Jump to content

Millett


carl
 Share

Recommended Posts

3 minutes ago, Tubejack said:

Dat is altijd al zo geweest, ook in de jaren 70. en 80.  Zij die het zich kunnen veroorloven, maken zich daar niet druk om. 


Zo extreem waren die prijzen toen nog niet in mijn herinnering Jack. Maar misschien heb ik te goede herinneringen 😀 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, carl said:


High End prijst zich volgens mij zo uit de markt Marc en dat vind ik wel jammer. 

 

 

Dat weet ik niet, er zal ongetwijfeld een markt voor zijn. Ik denk alleen dat er niet in veel eigenaren zijn die hun ervaring kunnen delen.  

Link to comment
Share on other sites

Ik ken heel wat mensen die vaak ook in zeer fraaie woningen wonen. Die hebben echt niet in huis wat wij Hear hebben staan. Maar Onno werkte vaak in het Gooi tussen de artiesten en die zal het beter weten. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb al die Luisters en Disken van toen en daarin vallen de prijzen wel mee. Beveridge LS was toen wel de top en ook Accuphase was toen behoorlijk High Price. Ik zal eens aan Cock vragen of die verkopen toen zo hoog waren. Cock heeft toen bij zo’n High End tempel gewerkt (Pruys en Rhadowich?) 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, carl said:

Zo extreem waren die prijzen toen nog niet in mijn herinnering Jack. Maar misschien heb ik te goede herinneringen 😀 

Het echt mooie spul, was bij mijn vorige werkgever peperduur. Het stond in een aparte afgesloten ruimte, die ik als werknemer zelden mocht betreden, laat staan beluisteren. 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Tubejack said:

Het stond in een aparte afgesloten ruimte, die ik als werknemer zelden mocht betreden, laat staan beluisteren. 


Maar dan verkoop je het niet Jack 😀 Waar heb je trouwens gewerkt, toch geen oude collega van Cock?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members
4 hours ago, audiofreak said:

Klopt, dat verslag vindt men op puresound. Zie hier de link hifi-visit-phonotrappen-vergelijken-bij-audio21


Wie schreef dat verslag nou? Carl toch? In het verslag staat duidelijk dat de vdH (de LCR dus) totaal anders klonk dan de Avid, terwijl Carl duidelijk zegt geen verschillen te horen tussen deze 2... Mis ik nou iets, lees ik verkeerd, of snap ik het gewoon niet?
 

Voor mij blijven de Grails zo ongeveer de top op phonotrappen gebied, je moet er alleen wel de juiste elementen bij zoeken. Dat is overigens met alle phonotrappen, maar dat terzijde...

 

Overigens vind ik ook nog steeds dat kleine Octave phonotrapje een verademing, kost relatief ook niet de hoofdprijs (daar moet Carls handelsgeest hart denk ik toch sneller van gaan kloppen), die heeft me daar een power en drive! Ik noem hem dan ook vaak liefkozend een “mini Grail”...

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik ken heel wat mensen die vaak ook in zeer fraaie woningen wonen. Die hebben echt niet in huis wat wij Hear hebben staan. Maar Onno werkte vaak in het Gooi tussen de artiesten en die zal het beter weten. 

Ik ben zeker in hele mooie huizen geweest in Het Gooi met het glazenwassersbedrijf. Het werd mijn specialiteit, vooral de jaren '30 villa's de ramen wassen. Ik heb er nog enkele waar ik de ramen nog was. Maar ook als leerling tuinbouwschool in de jaren 70 heb ik ook vele heide en rotstuinen aangelegd en onderhouden bij zulke villa's in Laren en Blaricum. Kortom, ik heb er vele gezien. En inderdaad heb ik ook bekende Nederlanders als klant gehad. Maar het is helemaal niet leuk om die als klant te hebben. Zo verwend en zoveel 'air' en denken dat ze het wel gratis krijgen. En bij geen enkele bekende Nederlander heb ik geen dure audiosets gezien. Wel dure auto's als RR/Bentley's  en Astin Martins, Ferrari's, Porsches en grote SUV's. De dure audiosets zag ik wel bij een paar (op 1 hand te tellen) normale klanten, zoals de bloemen marktkoopman en de restauranthouder en fysiotherapeut en nog een metselaar. Maar die hadden dan weer geen grote villa en geen dure supercar.
Maar ik denk dat KT88 nog veel beter inzicht in daar heeft, want die heeft bij Rhapsody gewerkt.

 

1 hour ago, carl said:

Ik heb al die Luisters en Disken van toen en daarin vallen de prijzen wel mee. Beveridge LS was toen wel de top en ook Accuphase was toen behoorlijk High Price. Ik zal eens aan Cock vragen of die verkopen toen zo hoog waren. Cock heeft toen bij zo’n High End tempel gewerkt (Pruys en Rhadowich?) 

 Als je de prijzen van toen ziet, dan valt het zeker mee als je ze naar "nu " zet. Maar bedenk je dan wel even dat men "toen"  wat betreft "salaris" ook minder had. De High Price was dus ook veel geld voor Jan de Arbeider en de middeninkomens vielen ook erg mee. Het was wel zo dat men 'meer' over hield aan het einde van de maand en sparen mocht nog. Nu anno 2020 is sparen er niet meer bij en velen die aan de onderkant zitten zijn al blij als ze het einde van de mand halen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik erin bedoel.

Cock heeft bij RAF gewerkt in dezelfde tijd dat Ruud daar ook werkte ( jaren 80/90 meen ik).. Maar dat kan beter Ruud zelf zeggen.
 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Arden said:


Wie schreef dat verslag nou? Carl toch? In het verslag staat duidelijk dat de vdH (de LCR dus) totaal anders klonk dan de Avid, terwijl Carl duidelijk zegt geen verschillen te horen tussen deze 2... Mis ik nou iets, lees ik verkeerd, of snap ik het gewoon niet?
 

Voor mij blijven de Grails zo ongeveer de top op phonotrappen gebied, je moet er alleen wel de juiste elementen bij zoeken. Dat is overigens met alle phonotrappen, maar dat terzijde...

 

Overigens vind ik ook nog steeds dat kleine Octave phonotrapje een verademing, kost relatief ook niet de hoofdprijs (daar moet Carls handelsgeest hart denk ik toch sneller van gaan kloppen), die heeft me daar een power en drive! Ik noem hem dan ook vaak liefkozend een “mini Grail”...

Klopt helemaal, Marco. Dat heeft Carl zelf geschreven dat verslag. Daarom zette ik ook de link naar dat verslag hier neer. Niet om Carl te bashen of voor joker te zetten, maar om hem weer even te reminden dat hij er wel één had gehoord. En nog wel een andere keer heeft hij een LCR gehoord, maar dat is hij gewoon vergeten.
 
Die VDH Grail is inderdaad heel mooi, maar de Trafomatic Luna misschien nog wel iets mooier (vind ik dan weer). De Remton LCR vind ik niet mooi (mijn mening). De kleine Octave EQ-2 is voor het geld een dikke 9+ en wat betreft prijs/(geluids)kwaliteit een bargain. Maar ook de Octave Phonomodule met zijn vele mogelijkheden (Buizen/Solid state/Step Up/RCA/XRL) is ook heel goed en zou meer aandacht mogen krijgen (mijn mening). En zo zijn er nog wel meer te noemen, maar goed het gaat hier om de LCR.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Arden said:


Wie schreef dat verslag nou? Carl toch? In het verslag staat duidelijk dat de vdH (de LCR dus) totaal anders klonk dan de Avid, terwijl Carl duidelijk zegt geen verschillen te horen tussen deze 2... Mis ik nou iets, lees ik verkeerd, of snap ik het gewoon niet?
 

 

Je hebt helemaal gelijk met de kritiek Marco. Zo'n verslag schrijf ik spontaan en kennelijk is mijn geheugenis kennelijk iets te rationeel 😇   Het punt is eigenlijk dat ik veel phonotrappen heb gehoord, maar gehoormatig niet echt een scheiding heb kunnen trekken tussen LCR en de andere trappen. Die recensies sta ik nog behoorlijk achter. Achteraf vind ik het verslag van de Goldennote wel te positief. Maar ja dat was de eerste review.  De best klinkende was ongetwijfeld de Einstein. De rest kon je trouwens ook wel mee leven hoor.

 

PS Ik heb niet zo'n handelsgeest als ik iets echt zie zitten Marco 😀 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Ik heb al die Luisters en Disken van toen en daarin vallen de prijzen wel mee. Beveridge LS was toen wel de top en ook Accuphase was toen behoorlijk High Price. Ik zal eens aan Cock vragen of die verkopen toen zo hoog waren. Cock heeft toen bij zo’n High End tempel gewerkt (Pruys en Rhadowich?) 

 
Pruys & Rafalowicz is de juiste naam.
Het aardige is dat Harry van Dalen daar in de '80s als verkoper heeft gewerkt (en toen al een neus had voor het betere werk).

 

Overigens blijf ik bij mijn mening dat het totaalplaatje bekeken/beluisterd moet worden; je kunt een element (of luidspreker, of wat dan ook) nooit op zichzelf staand beoordelen.
Dat is juist de kracht van goede recensenten (of zou dat moeten zijn): ze kunnen een nieuw product relateren aan voorgaande ervaringen en het aldus ook in een positie plaatsen waar het voor bedoeld is en waar het optimaal kan presteren.
Even een overdreven voorbeeld: in die Graham arm kun je een Allaerts plaatsen, maar die zal beslist niet optimaal (om niet te zeggen donders beroerd) kunnen presteren.
Dat ligt niet aan het element off de arm, maar aan de combinatie die niet matcht.
en zo is het met luidsprekers, maar ook met elektronica.

Link to comment
Share on other sites

Voor een groot deel ben ik dat met je eens Sander. Maar ik vind wel dat een recensent de lezer een beeld moet (proberen te) geven van wat een product doet of kan doen onder bepaalde omstandigheden. Ik heb daarom apparatuur nog wel eens naar een andere ruimte verplaatst tot irritatie van mijn geliefde. De Harbeth klonken in mijn woonkamer bijvoorbeeld leuk maar zeker niet goed, maar op de toen nog niet verbouwde zolder weer zeer goed ( dat verhaal dat Harbeths overal goed klinken is gewoon niet waar). Op basis van recensies moet de lezer wel een shortlist op kunnen stellen. Martin Colloms en Peter Comeau las ik vroeger daarom graag. Verder is het natuurlijk wel een moeilijke hobby. Iedereen legt zijn prioriteiten toch weer anders en dan ontwikkel je jezelf op basis van ervaringen ook nog behoorlijk.
Ook wel leuk om te horen van al die relaties. Ik woonde in Nijmegen ver van dat Westerse gebeuren vandaan. Hoewel in Nijmegen had je ook wel een circuitje. Daar kwam ik pas veel later achter. Via het vriendje van mijn zoontje wiens vader Jo Müllers veel met Hans van der Ligt deed. En dat zat weer dicht bij de Siltech mensen. 

Rob Wilms van de Hifi winkel heeft trouwens een Jan Allaerts op een oudere Graham gehad. Maar die heeft volgens mij alles wat “duur” was op elementengebied in huis gehad. Hij is afgezwaaid met een Kiseki.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook wel iets met Phono versterkers, de laatste jaren is er meer rust in de tent.

 

Het gaat hier alweer om wat oudere fabrieks-modellen (in volgorde van mijn waardering).

 

Octave (hybride)

Gold Note

Musical Fidelity VINL

Audio Research PH3 (hybride)

Nagra VPS (hybride)

Pass Labs XP-15

 

Kan zijn dat ik er nog een vergeten ben (daar zal dan wel reden voor zijn....).

De laatste 4 hebben het allemaal op moeten nemen tegen de XP-15. De XP-15 is de enige die gebleven is naast een ingebouwde EMT-NRU.

De Pass Labs bleek toch het meest universeel toepasbaar, daarbij ruis en bromvrij, het laag gebied bleef altijd ongeëvenaard. Ik ben best nieuwsgierig naar de opvolger XP-17 of een model daarboven. Andere prioriteiten weerhouden mij momenteel....

 

Link to comment
Share on other sites

Dit mailtje kreeg ik een tijd geleden.

 

Hallo, Hans, is alweer een tijdje geleden dat we elkaar zagen/spraken, ik ben op zoek naar nog 1 Array PH1 of PH2 ..

Deze bevalt zo goed dat ik in mijn tweede opstelling deze ook wil gaan gebruiken.
echter wordt zelden aan geboden..
Dus vandaar deze mail, wellicht ken je of weet je iemand die er 1 wil verkopen.. 

En neem van mij aan, dat dit een verwende luisteraar is.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, carl said:

avontuurlijk

 

Man man man! Je bent toch van de ouwe meuk? Ken uw klassieken en bouw een Borbeley.

 

Begin gewoon ergens. Je stapt toch ook niet van de begane grond ineens een deur op de 13e verdieping binnen. Dan neem je de trap of lift, verdieping voor verdieping.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Seed7 said:

 

Begin gewoon ergens. Je stapt toch ook niet van de begane grond ineens een deur op de 13e verdieping binnen. Dan neem je de trap of lift, verdieping voor verdieping.


Maak je geen zorgen Seed 😀 

Link to comment
Share on other sites

Ik zat nog even over de opmerking van Sander te denken. Er zullen zeker mensen zijn die naar een Marco of Harry van Dalen gaan met mededeling dat ze een nieuw huis hebben gekocht en dat hij er maar een leuk setje in moet zetten. Op de vraag hoeveel dat moet kosten zeggen ze dan misschien “doe maar een ton”. De vraag is dan toch wel of je wel het geluid krijgt waar je voor valt. Ik heb bijvoorbeeld een tijd gehad dat ik behoorlijk last had van allergie. Dan zaten mijn oren “ dicht” en te veel laag was dan niet echt prettig. Zo heeft iedereen wel zijn voorkeur. 

De meeste Hear hebben een andere aanpak. De bestaande set wordt over de jaren uitgebouwd vaak met geld wat moeizaam bij elkaar gesprokkeld is. Dan zit je niet te wachten op een aankoop die tegenvalt en bij verkoop een stuk minder oplevert. Om die risico’s te minimaliseren begin je dan met lezen van recensies. Een nuttige recensie geeft in mijn optiek dan toch de sterkte en zwaktepunten van een component weer. Op basis daarvan kan je een shortlist maken. Toch lees je in de bladen weinig over sterkte en zwaktepunten. Wel dat het component in zijn prijsklasse zeer goed is of beter klinkt dan concurrenten van twee keer de prijs. Dat zegt mij in ieder geval zeker geen zak. Er zijn trouwens uitzonderingen zoals Hifi News.

Maar ja uiteindelijk wil je een component toch thuis uitproberen. Nu had ik het voordeel dat de Hifi winkel hier op 5 minuten afstand zat en dat ik goed met Rob Wilms kon opschieten. Dus als ik iets wilde uitproberen kreeg ik het altijd wel mee. Daardoor heb ik ook nooit een miskoop gedaan. Maar ja de meeste mensen hebben dat geluk niet. In die zin wel lastig allemaal voor de consument die geïnteresseerd is in High End (en een beurs waar de bodem in zicht is).

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Dat vind ik weer een beetje weinig avontuurlijk Hans 😃

 

Dit begrijp ik niet.

Gaat het om het uiteindelijke resultaat, of wil je gewoon experimenteren met "afwijkende" (op welke wijze dan ook) producten?

Ik begrijp je nieuwsierigheid wèl heel goed, maar het uiteindelijke doel  is toch een apparaat/combinatie die je voor lange tijd blij maakt?

Tenzij je doel is om gewoon die ervaring met allerhande apparatuur op te doen (en er eventueel over te schrijven), dat kan natuurlijk ook.

 

Ik heb het idee dat je zelf niet goed weet wat je wilt. Probeer dat eerst eens helder te krijgen voor jezelf, dat maakt aankoopbeslissingen eenvoudiger.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...