Jump to content

Unison Research simply phono


Karma
 Share

Recommended Posts

Ik vind het een van de beste phonotrappen die tot €2000 te koop zijn. Enig nadeel is de gevoeligheid. Een Benz M (0,8mV) kan ie nog net aan, maar voor de echte MC's (minder dan 0,7mV output) zul je toch nog een headamp of sut erbij moeten hebben.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Sodejuu,

 

Hoewel ik bezig was met een dealer is de Unison gister onder mijn neus verkocht. Nu kan ik daar moeilijk over doen maar ik heb mijn energie gestopt in het zoeken van iets anders. Ik heb net een EAT e-glo petit gekocht. Een ander ontwerp dan de Unison maar ik lees er goede dingen over. Sowieso is deze phono amp heel goed instelbaar en dat is bijna een uitzondering. In ieder geval een paar klassen beter dan wat ik had. Ik hoop dat alles nu beter op zijn plek valt dan tot nu toe.

Link to comment
Share on other sites

Ken je hem Seed7? Ik moet eerlijk bekennen dat het merk bij mij niet meteen een bel deed rinkelen. Natuurlijk gaat het allereerst om de klank maar die instelbaarheid is ook wel erg handig als er eens een ander element in komt.

Link to comment
Share on other sites

Ja die review is wel heel enthousiast. Het zal in ieder geval op een hoger plan spelen. Ik kom nu van een Joenit ‘the phono amp’ die batterij gevoed is en die schoot toch wat tekort. Het is een opamp gebaseerd ontwerp. Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de nieuwe. Ik heb wel veelvuldig buizen gehoord maar nog nooit zelf gehad. Ik wilde op mijn tweede set eens buiten de bekende paden anders had ik zo een Rega Aria gekocht. 

Edited by Karma
Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2020 at 6:49 PM, Karma said:

Ken je hem Seed7? Ik moet eerlijk bekennen dat het merk bij mij niet meteen een bel deed rinkelen.

Ik ken de eerste phono die ze uitbrachten. Heel fraai. Deze dame weet hoe ze iets goeds neer moet zetten. Is ook een interessant bedrijf. Nauwe banden met Vaic, Project (haar man?) etc.

Ze zijn heel druk met de platte carbon toonarm, die verbazingwekkend goed klinkt.

(heel wat beter dan mijn knutsels met printplaat met geintergreerde armbedrading (toen was smd geheel niet toegankelijk, er zijn nu headshells met smd phono sectie. Misschien maar weer eens oppakken.)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

Heel fraai. Deze dame weet hoe ze iets goeds neer moet zetten. Is ook een interessant bedrijf. Nauwe banden met Vaic, Project (haar man?) etc.


Inderdaad getrouwd. Het is dan ook de vraag wie de ontwikkeling en wie de marketing doet.  Datzelfde had ik met Siltech/Crystal Cable.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Voor jou ja Seed 😀  Als je besluit een tweede merk te introduceren voor een hoger marktsegment dan is het marketingtechnisch wel handig om een ander gezicht eraan te koppelen. Het is dus maar de vraag of de vrouw het technisch “neerzet”.


En Karma ik lees met plezier mee. Ik ben nog niet voorzien.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, carl said:

Voor jou ja Seed 😀  Als je besluit een tweede merk te introduceren voor een hoger marktsegment dan is het marketingtechnisch wel handig om een ander gezicht eraan te koppelen. Het is dus maar de vraag of de vrouw het technisch “neerzet”.

 

Boeie.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, carl said:

Het is dus maar de vraag of de vrouw het technisch “neerzet”.

Wat een onzin. Ze is marketeer, en projectleider. Mevrouw runt de buizenfabriek en heeft o.a. Vaic over genomen. Het is volslagen irrelevant wat ze technisch neerzet, of wat haar man doet. Ze kan een team aansturen en een goed resultaat nerzetten.

 

Marc Levinson, heeft die wel eens zelf iets ontworpen? Vast niet, marketeer en projectleider en later inkoper in China.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Seed7 said:

Wat een onzin. Ze is marketeer, en projectleider. Mevrouw runt de buizenfabriek en heeft o.a. Vaic over genomen. Het is volslagen irrelevant wat ze technisch neerzet, of wat haar man doet. Ze kan een team aansturen en een goed resultaat nerzetten.

 

 

Het gaat inderdaad om wat je neerzet Seed en in die zin ben ik het met je eens. Kan het nog wel leuk zijn om te weten wat ze technisch inbrengt. Dat heb ik dus ook bij Siltech en Crystal cable. 

Link to comment
Share on other sites

Vanmiddag heb ik de phono amp binnen gekregen en bij deze alvast een eerste indruk. Iets later vanmiddag heb ik hem aangesloten en zoals die reviewer van hifi News ook al deed heb ik gelijk even geluisterd. De instellingen waren snel genoeg gevonden. De gain helemaal terug naar de 40db, capaciteit naar 50pf en de weerstand naar 47k. Ik heb nog even geluisterd naar 150pf en 50pf maar die van 50 klinkt lekkerder. Als de weerstand van de 47k gaat dan wordt het geluid duidelijk minder. Dan maar een plaatje gedraaid. Niet ieders smaak Barbara Streisand met het album Guilty. Soms ook niet mijn smaak trouwens. Wat meteen opvalt is dat de transparantie is toegenomen. Ik kan nu beter in de muziek luisteren en dat creëert voor mij betrokkenheid. In andere bewoording stond Streisand voorheen in de andere kamer te zingen en hoe dan ook dan komt het minder over. Aanvankelijk kwam in mijn hoofd op ‘hoe kleine verschillen zo groot kunnen zijn’. Echter in tweede instantie valt op dat de dynamiek is toegenomen. Ik krijg nu duidelijker mee dat het bereik van haar stem echt mega groot is. Wat heeft dat mens een strot en bereik, bizar gewoon. 
 

Nadat ik veel nummers van dit album heb beluisterd kan ik het toch niet laten om een album van Toto op te zetten The seventh one. Bij dit album valt me op dat het geluid meer volwassen is. Een vage term dus ik probeer te luisteren waarom ik tot die conclusie kom. Sommige geluiden krijgen meer gewicht mee en subtiele zaken klinken eerder nog iets subtieler dan voorheen. Nu heb ik altijd de neiging om een aantal nummers van dit album op flink niveau te draaien. Waar eerder bij twee nummers van dit album een soort van walm optrad die op zich niet irritant was of zo valt bij die nummers nu op dat die walm weg is en je puur de instrumenten hoort en that’s it. Hier treden toch wel bizarre verschillen op. Het geluid is schoner. Overigens heeft de term schoon bij mij vaak een foute lading. In dit geval bedoel ik dat niet zo. Ik kan de phono amp niet kaal of analytisch klinkend noemen. Het klinkt dan kennelijk wel schoon maar toch met, bij gebrek aan een betere term, een lekkere feel. Ook hier valt weer eerder een stukje meer dynamiek op hoewel dit album van zichzelf al dynamiek heeft. Als eigenaar van solid state apparatuur nu en in het verleden hoor ik qua klank eigenlijk niet terug dat ik naar een buis luister. Er is maar één nummer van de twee elpees die ik gedraaid heb waar ik zou zeggen dat dit wel het geval is. Dat is het nummer Anna van Toto. Dit klinkt holografischer en wat mij altijd bij een buis opvalt is dat die uitblinkt in het neerzetten van een podium. De klank signatuur van een buis hoor ik echt niet terug in de vorm van warm of negatievere aspecten als minder dynamiek of afgerond.

 

Natuurlijk zeggen deze bevindingen vooral wat over het verschil tussen de vorige phono amp (Joenit The phono amp) en de gebruikte draaitafel een Rega P7 met Exact element. Mijn klachten waren met name dat het geluid me minder aansprak aangezien ik nauwelijks nog behoefte voelde om op de bovenverdieping vinyl te draaien. Ik heb in het verleden een jaar of tien met een Exact gespeeld op een Rega P25 en weet dat dit behoorlijk muziek kan maken. 
 

Rond het jaar 2000 draaide Joenit op audio shows met de Joenit phono amp en ik heb hem destijds ook bij mijn dealer gehoord. Ik had echt het idee dat dit ding goed presteert. Ik draaide zelf in die tijd met een Rega Eos, ook een discreet ontwerp zoals de Eat. Als ik het nu moet zeggen dan is de Joenit ietsjes beter dan een standaard phono amp je in een versterker en valt voor mij toch wel door de figuurlijke mand. De Rega Eos die ik omstreeks het jaar 2000 had is echt een heel stuk beter dan de Joenit. Ik hoor eigenlijk nu al dat de Eat beter is dan de Eos. Ik zou de Eat als hij straks is ingespeeld eens moeten opnemen in mijn set beneden. Daar staat een Rega iOS dienst te doen. Ik verwacht niet dat de Eat beter is maar ben eigenlijk benieuwd wat er anders is. Of misschien krijgt de Eat beneden ‘klop’. Ik durf daar nu echt niets over te zeggen. 
 

In ieder geval hoor ik nu al wel dat dit een blijvertje is. Dat ik één nummer wilde luisteren en het twee elpees werden is in dit geval een goed teken. Hiermee is ook nu al wel weer bevestigd wat ik eigenlijk al weet. Ik ben gevoelig voor een goede phono trap. De echte kwaliteit die vinyl met zich meebrengt hoor ik pas als de phono amp boven een bepaald niveau zit. Ik dacht genoeg te hebben aan de Joenit maar de praktijk bewijst anders. De Eat kost normaal 1395 euro. Geseald en gloednieuw heb ik hem via een dealer kunnen krijgen voor 950. Nog steeds een smak geld maar een goede deal lijkt me en rust om ook boven lekker plaatjes te draaien is me wat waard.

 

 

Edited by Karma
Link to comment
Share on other sites

Hoi Seed7,

 

Nee die 50pf is het minimum. Overigens wordt bij het element dat ik gebruik 100pf gebruikt in de phono amps van Rega. Al in de Eos die ik omstreeks het jaar 2000 had en nu in hun huidige Aria. Is nul pf überhaupt een optie als het ergens op zou zitten? 

Link to comment
Share on other sites

Gaat denk ik wel lukken Kapa7.

 

Ik snap wat je bedoeld Seed7. Maar ik ging al uit van wat wordt ingesteld bij de Rega Eos die ik omstreeks het jaar 2000 had en de huidige Rega Aria. Daar is de kabel dan ook al in verrekend en die Rega amps stel je in op 100pf. Ik heb vanavond nog eens geschakeld tussen 50 en 150pf. Sommige platen die wat mid-hoog en hoog ‘betoond’ zijn klinken met iets meer helder met 50pf en met 150pf iets meer afgerond. Het kan eerlijk gezegd allebei. Ik laat het voorlopig op 50pf staan. 

Link to comment
Share on other sites

Ja dat is altijd moeilijk. Platen kiezen en draaien voor een test. En sommige artiesten kunnen je zeker verbazen: zoals Barbara Streisand. Whitney Houston heb ik ook een keer gedraaid, daar was de productie eigenlijk ook erg mooi van. Toto - ik kijk vaak naar hun interviews op Youtube, leuke man en leerzaam. Ze hebben gewerkt aan het album van Thriller zoals aan Beat It en met veel andere grote artiesten. Overal zit er wel iets in van Toto’s creatieve kracht.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...