Jump to content

Issues met Pioneerstreamer i.c.m. BubbleUnp-App


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik doe graag een beroep op jullie kennis m.b.t. onderstaande 2 issues

Ik heb een Pioneer N-70A en Synology-Nas (met hierop mijn music-library / alle audio in Flac )
en browsde door mijn muziek via de Pioneer ControlApp en kan deze zelfde App ook gebruiken als afstandsbediening
voor de Pioneer zelf (bijvoorbeeld, het selecteren van een ingang) en gapless-play functioneert zeer goed.

Nu heb ik problemen met de Pioneer ControlApp die vanaf 2016 niet meer wordt ondersteund.
Omdat mijn oude tablet met hierop de Pioneer ControlApp niet meer goed functioneerde (Android versie 4)
heb ik onlangs een nieuwe tablet gekocht met Androidversie 9.  Het lukt me niet hierop alsnog de Pioneer ControlApp,
werkend op te installeren en heb op uw advies, de BubbleUpnp-App op deze tablet geinstalleerd.
Ik gebruik de betaalde lincensed-versie.

Het browsen, afspelen van mijn music-library naar de Pioneer gaat nu zeer goed en razend snel, echter ik heb 2 vragen/issues:

Met de Pioneer ControlApp kon ik deze ook nog als remote-control bedienen voor de Pioneer als device  en dit lukt me met BubbleUpnp-App niet.
1. Kan dit uberhaupt niet of zijn er nog mogelijkheden?

Wat ik een nog veel vervelender probleem vind, is het volgende:
Het lukt me niet om gapless voor elkaar te krijgen. Ik heb in de instellingen v/d App, 2 switchboxen gevonden
m.b.t. Gapless-play en ik heb deze beiden enabled.  Verder heb ik FFmpeg-audio decoding disabled, zodat
al mijn muziekbestanden (FLAC) gewoon als Flac worden aangeboden en afgespeeld.
Sinds ik met de BubbleUpnp-App werk, verschijnt in het display van de Pioneer, "DMR" (Digital Media Renderder) in het frontdisplay.
In de Pioneer handleiding staat dat DMR geen gapless-weergave ondersteunt?
 
Al mijn audiobestanden (Flac / alle opgeslagen op de Synlogy-Nas) wil ik alleen afspelen op mijn huidige hifi-set,
waarop de Pioneer N-70A deel van uitmaakt en niet op andere mobiele devices.
Ik vermoed dat er toch wel een setting in BubbleUpnp-App niet goed staat, waarom de Pioneer in "DMR-modus" overgaat?
2. Hoe krijg ik gapless-play goed werkend?

Bij voorbaat dank

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Welkom in de wereld van de commerciële streamers, waar garantie tot aan de deur geldt en ze na een tijd geen updates meer uitbrengen en mogelijk zelfs de interface veranderen zodat oude toestellen niet meer werken. Hun oplossing: nieuw toestel kopen. Mijn oplossing: buiten ermee en kies iets dat met open source werkt, zoals een Raspberrry PI met Volumio erop.

Link to comment
Share on other sites

1. Die kans is erg klein, omdat dit Pioneer afhankelijk is. De volumeregeling zou wél moeten weren.

 

2. Wanneer de Pioneer onder DMR gapless niet ondersteund, zal hij dat ook niet doen. Dit, omdat hij met BubbleUPnP, renderer is geworden, een afspeelapparaat dus. Via geen enkele UPnP app zal dat gaan werken.

 

Er zullen toch wel meer mensen de Pioneer app missen. Is er op internet niks over te vinden?

Link to comment
Share on other sites

Hallo Bloom en Hans

Nog bedankt voor de reactie.
Ik heb uiteraard op internet al overal gezocht en vind alleen maar kommer & kwel-reacties van Pioneer bezitters met hetzelfde probleem.

Ik had nog enigszins de hoop, hier een oplossing te kunnen vernemen van een aantal experts.
Ondergetekende is zelf niet vreemd om zelf zaken uit te zoeken en gewoon diverse settings uit te proberen en op internet is zeer veel te vinden,
echter tot op heden met nog weinig succes. 

Ik kwam op een ander audioforum, onderstaande tegen ( niet erg hoopgevend ☹️ )

 

The Pioneer streamers are only supposed to support gapless playback while network streaming in 'file pull' mode, ie, when using the Pioneer ControlApp or the remote control/buttons on the box. Gapless has been reported as not supported by the Pioneer streamers in 'file push' or 'play to' mode, ie, when using a third party UPnP/DLNA controllers and there has been no mention of the latest firmware correcting this. So again, it's odd that the DS Audio, being a third party controller, is now able to do gapless when used to stream file tracks with the N-50A! (vergelijkbaar met N-70A)

 

Betekent dit , dat andere alternatieve Apps vergelijkbaar met BubbleUnpn dezelfde issues zullen geven?

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Quote

''Important information as of Oct-25th on 2019'' for customer who installed this App to device Android OS 5 or later
If you encounter the issue that App does not work on your Android devices, please update the Android system Webview App or Chrome version to "78.0.3904.62" or later.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

 

Seed,  bedankt

 

Mijn tablet is versie Android 9.0 en ik heb wel enkele websites gevonden, waarop ik de Pioneer ControllApp nog kan downloaden
maar dan met allerlei meldingen, dat deze App schade kan veroorzaken e.d. 
Nu kan ik dit wel omzeilen en uiteindelijk is het me ook wel gelukt om de App, op mijn nieuwe tablet te installeren,
echter ik zie hem alleen in de lijst van geinstalleerde Apps maar krijg hem niet op het scherm en niet werkend.
(en daarom uiteindelijk maar weer verwijderd)

 

De App wordt door Pioneer zelf niet meer aangeboden en ook niet meer in de google-App-store.

 

Maar als jij nog een trucje weet, hoor ik het graag

Link to comment
Share on other sites

De quote had ik hier gevonden, misschien kun je iets met de APK die daar aangeboden wordt. Misschien is het ook wel wat je al hebt. Android is een zooitje met dezelfde "dependency hell" als andere Linux gebaseerde systemen en dan ook nog door Google "gemaakt".

 

Misschien help een fabrieks reset van je oude tablet en dan deze APK er op zetten?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, VANZOMERENG said:

The Pioneer streamers are only supposed to support gapless playback while network streaming in 'file pull' mode, ie, when using the Pioneer ControlApp or the remote control/buttons on the box. Gapless has been reported as not supported by the Pioneer streamers in 'file push' or 'play to' mode, ie, when using a third party UPnP/DLNA controllers and there has been no mention of the latest firmware correcting this. So again, it's odd that the DS Audio, being a third party controller, is now able to do gapless when used to stream file tracks with the N-50A! (vergelijkbaar met N-70A)

 

Betekent dit , dat andere alternatieve Apps vergelijkbaar met BubbleUnpn dezelfde issues zullen geven?

 

Ik verwacht met andere apps zoals b.v. Mconnect (gratis proefversie) dezelfde problemen. Andere apps die ook Qobuz en Tidal ondersteunen ken ik niet. Zonder die providers zou je de app van Astell & Kern kunnen proberen. Die is gratis en werkt ook erg goed. Bovendien niet ingewikkeld opgebouwd.

 

Maar niet geschoten is altijd mis. Vervelend dat er vanuit Pioneer geen ondersteuning meer is. Zo oud zijn die apparaten toch ook niet?

Link to comment
Share on other sites

Is er nergens eeen gebruikersgroep van Pioneer? Vaak kun je via hun een third party app of plugin vinden. Ik weet niet in hoeverre deze Pioneer app open source is.

 

Jaren geleden gebeurde hetzelfde met de Logitech Squeezebox. De originele Squeezecontrol werkte niet meer op Android 5. Alternatief Squeezecommander, werkt niet meer vanaf Android 7. Vanaf toen werd ook Spotify niet meer ondersteund. Daar is nu wel een third party plugin voor. Met het nodige kunst en vliegwerk is die ook wel werkend te krijgen. Maar ik merk zelf dat onder Windows 10 de Logitech Media Server niet meer alles toe laat, wat in Win 7 wel nog gaat.(BTW er zijn nog tig streamers die met het LMS protocol werken. Ook nieuwe, ondanks dat het feitelijk niet meer ondersteund wordt). Ik noem dat "vooruitstrevende achteruitgang", een digtale kwaal. Anders gezegd, ze willen gewoon weer geld zien.
Sinds het allemaal digitaal is geworden, zijn we nog meer tot "slaven van de commercie" geworden. 

 

P.S. heeft er nog iemand interesse in een Logitech Squeezebox Touch? mag voordelig naar een nieuwe eigenaar. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

De quote had ik hier gevonden, misschien kun je iets met de APK die daar aangeboden wordt. Misschien is het ook wel wat je al hebt. Android is een zooitje met dezelfde "dependency hell" als andere Linux gebaseerde systemen en dan ook nog door Google "gemaakt".

 

Misschien help een fabrieks reset van je oude tablet en dan deze APK er op zetten?

Ik heb nog 1 oude Samsung tablet (Android 4.4.4) met de Pioneer ControllApp, die weliswaar nog werkt maar m.b.t. de  zeer beroerde aanraakgevoeligheid,
duurt het een eeuwigheid en een hoop gevloek 😕 voordat ik een album krijgt opgestart.  (ondanks reset naar fabrieksinstellingen)
Ik heb in de instellingen ook niks kunnen vinden, om iets hierin aan te kunnen passen.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Hans van Liempd said:

 

Ik verwacht met andere apps zoals b.v. Mconnect (gratis proefversie) dezelfde problemen. Andere apps die ook Qobuz en Tidal ondersteunen ken ik niet. Zonder die providers zou je de app van Astell & Kern kunnen proberen. Die is gratis en werkt ook erg goed. Bovendien niet ingewikkeld opgebouwd.

 

Maar niet geschoten is altijd mis. Vervelend dat er vanuit Pioneer geen ondersteuning meer is. Zo oud zijn die apparaten toch ook niet?

 

Hans bedankt, ik zal me gaan verdiepen in die Astell & Kern - app

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sodejuu said:

Is er nergens eeen gebruikersgroep van Pioneer? Vaak kun je via hun een third party app of plugin vinden. Ik weet niet in hoeverre deze Pioneer app open source is.

 

Jaren geleden gebeurde hetzelfde met de Logitech Squeezebox. De originele Squeezecontrol werkte niet meer op Android 5. Alternatief Squeezecommander, werkt niet meer vanaf Android 7. Vanaf toen werd ook Spotify niet meer ondersteund. Daar is nu wel een third party plugin voor. Met het nodige kunst en vliegwerk is die ook wel werkend te krijgen. Maar ik merk zelf dat onder Windows 10 de Logitech Media Server niet meer alles toe laat, wat in Win 7 wel nog gaat.(BTW er zijn nog tig streamers die met het LMS protocol werken. Ook nieuwe, ondanks dat het feitelijk niet meer ondersteund wordt). Ik noem dat "vooruitstrevende achteruitgang", een digtale kwaal. Anders gezegd, ze willen gewoon weer geld zien.
Sinds het allemaal digitaal is geworden, zijn we nog meer tot "slaven van de commercie" geworden. 

 

P.S. heeft er nog iemand interesse in een Logitech Squeezebox Touch? mag voordelig naar een nieuwe eigenaar. 


Nog bedankt voor de reactie maar toch wel redelijk veel internet afgestruind maar geen passende oplossing kunnen vinden.
M.b.t. Squeezecontrol,  hier is inderdaad later veel meer energie ingestoken om het draaiende te houden maar wel met een zeer grote bestaande
community m.b.t. Squeezebox/Logitech-gebruikers.  Op zich zeer begrijpelijk, ik zelf ben met streamen begonnen met een Logitech/Squeezebox en dit zat zeer goed
in elkaar en nu inmiddels meer als 10  jaar later,  zijn er nog vele aanbieders die hier niet aan kunnen tippen ! 
   

Op hifi-forum.de  zijn vele klagende Pioneer-gebruikers met zelfde issue en wat vooral zeer arrogant is, dat vele hiervan met Pioneer contact hebben gezocht, gemaild etc.
maar die reageren gewoon niet.   Helaas betreft het hier geen Open Source, tevens een les voor de volgende keer. 

Voorlopig redt ik me echter nog wel, bij vele live-opnames (pop) is het niet gapless kunnen afspelen vervelend maar nog verteerbaar  maar bij  vele klassieke opnames
is het zeer irritant.  Ik heb nog wel een zeer trage oude tablet met de ControllApp erop en kan ook met de afstandsbediening i.c.m. het scherm op de front van mijn streamer
me voorlopig nog wel uit de voeten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

De squeezeboxen werken ook prima met BubbleUPnP. Of het gapless werkt weet ik niet.

 

Dat is het voordeel van UPnP/DNLA. Dat is toch redelijk universeel.

We waren vorige week 'n weekend weg. Daar was een algemeen Wifipunt. Wanneer ik daar op inlogde om mijn Wifispeakertje muziek te laten spelen zag ik ca. 10 LG TV's (en mijn speakertje) in mijn lijstje verschijnen. Ik heb naar die TV's maar geen muziek gestuurd, maar het geeft wel aan dat het redelijk open is. In een prive netwerk is dat al helemaal geen probleem en alleen maar makkelijk. Hier in huis mijn streamer op Windows in mijn audioset, de RaspberryPi streamer in de huiskamer, R100 Roberts radio in de keuken en soms de wifispeaker buiten.

 

Niet dat Gerrit daar veel aan heeft, maar het geeft wel het universele gebruik aan. Apparaten zijn dan minder snel verouderd dan met de bijgeleverde app's die vaak niet lang ondersteund worden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hier een Onkyo staan die gebruikt het zelfde platform als de Pioneer,

Je kunt kijken of de Onkyo apps wel doen wat je van de pioneer verwacht.

Zelf gebruik ik geen officieele Onkyo app voor de controll maar vind deze wel het fijnst werken

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mkulesh.onpc&hl=nl

Misschien kan je hier wat mee

 

Je streamer zou dan wel gebruik moeten maken van het ISCP protocol maar dat is wel redelijk een standaard Pioneer en Onkyo platform.

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, kappa7 said:

Ik heb hier een Onkyo staan die gebruikt het zelfde platform als de Pioneer,

Je kunt kijken of de Onkyo apps wel doen wat je van de pioneer verwacht.

Zelf gebruik ik geen officieele Onkyo app voor de controll maar vind deze wel het fijnst werken

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mkulesh.onpc&hl=nl

Misschien kan je hier wat mee

 

Je streamer zou dan wel gebruik moeten maken van het ISCP protocol maar dat is wel redelijk een standaard Pioneer en Onkyo platform.

Thanks,   zal morgen eens ff kijken, of doet een oplossing is?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VANZOMERENG said:

Android 4.4.4

 

Twee opties die mogelijk te combineren zijn. Een 2e hands tablet dat4.4 draait. Een 2e hands tablet dat je kunt downgraden. Het is met de juiste apparaten  mogelijk om Android te downgraden. Kost een hoop gezoek en gepuzzel. Niet iets dat ik met je nieuwste tablet zou proberen.

Link to comment
Share on other sites

Allemaal nog bedankt voor het meedenken en ondertussen heb ik nog e.e.a. geprobeerd
 

De Astell & Kern, werkt niet naar behoren / geen gapless-playback
De Enhanced Onkyo & Pioneer Controll-APP  maakt helemaal geen connectie met mijn streamer en kan ik op de lijst van deze APP-bouwer,
mijn streamer niet terugvinden in de supported-devices.  Heb inmiddels een mail gestuurd?
Ik heb nog een smartphone gevonden met Androidversie 7.1.1 en hierop de oude Pioneer ControllApp op geinstalleerd en dit gaat vooralsnog prima

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VANZOMERENG said:

Ik heb nog een smartphone gevonden met Androidversie 7.1.1 en hierop de oude Pioneer ControllApp op geinstalleerd en dit gaat vooralsnog prima

Mooi dat het weer werkt.

Dit soort verhalen sterken mij in mijn mening dat iedere optie van een apparaat ook op dat apparaat bediend moet kunnen worden zonder spul van derden.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Seed7 said:

Dit soort verhalen sterken mij in mijn mening dat iedere optie van een apparaat ook op dat apparaat bediend moet kunnen worden zonder spul van derden.

 

Helaas gaat dat voor de meeste streamers niet op. Daar is vaak geen knop op te bekennen en ben je dus afhankelijk van app's of afstandsbedieningen.  Daar komt bij dat die dingen vaak maar een paar jaar ondersteund worden. Zonder algemeen bruikbare toepassing als UPnP/DLNA, Airplay of bluetooth zouden die apparaten dus waardeloos worden.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben wel van mening dat je in elk geval minimaal via een standaard browser altijd toegang moet kunnen krijgen.

Waarschijnlijk kan dat met de Pioneer ook en kan je het eigen menu gebruiken om dingen te configureren en misschien ook wel af te spelen.

Meestal is het voldoende om het IP adres in je browser in te toetsen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

 

Helaas gaat dat voor de meeste streamers niet op. Daar is vaak geen knop op te bekennen en ben je dus afhankelijk van app's of afstandsbedieningen.  Daar komt bij dat die dingen vaak maar een paar jaar ondersteund worden. Zonder algemeen bruikbare toepassing als UPnP/DLNA, Airplay of bluetooth zouden die apparaten dus waardeloos worden.

Dat is niet het geval voor open source oplossingen, zoals het eerder door mij aangehaalde Volumio. Er bestaat een app voor en je kunt het via een webbrowser bedienen. Juist omdat er geen commercieel motief achter zit, worden open source applicaties wel probleemloos blijvend onderhouden. Bij commerciële toestellen speelt altijd mee dat de maker wil dat je een nieuw toestel koopt en je oude weggooit. En dus is het in het voordeel van de maker om maar een paar jaar ondersteuning te bieden en daarna te zorgen dat het incompatibel wordt of zelfs niet meer gebruikt kan worden. Bij mij komen er geen commericële toestellen meer in die afhankelijk zijn van firmware-updates van hun fabrikanten. Ik heb er momenteel nog wel een: een Marantz AV8802A, maar die kan prima werken zonder updates en de dag dat Marantz beslist niets meer te doen voor dat model, zal ik dat niet erg vinden. Maar mijn muziekstreamer is zelfbouw: een Intel NUC boxje met daarop Debian Linux en mpd als software. Mpd vormt ook de basis voor Volumio.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Bloom said:

Juist omdat er geen commercieel motief achter zit, worden open source applicaties wel probleemloos blijvend onderhouden.

 

Helaas @Bloom er liggen meer open source projecten op het kerkhof dan er actief en goed worden onderhouden. Daaronder zijn ook projecten die vroeger 'groot' waren. De broncode mag dan wel beschikbaar zijn, maar als ik daar geen barst van snap heb ik er niets aan. Open source is geen enkele garantie voor wat dan ook.

Het zelfde, helaas, ook voor protocollen en standaarden. DLNA is meh, iedereen doet maar wat en je moet uitzoeken wat wel of niet met elkaar praat. iCal, Vcard, webdav, caldav noem maar op. Zelfs iets simpels als HTML weet men nog door de mangel te halen.

 

Komt bij dat iedereen die wat af prutst het ook meteen op github oid zet, zonder het besef wat het betekend. Commitment. Support. De reden dat ik niets meer van wat ik heb gemaakt publiceer.

Link to comment
Share on other sites

Er zijn natuurlijk ook mensen die wél de broncode kunnen lezen en begrijpen die dan de kans grijpen om er zelf aan verder te werken. Bij closed source heb je die optie niet. Het gebeurt niet altijd dat een verlaten open source project overgenomen wordt, maar het kàn wel.

 

En GitHub is tegenwoordig van Microsoft. Niemand leest de kleine lettertjes. ALLES wat je daarop publiceert, wordt meteen het eigendom van Microsoft om mee te doen wat ze maar willen. De persoon die de code schreef, houdt auteursrechten (dat is niet hetzelfde als eigendomsrechten) als er een wettelijk geldige copyright-melding in opgenomen is.

 

De muziekstreamsoftware die ik gebruik, mpd, wordt nog steeds ondersteund. Zie www.musicpd.org.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...