Jump to content

Buizen geluid


Karma
 Share

Recommended Posts

Even een gedachte spinsel en ook vraag aan buizengebruikers of de wat oudere lichting onder ons. 

Mijn hele leven ben ik van de solid state apparatuur. In diverse stadia van het leven heb ik de gelegenheid gehad om buizen te luisteren. Op hifishows of bij een dealer en een enkele keer thuis. Ik herkende zeker mooie dingen maar uiteindelijk kwam mijn keuze toch weer te vallen op de bekende route.

Nu was ik laatst niet te spreken over mijn zolderset waar een Rega p7 met een Rega exact speelt. Ik heb daarvoor een besloten van het geëigende pad af te wijken en heb een EAT e-glo petit phonotrap aangeschaft. Gelijk vanaf het begin voldeed dit aan de verwachting om weer iets goeds op zolder te hebben. Maar inmiddels doet het meer dan dat. Ik ben wel erg aangesproken door de manier waarop het zich presenteert. Er zit een vanzelfsprekendheid aan het geluid waardoor ik makkelijk in het geluidsbeeld kan luisteren. Het podium is breed. Het geluid is soepel en toch spannend, vanzelfsprekend. Eigenlijk allemaal eigenschappen die ik aan het buis principe kan toeschrijven. Misschien is door het ouder worden niet alleen mijn smaak in muziek maar ook die van geluid gewijzigd.

Hoe zien jullie dit?

Link to comment
Share on other sites

Ieder volgt  zijn eigen route. Wat een ander daar van vind is niet zo belangrijk. Die ander hoeft er immers niet naar te luisteren. 

In principe moet het niet uitmaken RIAA correctie = RIAA. "Buizen geluid" is hier uit den boze, wat nauwkeurigheid betreft. Dat veel mensen wat meer 2e harmonischen fijn vinden klinken is een gegeven.  Maar daar heb je geen buizen voor nodig. Dat kan ook met sollid state (FET's of Opamps met FET ingang) Verder hebben die gloeiende buisjes wat magisch vind ik.  Als het een goede match is, gewoon lekker van genieten 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Er zijn hele mooie en goed klinkende buizenversterkers, en transistors,ik kan van beide genieten als het maar muziek maakt.
Een andere muzieksmaak als je ouder word of meer smaken zou goed kunnen.
Tegenwoordig luister ik ook af en toe naar licht klassiek,daar dacht ik een aantal jaren geleden niet eens aan.


 

Link to comment
Share on other sites

Ik was (al zeg ik het zelf) in de consumenten categorie een beetje een voorloper. Ik had altijd al buizen in mijn set, of tenminste iets van hybride elektronica. Als niet techneut maak je jezelf met buizen apparatuur afhankelijk van techneuten (er is altijd wel iets niet goed). Er bestaan natuurlijk bonafide techneuten, daar betaal je al doende leergeld voor (ik ben wel eens een versterker kwijtgeraakt).

 

Daarnaast de stress om de goede buizen te pakken te krijgen. Je hebt nooit de goede gekocht blijkt achteraf (het is een soort drugsmaffia).

 

Ik draai al weer lange tijd naar volle tevredenheid met transistor apparatuur. Mijn geluid is er een stuk neutraler van geworden. Ik geef toe dat het vroeger soms spectaculairder klonk, maar niet beter in mijn optiek. Ik verlang er ook niet naar terug.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Groovy said:

Er zijn hele mooie en goed klinkende buizenversterkers, en transistors,ik kan van beide genieten als het maar muziek maakt.

Daar ben ik het mee eens.

Uiteindelijk gaat het allemaal om de implementatie van de techniek.

Het is namelijk niet zo dat een versterker met een buis altijd een bepaald karakter heeft en de fet weer net een ander als de transistor.

Wel is het zo dat je met een buis eerder een goed resultaat bereikt als met transistoren.

Een onderschrift van KT88 was toen als ik me goed herinner Transistors have ratings and tubes guidelines.

 

Wel is het zo dat we allemaal mensen zijn en vaak ongedefinieerd een voorkeur ontwikkelen voor een bepaald geluid en dat willen ophangen aan een techniek.

Zelf heb ik een voorkeur voor Fet versterking en zie dit als een tussenweg tussen de buis en de transistor.

Wetende dat dit uiteindelijk gewoon een voorkeur is die puur is bepaald op emotie.

Rationeel weet ik dat het met alle technieken goed kan klingen. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Arcman said:

Daarnaast de stress om de goede buizen te pakken te krijgen. Je hebt nooit de goede gekocht blijkt achteraf (het is een soort drugsmaffia).

Dat is naast de levensduur ook een reden voor mij om met Fet te gaan spelen.

 

Link to comment
Share on other sites

Alles heeft zijn voor en nadelen, een buizenversterker kun je meer naar oren zetten met een buis die je klankmatig goed bevalt.
Dat is bij een transistor moeilijker denk ik.

Fets kunnen goed klinken,ik had ooit een Sony 5650 en een Yamaha vfet b2.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arcman said:

Daarnaast de stress om de goede buizen te pakken te krijgen.

 

Haha, mijn eindversterker kan maar met een eindbuis overweg (6C33C-B). Bij m'n vv maak ik me er niet druk om, ik weet niet eens wat er in zit. "Tube rolling is voor 80% gewenning"

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Seed7 said:

 

Haha, mijn eindversterker kan maar met een eindbuis overweg (6C33C-B). Bij m'n vv maak ik me er niet druk om, ik weet niet eens wat er in zit. "Tube rolling is voor 80% gewenning"

 

Welke eindversterker heb je dan? Ik had er jaren geleden eentje willen bouwen en de 6C33C. Waar jouw toevoeging -B voor staat weet ik niet....

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Tubejack said:

Dan denk ik, dat is té makkelijk: "wàt voor voordelen en nadelen?" 

Omdat er buizenversterkers zijn waar je andere buizen in kunt zetten zonder iets aan de electronica te veranderen.

Bij een transistor moet je wwel iets aan de elctronica doen om verandering van klank te bewerkstelligen,als dat al kan.
Ik schreef denk ik omdat ikzelf er geen ervaring mee heb, maar over andere buizen wisselen lees ik wel eens wat.
Bij mijn phonodude kun je ook bepaalde buizen wisselen zonder iets aan de electronica te veranderen.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Groovy said:

Omdat er buizenversterkers zijn waar je andere buizen in kunt zetten zonder iets aan de electronica te veranderen.

Ik vind het zinnetje "alles heeft voor-en-nadelen"  soms wat te makkelijk Groovy. Vooral als je wil vergelijken tussen verschillende apparatuur.  In bijna alle buizen versterkers kun je andere buizen plaatsen. Behalve als die rond één bepaalt type gebouwd zijn b.v. een 211 buis, een 845. Maar ook dan kun je soms een ander merk kiezen. Die toch weer net even anders klinkt. 

Link to comment
Share on other sites

Makkelijk ja, maar omdat ik niet technisch ben schrijf ik voorzichtig zodat ik kan ontsnappen mocht ik het bij het verkeerde eind hebben😊
Ik lees jouw buizenissen graag.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Groovy said:

Makkelijk ja, maar omdat ik niet technisch ben schrijf ik voorzichtig zodat ik kan ontsnappen mocht ik het bij het verkeerde eind hebben😊
Ik lees jouw buizenissen graag.

Het maakt toch niet uit. Ik maak ook wel eens een foutje, daar leer je van 😉 Onze SE10 klinkt  magisch. Ik heb al een paar keer omgewisseld met het vorige bouwpakket de UL-40S2. Maar als je dit gehoord hebt...  De "secrets"  mag ik pas na 15-12 publiceren tegelijk met de AES presentatie. Een tipje van de sluier, staat in mijn blog.  🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Seed7 said:

Graaf WFB 2 vv en GM20 OTL OCL ev

Buis kan ook wel een -C zijn.

 

O ja, waarschijnlijk bij Wim van Kranen gekocht destijds, gelijk met je Zingali's? Mooie shows van Wim toen, maar jij hebt het in huis :wub: :D. Die 6C33C is echt een mooie buis, met zoveel kracht....

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Karma said:

Misschien is door het ouder worden niet alleen mijn smaak in muziek maar ook die van geluid gewijzigd.

Dat kan natuurlijk.

Die EAT is niet 100% buis en dat is m.i wat "de juiste weg" is. Buizen in het "lijn" gedeelte, daar kunnen ze maximaal presteren.

In mijn vv is de phono trap met halfgeleiders opgebouwd en de lijntrap met buizen. Ik had de keuze om een maatje 'groter' te nemen in de vv en dan had ik een volledig buizen mc/mm/lijn gebeuren gehad. Na veel luisteren en vooral rationeel blijven heb ik dat niet gedaan. Is misschien persoonlijk, maar je kunt ook te veel buizen hebben. Door het OTL concept tel ik de EV even niet mee, dat klinkt echt anders dan ev's met trafo's.

 

Ik heb ook het idee dat ontwerpers andere keuzes maken in het ontwerp t.o.v de vorige eeuw. Wat ik nu zo hoor is allemaal wat minder 'zoet'.

Link to comment
Share on other sites

Ik was serieus blij, dat de laatste buizen uit mijn set gingen. De onrust die die buizen op mijn gevoel gaven, voelde niet goed. Ik hou er nou eenmaal niet van, om een duur apparaat te kopen en dan gelijk te horen te krijgen dat er eigenlijk wél andere buizen in moeten. Ook om de twee jaar buizen vervangen geeft mij ook onrust. En het gevoel, dat het eerst moet inspelen en daarna al weer gaat afbouwen maakt mij ook niet rustig.

Van de andere kant.. iemand melde me laatst dat hij om de twee jaar, zo een "nieuwe" versterker had.

 

Maar toch... Ik ben nog steeds erg blij met al mijn transistors.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Ivan10 said:

Interessante vaststelling. Denk je je set verder uit te bouwen met buizen? Een voor- en eindversterker of geïntegreerde versterker? Of is dit net een mooie balans met de phono buizenvoorversterker?


Scherp gedacht. Het meest eenvoudige zou zijn de solid state hoofdtelefoon versterker uit te wisselen met een buizen of hybride. Unison Research en Pathos maken volgens mij een mooie. Ik luister het vaakst met hoofdtelefoon boven en dit is daarnaast goedkoper dan een versterker voor de speakers wijzigen. Er staat nu ook echt een hele goede solid state daar te spelen. Maar die stap is nog ver weg. Ik moet denk ik eerst het ff laten bezinken en eventueel dan goed oriënteren. Ik ga die EAT ook eens opnemen in de set beneden.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Seed7 said:

Dat kan natuurlijk.

Die EAT is niet 100% buis en dat is m.i wat "de juiste weg" is. Buizen in het "lijn" gedeelte, daar kunnen ze maximaal presteren.

In mijn vv is de phono trap met halfgeleiders opgebouwd en de lijntrap met buizen. Ik had de keuze om een maatje 'groter' te nemen in de vv en dan had ik een volledig buizen mc/mm/lijn gebeuren gehad. Na veel luisteren en vooral rationeel blijven heb ik dat niet gedaan. Is misschien persoonlijk, maar je kunt ook te veel buizen hebben. Door het OTL concept tel ik de EV even niet mee, dat klinkt echt anders dan ev's met trafo's.

 

Ik heb ook het idee dat ontwerpers andere keuzes maken in het ontwerp t.o.v de vorige eeuw. Wat ik nu zo hoor is allemaal wat minder 'zoet'.


Dit was in ieder geval ook al mijn gedachte spinsel. Ik wist van het hybride ontwerp van de EAT. En als ik het binnenwerk zie dan zie ik nieuwe techniek met buizen. Maar toch hoor je ook dat het niet zo simpel is om een buis met een mosfet te combineren en dat het soms geen best of both worlds is. Ik kan dat in ieder geval wel plaatsen omdat je zoiets bij vinyl ook wel ziet. Analoog geluid digitaal vastleggen en dan weer analoog maken is niet altijd de manier om iets te laten klinken.

 

Als je trouwens Graaf hebt met Zingali dan ben ik best jaloers. Ik weet nog heel goed dat Wim van Kraanen vroeger op een audio show met die grote Zingali monitoren draaide op Graaf buizen en Nottingham. Behoort tot de top tien van de mooiste demo’s die ik gehoord heb. 

Edited by Karma
Link to comment
Share on other sites

Er wordt dus verschillend gedacht over solid state vs buizen. Ik ga zeker nu niet handelen maar laat alles eerst eens bezinken. En als ik dan tot de conclusie kom dat ik iets ga doen ga ik me eerst oriënteren. Interessant wordt dan al of ik voor volledig buizen moet gaan of opnieuw hybride. Ik ga de EAT ook eens op nemen in de set beneden en kijk wat het daar doet. Dan wordt misschien ook al wat duidelijk of het boven gewoon een toevalstreffer is in synergy of dat ik toch moet overwegen iets meer met buizen te gaan doen.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Karma said:

Als je trouwens Graaf hebt met Zingali dan ben ik best jaloers. Ik weet nog heel goed dat Wim van Kraanen vroeger op een audio show met die grote Zingali monitoren draaide op Graaf buizen en Nottingham.

D'r staat hier ook een Nottingham :) Maar geen hele grote Zingali, een kleintje, de Overture 2S. Mijn doel was een zeer breedbandige installatie en daarin is de Zingali het zwakke punt. Dat is de luidspreker altijd. Middelen beperk(t)en de keuze. Een 16 Ohm, 95+dB systeem is nog een wens, ooit

 

Het geduld en en het fijne glimlachje van Wim terwijl de arm van de Nottingham zo tergend langzaam naar het zwarte goud zakt dat de luisteraars heen en weer beginnen te schuiven op de stoeltjes.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Karma said:


Scherp gedacht. Het meest eenvoudige zou zijn de solid state hoofdtelefoon versterker uit te wisselen met een buizen of hybride. Unison Research en Pathos maken volgens mij een mooie. Ik luister het vaakst met hoofdtelefoon boven en dit is daarnaast goedkoper dan een versterker voor de speakers wijzigen. Er staat nu ook echt een hele goede solid state daar te spelen. Maar die stap is nog ver weg. Ik moet denk ik eerst het ff laten bezinken en eventueel dan goed oriënteren. Ik ga die EAT ook eens opnemen in de set beneden.

Dan heb ik een tip voor je de Vali 2 https://www.schiit.com/products/vali-1 speelt ongelofelijk goed met een DT770 Pro 80Ω. Ik heb er wel een ander buisje in. De goedkoopste  EH6922 van €10. Laat je niet van de wijs brengen door zijn lage prijs. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Ik heb indertijd nogal wat versterkers uitgeprobeerd en die bevielen niet voor het vele geld. Uiteindelijk maar eens een buis geprobeerd en dat was toen: verliefd, verloofd, verloren. Mijn favoriete transistor versterker is toch Ayre. Vaak gehoord bij de Hifi winkel die ze indertijd verkocht en later bij Roger. Conrad Johnson is mijn buizen versterker merk (heb ik vast en zeker nog niet verteld op dit forum 😀). Helaas zijn ze er niet meer actief mee in NL. En dat biasen en een keer in de paar jaar buizen vervangen vind ik niet zo’n probleem.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...