Jump to content

Funk Firm GETT! draaitafel


Ivan10
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Roots said:

Misschien kan Cock hier op "reageren" hij weet als geen ander wat een plateautje kost met serieuze toleranties.🙂

Cock geeft aan en hopelijk schrijf ik het zo goed op: De prijs zit 'm met name in de nauwkeurigheid (tolerantie), het materiaal, en de vorm van het plateau  (resonantie). Erg belangrijk is de combinatie van het lager en het plateau. Dit maakt het prijzig, als je het goed wil doen is 1.000 euro niet genoeg.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, carl said:

De vraag is natuurlijk wat het minimaal moet kosten om een goed resultaat te leveren.

 

Definieer goed.

 

Kwaliteit is voldoen aan de impliciete en explicite wensen van de klant (bij een gewenst prijsniveau).

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Bij een goede platenspeler moet het plateau met constante snelheid zijn rondjes draaien en mag er niets aan geluid toegevoegd worden (rumble) of sprake zijn van filtering. Dat is natuurlijk wel veel gevraagd voor een speler van 800 euro. Vroeger hadden ze DIN normen waar een bepaald minimum aan eisen werd gesteld. Ik veronderstel dat die nog wel bruikbaar zijn - zou weer eens naar gekeken moeten worden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, carl said:

Bij een goede platenspeler moet het plateau met constante snelheid zijn rondjes draaien en mag er niets aan geluid toegevoegd worden (rumble) of sprake zijn van filtering. Dat is natuurlijk wel veel gevraagd voor een speler van 800 euro. Vroeger hadden ze DIN normen waar een bepaald minimum aan eisen werd gesteld. Ik veronderstel dat die nog wel bruikbaar zijn - zou weer eens naar gekeken moeten worden.

Constante snelheid. Wanneer noem je het constant? Geen enkele verandering in de tijd. Een onmogelijke opgave dus je moet grenzen definieren.

Er mag niets toegevoegd worden of weggehaald. Wederom onmogelijk. Dus weer die grenzen.

De DIN normen gaan inderdaad over die grenzen. Als ik je een draaiert geef die daar aan voldoet zet je hem bij het vuil. Niet omdat die slecht is maar omdat die op geen enkele manier aan jou perceptie van kwaliteit voldoet. De Funk en Schiit voldoen er waarschijnlijk ruimschoots aan.

 

Voor 700-800 euro moet je tering naar de nering zetten en keuzes maken.

 

Gewoon een voorbeeld.Komt iemand luisteren en haalt eerst de riem van de draaitafel en geeft het plateau een zetje om te zien hoe lang het draait. Een zinloze bezigheid. Die draaitijd is geen enkele indicatie voor kwaliteit. De vraag is wat wil je met dat lager. Je wilt dat het draait en dat het 'geen' ruis genereert die door het element opgepikt kan worden, je wilt dat het altijd met de 'zelfde' weerstand ronddraait. Moet het daarvoor lang draaien en wrijvingsloos zijn? Neen. In principe kun je een lager bouwen dat bestaat uit een as die je in een blok teflon perst. Het teflon zorgt voor een gedefinieerde weerstand/wrijving en absorbeert de ruis zodanig dat het niet bij het element komt. Je hebt alleen een sterkere motor nodig om het geheel te laten draaien. Een bouwer heeft ooit een lager gebruikt dat uit drie nokjes teflon bestond. Twee boven aan de as een aan de onderkant. Tolerantie van de lager bus is opeens niet meer interessant. Die van de as wordt verlegt naar vorm en plaatstolerantie over de gehele lengte van de as naar twee stukjes van de as.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Als ik je een draaiert geef die daar aan voldoet zet je hem bij het vuil. Niet omdat die slecht is maar omdat die op geen enkele manier aan jou perceptie van kwaliteit voldoet. De Funk en Schiit voldoen er waarschijnlijk ruimschoots aan.


Het gaat hier natuurlijk niet om een product wat ik krijg want dat zou ik zeker uitproberen en zijn kans geven. Verder krijgen we wekelijks een biologisch groentepakket geleverd. Daarvoor hebben we gekozen vanuit een perceptie van kwaliteit. En zo selecteer ik eigenlijk alle produkten voor. Omdat je niet alles thuis kunt uitproberen blijft het daar vaak bij. In ieder geval kopen we daarmee zeer duurzaam.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Roots said:

Het is niet het niet snappen Audiofreak...Het is meer het niet in het meegaan hoe jij het ziet.🙂


Iedereen zijn eigen benadering in het leven 😄

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, René N. said:

Of ze vallen me nu meer op dan eerder

Dat kan. Heb al wel eerder e.a. over draaitafelontwerp geplaatst. Draaitafels, luidsprekers en akoestiek zijn dingen waar ik me mee heb bezig gehouden. Electronica kan ik niet heel veel mee.

 

5 minutes ago, carl said:

biologisch groentepakket

Ga er nu eens inhoudelijk p in inplaats weer weg te dwalen.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Seed7 said:

Ga er nu eens inhoudelijk p in inplaats weer weg te dwalen.


Wat voor jou afdwalen is, is voor mij essentieel in een denkwijze Seed. Ik schakel mijn hele leven al van concreet naar abstract en omgedraaid. Zo krijg ik zaken beter in beeld. Dat werkt tot nu behoorlijk goed voor mij en ik ga echt niet op mijn 69 ste zaken anders benaderen.

 

Wat is er overigens tegen een perceptie van kwaliteit want die is toch ook ergens op gebaseerd of denk je dat ik “invallen” krijg.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, carl said:


Wat voor jou afdwalen is, is voor mij essentieel in een denkwijze Seed. Ik schakel mijn hele leven al van concreet naar abstract en omgedraaid. Zo krijg ik zaken beter in beeld. Dat werkt tot nu behoorlijk goed voor mij en ik ga echt niet op mijn 69 ste zaken anders benaderen.

 

Wat is er overigens tegen een perceptie van kwaliteit want die is toch ook ergens op gebaseerd of denk je dat ik “invallen” krijg.

Bedenk dan ook dat dit voor een heel aantal mensen erg storend (kan) werk(t)/(en). Op die manier kun je ook het bloed onder de nagels van je discussiegenoot halen

Link to comment
Share on other sites

Dat je jouw "beneden" set als minimale set ziet is een persoonlijke perceptie. Menigeen zou wensen een dergelijke set als hoofdset te hebben. Daarbij zit er apparatuur tussen dat alles behalve mainstream is, zoals die Cabasse Caliotte en de Quad34. Beiden hebben nl een bepaalde kenmerkende eigenklank die niet mainstream en daarom ook niet "minimalistische set-achtig" is

Link to comment
Share on other sites

De Quad geeft zeker niet zoveel aan detail als de CJ Roger, maar ik vond de klankbalans niet zoveel ervan afwijken. Wel was de fill up tussen de details bij de CJ beter. Na de modificatie door van Ommeren is dat sterk verbeterd. Maar ik ruil de CJ niet voor een Quad in 😀 De Thorens 150 en 160 zijn prima spelers, maar ik schat mijn vroegere Linn Axis hoger in. Ik vermoed dat dit in de arm zit. 
Maar waar het voor mij om gaat is dat een moderne versterker beter mag klinken dan een ontwerp van pakweg 35 jaar oud en een moderne draaitafel beter mag functioneren dan eentje van 50 jaar oud. 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Mijn laatste reactie hier.

Dank voor de constante herhaling van de/je boodschap. 

Maar ik geloof echt dat jezelf niet door heb met wat voor beslag je legt met die herhaling van de/je boodschap. En daarmee een topic in feite kaapt of om zeep helpt.

Er zijn een paar leuke links door mij en anderen hier neergezet waar totaal niet op is gereageerd of wellicht is genegeerd. Terwijl juist die meerdere links meer info en inzicht had kunnen opleveren en daarover van gedachte had kunnen wisselen. Dan was het tenminste over het echte topic onderwerp gegaan i.p.v. een 40 of 50 jarige oude draaitafel en/of versterker.

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, audiofreak said:

Mijn laatste reactie hier.

Dank voor de constante herhaling van de/je boodschap. 

Maar ik geloof echt dat jezelf niet door heb met wat voor beslag je legt met die herhaling van de/je boodschap. En daarmee een topic in feite kaapt of om zeep helpt.

Er zijn een paar leuke links door mij en anderen hier neergezet waar totaal niet op is gereageerd of wellicht is genegeerd. Terwijl juist die meerdere links meer info en inzicht had kunnen opleveren en daarover van gedachte had kunnen wisselen. Dan was het tenminste over het echte topic onderwerp gegaan i.p.v. een 40 of 50 jarige oude draaitafel en/of versterker.

 

 

Bedoel je dat je om deze reden weggaat? Niet doen!

 

Je kunt beter nog even wachten, want je woorden, en dan met zulke voorbeelden, zullen hopelijk ook eye openers zijn.

Nu zowat elk topic door Thorens  CJ en Quad word gekaapt zeg je het helder en ik zou dan nog even afwachten... ;)

Link to comment
Share on other sites

Dat jij je stoort Onno begrijp ik, maar volgen doe ik je niet. Waarom zou ik producten die nieuw worden uitgebracht niet mogen vergelijken met “klassiekers” ?  Het principe van Hifi zou toch moeten zijn dat er een bepaalde progressie in zit? Dat heeft werkelijk niets met “ kapen” te maken. Daarbij hoef je op een bepaalde reactie van mijn kant niet te reageren. Dat is juist het voordeel van dergelijke fora ten opzichte van bijvoorbeeld een gesprek in een kroeg. In plaats daarvan ga je je ergeren. Je had me echter beter kunnen bellen want je hebt mijn telefoonnummer.  Ik erger me trouwens zelden aan mensen omdat ik niet in strakke schema’s oordeel. En nu ga ik me klaar maken voor een uurtje digitale Fysiofit 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Voor veel mensen is zo' n moderne draaitafel hun 1e kennis making met vinyl. Die hebben niets met "klassiekers". 

Zet het merk Thorens eens anders in de schijnwerpers, met de moderne modellen TD-1600 en 1601. Open daar een topic over, en vertel wat daar de "progressie" van is t.o.v. eerdere modellen. 🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik ben vrij associatief en vind het vervelend dat (sommige) mensen zich eraan storen Jack. Je hebt overigens wel een punt want vrienden van mijn dochter kochten liever een goedkope Rega dan een  gelijkgeprijsde Thorens puur vanwege het uiterlijk.

 

De kans dat we tijdens de Corona nog veel naar platenspelers van anderen luisteren is jammer genoeg erg klein. Mijn afspraak voor een vergelijk tussen een LP 12 en een gerenoveerde Thorens is daarom helaas niet doorgegaan. Ik veronderstel tenminste dat die nieuwe Thorensen de LP 12 wat meer benaderen. Maar eerst maar eens de Hifi op zolder weer op orde. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, carl said:

Ik ben vrij associatief en vind het vervelend dat (sommige) mensen zich eraan storen Jack. Je hebt overigens wel een punt want vrienden van mijn dochter kochten liever een goedkope Rega dan een  gelijkgeprijsde Thorens puur vanwege het uiterlijk.

Denk ook eens aan de "meelezers" die via Google op dit forum terecht komen omdat ze informatie over Funk Firm GETT! draaitafel zoeken. Het is voor hun waarschijnlijk veel interessanter om dáár inhoudelijke informatie over te krijgen.

 

Zet  een apart Thorens topic op, daar is veel informatie over en kennis van.  Daar doe je m.i. liefhebbers van vinyl en vintage meer plezier mee, dan dit in elk topic te noemen. Daar doe je m.i. daar ook het merk Thorens meer recht aan.  Dan zal ik je uitleggen waarom ik vind, dat je tegenwoordig betere draaitafels kunt kopen.   🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Tubejack said:

Dan zal ik je uitleggen waarom ik vind, dat je tegenwoordig betere draaitafels kunt kopen.   🙋‍♂️

 

Over Thorens is er natuurlijk al veel gezegd Jack. Ik denk dat het zinvoller zou  zijn weer eens wat draaitafels tegenover elkaar te zetten en van daaruit te  kijken wat de oorzaken van de waargenomen geluidsverschillen zijn.  Dat zou een leuk topic kunnen zijn. Dan zou je eigenlijk die Thorens 160 (?) met Linn  basic arm van Roger er bij moeten zetten . Daar kan een nieuwe draaitafel moeilijk tegen op schat ik in. Peter/Groovy  had de idee nog wat mensen en draaitafels uit te nodigen. Dat is door de Corona helaas niet doorgegaan. Laten we maar hopen dat we weer spoedig bij elkaar kunnen komen.

 

Verder denk ik dat het bij verkrijgen van informatie altijd belangrijk is ten opzichte van wat.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Denk ook eens aan de "meelezers" die via Google op dit forum terecht komen omdat ze informatie over Funk Firm GETT! draaitafel zoeken. Het is voor hun waarschijnlijk veel interessanter om dáár inhoudelijke informatie over te krijgen.

 

 

Heb jij dan meer informatie over die draaitafel? Ik niet. Volgens mij is het het zoveelste verre oosten ding wat men hier probeert te slijten. Dat werkt en klinkt meestal prima, maar is geen Transrotor of Linn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...