Jump to content

Thorens en ontwikkelingen


carl
 Share

Recommended Posts

Zoals eerder gezegd ben ik de laatste versie van het boek van Joachim Bung over de Thorens 124 aan het lezen. Een beetje verraderlijke titel want het gaat eigenlijk over de geschiedenis van de draaitafel na de tweede Wereldoorlog. Veel tijdgenoten en concurrenten binnen en buiten Europa komen aan de orde. En dan al die armen die ze toen maakten - om van te watertanden! Ik heb het boek nog niet uit maar de Thorens 124 werd geschiedenis na de ontwikkeling van de Thorens TD 150. Dat is zoals bekend weer een voorloper van de TD 160en de LP 12. De firma liep ook niet meer zo goed en de productie van de TD 150 werd al snel verplaatst naar Duitsland. In vergelijking met Zwitserland was Duitsland toen ook een soort lage lonen land. Als ik het goed begrijp vond de productie plaats in een fabriek van EMT. Kennelijk verkocht EMT toch minder van hun prachtige draaitafels dan gepland en hadden ze ruimte over. EMT was verder ook mede-eigenaar. 
 

Jack wil graag uitleggen waarom moderne draaitafels beter zijn dan die ouden. Er zullen zeker technische redenen om dat te geloven, maar of dat geluidsmatig ook zo is daar heb ik mijn twijfels over. Ik heb in ieder geval bij Hanze en ook bij Peter de TD 124 uitmuntend horen klinken en hetzelfde geldt voor zijn oudere broertje de Garrard 301. Ook de modernere Thorens TD 150 en TD 160 kan nog steeds goed mee na een goede onderhoudsbeurt. Ik heb die van Roger gehoord die werkelijk zeer goed  klinkt met Linn Basic arm. Ik schat dan ook in dat de arm de belangrijkste beperking is van die Thorensen. In die zin wil ik nog wel een andere arm uitproberen op de TD 150.   Dus ik zou de TD 124, 160 en bijvoorbeeld een goede Rega draaitafel nog wel eens naast elkaar willen horen na de Corona. Hoe lang dat duurt weet ik echter niet.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Als ik het Thorens 124 boek naast een boekje van Carl Breh lees uit die tijd was een belangrijke reden voor  het gebruik van een tussenwiel dat ze in die tijd kennelijk moeite hadden motoren te maken die langzaam en constant konden lopen. Pas toen ze het maken van motoren geschikt voor dit doel en de elektronica er om heen beter onder controle kregen, kwamen mijne inziens meer voor de hand liggende constructies als snaaraandrijving en Direct Drive aan de orde. Volgens mij gaat het om wezenlijk andere constructies en niet om doorontwikkelingen. Bij jouw Technics is wel sprake van een doorontwikkeling en de fabrikant doet zo het origineel geen geweld aan. Verder vind ik die DD 124 helemaal niets. Voor mij is het een paardenkoets met een elektrische motor.

Link to comment
Share on other sites

Ging daar niet een verhaal van Donald Duck over: een soort van Inca rijk waar alles vierkante vormen had zelfs de eieren. Sorry voor deze wel heel sterke associatie Seed.

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk mag je Direct Drive niks vinden Carl. Maar is dat is niet meer uit: "gevoel dan feiten.?" Bij Thorens zullen ze vast goede redenen hebben om dit te doen.  Laten we eens een lijstje maken tussen de verschillen, daar ben jij in het voordeel met al je informatie over deze speler.

 

Wat andere DD tafels betreft, dat is nu  (nog) niet aan de orde.  Laten we vooral on-topic blijven en de discussie zuiver houden. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Ik heb helemaal niets tegen Direct Drive Jack dat begrijp je echt helemaal verkeerd. Die Kenwood KD 550 die ik aan mijn schoonzoon heb gegeven is een prima ding en met een Jelco arm klinkt die ook behoorlijk volwassen. Waar ik iets tegen heb is om een oude klassieke draaitafel wat uiterlijk betreft na te maken en er een aandrijfprincipe in te zetten wat van een andere tijd is.  Esthetisch spreekt me dat gewoon niet aan net zoals een ouderwetse koets met elektrische motor vandaar dat voorbeeld.
 

Verder wil ik best met je de principes van een draaitafel doorlopen. Maar op basis van wat ik gehoord heb denk ik dat je geluidsmatig met diverse types zeer gelukkig kan worden mits er een goede arm en element op zit. Ik denk dat we daar niet zo anders instaan. Eigenlijk heb ik altijd een paar totaal andere draaitafels willen hebben:  een Garrard 301, een TD 150/160  of beter een LP 12,  een Oracle Delphi, een Technics 1000 R en sinds kort een Sonore. Allemaal een lust voor oor en oog (in die volgorde). Maar goed dan had ik er eerder mee moeten beginnen. Altijd stom gevonden dat ik die Garrard  301 van Peter niet heb gekocht. Maar ja verbouwen kost ook geld 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Voor wat betreft de nieuwe Thorens TD124 (Model TD 124 DD) hoop ik voor Thorens dat ze er oprecht iets moois van gemaakt hebben, anders wordt het een flop. De keuze voor Direct Drive zal bij vele liefhebbers al niet in goede aarde vallen...Niet dat DD slecht is, maar omdat het afwijkt van het origineel. Verwacht wel dat de rumble een stuk minder zal zijn dan de voorganger. Voor een draaitafel met rumble zal heden ten dage niemand meer warmlopen (zeker niet in deze prijsklasse). Met het uiterlijk van de nieuwe Thorens TD 124 DD zit het wel goed. Ik ben heel benieuwd naar de constructieve details, en waar de rode pen heeft huisgehouden. Het is wachten op de eerste rave review van Ken Kessler...

Link to comment
Share on other sites

Was Ariston niet het eerst met een snaaraangedreven draaitafel. En is daar later niet de TD150 en LP12 afgeleid? ReneN had/heeft toch zo'n Ariston?

 

Die 124DD vind ik vergelijkbaar met de Fiat500 en Kever. Het zou beter kunnen zijn, maar is er niet meer fantasie om een origineler omhulsel te maken binnen die bedrijven?

Link to comment
Share on other sites

Het principe van een subchasis kwam waarschijnlijk van Acoustic Research (begin jaren 60) al wordt er ook een andere fabrikant genoemd met iets vergelijkbaars. Thorens  vervolmaakte de idee met de TD 150. De Ariston R 11 is daar (volgens mij) van afgeleid en werd gebouwd op de fabriek van de vader van Ivar Tiefenbrun. Na zakelijke problemen werd er een vergelijkbaar model gebouwd door Ivar Tiefenbrun in casu de Linn LP 12. René heeft de Ariston niet meer. 


https://www.usaudiomart.com/details/649442971-acoustic-research-the-ar-turntable-es1/images/1910061/

 

PS 1 als je de TD 150 vergelijkt met de AR zie je dat Thorens met de idee kwam om de arm op een plankje te bevestigen.

 

PS 2 het plateau van de Linn Axis paste op mijn Thorens TD 160. Het lijkt wel erg op elkaar.

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik houd van oude dingen dus voor een mooie gerestaureerde Thorens 124 loop ik wel warm  Jack - maar wel voor erbij. Die nieuwe DD zal ongetwijfeld veel beter klinken, maar doet me verder niets. Voor het geld zou ik voor iets anders gaan. Nogmaals ik koop voor het oor, maar het oog wil ook wat. Trouwens die knop op het plankje lijkt me een beetje raar. Dat plankje zit erop om makkelijk van arm te kunnen wisselen. Dat lijkt me met die knop in ieder geval lastig. 
 

PS 1 het topic is Thorens en ontwikkelingen en niet de TD 124. Daarmee begint het verhaal alleen maar.

PS 2 net even op de AAA gekeken. Zelfde discussie over de optiek. Veel gehoorde klacht is dat ze hem erg duur vinden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb geen idee of hij beter klinkt Carl.  Laten we  objectief verder kijken.

Naast "gewicht" van het geheel, komt ook meestal het gewicht en het materiaal van het plateau ter sprake.

Oud: gegoten draaiplateau (4,5 kg) Nieuw: Aluminium 3,5 kg. 

 

Natuurlijk komen ook de andere spelers aan bod.  Maar je moet ergens beginnen🙂 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Leuk om te volgen.
Bij de oude dt124 kon je geen Spu gebruiken omdat het magnetisch plateau daar te veel aantrok.
Daar kon je dan een non magnetic platter voor kopen wat over het basis plateau paste,zou daar met de nieuwe 124dd iets aan gedaan zijn.
Dat subplateau kon je middels een schuifhendel optillen zodat het stil stond om zo met draaiende motor van lp kon wisselen.
Ik denk dat veel liefhebbers niet alleen voor kwaliteit gaan maar ook voor de looks(kijk mijzelf aan🤣)
De nieuwe zou ik ook niet kopen.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Seed7 said:

Daar zie je dan ook meteen dat men in de jaren 50 al DD's bouwde.

In 1928 werd het 1e patent aangevraagd. Thorens paste het toe in de jaren 50. 

 

THORENS DD IN THE EARLY 1950s

It is not common knowledge that Thorens produced a series of direct drive turntables in the early nineteen fifties: CD 43 Record Changer, CBA-83 Automatic Player, CB-33P Manual Player and E-53PA Turntable (Motor Deck). They all had the E 53 Nmotor.

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Groovy said:

Leuk om te volgen.
Bij de oude dt124 kon je geen Spu gebruiken omdat het magnetisch plateau daar te veel aantrok.
Daar kon je dan een non magnetic platter voor kopen wat over het basis plateau paste,zou daar met de nieuwe 124dd iets aan gedaan zijn.
Dat subplateau kon je middels een schuifhendel optillen zodat het stil stond om zo met draaiende motor van lp kon wisselen.
Ik denk dat veel liefhebbers niet alleen voor kwaliteit gaan maar ook voor de looks(kijk mijzelf aan🤣)
De nieuwe zou ik ook niet kopen.

Het plateau van de TD 124 DD is van aluminium. 

 

Als je goed kijkt links een kadertje TD.24 (4years old) TD.124/II (new)Bon http://www.soundfountain.com/amb/td124page.html#intro dan zie je dat ook de 1e TD 124 al  deze spec's had. O.a. Wow an Flutter << 0,05%  Rumble Nothing audible with high listening level. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

In het Thorens boek zeggen ze dat het originele ijzeren plateau absoluut het beste is (ook zwaarder). In Engeland werden ze echter alleen met de aluminium geleverd. Met de daar populaire Decca elementen werkte het ijzeren plateau absoluut niet. Met een MM element zou ik dus voor het ijzeren plateau kiezen.
 

En ik geloof zeker dat DD al veel langer werden gemaakt zoals Seed stelt want het is een voor de hand liggend systeem. Maar kennelijk was het pas veel later technisch en commercieel haalbaar om ze in grotere getallen te maken. Over grote getallen gesproken. Op het AAA forum zei iemand dat er voorlopig maar 100 DD 124 gepland zijn. Ook daar trouwens veel discussie over dit retro uiterlijk en rumble. De kritiek op de TD 124 is daar niet mals. Je moet er kennelijk heel veel aan doen om hem goed te laten spelen. Te beginnen de arm niet op het chassis te plaatsen zoals de Garrard.

 

Oh ja Jack. Op zich maakt het niet zo uit dat het plateau van de DD 124 minder zwaar is dan bij de originele mits de motor zeer goed functioneert. Bij een minder rustige motor moet je dat compenseren met een zwaar plateau. Bij een perfecte motor zou dat minder kritisch moeten zijn.

Link to comment
Share on other sites

@Jack,ik heb het gezien.


Carl,kun jij een foto laten zien waarbij de arm op het chassis staat van een Garrard 301.
Men zet de arm altijd op de plint of zo je wilt de console.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...