciale voeding is ingebouwd 3000 va en een buffer van 500.000 uf power cap black Cate speciale weerstanden de versterker is zo onberispelijk stabiel en er niets in de signaal weg Daarom Klinkt deze super schoon dempingsfactor 2000 Frequentie bereik 000,03 hz 150kHz. Er zijn er twee gebouwd 1 staat bij Rapsody Audio New York City. En een heb ik in mijn bezit.De voorversterker is het zuiverste en mooiste preamp die er in de wereld bestaat gepantenteerde voorversterker 24 stappen met 25 secundaire wikkelingen < Was een dure voorversterker.

Link to comment
Share on other sites

2 * 2000 watt (normale ) klasse A betekent een continu (!) opgenomen vermogen van minstens 10.000 watt (ws meer). Zelfs een 3000 VA trafo is dan veel te klein.

 

Ik ken geen Black Gate elco's (Rubycon) waarmee je op een praktische manier een buffer van een halve Farad in elkaar soldeert. De grootste die ik ken is 4700uF (van slecht 35V), dus daar moet je er dan 100 van in parallel zetten. Maar wellicht waren en er ook types van 10.000-33.000 uF ofzo.

 

Fotootje zou wel leuk zijn.

Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt me ook plausibel. 200 watt klasse A is een hoop, maar wel haalbaar. Dat ie na een dag aanstaan nog koud is, is alleen mogelijk als ie een stand by stand heeft.

 

Ik had een Plinius SA50, 50 watt klasse A, met ook een AB stand. Dan bleef alles koud. In A stand echter al gauw 50 a 60 graden en er zaten echt flinke koelprofielen op

 

post-104753-0-99531400-1406197844_thumb.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, kappa7 said:

Ik ben wel erg benieuwd naar wat plaatjes van deze versterker.

Voor een 2000Watt klasse A versterker moeten de koel profielen behoorlijk groot zijn.

Lijkt me erg imposant.

 

2 kW aan klasse A vermogen kan helemaal niet.

Het ding zou 10kW aan vermogen uit de muur moeten trekken daarvoor...

 

Edit: Duck was tot dezelfde conclusie gekomen, lees ik nu... :)

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Inderdaad. Ik heb zelf ooit een 100 W klasse A eindversterker in huis gehad (Sumo 'The Ten') en dat ding woog al flink en werd ook gloeiend heet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...