Jump to content

Shiit SOL draaitafel


carl
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Tubejack said:

 Ik heb de Jelco arm in mijn handen gehad.  Mooie arm,  ziet er solide uit. Onno houdt wel van een avontuur 👍


Mooie producten voor betaalbare prijzen Jack. Zouden we er meer van mogen hebben. En extra voor Jack https://www.analogplanet.com/content/schiit-sol-turntable

 

PS Als je het filmpje afdraait zie je hoe fraai de draaitafel is opgebouwd. Helaas loopt het platform horizontaal niet vlak.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, carl said:


Mooie producten voor betaalbare prijzen Jack. Zouden we er meer van mogen hebben. En extra voor Jack https://www.analogplanet.com/content/schiit-sol-turntable

 

PS Als je het filmpje afdraait zie je hoe fraai de draaitafel is opgebouwd. Helaas loopt het platform horizontaal niet vlak.

 

Leuk filmpje. Hoe bedoel je?, staat het plateau niet horizontaal ? Of het chassis? Of wat anders?

Ik vind het een koopje voor $799 inclusief cartridge, maar ik heb al een heel goede draaitafel 🙂  

Link to comment
Share on other sites

In dat artikel staat de verwijzing naar een set up filmpje Jack - erg leuk. Ik vrees dat de eigenaar van  Schiit aanhangers van de huidige president is want zoiets fraais Made in the USA moet toch wel ten koste van de werknemers gaan.

 

Ondertussen ben ik erg gezellig in de nieuwe versie van het Thorens 124 aan het lezen. Natuurlijk met op de achtergrond muziek. Wat ik dus ook wel leuk vind is te lezen over de opbouw van de industrie na de tweede Wereldoorlog. En als ik lees over de opbouw van die Thorens 124 denk ik fantastisch en ongelooflijk vindingrijk maar de opbouw van de TD 150 spreekt me toch meer aan. Als ik het nog een keer te pakken krijg zet ik daar nog een keer een betere arm op.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, carl said:

In dat artikel staat de verwijzing naar een set up filmpje Jack - erg leuk. Ik vrees dat de eigenaar van  Schiit aanhangers van de huidige president is want zoiets fraais Made in the USA moet toch wel ten koste van de werknemers gaan.

Dat filmpje heb ik gezien. Maar wat is er dan niet horizontaal ???? Twee als je meerdere Schiit filmpjes bekijkt en je verdiept in de technische ontwerpen. Dan zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat ze gewoon slim ontwerpen en in de USA en Europa  kwaliteit tegen Chinese bodem prijzen kunnen leveren. Net weer plaatjes gedraaid via mijn Schiit Mani. Het klinkt zo goed....  Helaas ben ik roepende in de woestijn.  (Maar ik blijf het toch doen hoor 🙂)  Verder vind ik niet alles goed van dat merk. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tubejack said:

Dat filmpje heb ik gezien. Maar wat is er dan niet horizontaal ???? Twee als je meerdere Schiit filmpjes bekijkt en je verdiept in de technische ontwerpen. Dan zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat ze gewoon slim ontwerpen en in de USA en Europa  kwaliteit tegen Chinese bodem prijzen kunnen leveren. Net weer plaatjes gedraaid via mijn Schiit Mani. Het klinkt zo goed....  Helaas ben ik roepende in de woestijn.  (Maar ik blijf het toch doen hoor 🙂)  Verder vind ik niet alles goed van dat merk. 


Ze zeggen altijd dat er een verhouding van 1 op 5 zelfs 1 op 10 is tussen maak en verkoopkosten. Dan zou dat ding aan maakkosten 150 dollar zijn en dat lijkt me toch wel erg weinig voor wat ze bieden. Maar dat is mijn zorg gelukkig niet Jack.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, carl said:


Ze zeggen altijd dat er een verhouding van 1 op 5 zelfs 1 op 10 is tussen maak en verkoopkosten. Dan zou dat ding aan maakkosten 150 dollar zijn en dat lijkt me toch wel erg weinig voor wat ze bieden. Maar dat is mijn zorg gelukkig niet Jack.

 

Dat vraag ik niet Carl,  wat is er nu niet horizontaal?  Twee er zijn ook leveranciers die met minder genoegen nemen. 

Link to comment
Share on other sites

Die plaat op het draaiende plateau is krom. Maar ook als je onder het draaiende plateau kijkt lijkt het wat te bewegen. Dat doen meer platenspelers en dan zou ik toch zegger dat het lager niet er niet helemaal goed in zit.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Maar ook als je onder het draaiende plateau kijkt lijkt het wat te bewegen.

Klopt. Zet je muispijltje eens bij de onderkant van het plateau en bij de bovenkant. Dan zie je inderdaad dat het plateau hobbelt. Dat de snaar er niet recht oplicht vergroot dat hobbelen optisch nog meer. Ook lijkt het afgedraaide facet aan de onderkant van het plateau niet overal even breed. (made in the USA is voor mij nog nooit een kwaliteitskenmerk geweest, zoals made in Germany)

 

De maak en verkoopkosten kun je op geen enkele manier beoordelen. Industriele marges liggen rond de 3%. Wat je niet weet is het aantal schijven tussen de productie en de klant. Als je de werkelijke productie kosten zou zien dan schrik je je wezenloos, in Europa en de VS is dat niet heel anders dan in China. Opvallend vaak is er eerst een hele rij 'interne klanten' binnen een concern die allemaal hun 50-100% pakken, voordat het ding het concern uit gaat. Dat is wat Schiit waarschijnlijk niet doet, gecombineerd met direct sales.

Ik heb aan meerdere producten gewerkt waar de eindprijs 100x de productieprijs is of meer. Is ook niet zo gek, bij een beetje bedrijf heb je een heel legers aan maketeers en juristen die ook mee moeten eten. Sommige bedrijven zijn zelfs voornamelijk bancaire instellingen die ook nog iets produceren (de grote brouwers bijvoorbeeld).

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Dat plateau is gewoon slecht gemaakt. Dat de snaar er zo hobbelend op ligt zegt genoeg. De motor staat op een vaste hoogte. met een recht plateau ligt de snaar er dan perfect op. Het kan zijn dat de lagerbus er scheef in is geboord. Alhoewel dit prima leek te passen. Worden de onderdelen niet in een lagelonenland gemaakt en in de VS in een doos gestopt?

 

Het viel me ook op, dat er kennelijk geen vet aan het lager hoeft. Ondanks alle moderne lagermaterialen, ben ik daar geen liefhebber van.

Link to comment
Share on other sites

Mijn ouders en broer hadden een schoenenzaak vandaar mijn interesse Seed. Direct sales maakt natuurlijk veel uit. Een middenstander maakt op kleding en schoenen minstens 120/150 procent en zelfs daarmee is het tegenwoordig geen vetpot meer. Kosten van huur, arbeid, financiering van de voorraad  en de overheid zijn erg hoog.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De draaitafel staat niet op de Europese website, wel op de Amerikaanse Schiit site. Heel even de specs opgezocht

  • Rumble: -74dB
  • Signal to noise ratio: >72dB 

 

Hier nog wat video's

 

1. Demo met Grado element

 

 

2. Een blik op de toonarm

Deze man past de anti-skating hoek aan en duwt de ijzeren staaf om, waar het gewicht aanhangt. Of dit slim is weet ik niet.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

In Nederland nog niet te koop. Dit is een leuk topic om te lezen de early adapters kregen een nieuw plateau en $300 terug 🙂

https://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/schiit-sol-turntable-review-episodic.8291/

 

Een 11" arm 🙂  met wat geduld, valt er vast iets van te maken. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Wat ik zo mooi aan deze draaitafel vind is dat hij als een skelet is opgebouwd. Zeker als eerste draaitafel krijg je zo een perfect inzicht in hoe alles is opgebouwd. Komt wel wat “wankel” over allemaal.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Ivan10 said:

Misschien helpen er nog wat aftermarket dempers voor onder de draaitafel en een betere voeding ook?

Vast.  🤗

Maar eerst, moet er een motor komen, die met 230volt en 50hertz werkt.  Dan het liefst een motor, die wél precies met  33,3 RPM draait.

Er zijn dus nog wel wat dingetjes te doen.  Net als een volkomen vlak plateau.  Als hij hier in Europa beschikbaar komt ga ik hem niet kopen.🙋‍♂️ 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Ivan10 said:

Ja, dat zeg je nu. Misschien speelt'íe dan wel je Technics weg 😉

 

Die kans acht ik te verwaarlozen klein. Onze SL-1210GR speelt precies én muziekaal.  Verder geef ik de (af)werking op dit prijsniveau  een 10.🙋‍♂️ 

 

Klein stukje van een review [...] Wat meteen opvalt is het fluide geluid en de cohesie. Het is erg detailrijk en je kunt alle lagen en muziekinstrumenten goed volgen.[...]      

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Toen bekend werd dat Schiit een draaitafel zou gaan uitbrengen, was ik best enthousiast. Ik had zelf prima ervaringen opgedaan met de Mani en over andere producten zeer goede reviews gelezen, van zowel  gewone gebruikers als door professionele recensenten.

Vooraf waren de indrukken van de Sol positief, maar de eerste echte praktijkervaringen met het ding bleken behoorlijk wat issues met zich mee te brengen. Niet goed geschreven handleiding, niet goed passende / afgewerkte onderdelen, te ingewikkeld om in elkaar te zetten en af te stellen.....dat laatste werd zelfs beaamd door lui die toch aardig wat ervaringen hebben met het opbouwen en afstellen van draaitafels.Of Shiit inmiddels de nodige aanpassingen heeft aangebracht, is me niet bekend.

Aangezien Schiit Europa vaak, heel vaak producten niet op voorraad heeft, ben ik mede om die reden de laatste tijd niet meer zo met dat merk bezig geweest.

 

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een aantal Schiit kastjes (Carl het is Schiit en geen Shitt) De Mani, de Modi3, de Vali2 en Modimultibit. Alle 4 bieden ze veel, tot heel veel waar voor het geld.  Dat Schiit plannen had voor een draaitafel was al een paar jaar bekent als je hun blog volgde. Ik had geen zin om daarop te wachten.  

 

In Europa is Schiit apparatuur meestal niet op voorraad.  https://www.schiit-europe.com  Dat is al meer dan een..twee jaar zo.  Misschien kunnen ze de vraag niet aan? Of is het voor een kleine importeur te duur om voorraden aan te houden.?  Ik weet het niet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...