Jump to content

Slimme meter, zonnepanelen en High-End


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Eerst dacht ik dat ik zo'n slimme meter kreeg, omdat ik zonnepanelen had besteld. Maar nee hoor, hier in het dorp zijn 30 monteurs bezig om alle analoge meters te vervangen door "slimme". Nou heb ik zo'n ding toch nodig vanwege teruglevering door de toekomstige zonnepanelen. Die liggen wanneer alles goed gaat over een maand op het dak.

 

Nou hebben we een 3 fase meterkast, dus ik heb er op toegezien dat de fases weer hetzelfde werden aangesloten. Maar de communicatie gaat kennelijk toch over de netkabels, daar ben ik dan iets minder blij mee. Dat is dus weer netvervuiling. Kennelijk wordt er slechts elke 1 minuten gecommuniceerd, en dan heel kort, daar lig ik dus nog niet wakker van. Maar toch.. beter lijkt het er niet van te worden.

 

Dan de zonnepanelen. Ik zie dat de aangeboden Goodwe omvormer maximaal 3% THD heeft. Dat lijkt me ook niet ideaal.

Die zonnepanelen komen dus zeker op een fase waar geen audio op zit, maar de fase waar die wél op zit, meet bij zonnig weer soms bijna 250V. Soms zet ik de set aan, en dan knippert het groene lampje, wat inhoud dat de netspanning meer dan 10% boven de nominale ligt hoger dan 253V dus. Terwijl ik een paar jaar geleden het probleem had, dat de versterkers niet wilden starten. Meer dan 10% minder netspanning dus (< 207V). Ik denk dat het dus goed is, wanneer de slimme meters het netwerk beter in de gaten houden. Met al die teruglevering, grootverbruikers en wisselende bronnen, lijkt het me lastig in de hand te houden. Zoiets van "jongens in Geertruidenberg, stoken!  Bert zet zijn buizenversterkers aan. O nee.. minder! minder! de zon gaat schijnen".

 

Ik vraag me af, hoe dit in de toekomst geregeld gaat worden, en vooral wat wij er van gaan merken.

 

Voorlopig valt het klankmatig allemaal reuze mee. Ik heb nog geen neiging om dure spanningsregelaars te gaan kopen. Dat ontaard meestal in een slechter dan een beter geluid.

 

Wat denken jullie er van?

Link to comment
Share on other sites

Het in de hand houden van de delta Phi wordt voor de centrales steeds lastiger. Niet alleen door zonnepanelen maar ook door b.v. LED verlichting.

Ik zou niet naar een spanningsregelaar oid kijken maar naar een 3 fasen motor, 1 fase dynamo/generator combinatie met vliegwiel en eventueel toerenregeling. Als je echt iets wilt.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Seed7 said:

Het in de hand houden van de delta Phi wordt voor de centrales steeds lastiger. Niet alleen door zonnepanelen maar ook door b.v. LED verlichting.

Ik zou niet naar een spanningsregelaar oid kijken maar naar een 3 fasen motor, 1 fase dynamo/generator combinatie met vliegwiel en eventueel toerenregeling. Als je echt iets wilt.

 

Dat zou het best werken. Zoiets heb ik enkele maanden geleden ook aan een audiovriend geadviseerd.

 

Afbeelding

 

Maar dan 1:1.

Link to comment
Share on other sites

Zeker wel, maar het is een stuk handiger om het vliegwiel kleiner te maken door het sneller te laten draaien. Een overbrenging van 3:1 en dan 1:3 naar de generator. Ik zie alleen niet waar ik die "machine" zou moeten plaatsen. Want stil, zal het niet zijn.

Link to comment
Share on other sites

Die hoogte van de spanning kan nog wel een probleem worden voor je zonnepanelen maar als je 3 fase hebt krijg je dan niet gelijk een 3 fase omvormer?

Je omvormer moet de spanning iets hoger leggen als je netspanning om de stroom terug te kunnen leveren.

Bij een een fase installatie zou ik de panelen dan op de fase plaatsen met de laagste spanning, Vind je netbeheerder ook leuker

Maar zitten daar ook je grootste verbruikers op?

Nu mag je nog salderen over je 3 fasen en je meter verrekend dat ook.

Maar wat als het salderen niet meer een op een wordt verrekend dan kan het voorkomen dat je op de ene fase levert voor het terug lever tarief terwijl je op een andere fase stroom afneemt.

Wel iets om over na te denken dus.

 

Link to comment
Share on other sites

We hebben gisteren een slimme meter gekregen. Hier zitten vier telwerken op.

1. opgenomen dagtarief

2. teruggeleverd dagtarief

3. opgenomen nachttarief

4. teruggeleverd nachttarief

 

We krijgen een 2 fase omvormer. Een met twee MPP trackers vanwege de oost west opstelling. Die heb ik gekozen vanwege het zo veel mogelijk zelf op te kunnen gebruiken van de zonnestroom. Dus zo weinig mogelijk terug te leveren. Terugleveren wordt onafhankelijk van de opgenomen  energie gemeten, dit werkt dus NIET op jaarbasis, maar wordt constant bijgehouden. Powerpeers (onze energieleverancier) betaalt wel wat meer voor terug geleverde stroom. Dat zou wanneer de salderingsregeling wordt afgebouwd een voordeel kunnen zijn.

 

Denk je dat die per fase gaan verwerken? Dat blijft dan altijd een probleem, met drie fasen gebruik ik altijd maar één fase voor b.v. de oven of de droger. De andere twee zouden dan terug leveren? Ik ga dat eens nazoeken.

Uiteraard heb ik al gemeten op welke fase de hoogste spanning zit, wanneer de zon schijnt. Dit is toevallig ook de fase waar de audioapparatuur op zit. Misschien ga ik dat nog veranderen. Maar eerst de eigen zonnepanelen aan laten sluiten op de fase met de laagste spanning (wanneer de zon schijnt en dat is de laatste dagen lastig).

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, kappa7 said:

Die hoogte van de spanning kan nog wel een probleem worden voor je zonnepanelen maar als je 3 fase hebt krijg je dan niet gelijk een 3 fase omvormer?

Je omvormer moet de spanning iets hoger leggen als je netspanning om de stroom terug te kunnen leveren.

Bij een een fase installatie zou ik de panelen dan op de fase plaatsen met de laagste spanning, Vind je netbeheerder ook leuker

Maar zitten daar ook je grootste verbruikers op?

Nu mag je nog salderen over je 3 fasen en je meter verrekend dat ook.

Maar wat als het salderen niet meer een op een wordt verrekend dan kan het voorkomen dat je op de ene fase levert voor het terug lever tarief terwijl je op een andere fase stroom afneemt.

Wel iets om over na te denken dus.

 

Die 3 fase omvormer heeft meestal een hoger vermogen, daarmee wordt het rendement kennelijk lager.

Ik lees dat er inderdaad een "slimme"meter was die leveren en terug leveren tegelijk toestond. Deze waren door Liander geplaatst. Deze hebben ondertussen een software-update gekregen.  Kennelijk is in Europese normen vastgelegd, dat dit niet mag.

Op welke fase je terug levert is alleen geadviseerd. Je deelt het huisnummer door 3 en wat er dan als rest overblijft is de fase waarop de de omvormer aangesloten zou moeten worden. Is er geen rest, dan op fase 3. B.v. huisnummer 9 komt op fase drie. en huisnummer 10 komt op fase 1. 10/3=3 rest 1. Dat lijkt hier ook te kloppen. de buurman zit op huisnummer 9 en fase 3 heeft hier ook de hoogste spanning wanneer de zon schijnt. 1 en 2 zijn veel lager.

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben 1 enkele Fase, er komt momenteel 231volt uit het stopcontact. Ik zal morgen nog eens meten, als de zon schijnt en de zonnepanelen draaien. Wij hebben geen slimme meter, we mochten de oude meter houden. Die is uit 1993 en type goedgekeurd. Als de zon schijnt draait hij vrolijk terug en dat al 10 jaar 🙂  

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tubejack said:

Wij hebben 1 enkele Fase, er komt momenteel 231volt uit het stopcontact. Ik zal morgen nog eens meten, als de zon schijnt en de zonnepanelen draaien. Wij hebben geen slimme meter, we mochten de oude meter houden. Die is uit 1993 en type goedgekeurd. Als de zon schijnt draait hij vrolijk terug en dat al 10 jaar 🙂  

 

Of je met die analoge meter  ook echt wat verdient is nog maar de vraag. Die draaien dan wel achteruit, maar zijn niet geijkt bij het terug draaien. Daar komt bij dat door het achteruit draaien de weerstand vooruit, kan oplopen. Hierdoor betaal je dan weer meer. Maar wanneer het zou kloppen, heb je aan die oude meter geen enkel voordeel. En wanneer de salderingsregeling afloopt, is een slimme meter verplicht. En het jammere is, dat je zonnepanelen vanuit de lucht zo goed kunt zien. Het privacyprobleem kun je oplossen door de meter maar één keer per jaar te laten uitlezen. Maar dan staat er nog steeds precies wat je hebt verbruikt en teruggeleverd. Overigens liggen onze "slimme" meters (gas en stroom) via de netkabels aan internet.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Hans van Liempd said:

 Overigens liggen onze "slimme" meters (gas en stroom) via de netkabels aan internet.

Dat is niet juist.

Ten eerste liggen ze niet aan internet.

Ten tweede gaat het uitlezen draadloos via een CDMA-technologie

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5137601/slimme-meters-verouderd-liander-stedin-energiemeters

 

In een eerder draadje haalde je aan dat er schakel pulsen door het koper gaat en dat klopt maar is niet om je meter uit te lezen maar om de lantaren palen aan en uit te zetten.

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, kappa7 said:

Dat is niet juist.

Ten eerste liggen ze niet aan internet.

Ten tweede gaat het uitlezen draadloos via een CDMA-technologie

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5137601/slimme-meters-verouderd-liander-stedin-energiemeters

 

In een eerder draadje haalde je aan dat er schakel pulsen door het koper gaat en dat klopt maar is niet om je meter uit te lezen maar om de lantaren palen aan en uit te zetten.

 

 

Het werkt inderdaad draadloos. Via het telefoonnetwerk. Wij zitten hier bij Enexis. Onze meter is een Sagemcom die werkt met LTE (=4G)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De zonnepanelen liggen er sinds afgelopen donderdag op. Sinds vandaag kan ik met de app ook zien wat er opgewekt wordt. Daar wordt ik op dit moment nog niet opgewekt van. 8,5 kWh in 5 dagen.  Maar ja... korte dagen en somber weer.

 

In de app zie ik ook dat de spanning die de omvormer aan het net levert nu 240V is. Dat betekent dat zelfs met dit donkere weer op die fase 240V komt te staan. Behalve natuurlijk, wanneer ik de opgewekte spanning het verbruikt. Dan zakt de spanning weer naar de netspanning. Gelukkig zit de omvormer niet op de audiogroep. Dat was zonder ingrijpen van mij anders dus wél gebeurd. Van het advies huisnummer/3 is de rest de fase, had hij nog nooit gehoord. In ons geval zou hij dus op fase 1 moeten 10.3 =9 rest 1. Waarom hij dus toch voor 3 koos zal wel aan het gemak gelegen hebben. We hebben nu wel nieuwe aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar, maar konden onze ouderwetse "stoppen" handhaven. Die passen kennelijk nog in de nieuwe eisen.

 

Dan die "slimme" meter. Die hangt er nu 5 weken en het ding werkt nog steeds niet. We verbruiken energie op laag tarief en leveren ook voor laag tarief terug. Het verificatieproces duurt normaal een dag of 5, maar door problemen bij Enexis (nieuwe Y server), duurt het herstellen van de data kennelijk veel langer.

Link to comment
Share on other sites

Lekker bezig Hans,

Hier wekken we ook niet echt veel op maar goed alle beetjes helpen e in het voorjaar dan komt dat wel weer goed.

Dat je oude stoppen mogen blijven is om dat je niets aan dat deel van je installatie hebt veranderd.

In een nieuwe installatie zou je de ouderwetse stoppen niet meer mogen gebruiken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 'mijn' zonnepanelen en windmolens elders staan. Wat die opleveren komt als bericht in mijn mailbox. Laat het maar lekker waaien, behalve als ik boodschappen ga doen dan. En die slimme meter, waar zoveel ophef over was hier in het forum, is geruisloos gekomen en werkt prima. En deed niets met de klank.

Link to comment
Share on other sites

Ophef over de achteruitgang van de geluidskwaliteit van onze duurbetaalde setjes, joh. Ik doe boodschappen zo om de andere dag, niet op Zondag, bij een stuk of 3 winkels, allemaal biologisch. Deur dan op het nachtslot, want o jee, ik heb een slimme meter.

Maar, als ik het me goed herinner, kon je aangeven of je die slimheid wilde of niet. Heb sinds de installatie hier geen meteropnemer meer in huis gehad. Dát was voorheen nogal een inbreuk op je privacy.

Link to comment
Share on other sites

De meter opnemer komt hier hooguit 1x per jaar en waarschijnlijk niet eens.  Moet zelf de standen doorgeven aan Greenchoice. Ik ben voorzichtig met alle dingen die zogenaamd "slim" of "smart" zijn. Alsof  mensen niet zelf kunnen nadenken. Verder zit die slimme meter vlak naast mijn hoofdkussen en ik wil niks in onze slaapkamer dat HF straling geeft.  WiFi, DECT en smartphones zijn 's avonds ook uit als ik in mijn bed lig.  🙋‍♂️  

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

De meter opnemer komt hier hooguit 1x per jaar en waarschijnlijk niet eens.  Moet zelf de standen doorgeven aan Greenchoice. Ik ben voorzichtig met alle dingen die zogenaamd "slim" of "smart" zijn. Alsof  mensen niet zelf kunnen nadenken. Verder zit die slimme meter vlak naast mijn hoofdkussen en ik wil niks in onze slaapkamer dat HF straling geeft.  WiFi, DECT en smartphones zijn 's avonds ook uit als ik in mijn bed lig.  🙋‍♂️  

Voor teruglevering is een slimme meter straks verplicht. Bij veel energieleveranciers is dat nu al zo. Zet je bed dus maar alvast aan de andere kant van de kamer. Met je hoofd in de buurt van een meterkast slapen lijkt met toch al niet best.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Voor teruglevering is een slimme meter straks verplicht.

Ik zie wel Hans. Volgend jaar liggen de panelen 13 en 11 jaar op het dak.  Dat t.z.t. de meter vervangen wordt door een digitale daar ontkom ik niet aan.  Maar dan wil ik graag een "domme" en niet een "slimme" die administratief is uitgezet.  De investering, heb ik dankzij gunstige subsidie regelingen toen, er allang uit. Dus zelfs als het een meter is zonder teruglevering is dat geen enkel punt. De stroom die de panelen leveren die er nu liggen, leveren overdag genoeg stroom.  Maar echt veel overcapaciteit heb ik niet.  Ik ga er verder ook niet meer in investeren 🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack
typo
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...