Jump to content

SUT


carl
 Share

Recommended Posts

Omdat het me toch niet duidelijke is of een Benz Ruby Z low met een  buizen combi en een step up is aan te sturen toch maar even de "Freunde"van het AAA geraadpleegd. Dan krijg je dus wel erg uitgebreid antwoord. Volgens mij heeft de man zelf de duurste trafo. Overigens wil ik de buizen phono primair voor mijn TD 320 kopen, maar ik wil zeker ooit nog eens uitproberen of ik nog meer uit mijn Benz Ruby kan halen met buizen en een step up.  Cock is daar weg helemaal weg van en de man is serieus te nemen 😀

 

Benz Ruby Z Specifications:

  • Output: . 35mV. ( > 0,5mV)
  • Stylus: Micro-ridge.
  • Impedance: 38 ohms.
  • Loading range: >400 ohms.
  • Weight: 10.6g.
  • Compliance: 15cu.
  • Tracking force: 1.8-2g.

Der Output bei Benz entspricht allerdings bei der üblichen schnelle von 5 cm/sec. ca. > 0,5mV.

 

Optimal wäre ein 1:10 Übertrager . Alles was so grob mit einem Denon DL103 funktioniert (39 Ohm)

geht auch mit dem Benz Ruby Z (38 Ohm) sehr gut.

 

Auch wenn ich für diese Firma keine Werbung mehr machen wollte, ein paar Infos dazu:

Bei Silvercore hättest Du den Vorteil, dass Du keine Impedanzanpassung benötigst. Da funktionieren wirklich alle Systeme von 2-45 Ohm sehr gut. Hauptsache 0,25, oder besser 0,3mV - 0,75 mV Ausgangsspannung. Dann sieht die MM Phono Stufe 3-7,5 mV. Das passt dann.

Allerdings geht ein Silvercore MC Pro mit den "hochohmigen" Benz Systemen und besonders mit meinem Ruby (45 Ohm) noch etwas besser, als die "kleineren" Silber Übertrager. Bei Systemen um die 5-12 Ohm ist der Unterschied nicht ganz so groß.

 

Wenn wir von Unterschied reden sind es gefühlt :

+- 5% Differenz bei den niederohmigen Systemen

+- 10% Differenz bei den sehr hochohmigen Systemen

 

Das ist für ein paar Prozen eine Menge Geld mehr, oder weniger.

Einfach mal die HP von Silvercore lesen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het punt is dat ik helemaal tevreden ben met de Pass Kloon Peter, die klinkt werkelijk uitmuntend  op de Oracle en ik heb er een  veel duurdere  "Testsieger" naast gehad. Alleen heb ik mijn Whest phonotrap die bij de TD 320 stond weggegeven. Ik wil daarvoor eigenlijk in de plaats een buizen phono trap maar zover ik mezelf ken zal ik die zeker ook een keer met een step up - uitproberen op de Benz. 

 

Ik ga binnenkort luisteren bij iemand in Hengelo (Hans van den Barg) die buizen versterkers op bestelling bouwt. Zijn verhaal  leek wel op dat  van die Duitser (dus kennelijk heeft hij er verstand van 😀) . Ik wil dat nu allemaal weten voordat ik de buizen phono bestel: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. 

 

Maar goed het kan nog alle kanten op (Carl blijft Carl Jack 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, carl said:

Het punt is dat ik helemaal tevreden ben met de Pass Kloon Peter, die klinkt werkelijk uitmuntend  op de Oracle en ik heb er een  veel duurdere  "Testsieger" naast gehad. Alleen heb ik mijn Whest phonotrap die bij de TD 320 stond weggegeven. Ik wil daarvoor eigenlijk in de plaats een buizen phono trap maar zover ik mezelf ken zal ik die zeker ook een keer met een step up - uitproberen op de Benz. 

 

Ik ga binnenkort luisteren bij iemand in Hengelo (Hans van den Barg) die buizen versterkers op bestelling bouwt. Zijn verhaal  leek wel op dat  van die Duitser (dus kennelijk heeft hij er verstand van 😀) . Ik wil dat nu allemaal weten voordat ik de buizen phono bestel: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. 

 

Maar goed het kan nog alle kanten op (Carl blijft Carl Jack 😀

 

Heee, het is dus gelukt met de afspraak? Doe hem de groeten :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Nee hoor want de hoofdketen blijft intact dus ik kan lekker naar muziek luisteren. In mijn experimenten ben ik daar altijd heel scherp op. Eigenlijk doe ik het niet veel anders dan jij. Als jij een nieuwe versterker hebt vergelijk je ook uitvoerig met de oude en probeert alles aan buizen uit.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Nee hoor want de hoofdketen blijft intact dus ik kan lekker naar muziek luisteren. In mijn experimenten ben ik daar altijd heel scherp op. Eigenlijk doe ik het niet veel anders dan jij. Als jij een nieuwe versterker hebt vergelijk je ook uitvoerig met de oude en probeert alles aan buizen uit.

Het verschil is dat ik en Onno wel eens een andere versterker hebben. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, audiofreak said:

Tja je kan ook die Audion MM phono nog een keer opvragen om te beluisteren als je CJ voorversterker weer terug is. Ik neem aan dat je Rik Stoet ingelicht hebt waarom je hem eerder dan gepland terug stuurde.


Ik schreef dit meer vanuit de volgende gedachte dat je als je CJ ophaalt bij Marco, dan je door zou kunnen rijden naar Den Haag en bij Rik Stoet die Audion  MM phono zou kunnen ophalen, als je dat goed afstemt op elkaar. Dat scheelt verzendkosten e.d. Ik neem toch aan dat je tip van Cock toch niet zomaar links laat liggen.
 

11 hours ago, carl said:

Ik ga eerst eens even luisteren wat die Hans te vertellen heeft. Hij bouwt op wens en dat heeft toch zijn voordelen. 

Soms moet ik een nachtje slapen om iets wel of niet neer te zetten op een forum. Zo nu dus ook en hoewel er vele voor en tegens zijn ga ik het toch maar doen, omdat het gewoon eens van mijn hart af moet.

Carl, ik wil echt geen spelbreker zijn in je zoektocht en in het plezier hebben van je hobby. Dat gun ik je van harte. Ook niet dat ik iets voor je voeten wilt wegmaaien of je wilt afkatten of anderzijds. Maar soms begrijp ik je gewoon echt niet, hoe zeer ik ook mijn best doe en mij in jouw schoenen verplaats.

Want als ik bovenstaande quote van je lees, ga je dus bij iemand op bezoek en die bouwt naar wens. Mooi zou ik dan zeggen en einde van je zoektocht. Want je kan je eigen wensen overbrengen en dan kan die persoon aan de slag en bouwen voor je. Heb jij je gewenste phonostage/phonoamp en Carl ook weer gelukkig met zijn nieuwe speeltje. 

Zou je denken, toch? Maar nu komt het...

Ik vrees dat het niet gaat gebeuren en je zoektocht nog niet ten einde is.
Natuurlijk ben je dan wel weer een (luister) ervaring rijker en misschien nog verder op het juiste spoor gekomen, maar ik vraag mij ook tegelijkertijd oprecht het volgende (weer) af.....
Is Carl zich wel bewust hoeveel mensen met hem meedenken en suggesties doen hier op het forum en Carl mensen voor zich laat inspannen  (bezoek aan winkeliers enz) en dan weer vrolijk verder gaat met zijn zoektocht? Ik vraag mij dat soms oprecht af. 
Nogmaals, ik wil geen spelbreker zijn en het plezier hebben in je hobby.....ik vroeg het mij alleen oprecht af. En ik hoop voor jou dat deze bouwer je kan helpen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Het verschil is dat ik een Onno wel eens een andere versterker hebben. 

Ik denk een typ fout..."een Onno"... dat dat moet zijn ...."en Onno"....? Want dan snap ik wat er staat en anders moet ik denken aan..... Waar is een versterker die Onno heet? Dat laatste kan ik mij echt niet voorstellen namelijk😉😆

Link to comment
Share on other sites

Type foutje.  Toch, als je googled.... 

 

Ik heb maar niet meer inhoudelijk gereageerd op dit topic van Carl.  De ene dag wil hij iets "universeel toepasbaar" De andere dag een "step-up trafo"  en zo gaat het maar door. Mijn ervaring als er iets niet "universeel" is het wel een step-up trafo. Zelfs niet een, waarvan de maker vind, dat die binnen redelijke grenzen aanpasbaar is.   

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, audiofreak said:


I
Is Carl zich wel bewust hoeveel mensen met hem meedenken en suggesties doen hier op het forum en Carl mensen voor zich laat inspannen  (bezoek aan winkeliers enz) en dan weer vrolijk verder gaat met zijn zoektocht? Ik vraag mij dat soms oprecht af. 
Nogmaals, ik wil geen spelbreker zijn en het plezier hebben in je hobby.....ik vroeg het mij alleen oprecht af. En ik hoop voor jou dat deze bouwer je kan helpen.

Onno je bent absoluut niet onnozel en al lang op het forum. Dan weet je dus ook dat Carl heel (volgens mij hyper-) actief bezig is met elk aspect van de hobby en daarvan uitgebreid kond doet op het forum. Carl spant niemand voor zijn karretje en  de mensen die met hem meedenken doen dat gewoon uit vrije wil en niet in opdracht.

Iedereen kan zelf bepalen of hij/zij advies wil geven maar iets anders is verwachten dat het advies ook opgevolgd (moet) wordt (en).

De harde kern van de forummers kent elkaar wel zo'n beetje en van Carl weten we dat hij nooit klaar is, altijd wel weer iets nieuws verzint en in ieder geval niet overhaast maar na rijp beraad dingen aanschaft. Een methode waar hij zich wel bij voelt.

 

Aan adviezen ontbreekt het hier zelden en ik heb wel eens het idee dat wanneer je overweegt iets aan te schaffen je beter niet via het forum je weg probeert te vinden. Men wordt gauw opgejaagd en de adviezen zijn prijstechnisch nogal eens absurd. Zie bijv. het aantal reacties in het topic 'nieuwe eindversterker'

Link to comment
Share on other sites

  • Members
17 hours ago, carl said:

[...] maar ik wil zeker ooit nog eens uitproberen of ik nog meer uit mijn Benz Ruby kan halen met buizen en een step up.  Cock is daar weg helemaal weg van en de man is serieus te nemen

 

Je hebt dit ook al in een ander draadje aangehaald en mijn woorden toen iets anders uitgelegd als dat ik het jou vertelde:

 

Laag-ohmige elementen (wat bijna altijd Japanse elementen zijn), doen het beter met een SUT, omdat deze vaak juist voor die laag-ohmige elementen gemaakt zijn. Hoog-ohmige elementen (zoals jouw Benz en vdH bijvoorbeeld) doen het vaak beter als ze ook echt hoger afgesloten worden. Daar zijn dan weer de Grails, Lukaschekken en Octave phonoversterker-achtigen juist weer beter voor geschikt (low output MI is ook een mooi voorbeeld, dan heb je zelfs een MC versterking nodig op 50 kOhm of nog hoger). Uitzonderingen zijn er altijd, maar ik heb persoonlijk een Benz altijd beter vinden klinken met een Lukaschek dan met welke andere phonotrap dan ook, en ik heb er echt als serieus veel gehoord!

 

Je noemt overigens Cock als voorbeeld: een liefhebber van buizen en een step-up, ook hij gebruikt laag-ohmige Japanse elementen, dus ja, beter met een step-up. Een totaal andere benadering dus als met jouw Benz. Betrek dan ook dat onderscheid in je eigen af te leggen weg, anders ga je straks weer een hoop tijd verdoen aan iets wat uiteindelijk niet-, of niet goed-, werkt.

 

Ook ik heb het al honderden malen geroepen, ik zag Groovy het hierboven ook weer aanhalen, probeer die Lukaschek phonotrap nou een keer! Ik zal nooit beweren dat dat de beste phonotrap ter wereld is, in combinatie met Benz elementen echter is hij zo goed als onverslaanbaar. Houd je ineens je Pass Clone weer over voor je andere set-up, kun je daarmee naar hartelust experimenteren met SUT's en pre-pre's (of je gebruikt hem zoals je hem nu ook gebuikt). Die Lukaschek kost relatief geen drol, en is echt iedere euro die je er aan uitgeeft waard, zeker als je met een Benz speelt... Had niet 1 van onze leden hem nog ongebruikt liggen? En anders weet ik dat er bij Rhapsody ook nog 2 op voorraad zijn, en zo zal hij nog wel ergens te verkrijgen zijn.

Grootste voordeel van die Lukaschek? Buiten de voeding upgrade die Sodejuu voor je kan maken, die overigens ook geen reet kost) kun je er verdere helemaal niets mee, aansluiten en klaar. Geen getwijfel over instellingen of wat dan ook, aansluiten en spelen. Hoe makkelijk kan het leven soms toch zijn...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Onno je bent absoluut niet onnozel en al lang op het forum. Dan weet je dus ook dat Carl heel (volgens mij hyper-) actief bezig is met elk aspect van de hobby en daarvan uitgebreid kond doet op het forum. Carl spant niemand voor zijn karretje en  de mensen die met hem meedenken doen dat gewoon uit vrije wil en niet in opdracht.

Iedereen kan zelf bepalen of hij/zij advies wil geven maar iets anders is verwachten dat het advies ook opgevolgd (moet) wordt (en).

De harde kern van de forummers kent elkaar wel zo'n beetje en van Carl weten we dat hij nooit klaar is, altijd wel weer iets nieuws verzint en in ieder geval niet overhaast maar na rijp beraad dingen aanschaft. Een methode waar hij zich wel bij voelt.

 

Aan adviezen ontbreekt het hier zelden en ik heb wel eens het idee dat wanneer je overweegt iets aan te schaffen je beter niet via het forum je weg probeert te vinden. Men wordt gauw opgejaagd en de adviezen zijn prijstechnisch nogal eens absurd. Zie bijv. het aantal reacties in het topic 'nieuwe eindversterker'


Gelukkig niet onno zel en onno dig, hahaha. Maar wel altijd scherp en soms veels te scherp, oei oei oei !!! Erg? Nee, want dat is wie ik dan weer ben.
Carl spant ook niemand voor zijn karretje, maar vraagt veel van anderen en dat gaat soms alle kanten op. Dat is wat Jack ook bedoeld hieronder en waar ik de vinger op leg en/of op wijs.

2 hours ago, Tubejack said:

Ik heb maar niet meer inhoudelijk gereageerd op dit topic van Carl.  De ene dag wil hij iets "universeel toepasbaar" De andere dag een "step-up trafo"  en zo gaat het maar door. 

 

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Niet meer reageren zeg ik niet. Carl houdt het forum ook levendig en advies geven is prima maar indirect iemand proberen te veranderen heeft ook geen nut.

Het zijn dan wel nog maar enkelen die reageren en als die ook niet meer gaan reageren, dan houdt het in zijn geheel helemaal op. Kijk maar eens hoeveel gastlezers er zijn en die ook nooit reageren of heel soms een enkele gastlezer wel inlogt en reageert. Als je telkens wel reageert, zoals een Tubejack dat vaak doet en goede adviezen geeft en uiteindelijk gaat het dan alle kanten op, dan snap ik Tubejack ook wel en laat het dan op een gegeven ogenblik voor wat het is.
Jij reageert ook niet erop en het laat voor wat het is, terwijl je ook genoeg kennis hebt en best ook zou kunnen delen, zoals je dat in het verleden wel heel vaak deed. En dat is geen verwijt naar jou toe, maar wel een constatering mijnerzijds.
En ik vind dat je best iemand ergens op mag wijzen in hetgeen wat hij maar steeds doet en blijft doen. En dat is niet iemand willen veranderen, maar gewoon iemand iets bewust maken. Als iemand zich het bewust is, zal het pas uit zichzelf veranderen. Het is dus iemand inzicht geven in iets en niet iets willen afdwingen. Dat zijn twee verschillende dingen in mijn optiek.
Maar goed, hierbij laat ik het maar weer. Ik heb geprobeerd "oprecht" te zijn en te zeggen wat er op mijn "hart" lag. Ik noem dat gewoon eerlijk zijn en blijven naar een ander toe.
  

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Ach het ligt ook aan mezelf, je  probeert een ander te helpen. Zodra Carl's zijn CJ voorversterker weer is gerepareerd,  heeft hij vast geen tijd meer voor het forum. Zou hij niet gewoon "afkick verschijnselen hebben?" 🤔 Het lijkt me vreselijk, een week zonder audio 🙄   Ik ga ook nooit lang op vakantie 😬

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Onno je bent absoluut niet onnozel en al lang op het forum. Dan weet je dus ook dat Carl heel (volgens mij hyper-) actief bezig is met elk aspect van de hobby en daarvan uitgebreid kond doet op het forum. Carl spant niemand voor zijn karretje en  de mensen die met hem meedenken doen dat gewoon uit vrije wil en niet in opdracht.

Iedereen kan zelf bepalen of hij/zij advies wil geven maar iets anders is verwachten dat het advies ook opgevolgd (moet) wordt (en).

De harde kern van de forummers kent elkaar wel zo'n beetje en van Carl weten we dat hij nooit klaar is, altijd wel weer iets nieuws verzint en in ieder geval niet overhaast maar na rijp beraad dingen aanschaft. Een methode waar hij zich wel bij voelt.

 

Aan adviezen ontbreekt het hier zelden en ik heb wel eens het idee dat wanneer je overweegt iets aan te schaffen je beter niet via het forum je weg probeert te vinden. Men wordt gauw opgejaagd en de adviezen zijn prijstechnisch nogal eens absurd. Zie bijv. het aantal reacties in het topic 'nieuwe eindversterker'


Eindelijk iemand die snapt hoe ik in elkaar zit - bedankt Kraus! Het is wel zo dat ik aan mijn hoofdset erg weinig verander. Het gaat hier in de eerste plaats om een phonotrap voor mijn TD 320. Het zit in mijn aard om verder te kijken naar de mogelijkheden voor mijn Oracle. 
 

Die buizenbouwer in Hengelo heeft zelf een phonotrap ontwikkelt en die wil hij bij hem thuis demonstreren Onno. Ik heb hem nog gevraagd naar zijn geluidsfilosofie en die kwam overeen met die van mij. Ik leen dus de Whest 20.0 (die ik goed ken) een keer bij mijn zoon en ga bij de man langs. Nooit geschoten altijd mis zeggen ze bij ons. Hij zegt verder dat hij bijzondere wensen kan vervullen en hij bouwt niet vanuit scratch. Het zijn doorontwikkelde producten. De man werd me aangeraden door René en ik dacht dat jullie dit wel interessant zouden vinden.

 

http://www.modelpromo.nl/AZB2015-Hans_van_den_Barg.htm

 

http://www.modelpromo.nl/AZB2015-Hans_van_den_Barg3.htm

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

PS Onno

 

Ik ben de zoon van een middenstander en heb zelf vol enthousiasme in de zaak gestaan en schoenen verkocht toen de bedrijfsleider van mijn moeder werd doodgereden. Ik ga dus zeker niet de tijd van iemand stelen. Aan de andere kant als je een product wil verkopen moet je het ook willen tonen. Ik ga ook alleen luisteren naar producten waar ik werkelijk in geïnteresseerd ben. Thuis halen doe ik alleen maar als ik wil kopen. Die Audion vraag ik me af of ik die wel zou kopen dus ik ga Rik Stoet geen tweede keer lastig vallen.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, carl said:

De man werd me aangeraden door René en ik dacht dat jullie dit wel interessant zouden vinden.

 

http://www.modelpromo.nl/AZB2015-Hans_van_den_Barg.htm

 

Dát is dus de 6C33C versterker die ik toen wilde gaan bouwen. Met hulp voor het elektronische gedeelte natuurlijk. Mooie krachtige versterker :wub:

Link to comment
Share on other sites

Zo aan de telefoon leek hij me wel deskundig René. Ben benieuwd of er met de Corona nog een afspraak te maken is. Heb je wel eens bij hem geluisterd en beter heb je wel eens LP’s bij hem geluisterd?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

Ach het ligt ook aan mezelf, je  probeert een ander te helpen. Zodra Carl's zijn CJ voorversterker weer is gerepareerd,  heeft hij vast geen tijd meer voor het forum. Zou hij niet gewoon "afkick verschijnselen hebben?" 🤔 


Ik heb wat grote klussen in verband met mijn broer achter me Jack en kan mijn energie inderdaad niet helemaal kwijt. Overigens heb ik zeer veel van jou en anderen Hear geleerd en ben daar zeer dankbaar voor. En ik wil nu eenmaal het naadje van de kous weten 😀 Als het te veel wordt stuur maar een PB.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, carl said:

Zo aan de telefoon leek hij me wel deskundig René. Ben benieuwd of er met de Corona nog een afspraak te maken is. Heb je wel eens bij hem geluisterd en beter heb je wel eens LP’s bij hem geluisterd?

 

Yep. Zie mijn bezoekverslag bij hem. Tóch wel handig soms B)

 

http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op bezoek bij Hans Hengelo.htm

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...