Jump to content

Geen verandering in het stereobeeld.


Groovy
 Share

Recommended Posts

46 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wanneer ik hier ga staan, dan is het in het midden nog redelijk goed. Loop ik naar links of rechts, dan stort het stereobeeld helemaal in en hoor ik alleen twee speakers die waar ik het dichtsbij sta het hardst.

 

Maar luister ik op de bedoelde luisterhoogte, dan blijft het stereobeeld intact. Het verschuift alleen een stuk dichter naar de luidspreker waar ik het dichtst bij sta.

Bij jouw klinkt het hardstikke goed.
Bij mij ook vind ik.

Die constatering na mijn geloop is leuk maar ook niet meer dan dat,normaal luister ik ook vanuit het midden.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Tubejack said:

Is het niet gewoon iets simpels.?  DF b.v. Bij een lage DF is het geluid meer omhullend, bij een hoge is de plaats meer precies. 

Wil je dat even uitleggen Jack.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Groovy said:

Wil je dat even uitleggen Jack.

Een hoge DF wil zeggen dat de versterker een lage inwendige weerstand heeft t.o.v. de luidspreker.  De EMK stroom die ontstaat als de luidspreker terug beweegt kan heel makkelijk wegvloeien.   M.a.w. de versterker heeft veel controle over de luidspreker en controle betekend meer precieze plaatsing. Vintage of buizen versterkers hebben vaak een lage DF.  De luidspreker doet meer "zijn eigen ding"  Wij mensen ervaren dat meestal als meer omhulling.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Groovy said:

Wil je dat even uitleggen Jack.

Dat had ik eerder gedaan.  Zie ook hier https://tubejack.nl/2020/05/12/zelfbouw-high-end-buizen-versterker-vanderveen-trans-se-10/

Meer diepgaande informatie staat onderop de pagina. 😉  

Edit ik zie dat ik de pagina moet aanpassen sommige links zijn al weer wat verouderd 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Beetje vaag.

Bedoel je dit zoals Groovy dit bedoeld..? Overal in de ruimte luisteren en overal hetzelfde stereobeeld?

 

Nou... ik bedoel dat er op de luisterplek in mijn beleving niet zoiets bestaat als 'pinpointing' en afbeeldingsscherpte, of juist de afwezigheid daarvan.

Dat zijn meer de termen die je als audiofiel gebruikt voor duiding van sonische deelgebieden.

 

Bij een wat meer tot de verbeelding sprekende weergave verdwijnen die vanzelf uit beeld, tegelijk met de wens of aandrang de beleving in allerlei deelgebieden te blijven ondergaan.

Geluiden ontstaan simpelweg ergens in de driedimensionale ruimte en bljjven daar een fysieke ruimtebubbel innemen, terwijl hun indirecte geluidsveld zich integraal (dwz niet als losstaande en reflectie-achtige artefacten) door de ruimte heen voortplant als was het de (gesimuleerde) opnameruimte.

Het samenvloeien van die twee kan je volkomen laten vergeten dat je naar electronica via vetvrij papier zit te luisteren.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, thingman said:

 

Nou... ik bedoel dat er op de luisterplek in mijn beleving niet zoiets bestaat als 'pinpointing' en afbeeldingsscherpte, of juist de afwezigheid daarvan.

Dat zijn meer de termen die je als audiofiel gebruikt voor duiding van sonische deelgebieden.

 

Bij een wat meer tot de verbeelding sprekende weergave verdwijnen die vanzelf uit beeld, tegelijk met de wens of aandrang de beleving in allerlei deelgebieden te blijven ondergaan.

Geluiden ontstaan simpelweg ergens in de driedimensionale ruimte en bljjven daar een fysieke ruimtebubbel innemen, terwijl hun indirecte geluidsveld zich integraal (dwz niet als losstaande en reflectie-achtige artefacten) door de ruimte heen voortplant als was het de (gesimuleerde) opnameruimte.

Het samenvloeien van die twee kan je volkomen laten vergeten dat je naar electronica via vetvrij papier zit te luisteren.

Okay, nu is het duidelijk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

 

Moet hem morgen nog eens goed lezen, maar dit zegt toch in feite dat je een luidspreker moet bouwen/afstemmen op de gebruikte versterker en eventueel op de ruimte. Het eerste is al jaren een gegeven maar zelden toegepast. In z'n simpelste vorm, bepaal de Thiele-Small parameters met de versterker waar je mee gaat luisteren. Het tweede begint maar heel langzaam door te dringen. De grootste vervormer in de hele keten is de ruimte(akoestiek)

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, thingman said:

 

Nou... ik bedoel dat er op de luisterplek in mijn beleving niet zoiets bestaat als 'pinpointing' en afbeeldingsscherpte, of juist de afwezigheid daarvan.

Dat zijn meer de termen die je als audiofiel gebruikt voor duiding van sonische deelgebieden.

 

Bij een wat meer tot de verbeelding sprekende weergave verdwijnen die vanzelf uit beeld, tegelijk met de wens of aandrang de beleving in allerlei deelgebieden te blijven ondergaan.

Geluiden ontstaan simpelweg ergens in de driedimensionale ruimte en bljjven daar een fysieke ruimtebubbel innemen, terwijl hun indirecte geluidsveld zich integraal (dwz niet als losstaande en reflectie-achtige artefacten) door de ruimte heen voortplant als was het de (gesimuleerde) opnameruimte.

Het samenvloeien van die twee kan je volkomen laten vergeten dat je naar electronica via vetvrij papier zit te luisteren.

 

Mooi omschreven en helemaal mee eens.
Ik zou zelfs willen aanvullen dat dit weinig tot niets te maken heeft met de *technische* kwaliteiten van een audiosysteem, omdat dergelijke ervaringen/emoties/gevoelens gewoon niet in cijfertjes zijn te vatten (mits wordt voldaan aan een zekere basiskwaliteit).
En dus kun je zoiets ook beleven met relatief goedkoop materiaal (maar wat betekent goedkoop nou nog in deze tijd van Chinese massaproducten), mits dit van huis uit al enigszins "geschikt" is voor het doorgeven van dit soort "welzijns-informatie" ( niet het juiste woord maar ik weet niets beters).
En met wat modificeren kom je op dat gebied dan nog verder.

 

En dat zeg ik ondanks dat ik niet heel jong meer ben en mijn gehoor wordt geteistert door tinnitus en hyperacusie.

Maar wat Toine hier beschrijft, zo ervaar ik dat ook. Vergeten dat je naar een paar dozen en vellen zit te luisteren. En dan is het klaar, geen zoektoch meer maar genieten.

 

High End is, wat muziekbeleving betreft, een geheel individueel en subjectief begrip.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, KT88 said:

 

Mooi omschreven en helemaal mee eens.
Ik zou zelfs willen aanvullen dat dit weinig tot niets te maken heeft met de *technische* kwaliteiten van een audiosysteem, omdat dergelijke ervaringen/emoties/gevoelens gewoon niet in cijfertjes zijn te vatten (mits wordt voldaan aan een zekere basiskwaliteit).
En dus kun je zoiets ook beleven met relatief goedkoop materiaal (maar wat betekent goedkoop nou nog in deze tijd van Chinese massaproducten), mits dit van huis uit al enigszins "geschikt" is voor het doorgeven van dit soort "welzijns-informatie" ( niet het juiste woord maar ik weet niets beters).
En met wat modificeren kom je op dat gebied dan nog verder.

 

En dat zeg ik ondanks dat ik niet heel jong meer ben en mijn gehoor wordt geteistert door tinnitus en hyperacusie.

Maar wat Toine hier beschrijft, zo ervaar ik dat ook. Vergeten dat je naar een paar dozen en vellen zit te luisteren. En dan is het klaar, geen zoektoch meer maar genieten.

 

High End is, wat muziekbeleving betreft, een geheel individueel en subjectief begrip.

 

Het verrast me niet dat jij dit herkent, Sander. Het verrast me evenmin dat audiofielen dit vaag vinden. Die kennen het geluidsaandeel een te groot gewicht toe. Wat zowel logisch als beperkend is.

 

Dat het niet zoveel met de portemonnee van doen heeft is ook een feit. Het was een uiterst bescheiden setje dat me voor het eerst muziek liet horen met voldoende overtuigingskracht om het geluid ervan te vergeten. Vandaag de dag is mijn belangrijkste geluidsbron er een van nog geen 200 euro nieuw. Het kan dus best zonder high-end blabla.

 

Het blijft wel een bijzonder fenomeen, die invloed van materiaalkeuze in de audioset... :)

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, thingman said:

 

Nou... ik bedoel dat er op de luisterplek in mijn beleving niet zoiets bestaat als 'pinpointing' en afbeeldingsscherpte, of juist de afwezigheid daarvan.

Dat zijn meer de termen die je als audiofiel gebruikt voor duiding van sonische deelgebieden.

 

Bij een wat meer tot de verbeelding sprekende weergave verdwijnen die vanzelf uit beeld, tegelijk met de wens of aandrang de beleving in allerlei deelgebieden te blijven ondergaan.

Geluiden ontstaan simpelweg ergens in de driedimensionale ruimte en bljjven daar een fysieke ruimtebubbel innemen, terwijl hun indirecte geluidsveld zich integraal (dwz niet als losstaande en reflectie-achtige artefacten) door de ruimte heen voortplant als was het de (gesimuleerde) opnameruimte.

Het samenvloeien van die twee kan je volkomen laten vergeten dat je naar electronica via vetvrij papier zit te luisteren.

Eigenlijk hetzelfde, maar dan anders omschreven.

Het is kennelijk not done om te proberen de sterke en zwakke punten in een set te beschrijven. Hier ervaar ik dezelfde ruimtebubbel en samenhang, alleen benoem ik dat anders. Wanneer het natuurgetrouw en realistisch klinkt voldoet het voor mij.

 

Maar nou weet ik nog steeds niet, of dit ook zo is wanneer je NIET op je luisterplek zit. Dat is n.l. waar dit topic over gaat.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar nou weet ik nog steeds niet, of dit ook zo is wanneer je NIET op je luisterplek zit. Dat is n.l. waar dit topic over gaat.

 

Dan heb je het toch nog niet helemaal door wat ik beweerde, geen punt.

Zie het zo: wat gebeurt er met de overtuigingskracht van het gehoorde als je je in het echt bij zo'n muzikale gebeurtenis naar de linkerzijde van het podium verplaatst?

 

Precies dat dus...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, thingman said:

 

Dan heb je het toch nog niet helemaal door wat ik beweerde, geen punt.

Zie het zo: wat gebeurt er met de overtuigingskracht van het gehoorde als je je in het echt bij zo'n muzikale gebeurtenis naar de linkerzijde van het podium verplaatst?

 

Precies dat dus...

Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Het lijkt me bijzonder om dat eens mee te maken.

Link to comment
Share on other sites

We zijn hier de woonkamer grondig aan het schoonmaken. De stoelen worden verzet en gelijk maar wat aan het experimenteren met de stoel naar voren en achter en natuurlijk ook opzij. Als ik precies in de luisterdriehoek zit wordt mijn geluid als zodanig absoluut beter en met de stoel opzij plaatsen moet je oppassen omdat het geluid dan al snel naar links of rechts komt. Bij de stoel ver naar achter zeg maar 5 meter en de speakers 2,4 meter van elkaar wordt het geluid wat “milder” en inderdaad kan je de stoel makkelijker naar links en rechts verplaatsen zonder dat het geluid naar links of rechts komt. Vind ik eigenlijk nog niet zo onlogisch hoor.  Als ik mijn voorversterker terug heb zal ik ook nog eens op zolder uitproberen wat het doet om de luisterstoel fors naar achter te plaatsen. Dat heb ik indertijd natuurlijk wel geprobeerd, maar ik wil het toch een herkansing geven. 
 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, carl said:

maar ik wil het toch een herkansing geven.

 

Doe het niet!

 

Het is mij hier wel duidelijk geworden dat je eerst bevrijdt moet zijn van alle dogma's en jezelf moet verheffen boven de materie.

Pas dan kun je beoordelen waartoe je set in staat is.

Link to comment
Share on other sites

Een keer de stoel anderhalf meter naar achter zetten is niet zo’n “big deal” hoor Arcman. Verder stel ik me op het standpunt als het bij mij thuis beter klinkt ben ik wel tevreden 😀 

Link to comment
Share on other sites

Waarom niet?

Je probeert toch de beste(voor jouw dan)luisterpositie te bepalen.
Het is bekent dat voor anderen anders kan zijn.
Waarom geven anders mensen hun voorkeur aan nearfield luisteren.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, carl said:

Een keer de stoel anderhalf meter naar achter zetten is niet zo’n “big deal” hoor Arcman. Verder stel ik me op het standpunt als het bij mij thuis beter klinkt ben ik wel tevreden 😀 

Ik hoef ook niet persé "verheven" naar muziek te luisteren.

 

Verder ben ik meer een nearfield luisteraar. Ook op de audioclub probeer ik zo ver mogelijk naar voor en in het midden te zitten. In het midden zitten, gaat wél voor dichtbij. Naar één luidspreker luisteren is ook niet alles.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Laat het duidelijk zijn Hans dat velen Hear een bovengemiddelde set hebben. De beperkingen liggen dan met name in de akoustiek. Omdat we allebei een eigen luisterkamer hebben, hebben we daar veel aan kunnen doen. Verder is het puur genieten en een beetje prutsen. Dat is toch hartstikke mooi.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Rick Paap demonstreerde indertijd de duurste Magnepans bij de hifi winkel. Ze stonden in de ingang en op een werkelijk onooglijke plaats naast de trap naar beneden moest je gaan zitten. Daar klonk het ook meer dan geweldig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Was laatst ergens op bezoek : "Als je daar gaat zitten, dan is het precies goed" "We kunnen eventueel de bank opschuiven" Moest daar inwendig om lachen en zei: "ik hoor het zo ook wel" 🙂

Kennelijk toch niet. Maar je was wel gewaarschuwd. Maar wat zijn trots werkelijk kon, heb je niet gehoord. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...