Jump to content

Tape is the new vinyl ?


Gydotron
 Share

Recommended Posts

Als kind ( 1967) kreeg ik van mijn vader een Grundig bandrecorder en tot 1988 heb ik altijd taperecorders gehad. Mijn laatste toen was een Sony TC 440 die ik nog steeds heb.

Ik ben altijd gefascineerd geweest door bandrecorders en heb de laatste jaren enkele gekocht en gereviseerd. Ik heb mijn collectie uitgedund, maar momenteel heb ik nog een gereviseerde Technics RS 1500 (met nieuwe koppen), 2x Revox G 36 (waarvan 1 High Speed),  Revox C 278 (8-sporen 1/2 inch tape), Soundcraft SMC 381-8 (ook een 8 sporen machine maar dan met 1 inch tape) en uiteraard de Sony TC 440.  Ik heb in het verleden wel eens wat STS tapes gekocht, maar de muziek spreekt me niet zo aan. De laatste jaren staat de bandrecorder weer helemaal in de belangstelling en ook al ben ik fan, het blijft zowat het duurste medium te zijn. Vooropgenomen tapes kosten een rib uit je lijf en het moet wel leuk blijven. Maar wie speelt er hier nog met een bandrecorder? Welke ? O ja, mijn favoriet is de Revox G36 HS.1

Edited by Gydotron
Link to comment
Share on other sites

Ik had ooit een 4 sporen Tascam bandrecorder, begin jaren 80 model, type weet ik niet meer. Die werd voor multimedia presentaties gebruikt. Twee tracks voor geluid en twee tracks voor de pulsen om dia- en filmprojectoren te sturen. Later nog een Tascam Porta 4-sporen cassette recorder.

 

Het gebruik van grote spoelen is altijd prijzig geweest en de verkrijgbaarheid van voorbespeeld materiaal moeilijk. Af en toe kom ik op bandcamp artiesten tegen die het aanbieden op bestelling (wat dan de bron is weet ik niet. Het WAVje?).

Link to comment
Share on other sites

Mooi machien. mooie verzameling.
Ik mag graag de Pioneer 707 zien compact en erg mooi.
Ik heb een Akai 201d, niet zo populair maar ik vind het toch leuk om zo nu en dan een band op te zetten.
Op die banden staat muziek wat ik ook op vinyl heb, 6 bandjes slechts.
Maar ik heb meer met draaitafels.

Link to comment
Share on other sites

In het begin van mijn audioleven ook wel eens tape-recorder gehad. Is nooit aangeslagen vond het teveel gedoe. Vind die machines er mooi uitzien.

 

Moet altijd denken aan een uitspraak op een ander forum: "Reel to Reel, de duurste manier om muziek te luisteren"

Link to comment
Share on other sites

Ik ben begonnen met een tweedehands Grundig met grondig versleten koppen, daarna een nieuwe Philips en daarna de Revox A77 MKII tweespoor die ik nog heb. Voordat ik die kocht heb ik een 4 spoor Teac, Akai, Ferrograph en Revox A77 op proef gehad. Ik ergerde mij zo aan het geluid van de tegenlopende sporen, dat ik wanhopig maar de 2 soor machine heb gekocht. Daar heb ik nooit geen spijt van gehad. Ik gebruik hem al sinds 30 jaar niet meer. Ik twijfel of er nog wel geluid uit komt. Ik heb er ook nog 21 26cm banden bij. Meestal TDK of Maxell op aluminium spoelen. Ik heb het altijd erg omslachtig gevonden, en gebruikte hem alleen voor achtergrondmuziek. 9,5 cm/sec en twee spoor klonk heel behoorlijk. En 3:15 uur was ook wel handig. Ik nam meestal hele LP's op.  Ik ben toen begonnen als albumluisteraar denk ik. Ik speel albums nog steeds helemaal af.

Veel later kreeg ik de bijbehorende versterker en tuner ook in mijn bezit. dat staat nog steeds als "pronkjuweel" op mijn luisterkamer. helaas is de versterker ook kapot. De tuner schijnt nog wel te werken. Ik heb er geen behoefte aan om het weer in werkende of optimale conditie te brengen. En wanneer ik hoor wat die voorbespeelde tape's kosten, ben ik er helemaal klaar mee.

Toch denk ik dat met een goede streamer highres muziek van b.v. Qobuz of Tidal opgenomen zou kunnen worden. Maar dat zal net als toen van de radio wel niet mogen 😉.

Link to comment
Share on other sites

Ik vind digitaal nog steeds het beste medium, ik gebruik geen streaming of heb geen netwerkspeler, gewoon omdat het mij niet ligt, dus ik speel nog steeds CD's. Mensen zeggen me soms: "Zet al je CD's op een NAS en maak gebruik van een netwerkspeler", en dat heb ik geprobeerd, maar het is mijn ding niet. Verder heb ik een EMT 938 met een Shelter 901 MKIII element en die combinatie vind ik beregoed, maar toch blijf ik digitaal verkiezen. Destijds hebben we VPI, Kuzma, Transrotor, Nottingham Analogue draaitafels in huis gehad, maar de EMT bevalt mij nog het meest. Ik gebruik mijn recorders om lekker ouderwets "best off" tapes te maken van mijn vinyl collectie. Waarom....., gewoon omdat ik het leuk vind en btw, ik vind een recorder helemaal niet omslachtig. Vinyl vind ik veel kwetsbaarder. Ter info, ik koop altijd nieuwe tapes van Recording The Masters. Het medium welk het minste vervorming heeft is digitaal.  In dat opzicht ben ik het helemaal eens met Bruno Putzeys die me ooit het volgende zei; ""Audio is wetenschap, maar muziek is kunst. Als de wetenschap zo ver geraakt dat de wetenschap de muziek niet meer in de weg staat wordt ik er door geraakt".  Ik weet dat vele het hier niet mee eens zijn, maar het ik ervoor net hetzelfde. Ach, belangrijkste is natuurlijk lekker genieten van muziek, en op welke manier..... dat is voor iedereen verschillend, nietwaar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydotron said:

 ""Audio is wetenschap, maar muziek is kunst. Als de wetenschap zo ver geraakt dat de wetenschap de muziek niet meer in de weg staat wordt ik er door geraakt".

 

Net zo iets als "wanneer de theorie en praktijk niet met elkaar overeenkomen, dan deugt de theorie niet".

Link to comment
Share on other sites

Ik kreeg in 1968 van mijn moeder de Philips N4500.

Philips-N4500.jpg

En ook het "Het Prisma Bandrecorderboek"😀. (In die tijd had je nog 'geluidsjagers' van trein tot tjitjaf en tennisbal) Van de recorder heb ik heel veel plezier gehad en omdat mijn vriendin toen heel graag (mee)zong nog diverse banden liggen met haar vocale prestaties. Mechanisch waren de Philpsrecorders niet veel soeps dus verdween het apparaat op de lange duur naar de vuilnisbelt. Daarna een AKAI GX636 en een AKAI GX620. Die laatste gebruik ik nog steeds en is jaren geleden nog eens helemaal nagekeken door Frank Oomen, dè bandrecorderman uit Almere. De 636 bleek een versleten 'onverslijtbare' glasferrietkop te hebben en omdat die eigenlijk niet meer te krijgen is, is ook die recorder weg gegaan. De 620 werd door Frank als zeer puik bevonden en klinkt en functioneert nog steeds goed.

DSC-0034-1.jpg

20 jaar geleden overgestapt op DATrecorders (2 stuks en een DAT walkman). Ook die gebruik ik nog regelmatig al is het met een veel modernere externe DAC. Klinkt echt superieur aan de analoge decks.

 

Heb de recorders altijd mooie machines gevonden en vanaf de bank, in het donker, kun je er net zo naar staren als een knetterend haardvuur. Verveelt nooit. Het oog dat ook wat wil wordt door de bandrecorder eersteklas bediend.

Net als de draaitafel (A Clockwork Orange) is de bandrecorder een dankbare 'prop' in een film (Pulp Fiction). Komt altijd goed over.

 

De ware bandrecorder liefhebber hier op het forum is natuurlijk Arden. Hij heeft de meest schitterende machines staan en luistert volgens mij nog dagelijks. Een paar jaar geleden kwam er op een bijeenkomst bij hem nog iemand langs met voorbespeelde tapes maar daar heb ik later nooit meer iets van vernomen.

Aan cassettedeck of minidisc heb ik mij nooit bezondigd, ik vond het niks.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Daarna een AKAI GX636 en een AKAI GX620. Die laatste gebruik ik nog steeds en is jaren geleden nog eens helemaal nagekeken door Frank Oomen, dè bandrecorderman uit Almere. De 636 bleek een versleten 'onverslijtbare' glasferrietkop te hebben en omdat die eigenlijk niet meer te krijgen is, is ook die recorder weg gegaan. De 620 werd door Frank als zeer puik bevonden en klinkt en functioneert nog steeds goed.

 

 

 

De Akai GX 620 heeft ook glasferriet koppen.

 

Ik heb destijds mijn Studer A807 helemaal gerecapt, nieuwe koppen, nieuwe aandrukrol, motorlagers vervangen en nog veel meer. Hij is afgeregeld op RTM tape en in alle eerlijkheid, je moest van goede huize zijn om het verschil te horen tussen bron en tape. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb mijn Tandberg TD20A gekocht omdat zo'n bandrecorder met grote spoelen fantastisch is om naar te kijken.

Staat in mijn huiskamer prominent aanwezig..Alleen maar mooi te zijn🙂

Gekocht in goede werkende staat, optisch zo goed als nieuw.

 

Die zwarte Reels met de Revox kelken van Gydotron zijn werkelijk prachtig!

Ik loer af en toe nog wel eens of ik zwarte 6 spaaks kan bemachtigen😆

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Revox A77 die ik heb gekregen op een wijnproeferij. Ik heb hem laten opknappen met nieuwe condensatoren e.d. Maar ja ik gebruik hem niet en hij staat gewoon mooi te wezen. Bij mijn broer staat nog een fraaie schuine Sony die eigenlijk ook van mij is. Laat hem daar maar lekker staan. Als ik mijn leven over zou moeten doen zou ik nooit een bandrecorder hebben gekocht, maar gelijk een Nakamichi.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Gydotron said:

Ik heb in 1982 een Nakamichi gekocht en die heeft meer stuk geweest dan gewerkt. Ik heb hem dan na 1 jaar verkocht.

 


Ik heb gelukkig een van de laatste types Gydo. Had alleen maar ouderdomsproblemen. In mijn studententijd trouwens die Sony bandrecorder wel veel gebruikt. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 11/24/2020 at 10:31 PM, Gydotron said:

Ik heb in 1982 een Nakamichi gekocht en die heeft meer stuk geweest dan gewerkt. Ik heb hem dan na 1 jaar verkocht.


@Gydotron Welk type was dat dan?
Ik heb in het verleden een Nakamichi Dragon gehad en was ik zeer tevreden over. Ik heb hem uiteindelijk noodgedwongen moeten verkopen. Ik wou dat ik hem nog had gehad. Inmiddels heb ik onlangs weer een Nakamichi gekocht, de LX-3 en deze is volledig nagekeken en snaren zijn vernieuwd ( 2 jr geleden) en speelt goed. Mijn oude cassette's uit de jaren 80 en opgenomen op de Dragon klinkt nog steeds erg goed. Ik ben er erg blij mee.

Van 1977 tot 1983 heb ik een Akai GX-4000D bandrecorder gehad. Daarna overgestapt op cassettedeck. In 2008 heb ik weer een tweetal bandrecorders gekocht, de TEAC A-3300 SX (later weer verkocht) en een Akai GX-630DB en deze is gereviseerd door Frank Oomen en voorzien van nieuwe elco's en opnieuw afgesteld op de band SM-911. Deze Akai GX-630 DB heb ik nog steeds. Ik heb nu nog 10 stuks (26 cm) nieuwe lege banden  SM-911. Verder nog heel veel 18 cm Maxell /TDK/Ampex en ook nog een 7 stuk Maxell 26 cm. Deze zijn allemaal gevuld met muziek en geluidskiekjes van mijzelf als kind. Klinkt voor geen meter meer met veel drop-outs, maar door de nostalgie gooi ik het niet weg, die geluidskiekjes uit mijn jeugd. Ik moet het alleen nog eens goed overzetten op een cassette of cd. Ook nog banden met radio uitzendingen van het zendschip Radio Veronica 192 en Radio Veronica 538. Allemaal jaren 70. Ook heel veel drop-outs op deze Ampex banden. Maar ook hier weer de nostalgie, dat ik er geen afstand van kan doen. Ik luister het nooit eigenlijk. De blik naar de spoel met de band erop is al genoeg om de herinneringen weer naar boven te halen.
0aa7tat6rg.55.30-1%20(2).jpg

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Met bandrecorders heb ik niet zoveel, met cassettedecks daarentegen wel. Met name Nakamichi. Ik heb de 682ZX (1981), RX505 (1985), 480 (1979) en het cassettedeck 1.5 (1992). Alle vier worden nog steeds met grote regelmaat gebruikt (het geheim om ze in goede staat te houden...). Cassettes heb nog meer dan voldoende. Gelukkig wel, de prijzen hiervan schieten de laatste tijd behoorlijk omhoog.

De 480 was mijn eerste Nak die ik tweedehands heb gekocht (eind jaren 80). Toen deze wat slechter (...) begon te worden, heb ik mijn eerste nieuwe gekocht, dit was de 1.5 (1992). De 682 en 505 heb ik pas sinds een jaar of twee. Met name de 505 was een lang gekoesterde wens. Ooit zien spelen op de Firato, maar toen ver buiten (financieel) bereik. Degene die ik nu heb is in absolute nieuwstaat en technisch helemaal gerestaureerd.

Waarom ik nog steeds cassettes gebruik? Gewoon omdat het kan, en leuk is. Geluidskwaliteit was, en is nog steeds fenomenaal. Dit bleek wel tijdens een demo bij Audioclub Oost-Brabant waar de RX505 vergeleken werd met streaming. Op onze website staat daar een verslag van.

 

IMG-0611.jpg

 

IMG-0651.jpg

Edited by edwin16
Link to comment
Share on other sites

Quote

Tape is the new vinyl ?

 

Neen, dat denk ik niet. Het is nu nog meer een niche product dan het in het verleden al was (uitgaande van spoelen recorders).

 

Ik weet niet hoe dat bijvoorbeeld in Azie is/was. Ik ben daar in het verleden een tijdje geweest en toen was het allemaal voorbespeelde cassettebandjes wat de klok sloeg. Cassettebandjes was in Europa en Amerika (8-track) voornamelijk gericht op de auto. Daarnaast was er een enorm circuit in de alternatieve muziek waar heel erg veel op cassette uit kwam, vaak ook nog in minimale oplagen. Daar had ik een grote collectie van, punk, elektronica, performance etc. Door de vele verhuizingen helaas verloren gegaan.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Seed7 said:

 

Neen, dat denk ik niet. Het is nu nog meer een niche product dan het in het verleden al was (uitgaande van spoelen recorders).

 

Dat denk ik ook. Zowel voor spoelenrecorders als voor cassettedecks. Hoewel.. dat dachten ze een aantal jaren geleden ook van vinyl.

 

Het verschil is echter dat er nog wel platenperserijen bestonden om vinyl te persen, maar dat er geen fabrieken meer zijn die nog tape maken. Volgens mij is alles wat er nu nog beschikbaar is allemaal oude voorraad. Bij cassettes in ieder geval wel. Maar ik kan me vergissen.

Link to comment
Share on other sites

Er word nog veel tape gebruikt in opnamestudio's. Niet omdat tape beter is maar omdat het een bepaalde "sound" heeft.

 

Zelf vind ik een kopie van een mastertape veel beter dan vinyl. Maar persoonlijk vind ik digitaal nog steeds superieur. Ik heb veel vinyl en speel dat graag, maar ik prefereer nog steeds digitaal.

 

Cassettes vind ik minderwaardig, om daar een serieus geluid uit te krijgen moet men zich in bochten wringen. Mijn Nakamichi was destijds een ZX-7 en zelfs mijn Sony TC 440 was beter.

 

De reden dat ik dit topic gestart ben is omdat de laatste jaren in München heel vaak recorders gebruikt werden. Tja, "The King is dead long live the King" !

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, edwin16 said:

 

Dat denk ik ook. Zowel voor spoelenrecorders als voor cassettedecks. Hoewel.. dat dachten ze een aantal jaren geleden ook van vinyl.

 

Het verschil is echter dat er nog wel platenperserijen bestonden om vinyl te persen, maar dat er geen fabrieken meer zijn die nog tape maken. Volgens mij is alles wat er nu nog beschikbaar is allemaal oude voorraad. Bij cassettes in ieder geval wel. Maar ik kan me vergissen.

 Wist je dat er zelfs in Nederland een producent is van cassetten.

Zie:  http://www.debandjesfabriek.nl/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...