Jump to content

Aantal speeluren PU naald

Kermit
 Share

Recommended Posts

Op een ander forum is de vraag gesteld hoeveel draaiuren een Pick-up naald meegaat. Sommigen hebben daar nogal 'romantische'ideeen over. Onderstaand stukje komt van de site van Ortofon

Stylus lifetime

If normal attention has been paid on cleaning record as well as stylus as mentioned, we find that 600 hours up to 1000 hours is possible without degradation of performance. However, concerning PRO systems used for "scratching" and "back cuing", we have experienced stylus lifetime to be substantially less because of their unique application. As a consequence DJ`s will have to consider about 500 hours at the most.

Het ligt aan het materiaal, de manier van slijpen en hoe goed het element is ingebouwd. Mits een goed onderhoud van hard- en software, denk ik dat sommige naalden zonder moeite toch een 10.000 uur zeker moeten kunnen halen. Sommigen halen wel het 4 voudige hiervan.

Over het algemeen kun je de 1000 uur van Ortofon wel als richtlijn gebruiken.

over de slijtage van naalden gesproken, Als van een mc element de naald versleten is, is het dan inderdaad nooit mogelijk alleen de naald te vervangen? dus moet je meteen het hele element eruit schroeven en omwisselen?

gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

over de slijtage van naalden gesproken, Als van een mc element de naald versleten is, is het dan inderdaad nooit mogelijk alleen de naald te vervangen? dus moet je meteen het hele element eruit schroeven en omwisselen?

gr. Rogier

Nee het hoeft niet. Je kunt een element laten retippen. Van den Hul doet dat voor elk MC element ongeacht het merk, Benz Micro levert dezelfde service voor hun elementen. Of ze ook andere elementen retippen weet ik echter niet. Een retip is aanzienlijk goedkoper dan een nieuw element, maar het loopt toch evengoed in de papieren.

kijk eens op de van den Hul internetpagina en onder artikelen. Daar staan Frequently Asked Questions (FAQ). Daar staat werkelijk alles wat je maar aan vragen kunt bedenken over elementen e.d. incl. beantwoording.

Richtlijn 1000 uur. De goede elementen tot 3000. Produkten als Last en goede naaldreinigers helpen de levensduur te vergroten.

Geplaatst door Kermit:

Sodeju

Ik ben erg benieuwd welke naalden 10.000 uur kunnen halen. Kun je er iets preciezer over zijn?

Naar blijkt haalt die van de Shinon Red Boron dat. Ik zou het niet echt weten want ik heb dat element niet en heb het van horen vertellen.

Misschien dat Haudio echt duidelijkheid hierover kan geven

Vroeger waren er ook safieren naalden (of is dat met 2 fs). Die waren helemaal snel versleten.

Ik denk nog steeds dat een normale eliptische diamant rond de 1000 uren mee gaat, misschien het dubbele in een goede arm. In ieder geval dat waren de vuistregels 25 jaar geleden...

Misschien dat naaldvormen met een groter contact oppervlak (vd Hull, Shibata, fine line) het iets langer uithouden?

Geplaatst door Sodejuu:

Naar blijkt haalt die van de Shinon Red Boron dat. Ik zou het niet echt weten want ik heb dat element niet en heb het van horen vertellen.

Misschien dat Haudio echt duidelijkheid hierover kan geven

Beste Liefhebbers,

Jan Allearts z