Jump to content

Welk stekkerblok en filter ja of nee?


Ivan10
 Share

Recommended Posts

6 minutes ago, leobus said:

Maar kent jouw apparaat (versterker o.i.d.) dat uit Japan of Amerika of uit Nederland enz. komt die Belgische regels ook? Als dat niet zo is, moet jij aders gaan omwisselen en wij alleen de stekker omdraaien.

Er zijn Europese regels en toestellen die vanuit buiten de EU in de EU ingevoerd worden moeten ook aan de Europese regels voldoen. En daarbij is o.a. vastgelegd voor wisselstroom hoe fase nul en aarde bedraad moeten worden. Producten die daarvan zouden afwijken kunnen een boete krijgen of mogen niet in de EU verkocht worden. Neem bijvoorbeeld de alomtegenwoordige IEC-kabels met gegoten stekkers die voor computers en tegenwoordig ook voor steeds meer hifitoestellen gebruikt worden.De kabels in die stekkers worden altijd op dezelfde voorgeschreven manier bedraad. Blauw komt op pen 1 (links van de aarding) en bruin op pen 2 (rechts van de aarding). En elke fabrikant moet dat zo aanleveren in heel de EU.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Bloom said:

Er zijn Europese regels en toestellen die vanuit buiten de EU in de EU ingevoerd worden moeten ook aan de Europese regels voldoen. En daarbij is o.a. vastgelegd voor wisselstroom hoe fase nul en aarde bedraad moeten worden. Producten die daarvan zouden afwijken kunnen een boete krijgen of mogen niet in de EU verkocht worden. Neem bijvoorbeeld de alomtegenwoordige IEC-kabels met gegoten stekkers die voor computers en tegenwoordig ook voor steeds meer hifitoestellen gebruikt worden.De kabels in die stekkers worden altijd op dezelfde voorgeschreven manier bedraad. Blauw komt op pen 1 (links van de aarding) en bruin op pen 2 (rechts van de aarding). En elke fabrikant moet dat zo aanleveren in heel de EU.

En dan maar hopen dat de fabrikant met deze aansluiting ook de laagste restspanning op de kast heeft gerealiseerd. Want daar gaat het tenslotte om. Ik ben daar niet heel zeker van.
En jouw aanduiding “links of rechts van de aardpen” is niet erg duidelijk. Het is maar net hoe je de stekker vast houdt. Lange zijde boven of lange zijde onder en van voren bekeken of met de kabelrichting meegekeken? Staan er dan cijfers in de stekkers vermeld? 1, 2, en 3?

groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

De aansluitingen staan normaal in een driehoek in de stekker gemonteerd. Links en rechts de "gewone" aansluitingen en iets daarboven (of bij randaarde ook iets daaronder) een aansluiting voor de aarde. Je kijkt dus naar de aansluiting voor de aarde en links daarvan zie je pen 1 en rechts daarvan pen 2. Meestal staan er geen nummers, maar het kan wel. Er kan ook "L" en "N" staan (lijn en aarde) of helemaal niets.

Het is maar bij een stekker zonder aarde dat de problemen beginnen, maar ook daar kun je vrij goed gokken hoe het moet omdat de schroef van de draadverbinding normaal bovenaan zit. En dan is links weer '1' en rechts '2'.

 

Met de gecombineerde stekkers voor rand- en penaarde die je tegenwoordig ziet kun je ze in Frankrijk, België, het GH Luxemburg, Nederland én Duitsland gebruiken. Wellicht ook nog in de Scandinavische en Slavische landen, ik weet eigenlijk niet wat voor stekker die gebruiken. Als het stopcontact waar je zo'n stekker inplugt echter geen penaarde heeft maar alleen een randaarde, dan kun je de stekker natuurlijk op twee manieren inpluggen. In dat geval eerst even meten waar de fase zit.

Link to comment
Share on other sites

In de posting waarop ik reageerde, had je het over IEC stekkers. Pak nu eens zo’n stekker en kijk in de gaten aan de voorkant. Houdt de lange zijde van de stekker onder. Wat is nu pen 1 en 2 en 3? Als je de korte zijde onder houdt, wisselen de twee buitenste L en R van positie. Als je nu met de kabel meekijkt in de stekker heb je weer twee mogelijkheden. Platte zijde onder en boven. Alles bij elkaar dus 4 mogelijke posities voor wat “pen 1” zou kunnen zijn. Ken je de uitdrukking: “Wat voor mij links is, is voor jou rechts”?

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, kappa7 said:

Ik kan me nog ergens een post herinneren van Spido die problemen had met het lampje en de schakelaar 

Deze veroorzaakte zo veel storing dat de dt niet stabiel wilden lopen.

Die dingen van jack lijken mij dus helemaal niets.

Dat zijn die goedkope stekker blokken van de Action van €2,98 waar inderdaad de schakelaar het begeeft.  De stoere BRENNENSTUHL blokken werken al een jaar of 10 perfect. 👍  Waar de fase zit is eenvoudig uit te zoeken met een spanningzoeker. Waar het lampje brand dat = de fase= bruine draad. Ik heb hier in de woonkamer en keuken alle wandcontacten opnieuw aangesloten met de fase rechts.  Het waren nog van die ouderwets goede wandcontactdozen met schroefjes i.p.v. klemverbindingen. Ik heb overal mooi oogjes gemaakt/gebogen in de bedrading waar de schroefjes weer inpassen. Vind ik en voelt beter. 🙂   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, leobus said:

In de posting waarop ik reageerde, had je het over IEC stekkers. Pak nu eens zo’n stekker en kijk in de gaten aan de voorkant. Houdt de lange zijde van de stekker onder. Wat is nu pen 1 en 2 en 3? Als je de korte zijde onder houdt, wisselen de twee buitenste L en R van positie. Als je nu met de kabel meekijkt in de stekker heb je weer twee mogelijkheden. Platte zijde onder en boven. Alles bij elkaar dus 4 mogelijke posities voor wat “pen 1” zou kunnen zijn. Ken je de uitdrukking: “Wat voor mij links is, is voor jou rechts”?

Er is maar één juiste manier. Korte zijde boven, lange zijde onder. Pen 1 links blauw=nul, pen 2 rechts bruin=fase, aarde in het centrum iets meer naar boven. Je moet het altijd bekijken vanaf de kant van de gebruiker en niet van de kant van de monteur, die werkt dus in spiegelbeeld.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, leobus said:

Ik heb al mijn apparaten getest op restspanning op de kast en de laagste spanning ingesteld. Ik ga eens nakijken of ze dan aangesloten zijn zoals jij beweert.

groet,

Leobus

 

Hier is een en ander gehoormatig geoptimaliseerd.

Het lot bepaalde dat ze dan inderdaad niet allemaal volgens die ene, voor audio irrelevante regel zijn aangesloten.

Link to comment
Share on other sites

Met vijf apparaten (of vier, want de EV’s zijn gelijk) heb je dan wel veel mogelijke combinaties. Dat is een hele puzzel. Zeker als de hoorbare verschillen klein zijn. Er is trouwens ook een methode waarbij de restspanningen zoveel mogelijk aan elkaar gelijk gemaakt worden.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, leobus said:

Met vijf apparaten (of vier, want de EV’s zijn gelijk) heb je dan wel veel mogelijke combinaties. Dat is een hele puzzel. Zeker als de hoorbare verschillen klein zijn. Er is trouwens ook een methode waarbij de restspanningen zoveel mogelijk aan elkaar gelijk gemaakt worden.

groet,

Leobus

 

Die methodes zijn inderdaad bekend.

Aan het eind hecht ik zelf het meest aan gehoormatige afronding voor dit aspect.

Ik begin en eindig altijd met de eindversterker. Niettemin is bij mij de invloed van de stekkerpositie van de streamer altijd beduidend groter dan de andere componenten. Makkelijk te horen, denk ik dan.

De cd-speler lijkt juist weer het ongevoeligst te zijn.

 

Het lijken me ook geen statische instellingen te zijn:

zodra je een apparaat toevoegt of weghaalt kan de situatie veranderen.

Dat is hier gelukkig al even niet meer aan de orde.

 

Onlangs kwam ik er bij toeval trouwens achter dat ook de netstekker van de variac (die de gelijkrichter voor de lamp aanstuurt) van betekenisvolle invloed is.

 

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

 

19 hours ago, kappa7 said:

Ik kan me nog ergens een post herinneren van Spido die problemen had met het lampje en de schakelaar 

Deze veroorzaakte zo veel storing dat de dt niet stabiel wilden lopen.

Die dingen van jack lijken mij dus helemaal niets.

 

Daar staat me ook nog iets van bij.

Ging het niet ook om het gebruik van neonlampjes in de schakelaars die een storing veroorzaakten?

(gelukkig zijn dat tegenwoordig vaak led's)

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Ik heb een tijd digitaal op een andere groep aangesloten gehad dan digitaal. Maar ja het blijft toch wel enigermate verbonden met elkaar.

En wat deed je toen met analoog?🤪 🤨

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bloom said:

Er is maar één juiste manier. Korte zijde boven, lange zijde onder. Pen 1 links blauw=nul, pen 2 rechts bruin=fase, aarde in het centrum iets meer naar boven. Je moet het altijd bekijken vanaf de kant van de gebruiker en niet van de kant van de monteur, die werkt dus in spiegelbeeld.

Ik heb het nagekeken.

Bij de streamer, de DAC ( 2 Nederlandse apparaten) en de EV’s  (Amerikaans), klopt het zoals jij dat uitlegt.

Bij de VV zit het andersom. Ook Amerikaans.

Bij de Nederlandse apparaten stond aangegeven waar de fase moet zitten, bij De Amerikaanse heb ik de restspanningen zelf gemeten.

groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, carl said:


Het raam uit Leo 🙃 maar je hebt vast en zeker de strekking begrepen.

Dat had ik moeten weten zeg. Als ex keeper, kan ik behoorlijk vangen. Misschien best wel de moeite waard geweest. Ik begreep je wel hoor. Maar een beetje plagen moet kunnen, vind ik. Was sich neckt das liebt sich. Toch?

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 10/19/2020 at 7:13 PM, leobus said:

Dat had ik moeten weten zeg. Als ex keeper, kan ik behoorlijk vangen. Misschien best wel de moeite waard geweest. Ik begreep je wel hoor. Maar een beetje plagen moet kunnen, vind ik. Was sich neckt das liebt sich. Toch?

groet,

Leobus

Nehee! Was sich liebt das neckt sich, sufferd! :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, mumsoft said:

Nehee! sufferd! :biggrin:

Oh. Nou ja, ik kan dit wel hebben hoor. Immers......................... Ik heb trouwens ook wel vaker een trap van een ezel gehad.😄😀 

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ik heb tweedehands een Siltech octopus gekocht waar mijn eindversterkers op zitten. Het is niet de laatste versie maar die ervoor. Nieuw waren die iets van 995 euro en tweedehands heb ik er 300 voor betaald. Furutech maakt ook mooie blokken. Er kan weinig aan kapot dus tweedehands loont. Op een ander fora lopen ze weg met Gigawatt maar ik heb die nooit gehad of gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...