Jump to content

The Heretic- a non-believers take on Turntable building


Noob Technology
 Share

Recommended Posts

Hello!

Presenting the Heretic 1 TT/TA, by Noob Technology!

we are excited to start this thread and start sharing with you some details on this project.

The Heretic 1 is a blank sheet of paper. At Noob Technology we started with the core question: how do we do this right and bring new experiences and values in the Audiophile area. We will spare you heated discussions and setbacks.......

So without further ado:

A fully automatic, active tangential tone arm.
The Tone Arm is 57 mm (2,2") long, and controlled by the most advanced sensor array in the TT/TA business.
The Tone Arm is held in a 55 cm (22") wide bridge, that moves back from the Platter, to allow record changes- handy!

It's back: Record Eccentricity Correction. -last practised by Nakamichi in the 80's- We feel that building a TT/TA combo to the highest technical standard and then slap a record on with an eccentricity of 0,2 mm (or worse) makes little sense. A copy of the original Nakamichi Dragon CT brochure is available on our website-  http://www.noob-technology.com/nakamichi.html

The Platter is 10 kgs (22lbs) heavy, and is made from Record Quality Virgin Vinyl- in this way there are no acoustic reflections from the platter. The Platter is actually in 2 pieces, to accommodate the Record Eccentricity Correction function.

The Platter main bearing is completely outside of the Platter mass, increasing distance to the cartridge, and not connected to the record spindle!
The Platter drive is by stepper motors, 4 of them, as a Decoupled Direct Drive, combining the benefits of belt and direct drive TT's.
The super quiet motors run at platter speed, without any slippage via steel reinforced, toothed belts.

The Heretic 1 comes standard with a centre reflex clamp and stabilization ring- Heretic style!

The TT/TA has 3 fully independent plinths
Plinth material: pressed Bamboo
Weight: 50+kgs (110 lbs)
Dimensions 60x60x35 cm (24x24x14")

So, as you can see many unusual approaches to old problems. Making it all sing together is the main task.......

We are working hard to get everything ready for the December 1st launch date.
Visit our website: noob-technology.com for updates and newsletter link- apologies for the bare bones site- the focus is on the launch!


Best.

Carl

Link to comment
Share on other sites

Leuk Carl van Noob. Ik zie dat je in Rotterdam woont. Hebben jullie al een werkend prototype?

 

Noob Technology is a start up based in Rotterdam, The Netherlands. We are not the typical hot shot entrepreneurs, just guys who want to do it right and be Noobs in the process.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil geen azijnpisser zijn...Naar mijn mening zijn hier de meeste oplossingen voor de niet bestaande problemen afzonderlijk al eens toegepast. Als alle "oplossingen" consequent in 1 ontwerp kunnen worden geïntegreerd zou dat wel mooi zijn. Een uitdaging op zich. Wordt uiteindelijk een cost no object ontwerp voor de happy few. Ik denk dat we er nooit meer iets van horen, maar ik hoop natuurlijk dat het een succes wordt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Duck-Twacy said:

 

 

 

Rare naam...

http://www.noob-technology.com/

 

 

Hoi Duck-Twacy over rare namen gesproken....😄😄😉

 

hieronder mijn eerdere reactie op een soortgelijke opmerking

 

"There are many descriptions of a Noob, many (most) unflattering
A Noob is a newbie, but also self minded, pig headed, has difficulty accepting established practices and advice- and this is the nice one!- hahah

To make sure we don't go completely off the wall, we consult with Aalt Jouk van den Hul, the renowned Dutch producer and inventor of the Van Den Hul cartridges

 

gr

 

carl

image.gif

image.gif

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het in ieder geval erg leuk om te volgen en ooit eens te horen. En uit Rotterdam komen de echte uitvinders op analoog gebied 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Grasshopper: Master, I want to solve the issue with four motors.

Master: Grasshopper, now you have five problems to solve.

 

@Noob Technology Wat verwacht je van deze draad?

 

wat gratis publiciteit, leuke discussie, ideetjes - misschien een verkoop

de thread is begonnen in overleg met de moderator

 

 

grt

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Groovy said:

Waarom zoveel motors,gewoon omdat het kan of spelen er nog andere factoren mee.


 

 

Dit is gedaan om het hoofdlager geen eenzijdige belasting te geven, wat wel gebruikelijk is bij een snaar aandrijving- toegegeven: sommige snaren staan wel erg slap, maar dan ben je wel een stief kwartiertje aan het wachten, ook heb je dan een accurate snelheids uitlezing nodig- hoe weet je anders dat je op 33.3 aangekomen bent?

de 4 motoren liggen volledig vrij tov de hoofdas, om spannings verschillen in de getande aandrijf riempjes volledig te egaliseren

 

verder maken 4 kleine motoren minder herrie als 1 van een gelijk vermogen-

het toerental van de motoren=plateau toerental, bij een snaar aandrijving is dit zomaar 900/1200 rpm afhankelijk van de poelie diameters

 

gr

 

Carl

 

Edited by Noob Technology
Link to comment
Share on other sites

Getande riempjes? Maakt dat geen geluid. De lucht die door de tanden axiaal weggedrukt wordt, zorgt voor drukverschillen. Door de vele tandjes creëer je dus een laagfrequente fluittoon. Door de vier motoren ontlast je inderdaad het lager, maar wordt het ook niet meer naar één kant gedrukt. Hierdoor kan de as gaan "zwabberen". Dat lijkt mij niet ideaal.

Ik ben geen liefhebber van kunststof plateau's vaak klinkt dat in mijn oren erg saai.

Nog een vraagje, hoe wordt het plateau axiaal ondersteund?

 

Deze opmerkingen zijn niet negatief bedoeld, maar iets om nog eens over na te denken, veel succes met de ontwikkeling van de draaitafel.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Noob Technology said:

Dit is gedaan om het hoofdlager geen eenzijdige belasting te geven, wat wel gebruikelijk is bij een snaar aandrijving

 

Dat begrijp ik, maar de oplossing niet. $ motoren lopen nooit gelijk, je hebt dan een toestand die nooit stabiel is en je weet nooit waar nu wat tegen aan leunt. Bij een enkele snaar heb je een veel stabielere toestand, alles leunt altijd de kant van de aandrijving op. Als je nu een AI programmert om met b.v. boom groei algorithmes de optimale larer bus en as te ontwerpen ben je denk ik een stuk verder. Maar m.i. is ook dat suboptimalisatie.

 

Als je dan toch de aandrijving en de spindel ontkoppelt (magneet?) kun je met een enkele motor toe in het verlengde van de as. Je kunt gewoon een DD motor van de plank pakken om mee te experimenteren.

 

Als je dat doet dan kun je het geheel ook in het plateau bouwen en heb je meteen de lagering en de aandrijving in het zwaartepunt en het zwaartevlak. Je wilt toch een stabiel systeem? Als je naar het plaatje kijkt heb je iets dat omvalt.

 

De keuze voor PVC als plateau ontgaat mij ook. Als PVC optimaal is voor de plaat dan wil dat toch niet meteen zeggen dat het dat ook voor het plateau is. Autobanden zijn van rubber. Wegen zijn dat niet.

 

Zijn jullie echt met de "core question" begonnen? Dan zou ik graag weten wat die is. "how do we do this right ...." Wat?

 

Cheers.

 

Link to comment
Share on other sites

Het is jammer dat het draaitafelvraagstuk inmiddels al is opgelost door Sonore.

'Als start-up lijkt het mij verstandiger om bijv, iets uit te vinden wat meer belofte inhoudt voor een wat zekerder toekomst zoals een danig verbeterde paperclip, de herbruikbare lucifer of de nooit leeg rakende, altijd schrijvende ballpoint. Artikelen waarvan je er maar eentje aan elke Chinees hoeft te verkopen om het helemaal gemaakt te hebben.

Voor zo'n dure draaitafel is er slechts een door mannen van ver boven de vijftig gevormde niche-markt, bomvol moordende concurrentie, Dat lijkt me geen basis voor een gezond bedrijf.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

Getande riempjes? Maakt dat geen geluid. De lucht die door de tanden axiaal weggedrukt wordt, zorgt voor drukverschillen. Door de vele tandjes creëer je dus een laagfrequente fluittoon. Door de vier motoren ontlast je inderdaad het lager, maar wordt het ook niet meer naar één kant gedrukt. Hierdoor kan de as gaan "zwabberen". Dat lijkt mij niet ideaal.

Ik ben geen liefhebber van kunststof plateau's vaak klinkt dat in mijn oren erg saai.

Nog een vraagje, hoe wordt het plateau axiaal ondersteund?

 

Deze opmerkingen zijn niet negatief bedoeld, maar iets om nog eens over na te denken, veel succes met de ontwikkeling van de draaitafel.

Hallo Hans

 

met dank voor de bijdrage!- keep it coming!

 

zoals eerder beschreven is het toerental van de motoren gelijk aan het plateau, dus ca 0.55 omw/sec- ik heb hier geen bijzondere geluids effecten waargenomen, mede omdat de spanning op de riempjes zo laag mogelijk is- net genoeg om te voorkomen dat er over de tandjes gesprongen word. Verder is de poelie maar 20 tandjes groot, dus 11 tandjes/sec worden afgewikkeld

 

Het zwabberen- ja daar hebben we aan gedacht- Het lager is 120 mm lang, is genoeg, maar mocht het bij het nameten toch opvallen dan kan er een eenzijdige belasting worden aangelegd- maar dat zou het principe geweld aandoen. let wel een LP kan zomaar een 200 micron x2 eccentricteit hebben en binnen productie specificatie liggen- dan is een lager met een speling van minder dan bijv.10 micron een excercitie in futiliteit

Verder- als het plateau naar "1 kant trekt" is er meer wrijving op het lager en staat het plateau (overdreven) "scheef"

 

Het plateau is van vinyl- ik heb veel recensies en discussies gelezen mbt de puurheid, de juiste materialen, componenten etc etc-is wat te esoterisch voor een Rotterdammer😆 

Het doel is minimaliseren van akoestische reflecties tussen LP en plateau

 

De verticale lagering is magnetisch- we vinden compressoren en vacuurmpompen opgesteld in andere ruimtes, vochtafscheiders en puls dempers een (Erasmus) brug te ver- hahahahha

 

 

gr

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Seed7 said:

 

Dat begrijp ik, maar de oplossing niet. $ motoren lopen nooit gelijk, je hebt dan een toestand die nooit stabiel is en je weet nooit waar nu wat tegen aan leunt. Bij een enkele snaar heb je een veel stabielere toestand, alles leunt altijd de kant van de aandrijving op. Als je nu een AI programmert om met b.v. boom groei algorithmes de optimale larer bus en as te ontwerpen ben je denk ik een stuk verder. Maar m.i. is ook dat suboptimalisatie.

 

Als je dan toch de aandrijving en de spindel ontkoppelt (magneet?) kun je met een enkele motor toe in het verlengde van de as. Je kunt gewoon een DD motor van de plank pakken om mee te experimenteren.

 

Als je dat doet dan kun je het geheel ook in het plateau bouwen en heb je meteen de lagering en de aandrijving in het zwaartepunt en het zwaartevlak. Je wilt toch een stabiel systeem? Als je naar het plaatje kijkt heb je iets dat omvalt.

 

De keuze voor PVC als plateau ontgaat mij ook. Als PVC optimaal is voor de plaat dan wil dat toch niet meteen zeggen dat het dat ook voor het plateau is. Autobanden zijn van rubber. Wegen zijn dat niet.

 

Zijn jullie echt met de "core question" begonnen? Dan zou ik graag weten wat die is. "how do we do this right ...." Wat?

 

Cheers.

 

Hoi Seed7

 

de motoren worden door 1 driver aangestuurd en lopen dus per definitie gelijk- zie ook mijn eerdere antwoord op de vraag van Hans 

 

de as en plateau zijn 1 systeem, en draait max 45 rpm, het is geen ultra centrifuge.......

 

de basis filosofie is eerst de LP "te temmen", hierdoor krijgt de rest van de draaitafel en arm het een stuk eenvoudiger

LP eccentricteit correctie en LP warp correctie als standaard

 

de vinyl/vinyl combinatie is duidelijk anders dan weg en rubber...

 

gr

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Het is jammer dat het draaitafelvraagstuk inmiddels al is opgelost door Sonore.

'Als start-up lijkt het mij verstandiger om bijv, iets uit te vinden wat meer belofte inhoudt voor een wat zekerder toekomst zoals een danig verbeterde paperclip, de herbruikbare lucifer of de nooit leeg rakende, altijd schrijvende ballpoint. Artikelen waarvan je er maar eentje aan elke Chinees hoeft te verkopen om het helemaal gemaakt te hebben.

Voor zo'n dure draaitafel is er slechts een door mannen van ver boven de vijftig gevormde niche-markt, bomvol moordende concurrentie, Dat lijkt me geen basis voor een gezond bedrijf.

Hallo Kraus

 

of Sonore het heeft opgelost weet ik niet, ik denk wel dat andere aanbieders van draaitafels het hier niet mee eens zijn 😉

 

Wij brengen 5 bijzondere (unieke?) features in 1 product samen- een aardige usp denken we zo

 

we gaan het zien hoever we met ons hoofd boven het maaiveld uit komen😄

 

gr

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog eens zitten lezen. Ik kan het me nog niet precies voorstellen allemaal. Ik wacht op een you tube filmpje 😀 Als ik het goed begrijp is de arm iets van 6 centimeter. Dat vind ik wel erg kort in verband met slechte platen (hobbels e.d.). Ik zou bij de proefopstelling daar nog eens goed naar kijken als ik jullie was.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, carl said:

Ik heb nog eens zitten lezen. Ik kan het me nog niet precies voorstellen allemaal. Ik wacht op een you tube filmpje 😀 Als ik het goed begrijp is de arm iets van 6 centimeter. Dat vind ik wel erg kort in verband met slechte platen (hobbels e.d.). Ik zou bij de proefopstelling daar nog eens goed naar kijken als ik jullie was.

Ey carl

 

Ja korte armpjes hebben hun eigen problemen....

zoals eerderbeschreven, "temmen" we eerst de LP..........

vwb de hobbels: een reflex clamp en een speciale stabilsatiering houden het spul strak tegen het plateau - een vacuum set up ging ons te ver!

 

met dank voor het meedenken!

 

 

gr

 

carl

Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed begrijp leveren ze een heel ander soort product Kraus. De vraag is wel hoe dat geluidsmatig uit gaat werken. Daarvoor moet je toch eerst een prototype hebben. 

Link to comment
Share on other sites

Zij zoeken het duidelijk in vormen van correcties Kraus. Het credo Hear is echter hoe simpeler hoe beter. Ik zou ze niet adviseren 100.000 euro in ontwikkelingskosten te stoppen. Maar als je het in eigen beheer kan doen en er naast werkt gun ik ze de lol. Die Belgische jongens met die aparte LS hebben dat ook zo gedaan en dat is toch wel een geslaagd project. Ik ga in ieder geval luisteren als de Corona wat meer in toom is.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...