Jump to content

Reparatie Sonus Faber Electa Amator II (662)


Michiel123
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

ik woon in Den Bosch en zoek iemand die mijn Sonus Faber luidsprekers door kan meten en eventueel kan repareren. Ze hebben een tijdje op zolder gelegen en de woofer van 1 van de 2 werkt niet. 
Kan wellicht met het verhuizen te maken hebben of het niet gebruiken?

In de luidspreker zelf is de electronica (van het filter) voorzien van een zwarte beschermlaag overigens (soort rubber) 

 

groeten

 

michiel

Edited by Michiel123
type error
Link to comment
Share on other sites

Als de woofer t niet helemaal meer doet, zit er dan niet ergens en kabeltje los (of verbroken)?

 

Weet eigenlijk niet of het standaard Scanspeak 18w/8545 01 units zijn die erin zitten

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De units zijn custom versies van Scanspeak, helaas weer een typisch geval Franco Serblin uit die tijd...zelden tot nooit 'off the shelf' units gebruikt.

Zitten je HF/LF jumpers nog wel goed vast? De connecties op de woofers zijn gesoldeerd, daar kan weinig aan misgaan.

 

raw_drivers_015.JPG

raw_drivers_006.JPG

 

De Electa Amator 1 en de Extrema hebben hetzelfde probleem, als een unit defect raakt is het einde oefening. Vooral die Skaaning/Audiotechnology woofer uit de EA1/Extrema is nergens meer te krijgen.

Edited by janmetdekorteachternaam
Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2020 at 7:12 AM, Michiel123 said:

ik woon in Den Bosch en zoek iemand die mijn Sonus Faber luidsprekers door kan meten en eventueel kan repareren.

 

Misschien kan Ronald van Eijk iets voor je betekenen, die repareert luidsprekers. Ook als het moeilijk is. 

https://www.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/reparatie-en-onderhoud-audio-tv-en-foto/m1356275194-ronald-van-eijk-audio-draaitafel-en-luidspreker-reparatie.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er is heel veel dat je aam een luidspreker kunt repareren, zelfs de spreekspoel als de schade niet te groot is.

Er zit een extra magneet op de units op de foto geplakt. Dit is een wel meer gebruikte modificatie om de parameters een klein beetje te veranderen. Qes en Qts worden wat verlaagd en Fs wat verhoogd.

Met een beetje mazzel is het de enige modificatie en is de magneet los te peuteren en op een andere, standaard, unit te plaatsen. De magneten zitten afstotend tegen de luidspreker en met een normaal dotje lijm vast.

Link to comment
Share on other sites

Sinds gisteren heb ik ook dat van mijn Electa Amator II bij eentje de woofer is uitgevallen. De tweeter doet het nog wel. Het is of de woofer of het filter. Heb de woofer nog niet los kunnen krijgen, zit nogal vast. Nog geen kracht willen inzetten.

 

Ik heb vandaag contact gehad met de importeur, Savoraudio.nl. Zij verwezen me door naar Audioservice.nl. De importeur heeft reparatie van Sonus Faber aan hen uitbesteed.

 

Al een pad gekozen voor reparatie?  

Link to comment
Share on other sites

On 11/12/2020 at 10:32 PM, kappa7 said:

Als het de unit zelf is die kapot is dan kan je het beste contact opnemen met de fabrikant van de speaker unit zelf.

http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|g|138|||

Ejvind Skaaning (RIP) heeft wel Dynaudio en Scan Speak opgericht, maar heb nooit gehoord dat deze speaker units door Audio Technology gemaakt wordt...

 

http://www.cfuttrup.com/history/ejvind_skaaning.html

 

Moet wel zeggen dat Denemarken een opmerkelijk groot aantal high end LS merken voortgebracht heeft. Er zullen zeker kruis bestuivingen zijn

 

http://www.cfuttrup.com/history/index.html

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...