Jump to content

Toch streamer op zolder


carl
 Share

Recommended Posts

Zoals jullie weten had ik een Auralic mini streamer op zolder.  Puur praktisch hebben we hem maar in de huiskamer gezet: we hebben liever de radio dan de TV aan op de achtergrond 😀Voor de zolder heb ik nog even gedacht aan een nieuwe Auralic (allemaal veel duurder). Toch mijn bedenkingen want ik heb indertijd de grotere Auralic naast de mini gehad. Mijn vaste luistervriend en ik vroegen ons toen af waar die 1500 euro extra eigenlijk  in zat. Op zoek naar een phonotrap heb ik nu op marktplaats een tweede Auralic mini gekocht met SDD harde schijf. Als streamer voldoet hij zeer goed en ik kan er altijd nog een leuke DAC bij kopen (geen prioriteit). Daarbij wil ik nog een stuk of 10 CD's opslaan want die kan ik niet op Tidal vinden. 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, carl said:

Keihard rekenen Hans. Je kan er 1000 verkopen met 10 euro winst per stuk of 500 met een winst van 100 euro per stuk. 

Gezien het prijsverschil, zou ik denken 20.000 met € 20,- winst ( € 800.000,-) of 500 met € 200,-  (€ 100.000).

Massa is kassa...

Ik denk dat die mini in China gemaakt werd.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Nee hoor Hans. Die mini kostte iets van 500 euro en het volgende type toen 2000 euro. Die klonk in onze oren niet (significant) beter. Volgens Jack zaten er dezelfde chips in meen ik me te herinneren. Je bent dan als bedrijf een dief van je eigen portemonnee als je die mini op de markt blijft houden.  Waarom zou je een goed goedkoop product verkopen als je met evenveel gemak een duurder type kan verkopen.
 

Auralic is verder een Chinees bedrijf en ze zullen al hun apparatuur daar wel bouwen. Ze zitten tegenwoordig duidelijk in het hogere marktsegment.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Omhoog gevallen gevallen wegens het gebrek aan zwaartekracht.?

Wanneer ze het lagere segment verlaten, zijn ze die klanten al zeker kwijt. Iemand die €500,- wil besteden, krijg je misschien nog naar de € 1000,-, maar zeker niet naar € 2000,-. Ben je dan slim bezig?

 

Link to comment
Share on other sites

Als het zo eenvoudig was waren we allemaal al lang miljonair.

Elk product kent een vraagcurve en die is zelden lineair (10% prijsdaling geeft 10% meer vraag/omzetstijging), maar meestal hyperbolisch (1% prijsstijging geeft 25% vraagdaling en soms geknakt (1% prijsstijging geeft 100% omzetverlies/ prijsdaling geeft 0% omzetstijging) en bovendien kan de vraagcurve elastisch (grote reactie op prijsverandering) of inelastisch zijn. Dat ligt allemaal aan de vorm van de markt waarin je opereert en daarop heb je als producent geen invloed.

Er is ook nog zoiets als een bedrijfsoptimum, je kunt niet zomaar van een productie van 500 omschakelen naar een productie van 20.000.

Carl's vrouw kan dat ongetwijfeld precies uitleggen.

Link to comment
Share on other sites

Voordat ik rechten studeerde heb ik  ook nog de HEAO gedaan😀 Auralic is een Chinese firma die van scratch is opgebouwd.  Dus niet een audiofirma die streamers erbij is gaan doen, maar een firma die zijn wortels in streaming heeft. Ze zullen zeker zeer goede marketingsjongens  in dienst hebben. Ik denk dat ze spijt hadden van die mini. Niet omdat het technisch en geluidsmatig geen erg mooi ding is, maar omdat duurdere apparatuur winstgevender is. Massaproduktie heeft als nadeel dat je er uiteindelijk weinig aan verdiend omdat je snel heel veel concurrenten hebt in dit geval bijvoorbeeld Raspberry. Het wat hogere segment kan je daarbij veel  makkelijker als exclusief vermarkten.  Vergelijk het een beetje met MAC. Dure apparatuur, maar het heeft toch een schare trouwe aanhangers. 

 

Zelf ben ik trouwens groot voorstander van het MKB. Ik houd niet zo van die multinationals. Net als de overheid vaak weinig toekomstvisie. MKB (vaak familiebedrijven) kijken vaak veel verder dan de eerste verkiezingen of de aandeelhoudersvergadering. Daar kijken ze naar de volgende generatie.

Link to comment
Share on other sites

Of dat allemaal zo werkt? In het verleden heb ik bij een bedrijf het topmodel er uit gegooid en ook het kleinste/goedkoopste. Vervolgens heb je het middensegment over dat in prijs omlaag kan omdat je geen rare fratsen hoeft uit te halen om af en toe het topmodel te maken en je het "margeverlies" op het kleinste model kwijt bent. Resultaat ging rap omhoog. Veel bedrijven hebben gewoon veel te grote collecties. Dat kan alleen als de markt heel groot is of dat je volledig bent ingericht op stuksproductie (denk aan de Toyota bedrijfsfilosofie).

De verstoringen die een topmodel in de rest van de productie/logistiek te weeg brengen zijn de oorzaak voor de grote kostensprong. Die paar cent in onderdelen of wat meer ontwikkelingstijd doen er amper toe.

 

In ieder geval lijkt me de 2e mini die je er nu bij hebt een prima keuze.

Link to comment
Share on other sites

Zal van het product afhangen Seed. Van Bommel (schoenen) produceert in NL. Dat is uiteraard  erg duur en dan kan je niet concureren met import uit China e.d.  Een kwaliteitsmarkt ligt dan meer voor de hand. En de kopers vallen dan ook niet zo op een hoge prijs want ze kopen  immers een kwaliteitsprodukt!  Die Auralic Mini is een onbeduidend apparaat om te zien en ook zonder display. Dat maakt ons niets uit omdat hij verborgen staat tussen de draaitafels 😀 en ik hem aanstuur met een I pad. De huidige modellen zien er veel gelikter uit en dat draagt weer bij aan de idee dat het goed klinkt. Daarbij  ga je je eigen markt toch niet verstoren met een goedkoper produkt wat geluidstechnisch even goed is en waar kennelijk ook veel vraag naar is.  Nogmaals Ik heb de mini van toen 500 euro in huis gehad en vergeleken met het model daarboven van 1500 euro.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...