Jump to content

Wat geeft muziek?


Ivan10
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van een post van @audiofreak over het loslaten van bewust technisch luisteren naar je stereo, en dat het luisteren meer een meditatie moment kan zijn: Wat brengt muziek je? 
 

Ik luister nu naar easy listening jazz. Het richt me op de rust in de muziek bij een druk hoofd. Heeft muziek altijd de kracht om emoties en gemoedstoestanden te kanaliseren, te versterken of te plaatsen? Wat zijn jullie ideeen en ervaringen bij muziek, behalve ontspanning of het beoordelen van je stereo?

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Gewoon genieten Ivan. Beetje het gevoel toen ik nog kind en zorgeloos was. Het programma waar wij  net naar luisterde was: "studio sixties" op radio M 93,1Mhz.  Wat een fantastische FM zender, daar kan de NPO niet aan tippen. Er is in de jaren 60 ongelofelijk muziek gemaakt. "Gewoon radio"  zo mooi. 🥰  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Altijd muziek aan hier. Meestal (in procenten dan) Radio Paradise, waarbij ik soms weggesleurd wordt uit mijn (PC)werkzaamheden. Iets mindere platen (lees met minder aandacht luisteren) als ik op de luisterstoel met de laptop op schoot mijn dagboek maak, of wat zit te forummen of andere dingen zit te doen. Héél soms technisch luisteren, ook bijvoorbeeld als ik twee persingen wil vergelijken.

 

Maar écht luisteren doe ik met de mooiere platen, waarbij ik echt gegrepen kan worden door de muziek. En soms, ik weet niet waar dat dan vandaan komt, zelfs emotioneel kan worden.... Maar dat heeft ook een beetje met de stemming te maken, dat "lukt" ook niet altijd....

Link to comment
Share on other sites

Muziek is de zelfde intellectuele inspanning als naar schilderijen kijken, door een beeldentuin lopen, naar een toneelstuk gaan of een film kijken. Ik heb hear dan ook nooit achtergrondmuziek of zelfs muzak op staan. Muziek luisteren is een keus en ik doe dat bewust. Voornamelijk omdat ik me graag op dingen concentreer maar ook een beetje uit respect naar de kunstenaar. Iemands werk mag best wat aandacht krijgen.

Radio luisteren is ook iets waar ik voor ga zitten. Een blog luisteren of TV kijken ook.

 

Het doel is het ervaren van schoonheid (de emotie).

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Hier staat de hele dag de radio aan,daar voelen wij ons goed bij.

Ik draai ook bijna elke dag een lp of meerdere.
Muziek geeft mij ook rust,ook al draai ik Jimmy Hendrix.
Het zien van mijn aparatuur en het kunnen wisselen geeft mij ook een fijn gevoel.

Mijn vrouw wil nog wel eens zachtjes meezingen of fluiten,heerlijk.

Link to comment
Share on other sites

Wat geeft muziek? is de vraag.

 

Voor mij ontspanning. Ik speel wanneer ik alleen luister, albums helemaal af. Ik kies de muziek vaak naar de stemming waarin ik ben. Maar de muziek helemaal ontleden, doe ik dan weer niet. Nu staat b.v. Paolo Conte aan na een paar dagen een paar kleinkinderen te logeren... 😁.  Wanneer het niet klinkt, kan ik me niet ontspannen. Niet klinken in de zin van compressie, tonaal niet kloppend e.d. Waar ik niet tegen kan is"moderne"Jazz- en klassieke muziek. Ik heb dan het gevoel dan die muzikanten ieder een ander stuk muziek spelen. Voor mij veel te complex en niet vloeiend.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik wil geen subtopic hierover starten, maar nu draait bv Radio 4  de Erlkönig van Schubert. Hartstikke klassiek, zang met piano. Te complex? Opera, ja. Symfonieën vast ook, maar strijkkwartetten? Pianosonates?

Enfin, laat maar. Muziek geeft mij rust.

Link to comment
Share on other sites

Er is geen cultuur of beschaving te vinden in het heden of verleden waarin muziek niet voorkwam, het hoort gewoon net zo bij mensen als elke andere vorm van sociaal contact zoals taal, gelaatsuitdrukking, houding en beweging, lichaamsversiering en/of kleding

Muziek is alomtegenwoordig in het leven en speelt een rol zowel bij de herder op zijn fluitje in de eenzaamheid als bij de meest massale bijeenkomsten als Olympische Spelen of marcherende legers. Het speelt een essentiële rol bij de meest belangrijke gebeurtenissen in het menselijk bestaan als huwelijk en begrafenis, verjaardag of carnaval enz enz.. De sociale aspecten van muziek (maken/beluisteren) zijn onlosmakelijk verbonden met ons bestaan en muziek geeft expressie aan en maakt ons bewust van gedeelde gevoelens.

Wat muziek geeft is daarom nogal verschillend, afhankelijk van de manier waarop het gebruikt wordt maar het komt vrijwel altijd wel in een of andere vorm voor: van het neuriën van kinderen tot in het ritme (=misschien de geluidloze muziek van thingman?) waarin men loopt en of het intens beluisterd wordt of fungeert als achtergrondmuziek in de lift.

Muziek geeft dus contact met en betekenis aan de wereld om ons heen

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Ik heb twee muziekinstallaties. Op die in de huiskamer gebruiken we als bron meestal de streamer: afhankelijk van de stemming Radio Klara met klassieke muziek  of een blues zender. Voor mij is dat net als muziek op de achtergrond in een park of in de stad. Voor een concert ga ik naar de luisterzolder. Nu kan ik moeilijk stilzitten en heb dan meestal iets te lezen bij me zoals een strip of wat hifi tijdschriften. Als ik weer LP"s wil kopen dan verken ik ze vaak op de I pad. Voor dat doel  een uitstekend medium .

Verder kan ik ongelooflijk genieten van de rust van onze omgeving. Ook stilte is een groot geschenk.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...