Jump to content

Rega DAC-R


Francois
 Share

Recommended Posts

Review Raga DAC-R

Dag 1

Omdat de klank eigenschappen van de Rega Planar8 and Aria mij zeer goed bevallen, heb ik besloten de Meridian 588 aan te sluiten op een Rega Dac-R. De Meridian is een speler met een zeer  transparent geluid die alles onthult en alles behalve vergevingsgezind is met mindere cd's. Hierbij valt te denken aan vlak opgenomen cd's, met name jaren 80 schijven, maar ook cd's die slachtoffer zijn van de loudness war. Mijn vrouw ervaart het geluid zelfs als wat scherp. Niet zogenaamde digitale hardheid, maar confronterend.....moeilijk goed te omschrijven.
Met de Rega dac hoop ik een wat warmer, muzikaal geluid te verkrijgen, maar niet perse vinyl-achtig.

De Meridian is zowel direct aangesloten op de versterker als op de Rega DAC. Hiermee kan ik schakelen en direct vergelijken.
De eerste indrukken zijn veelbelovend ........benieuwd hoe het zich in de komende dagen ontwikkelt. Ervaringen met de Rega Aria hebben geleerd dat deze na 48 uur pas helemaal tot bloei kwam. Daarna zal ik besluiten of de dac mag blijven of terug moet naar de Audio expert.

Dag 2 en 3

De meest duidelijke verschillen tussen de Meridian en de Rega Dac:
-De Meridian is directer. Dat wil zeggen dat het geluid meer upfront is, alsof men op de eerste rij zit. Met de Rega zit je als luisteraar ergens midden in de zaal. Vooral bij hard opgenomen cd's kan dit laatste als relaxter worden ervaren.
-De Meridian is meer analytisch, onthult ieder microdetail. Prima met goed opgenomen cd's. The Rega is inderdaad wat vergevensgezinder. Misschien doordat het geluid iets naar achteren staat.
-De Rega dac zet een wat breder podium neer dan de Meridian. Misschien ook wat meer hoogteverschil. In ieder geval komen de vlakker opgenomen cd's meer uit de verf.
-De klankeigenschappen van de Rega P8/Aria combinatie zijn ook in de DAC te herkennen. Muzikaal, dat wil zeggen; ongecompliceerd, meeslepend (PRAT), mooi breed podium en relaxed. Zelfs de nimmer aflatend schreeuwende Celine Dion met haar scherpe stem is met deze DAC te hachelen.....


Zowel mijn vrouw als ik ervaren de Rega DAC niet als beter, maar wel als totaal anders. Per CD bevalt het een beter dan de ander. In een aantal gevallen zelfs veel beter....... De Rega DAC-R heeft een nieuw baasje gevonden en mag dus blijven. Het is leuk om met klank te kunnen "kleuren". Dat is ook de reden waarom ik 2 totaal verschillende draaitafels heb staan, De Rega Planar 8 met Apheta 2 MC element en de Dual 704 met Shure V15 III MM element.

Gebruikte Apparatuur:
-Arcam A32 & P35
-Paragdigm Signature S4
-REL Stampede
-Meridian 588
-Rega DAC-R

Een greep uit de gebruikte CD's:
-ELvis as recorded at Madison square garden (Japan, jaren 80)
-Elvis Presley If Every Day Was Like Christmas (1994)
-Johnny Cash ‎American IV: The Man Comes Around
-Celine Dion Let's Talk About Love
-Nana Mouskouri ‎Recorded At Herod Atticus Odeon
-Diverse verzamel cd's met jaren 80 pop
-Verzamel kerst cd's met opnames uit de jaren 50.

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

Inderdaad heeft alle rega apparatuur eenzelfde signatuur, hoewel digitaal ook digitaal blijft en analoog ook analoog. Ik heb voorheen een saturn gehad waarmee ik een haat liefde verhouding ontwikkelde. Het klonk als Rega maar er zat iets onnatuurlijks aan. Uiteindelijk een Isis gekocht en geen moment spijt van gehad. Rega heeft inmiddels een saturn R en een DAC R en zal inmiddels wel verbeterd zijn. Ik kan me verder wel herkennen in de omschrijving van Meridian. Overigens vind ik meridian niet analytisch in een niet muzikale manier. Bij Rega leeft het geluid meer. Verder lekker bezig zo met je audio hobby François.

Edited by Karma
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Karma said:

Inderdaad heeft alle rega apparatuur eenzelfde signatuur, hoewel digitaal ook digitaal blijft en analoog ook analoog. Ik heb voorheen een saturn gehad waarmee ik een haat liefde verhouding ontwikkelde. Het klonk als Rega maar er zat iets onnatuurlijks aan. Uiteindelijk een Isis gekocht en geen moment spijt van gehad. Rega heeft inmiddels een saturn R en een DAC R en zal inmiddels wel verbeterd zijn. Ik kan me verder wel herkennen in de omschrijving van Meridian. Overigens vind ik meridian niet analytisch in een niet muzikale manier. Bij Rega leeft het geluid meer. Verder lekker bezig zo met je audio hobby François.

Hoi Karma,

 

Inderdaad lekker bezig, ontspannen en gericht op de muziek. 

Wat de Meridian cd speler betreft, deze is super. Niet te analytisch of onmuzikaal, mocht ik die suggestie gewekt hebben dan ben ik in mijn bewoordingen onzorgvuldig geweest. De Meridian kan echter wel tekortkomingen in opnames genadeloos bloot leggen.......mijn liefde voor deze speler is echter dermate groot dat ik deze een paar jaar geleden nog een dure reparatie en onderhoudsbeurt heb laten geven met als doel dat deze er de komende 10 jaar weer tegen kan.

 

Met een Rega Isis zal het vast ook niet slecht ceedeetjes luisteren zijn (lol).

 

Muzikale groet,

 

Francois

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...