Jump to content

Audio Technica LP7


Seed7
 Share

Recommended Posts

Als er dan naar filmpjes van "instappers" gekeken wordt, de AT LP7. Bij onze oosterburen voor minder dan E700.- verkrijgbaar. MDF body, POM plateau, arm die heel erg lijkt wat je ook bij alle OEM direct drives krijgt en een mooi element. Als de naald versleten is zit daar m.i de eerste update.
Inclusief RIAA versterker.

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Grappig. Een erg mooi filmpje over het afstellen. Maar stellen ze eerst de naaldkracht in, en zetten de draaitafel daarna pas waterpas. Dan kun je weer opnieuw beginnen.

 

Het ding ziet er op het filmpje prima uit. Mét VTA instelling. Ik ben geen liefhebber van kunststof plateaus, die vind ik altijd wat soft klinken. Maar veel mensen houden daar nu juist weer wél van.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Hans van Liempd said:

daarna pas waterpas

Doe je zo je best om een goed en helder filmpje te maken, dan dat. Viel me ook op.

 

Tav plateau materiaal. AT is geen merk met 'naam' om een of andere reden, laat staan 'cult'. Maar deze speler is m.i. in de basis iets waar je leuk 'after market' producten voor kunt aanbieden. Bijvoorbeeld een ander plateau. Dikker (VTA bereik?)? Ander materiaal? Pootjes? Blok steen om onder de plinth te plakken. Een beetje zoals voor de kleinere Rega's. Daar zijn heel wat derde partijen die van alles aanbieden

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

@Seed7AudioTechnica is misschien geen cult maar heeft wel een hele goede naam. Net als bijv. Denon. Zeer goed presterend tegen een budgetprijs en een merk met een zeer breed assortiment. AudioTechnica kent volgens mij geen echte miskopen en de draaitafel zoals hier afgebeeld is precies in het straatje van dit merk. AudioTechnica was vroeger het merk met de beste hoofdtelefoons na Stax.

 

Toevoeging:

Ook de kritische luisteraar Professor T. (VRT) heeft op zijn werkkamer natuurlijk een draaitafel mèt uiteraard een AT-element!

Edited by Kraus vonBentinck
toevoeging
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

een hele goede naam

Oh zeker. Alleen het gekke is als je b.v. naar een geschikt MM element vraagt eerst Ortofon, Nagaoka, Grado, Goldring en cornuiten langskomen en dan pas AT met de 95E. Want die's goedkoop en waar voor je geld.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Oh zeker. Alleen het gekke is als je b.v. naar een geschikt MM element vraagt eerst Ortofon, Nagaoka, Grado, Goldring en cornuiten langskomen en dan pas AT met de 95E. Want die's goedkoop en waar voor je geld.

Niet helemaal. Als mensen mij voor een budget element vragen, krijgen ze er 4 tot €200, nl

Audio Technica AT-VM95EN (€119)

Nagaoka MP-110 (€159)

Audio Technica AT-VM95ML (€179) (ik ken geen andere bedrijf dat voor dat bedrag een Micro Line naald levert, (of voor €199 een Shibata)) 

Goldring M2100 (€199)

Van die hebben de Nagaoka en de AT-VM95ML mijn voorkeur. De Goldring is ook erg goed, maar klinkt mij iets te "rond", maar uitstekend voor klassiek en jazz bruikbaar.

 

De AT-VM95 serie is absoluut beter dan de oude AT-95. De prijs is daarbij hetzelfde gebleven een AT-VM95e kost nog steeds maar €49 en een AT-VM95c (conische naald) kost maar €33. Wil je een upgrade, koop je gewoon een andere naald. De basis is van allemaal gelijk. Daarnaast is de AT-440 vervegen door de VM500 serie. En die is weer vervangen door de ATVM700 reeks. Ook hier weer de stunt met de naaldvormen. Basis gelijk, maar je kunt voor een klein bedrag een veel betere naald krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, je moet denk ik alle waar in relatie tot zijn prijs beoordelen.....aardig alternatief voor de min of meer  obligate instappers van Project, Rega en zelfs de huidige Technics.  ALs het plug en play moet zijn en "goed" ook goed genoeg is, zeker aan te bevelen. Voor mij zijn er evenwel te veel zaken waar ik op afknap. Zou sowieso al niet willen betalen voor een interne phono stage. Waarschijnlijk zal een relatief goedkope externe amp al een behoorlijke verbetering geven. 

In deze prijsklasse geef ik de voorkeur aan een vintage draaiert die een beurtje heeft gehad en waar een fris element naar keuze op kan worden gemonteerd. Moet heel raar lopen, wil dat niet veel beter uitpakken dan een product als dit.......

Maar goed, AT richt zich op een doelgroep waar ik als behoorlijk kritische vinylliefhebber niet toe behoor.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Francois said:

In deze prijsklasse geef ik de voorkeur aan een vintage draaiert die een beurtje heeft gehad en waar een fris element naar keuze op kan worden gemonteerd. Moet heel raar lopen, wil dat niet veel beter uitpakken dan een product als dit.......

 

Het ging om instappers tegen een beperkt budget. Als beginner weet je weinig, laat staan dat je een vintage speler kunt beoordelen op zijn kwaliteiten en kunt beoordelen hoeveel restauratie er nodig is. Je kunt alleen maar op "hear say" af gaan of een half of heel jaar investeren in bij anderen luisteren. Als je op "hear say" af gaat kom je bij de meest frequente namen uit waarbij er een aantal zijn die ik direct links zou laten liggen.

 

Als je een vergelijk wilt maken moet het ouwetje wel tot in staat van nieuw worden terug gebracht (zonder verdere modificaties). Dat is iets anders dan een nieuwe snaar. Als je dan een separate phono-pre wilt kom je er niet meer met het budget. Wordt het "beter". Bij de juiste keuzes, ja. Maar het gros der mensheid wilt het ding kunnen neerzetten en naar muziek luisteren.

 

De handige Harry, met een neusje voor koopjes kan met dit budget heel ver komen. Zodra je echter dingen moet laten doen vliegen de flappen de knip uit (Dat handige Harry heeft natuurlijk al wel duizenden euro's in het schuurtje met machinepark en gereedschap heeft geïnvesteerd zullen we maar niet meetellen).

 

Het zelfde voor niet vintage tweede hands platenspelers.

 

Daarnaast ben ik er echt niet van overtuigd dat het vroeger beter was. Er is in het verleden meer "rotzooi" geproduceerd dan er nu nieuw op de markt is.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Seed7 said:

 

Het ging om instappers tegen een beperkt budget. Als beginner weet je weinig, laat staan dat je een vintage speler kunt beoordelen op zijn kwaliteiten en kunt beoordelen hoeveel restauratie er nodig is. Je kunt alleen maar op "hear say" af gaan of een half of heel jaar investeren in bij anderen luisteren. Als je op "hear say" af gaat kom je bij de meest frequente namen uit waarbij er een aantal zijn die ik direct links zou laten liggen.

 

Als je een vergelijk wilt maken moet het ouwetje wel tot in staat van nieuw worden terug gebracht (zonder verdere modificaties). Dat is iets anders dan een nieuwe snaar. Als je dan een separate phono-pre wilt kom je er niet meer met het budget. Wordt het "beter". Bij de juiste keuzes, ja. Maar het gros der mensheid wilt het ding kunnen neerzetten en naar muziek luisteren.

 

De handige Harry, met een neusje voor koopjes kan met dit budget heel ver komen. Zodra je echter dingen moet laten doen vliegen de flappen de knip uit (Dat handige Harry heeft natuurlijk al wel duizenden euro's in het schuurtje met machinepark en gereedschap heeft geïnvesteerd zullen we maar niet meetellen).

 

Het zelfde voor niet vintage tweede hands platenspelers.

 

Daarnaast ben ik er echt niet van overtuigd dat het vroeger beter was. Er is in het verleden meer "rotzooi" geproduceerd dan er nu nieuw op de markt is.

 

 

Ik weet waar het om gaat en ik denk dat ik ook vrij genuanceerd heb gereageerd. Vintage is zeker niet voor iedereen een optie, vereist enige kennis. Deze specifieke draaiert kan een prima plug en play optie zijn etcetera. Voor een groot deel bedoelen we waarschijnlijk hetzelfde......waar ik echter wel fundamenteel van mening verschil is de  beoordeling vroeger en nu. Ja, uiteraard werd er ook vroeger veel shit op de markt gebracht, maar toch niet in die mate als nu.......Vroeger vond je zelfs in de zogenaamde dozenschuiver filialen heel fatsoenlijke tafels voor niet te idiote prijzen. Tegenwoordig vind je bij de bekende ketens niet of nauwelijks ook maar een acceptabele speler. De snotneus van dienst zal je zelfs trachten wijs te maken (zonder twijfel zijn eigen onwetendheid herkauwend) dat de draaitafel van 300 pleuri geweldig is, maar ook de Crossley / Fenton / ION geweldig vinyl kunnen afspelen......Heden ten dage is een bezoek aan de schaars aanwezige audio speciaalzaak noodzaak om een goede tot zeer goede draaitafel te kunnen vinden. Vanaf prijzen liggen dan toch gauw bij de 700 euro.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Francois said:

Tegenwoordig vind je bij de bekende ketens

Vroeger waren die bekende ketens verzendhuizen als Neckerman, Otto etc. Merken als Palladium, Schneider, wat onze Oosterburen "Plastikbomber" noemen. Of je lokale ijzerwarenwinkel deed daarnaast in audio, het begin van de branche vervaging[1]. Je vergeet misschien dat de markt toen heel anders was. Een platenspeler was standaard. Op iedere hoek van de straat verkrijgbaar. Wat er in die tijd in mijn omgeving bij ouders van vrienden stond waren echt geen Thorensen, Maranzen oid. OEM spelers, vaak van Dual of uit een Japanse megafabriek. Veel goedkope Philipsen, Erresen, Aristona's. Liefst zo'n "all in one" vliegdekschip op pootjes. Spul waar je nu met een hele grote boog omheen loopt. Die vintage Thorens van nu was toen voor de happy few. Echt niet voor Jan met de pet of modaal.

 

[1] Mijn Toshiba SR-370 is destijds door mijn ouders in zo'n winkel gekocht, in een plattelandsstadje. De eigenaar was een liefhebber en had in Duitsland een partij op de kop getikt. Stond gewoon tussen de maaimachines, kettingzagen en Philips MFB spullen. Ze hadden wel een aparte luisterruimte overigens.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Seed7 said:

Vroeger waren die bekende ketens verzendhuizen als Neckerman, Otto etc. Merken als Palladium, Schneider, wat onze Oosterburen "Plastikbomber" noemen. Of je lokale ijzerwarenwinkel deed daarnaast in audio, het begin van de branche vervaging[1]. Je vergeet misschien dat de markt toen heel anders was. Een platenspeler was standaard. Op iedere hoek van de straat verkrijgbaar. Wat er in die tijd in mijn omgeving bij ouders van vrienden stond waren echt geen Thorensen, Maranzen oid. OEM spelers, vaak van Dual of uit een Japanse megafabriek. Veel goedkope Philipsen, Erresen, Aristona's. Liefst zo'n "all in one" vliegdekschip op pootjes. Spul waar je nu met een hele grote boog omheen loopt. Die vintage Thorens van nu was toen voor de happy few. Echt niet voor Jan met de pet of modaal.

 

[1] Mijn Toshiba SR-370 is destijds door mijn ouders in zo'n winkel gekocht, in een plattelandsstadje. De eigenaar was een liefhebber en had in Duitsland een partij op de kop getikt. Stond gewoon tussen de maaimachines, kettingzagen en Philips MFB spullen. Ze hadden wel een aparte luisterruimte overigens.

Nee, dat ben ik echt niet vergeten , ben van 1968 en nog fris van geest. Gelukkig maar.....Je zult mij echt niet horen zeggen dat er destijds geen rotzooi was, maar zelfs de meest uitgeklede, goedkoopste Dual van medio jaren 80 was vele malen beter dan de huidige rommel. 

Zie dat jij een erg negatieve voorstelling van Dual hebt, veel negatiever dan het merk recht doet.

 

De Toshiba SR 370 heb ik overigens een paar jaar geleden voor leuk geld kunnen scoren, mooi Nagaoka MP 110 elementje onder geschroefd en klinkt super. In mijn optiek stukken beter qua prestaties dan de begeerde Technics 1200-1210 etcetera.

Ach ja, draaitafels...zoveel smaken, zoveel verschillen. Bijna hetzelfde als met vrouwen. "Beauty is in the eye of the beholder", zullen we maar zeggen.

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

En zoveel meningen.
Wat jij zegt impliceerd dat de Toshiba vele malen beter is dan een Technics 1200.
Heb je het dan over bouwkwaliteit, of is het jouw persoonlijke ervaring.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Groovy said:

En zoveel meningen.
Wat jij zegt impliceerd dat de Toshiba vele malen beter is dan een Technics 1200.
Heb je het dan over bouwkwaliteit, of is het jouw persoonlijke ervaring.

 

Ik schrijf bewust "in mijn optiek", ja dus mijn eigen directe ervaring qua geluid  in vergelijking met Technics. Voeg er ook aan toe dat als het om beoordelen gaat, eigen smaak bepalend is.Bouwkwaliteit van de Technics zal zeker niet minder zijn. Het is niet voor niets dat ontelbaar van deze dj tafels uit de 70er jaren nog springlevend zijn.

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Francois said:

Zie dat jij een erg negatieve voorstelling van Dual hebt, veel negatiever dan het merk recht doet.

Dat zie je verkeerd. Het is een van de meer innovatieve draaitafelbouwers geweest. De Japanners met hun eigen (DD) wapens verslagen. Altijd denkend aan comfort. Prachtige mechanische volautomaten. Tamelijk onbegrepen toonarmen die echt goed waren, zich helaas niet conformerend aan headshellstandaarden. Helaas zonder VTA instelling. Hier liever een Dual dan een Thorens en er hebben hier heel wat Duals gestaan, o.a. 1019, 1209, 1210(met rare plastic arm), 622, CS5000. Maar helaas, ook verschrikkelijk slechte (OEM) plastic rammelbakken.

 

Die Toshiba is destijds gebouwd om de top Technics van dat moment te evenaren. Da's m.i. gelukt. De innovatie zat niet zo zeer in de aandrijving, die is redelijk standaard, maar in de speciaal ontwikkelde kunststof voor de plinth (ook voor een aantal luidspreker baffles gebruikt). De originele Toshiba arm is een beetje een miskend ding (OEM Jelco?) en ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die er een Rega op zetten. Als de keuze tussen de Toshiba of de 1200 MKI of II is dan de Toshiba. Bij een SL-13/14/1500 MKII twijfel ik (die staat hier ook).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...