Jump to content

Kapotte Phono/aux knop op versterker


Lucky51
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Luxman A-331 amplifier. Daarvan is de phono/aux keuzeknop kapot. Lijkt op kortsluiting oid in de knop zelf en is waarschijnlijk heel omslachtig aan de binnenzijde bereikbaar/repareerbaar. En daardoor (waarschijnlijk te) kostbaar mede omdat ik dat zelf niet kan. 

Daar was een platenspeler op aangesloten die daardoor nu werkeloos staat. Verder functioneert in de versterker alles prima, zonde om af te danken. 

Kan ik volstaan met het plaatsen van 2 losse tulp splitterkabels op de CD of Tuner ingangen (1 male, 2 female) zodat ik niet één van die twee andere apparaten hoef af te koppelen ?? (volgens de Luxman-gebruiksaanwijzing zijn die geschikt voor 'any other high level signal source' ). Zodat ik met de CD- of Tuner- keuzeknop ook de platenspeler kan bedienen? Ik neem aan dat één van de andere ingangen buiten de Aux (AV of Tape) niet benutbaar is. 

Link to comment
Share on other sites

Lucky 51.
Welkom op het forum.
Jouw phono/aux keuzeknop aan de voorzijde is de bronkeuze knop (bron: phono of aux). Wat jouw knop doet of niet doet is mij niet duidelijk.
Op de achterzijde linksonder zit bij de ingangsconnectors ook een keuzeschakelaar Phono/Aux. Met die keuzeschakelaar zet je de ingang op Phono OF Aux. Als je op de achterzijde die keuzeschakelaar op Phono, dan kan je er een MM platenspeler erop aansluiten. Zet je die keuzeschakelaar op Aux, dan kan je bijvoorbeeld een cd speler erop aansluiten. Als d
Je kan een platenspeler op geen enkel andere ingang aansluiten, dus ook niet met een splitter. Je kan wel je platenspeler met een losse phonostage op elk andere ingang aansluiten. Maar dan moet je een losse phonostage erbij kopen.

Hier  zie je die keuzeschakelaar Phono/Aux. Als die keuzeschakelaar dus op aux staat en je hebt je platenspeler erop aangesloten, dan heb je ook geen geluid uit je platenspeler. Zet je die schakelaar op Phono, dan heb je wel geluid uit je platenspeler.
1196961-9acdffd3-luxman-a331-stereo-ampl

Hier de binnenzijde: Het valt wel mee om bij die knoppen te kunnen komen.
DSC09813.JPG

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

 

Dank voor de reactie. Maar ik zal toch eerst de keuzeknop Phono/Aux aan de frontzijde moeten induwen om de ingang voor de platenspeler te activeren. En dan gaat het fout op het moment dat ik die knop induw: een immense kraakherrie uit de boxen alsof er vanalles aan het vonken is in die knop. Ik weet ook vrij zeker dat het de knopschakelaar zelf is, die is nl een half jaartje geleden al eens gerepareerd bij een repaircafé omdat hij geen goed contact maakte (het controlelampje in de knop ging niet meer branden en de platenspeler gaf geen kik meer. Het was een hele klus om binnenin bij die knop te komen en die is toen oa met contactspray behandeld. Daarna heeft hij een dik half jaar weer prima gefunctioneerd. Na al dat geknetter durf ik ook die contactspray niet meer aan. Ik steek liever niet het hele apparaat in brand...  Ik dacht eerst ook dat het dan misschien een optie was om de kapotte knop te vervangen door bv de AV knop die ik toch nooit gebruik. Maar ook dát zal een hele operatie zijn... 

 

Is een phonostage hetzelfde als een voorversterker? En kan die dan ook op ándere ingangen dan de CD of Tuner ingang? 

Edited by Lucky51
Link to comment
Share on other sites

Hier kan je het service manual vinden.

https://www.hifiengine.com/manual_library/luxman/a-331.shtml

Daarin staat hoe je versterker in elkaar zit.

Als  je de knop weer wil laten werken zal hij echt uit elkaar moeten en schoon gemaakt worden.

Contact spray werkt vaak maar tijdelijk en een goede service beurt zou hij wel kunnen gebruiken.

Mogelijk zijn er meer punten in je versterker die wat aandacht nodig hebben.

 

Alternatief is wat audiofreak ook al aangaf een aparte phono versterker gebruiken en die op de tuner of CD ingang zetten.

Dat kan de zaak even rekken maar uiteindelijk zal je toch de boel moeten onderhouden.

 

Link to comment
Share on other sites

Die meervoudige keuzeschale;aar is inderdaad een zwak punt bij vele van deze jaren '90 versterkers.
Vervanging is niet echt meer aan de orde, gezien de benodigde schakelaar-units al lang niet meer bij de importeur en servicecentra in voorraad zijn.
Snelste en goedkoopste oplossing is een apart phono-voorversterkertje te kopen en die aan te sluiten op een nog vrije line-ingang (aux, tape, whatever).
Bijvoorbeeld de Behringer PP400 heb je al voor iets van 25 euro.

https://www.thomann.de/nl/behringer_pp400.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIk-XD7aSr7QIVjaZ3Ch262AYgEAQYASABEgI6cvD_BwE

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, KT88 said:

Snelste en goedkoopste oplossing is een apart phono-voorversterkertje te kopen en die aan te sluiten op een nog vrije line-ingang (aux, tape, whatever).
Bijvoorbeeld de Behringer PP400 heb je al voor iets van 25 euro.

https://www.thomann.de/nl/behringer_pp400.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIk-XD7aSr7QIVjaZ3Ch262AYgEAQYASABEgI6cvD_BwE

 

Dank voor de tip!  Als die voorversterker dan inderdaad ook op bv Tape of AV kan worden aangesloten is het inderdaad helemaal opgelost. Maar als die voor de platenspeler alleen maar werkt op CD of Tuner-ingang, moet ik steeds stekkertjes blijven verwisselen bij gebruik van de verschillende apparaten hetgeen ook niet echt handig is. Nou ja, als dat toch de enige oplossing is dan kan dat eventueel wel, maar kan het inderdaad zeker weten ook op de Tape of AV-ingang ? 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lucky51 said:

 

Dank voor de tip!  Als die voorversterker dan inderdaad ook op bv Tape of AV kan worden aangesloten is het inderdaad helemaal opgelost. Maar als die voor de platenspeler alleen maar werkt op CD of Tuner-ingang, moet ik steeds stekkertjes blijven verwisselen bij gebruik van de verschillende apparaten hetgeen ook niet echt handig is. Nou ja, als dat toch de enige oplossing is dan kan dat eventueel wel, maar kan het inderdaad zeker weten ook op de Tape of AV-ingang ? 


Een losse phono voorversterker kan op elke ingang worden aangesloten, dus cd, tuner, tape, aux, aux 2, video enzovoort.

Hier vindt je een aantal bij elkaar :https://www.iear.nl/audio-en-hifi/vinyl/phono-voorversterkers/.  of deze: https://www.hobo.nl/accessoires/accessoires-voor-hifi/platenspeler-accessoires/phono-voorversterker.html. Zomaar twee zaken die dit in hun assortiment hebben.Dan kun je je oriënteren. Er zijn er vele namelijk en afhankelijk van je budget. Misschien dat je nog iets kan zeggen over je platenspeler (merk/type) en welk element er nu onder zit. Je budget wat je maximaal ervoor wilt uitgeven. Wellicht dat we je van een goed advies kunnen voorzien ( als je dat wilt en behoefte aan hebt). Er zit veel analoge deskundigheid bij de forummers op dit forum.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, audiofreak said:


Een losse phono voorversterker kan op elke ingang worden aangesloten, dus cd, tuner, tape, aux, aux 2, video enzovoort.
Hier vindt je een aantal bij elkaar :https://www.iear.nl/audio-en-hifi/vinyl/phono-voorversterkers/.  of deze: https://www.hobo.nl/accessoires/accessoires-voor-hifi/platenspeler-accessoires/phono-voorversterker.html

 

Dank! Veel geld wil ik er niet aan uitgeven. Met ook nog de kans dat de hele versterker er een keer de brui aan geeft gezien de leeftijd. Het lichte Kenwood-pickupje is ook geen topkwaliteit, en de meeste LP's zijn vaak sowieso al bejaard en letterlijk grijsgedraaid. Maar ik wil ze wel graag nog kunnen draaien. De versterker (met een vermogen om een zaal van 2000 man te vullen ;) terwijl hij altijd in een woonkamer heeft gestaan), met grote boxen (geschikt voor quadrofonie) is/was van topkwaliteit, dat wel, en dat maakt van de simpele platenspeler weer veel goed. Goed genoeg voor mijn oren, ik ben zelf geen audiofreak ;). Kan de kwaliteit van de voorversterker dan nog veel afbreuk doen? 

Quote

 

 

Edited by Lucky51
Link to comment
Share on other sites

De (geluids)kwaliteit van een phono voorversterker heeft zeker invloed. Veel waar voor je geld zijn bijvoorbeeld : https://www.iear.nl/product/cambridge-audio-solo/, maar ook deze : https://www.schiit-europe.com/product/mani-phono-preamp-for-mc-and-mm-cartridges/?lang=nl. Er zijn ook goedkopere, die je ook kan vinden op de I-ear site of Hobo site. maar daar heb ik geen ervaring mee met die goedkopere modellen. Het is ook maar wat jij veel geld vindt. Dus als jij bijvoorbeeld 100 euro al veel geld vindt dan zou je kunnen kijken bij de link die forumlid KT88 al eerder gaf of je kiest zoiets: https://www.iear.nl/product/pro-ject-phono-box-e/
 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, audiofreak said:

De (geluids)kwaliteit van een phono voorversterker heeft zeker invloed. Veel waar voor je geld zijn bijvoorbeeld : https://www.iear.nl/product/cambridge-audio-solo/, maar ook deze : https://www.schiit-europe.com/product/mani-phono-preamp-for-mc-and-mm-cartridges/?lang=nl. Er zijn ook goedkopere, die je ook kan vinden op de I-ear site of Hobo site. maar daar heb ik geen ervaring mee met die goedkopere modellen. Het is ook maar wat jij veel geld vindt. 
 

Dank nogmaals voor alle info! Ik ga me even rustig oriënteren op alle gegeven links nu ik weet dat het op die manier kan. En dan kan ik over een paar dagen gelukkig weer de oude LP's afstoffen. Enkele jaren geleden kon je nog regelmatig dit soort versterkers (getest en al)  bij de kringloop vinden voor 10 of 20 euro, maar nu ik ook daar in verschillende winkels ben gaan kijken omdat de mijne kapot was, blijkt dat tijdperk ook alweer voorbij. Probleem opgelost! 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Lucky51 said:

Dank nogmaals voor alle info! Ik ga me even rustig oriënteren op alle gegeven links nu ik weet dat het op die manier kan. En dan kan ik over een paar dagen gelukkig weer de oude LP's afstoffen. Enkele jaren geleden kon je nog regelmatig dit soort versterkers (getest en al)  bij de kringloop vinden voor 10 of 20 euro, maar nu ik ook daar in verschillende winkels ben gaan kijken omdat de mijne kapot was, blijkt dat tijdperk ook alweer voorbij. Probleem opgelost! 

Het is al een paar jaar aan de gang dat kringloopwinkels gewone commerciële winkels zijn geworden. De prijzen van producten ( die men gratis heeft gekregen) die je ziet staan in zo'n winkel zijn bijna high-end prijzen. Oftewel gewoon commerciële winkels. Men struint de 2e hands website af ( marktplaatst, ebay, en dergelijke) om hun prijs te bepalen. 
Rustig oriënteren is een goed idee en lees je goed  in, stel je budget vast, ga enkele phono preamps proberen te beluisteren of kies er twee uit binnen je gestelde budget en vraag aan de winkelier of ze beiden mag luisteren in je eigen set thuis en kies dan die volgens jou oren het beste in jouw gehoor is.
Heb je nog vragen of vragen die later bij je opkomen etc, stel ze gerust hier. 
Veel succes !!

 

Link to comment
Share on other sites

"Het Goed" met tweedehands winkels door heel Nederland is eigendom van de oud-eigenaar van Marktplaats. Gelukkig is hij een beetje maatschappij betrokken en werken er ook veel mensen met (zoals dat mooi heet) afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Hier in het dorp zijn minimaal 3 tweedehandswinkels een van Het Goed, een van de Vincentiusvereniging (opgericht door de RK kark)en een andere commerciële die is gekoppeld aan een goed doel. Het Goed is het duurst, Vincentius het goedkoopst.

 

Kennelijk wordt er goed verdient, maar met 100% winst is dat een stuk makkelijker.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

"Het Goed" met tweedehands winkels door heel Nederland is eigendom van de oud-eigenaar van Marktplaats. Gelukkig is hij een beetje maatschappij betrokken en werken er ook veel mensen met (zoals dat mooi heet) afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Beetje off topic ;) maar toch goed om te weten. Bij ons heeft reinigingsdienst RD4 een aantal kringloopwinkels, maar daar is de zgn  'rommel' vrijwel uit beeld verdwenen. Terwijl veel mensen juist op zoek zijn naar die veelzijdige rommel... De dichtsbijzijnde Het Goed is voor ons in Sittard zie ik, toch nog bijna 30 km rijden, dus je loopt niet zomaar even binnen. 

Link to comment
Share on other sites

On 12/3/2020 at 6:56 PM, Hans van Liempd said:

Kennelijk wordt er goed verdient, maar met 100% winst is dat een stuk makkelijker.

 

100%??? Welja. Zo'n winkel kost niks, medewerkers doen het gratis, vervoer van spullen gaat voor nop. En o ja, de belastingdienst knijpt een oogje dicht, toch?

Link to comment
Share on other sites

On 12/3/2020 at 6:56 PM, Hans van Liempd said:

"Het Goed" met tweedehands winkels door heel Nederland is eigendom van de oud-eigenaar van Marktplaats. Gelukkig is hij een beetje maatschappij betrokken en werken er ook veel mensen met (zoals dat mooi heet) afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Ik heb daar ooit als techneut gesolliciteerd, na moeiteloos door de 1e ronde gekomen te zijn stelde ik kritische vragen de 2e ronde....  werd niet gewaardeerd.  Ik denk dat het goed zou zijn als gemeentes dat soort zaken eens kritisch zou doorlichten.  Het beeld dat geschetst wordt is veel te rooskleurig.  Het is gewoon een commercieel bedrijf. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Ruud said:

Je krijgt je producten voor niets en verkoopt het...is dat dan 100%??

Dat zal een discussie blijven. 100% winst op die € 0,- is natuurlijk nog steeds € 0,-,

Maar 100% van de verkoopprijs is dan weer de uiteindelijke verkoopprijs minus de inkoopprijs.

 

 

Link to comment
Share on other sites

De inkoopprijs is natuurlijk nooit 0. Daar moet je huur, personeelskosten, belastingen e.d. bij optellen. Ik vond het altijd wel een goed initiatief als milieuman waar hergebruik hoog in het vaandel staat. En als je daar ook mensen aan het werk kan helpen - prima toch.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, carl said:

De inkoopprijs is natuurlijk nooit 0. Daar moet je huur, personeelskosten, belastingen e.d. bij optellen. Ik vond het altijd wel een goed initiatief als milieuman waar hergebruik hoog in het vaandel staat. En als je daar ook mensen aan het werk kan helpen - prima toch.

Dat heeft niks met inkoopprijs te maken. Dat zijn verkoopkosten. Die moeten natuurlijk ook betaald worden.

 

Bij mijn laatste baas wilden ze dat ik 10% winst en risico aan het eind op de netto calculatieprijs zetten. Dat lijkt veel, maar bij die vernieuwende projecten toch vaak te weinig. Toen mijn baas er achter kwam dat ik de gecalculeerde prijs met 1,1 vermenigvuldigde, was ik niet goed bezig vond hij. Hij bedoelde 10% van de verkoopprijs. Maar dat is geen 10% winst zei ik. Dat is maar ruim 9%. Maar dat scheelt op een bedrag van € 5.000.000,- wel € 50.000.

Net zoals de BTW korting die je vaak krijgt ook geen 21% van de verkoopprijs is, maar ruim 17%.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

De inkoopprijs is natuurlijk nooit 0. Daar moet je huur, personeelskosten, belastingen e.d. bij optellen. Ik vond het altijd wel een goed initiatief als milieuman waar hergebruik hoog in het vaandel staat. En als je daar ook mensen aan het werk kan helpen - prima toch.

 

Ben het niet vaak met je eens Carl, maar hier dus wel!

Vooral ook het laatste is een pré, nu de WSW helemaal weggesaneerd is en er geen alternatieven voor in de plaats zijn gekomen.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, thingman said:

 

Ben het niet vaak met je eens Carl, maar hier dus wel!

Vooral ook het laatste is een pré, nu de WSW helemaal weggesaneerd is en er geen alternatieven voor in de plaats zijn gekomen.

Krijg je dan een volwaardig loon/salaris voor je gewerkte uren?

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Hans van Liempd said:

Net zoals de BTW korting die je vaak krijgt ook geen 21% van de verkoopprijs is, maar ruim 17%.

Winkels adverteren nog wel eens met de actie-slogan "Wij betalen de btw voor u". Volgens mij moet het product dan gratis zijn, want op elke factuur moeten ze btw berekenen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...