Jump to content

Andere platenspeler klinkt zachter


Steffan
 Share

Recommended Posts

Goedendag. 

 

Allereerst bedankt voor het toelaten tot dit forum !

Ik was eerst in het bezit van een Reloop platenspeler, de RP-4000 M3D. Deze was aangesloten zonder phonovoorversterker. 

Deze klonk vol, en speelde prima.

Nu heb ik een Thorens td 145 mk2 aangeschaft.

Na aansluiten en afstellen,  klonk deze veel minder vol, weinig laag, en rommelig geluidsbeeld. Ook deze Thorens zou geen voorversterker nodig moeten hebben, dus ook rechtstreeks op de phono ingang aangesloten. 

De Thorens is voorzien van een Ortofon F15s mk2.

Bij de vorige eigenaar klonk de Thorens prima! Ook daar zonder phonovoorversterker aangesloten. 

De Reloop had een Audio Technica, type onbekend.

Heb ik iets verkeerd gedaan ?

 

Link to comment
Share on other sites

Je hebt het element niet overgezet? Twee verschillende elementen zullen altijd anders klinken. Heb je het AT element nog. Zet het over op de Thorens.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Heb je de Thorens wel op de phono-ingang aangesloten? Niet per ongeluk op een line ingang?

 

Edit, ik zie dat het een moving iron element is met een output van 1 mV is. dat is wat weinig. Gewoon de versterker verder open draaien. De meeste MD en MI elementen hebben een output van 5 mV.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Volgens mij heeft de Ortofon wel een phono voorversterker nodig. Al is het maar voor de RIAA correctie. Een pre-pre (voor MC elementen) zal wel niet nodig zijn.

 

Misschien had die reloop een ingebouwde phono pre?

 

Welke versterker gebruik je (en heeft die een phono ingang)?

Link to comment
Share on other sites

@Duck-Twacy. De Ortofon F15s mk2 is een MM (Moving Magnet) element. En de Reloop platenspeler is een DJ platenspeler en kant en klaar, dus speelklaar. De Reloop zijn afgeleid van de Audio Technica. De Reloop heeft dus een eigen RIAA correctie aan boord.
https://www.bax-shop.nl/dj-draaitafel/reloop-rp-4000-mk2-professionele-draaitafel

Ik denk dus dat hij in zijn huidige versterker geen RIAA board heeft (Phono voorversterker met RIAA) en daarom  een raar geluid geeft.

@Steffan, ELKE platenspeler heeft een RIAA correctie (phono versterker) nodig. Anders heb je geen geluid of een raar geluid. Jouw Thorens heeft van zichzelf GEEN RIAA correctie (phono versterker), dat heeft geen enkele Thorens overigens. Dus als je eigen versterker ook geen RIAA correctie heeft in de versterker, dan zal het dus niet werken.  Dan zal je een aparte phono versterker moeten aanschaffen.

De vraag is dus welke versterker heb je? Merk en type?

Hier een link naar diversen phonoversterker : https://www.google.com/search?q=phono+versterker&source=lmns&bih=765&biw=1600&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiNvYS4-6LsAhUYuKQKHY20CiwQ_AUoAHoECAEQAA

Als je nou een goed advies wilt van ons, dan raad ik je aan waaruit je hele set uit bestaat en welke muziek je het meeste draait en wat je budget is. Dan kunnen we je een gerichter advoes geven wat betreft het aanschaffen van een  MM phonoversterker (MM=Moving Magnet).
Je hebt namelijk een mooie Thorens, die vele malen beter is dan je Reloop.


td145mkii_tp16mkii_2.jpg
Afbeelding komt van dit topic https://www.high-endforum.nl/topic/13784-thorens-td-145-mk-i-i/

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Zo! Das een duidelijk en uitgebreid antwoord, dankjewel daarvoor!

 

Mijn receiver is een Onkyo TX-DS595.

Luidsprekers zijn van Teufel, Ultima 40 mk2.

En dan de Thorena dus.

 

Mogelijk wordt de receiver nog vervangen voor een vintage stereoversterker, welk merk/type weet ik nog niet, zie door de bomen het bos niet meer🤣

 

Budget zal daarvoor tussen de 4 en 500 euries liggen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Wanneer ik Onno's verhaal volg, dan zit er in de Reloop al een Phone voorversterker. Die zou dus op een line in moeten. Anders krijg je twee phonotrappen, dus ook 2 Riaa's achter elkaar. Dan gaat het veel te hard en het laag wordt dubbel opgeschroefd. De riaa is nl een filter die het laag stevig ophaald. Platen worden n.l. met verzwakt laag opgenomen.

Ik denk dus dat de Thorens ok is en de andere niet,

Link to comment
Share on other sites

Ik kwam dit tegen op het www. https://www.intl.onkyo.com/downloads/product_info/pdf/tx-ds595_leaflet.pdf
Daar staat inderdaad technische specs van de phono ingang.  Zo te zien  moet het dus goed gaan als je de Thorens op de phono ingang zet van de reciever,.

@Hans van Liempd: Ik weet niet zeker of de Reloop een ingebouwde phono versterker heeft. Ik weet wel dat het een DJ platenspeler is en die speelklaar is. Daaruit concludeer ik dan dat er een phono versterker inzat. Meestal is dat namelijk zo met DJ platenspelers, omdat ze altijd van feest naar feest gaan e.d.

@Steffan, Heb je die Reloop platenspeler ook op je Onkyo gehad in de phono ingang?

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Ja, die heeft altijd op de Onkyo gezeten...

Was altijd prima.

 

Het is nu met de Thorens zo, dat als we tv kijken ( loopt ook over de Onkyo) en ik ga daarna platen draaien, moet de volume knop wat hoger gedraaid worden. Dit was met de Reloop niet nodig

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

"Wat" hoger is normaal, omdat het element "wat" minder signaal geeft. De ingang is 3 mV en het element maar 1 mV.

Bingo, ik denk dat je het daar moet zoeken.

Wat je kunt doen is een ander element of een andere phono versterker nemen maar dan een die wat meer versterking heeft als je huidige in gebouwde phono.

Andere optie is de knop verder open zetten.

Kan niet echt kwaad maar lastig is het wel.

 

Link to comment
Share on other sites

Hoeveel luider speelt de Reloop? Moet de volumeknop nu naar 12u ipv 9, dan is er niks aan de hand. De output van een MM element is niet genormeerd en kan variëren tussen 2 en 9mV (uitzonderingen daargelaten, want ik heb er een die maar 1,25mV afgeeft). de F15 geeft 5mV af. Een Shure M44-7 geeft bijv 9,5mV af. Dan moet de volumeknop bij de F15 verder open om dezelfde luidsterkte te krijgen. De versterkingsfactor van de phono-ingang verandert immers niet.

 

BTW, alleen met ALLE! info die aanwezig is, kan er een gedegen antwoord gegeven worden. Als je niet alle data hebt, kun je alleen maar gaan raden en krijg je vaak antwoorden die nergens op slaan.

 

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, audiofreak said:

@Duck-Twacy. De Ortofon F15s mk2 is een MM (Moving Magnet) element. En de Reloop platenspeler is een DJ platenspeler en kant en klaar, dus speelklaar. De Reloop zijn afgeleid van de Audio Technica. De Reloop heeft dus een eigen RIAA correctie aan boord.
 

 

Dat is allemaal bekend Onno, ik, bent opgegroeid in het platenspeler tijdperk (al wil ik ze nu niet meer gebruiken, te veel gedoe). Volgens mij schreef ik hetzelfde (alleen in suggestievere vorm)  ;)

 

Anyways, die HT receiver kan wel zo'n ortofon MD elementje aan op zn phono input, maar ik zou op termijn toch denken aan een leuke budget phone voorversterker. Ik zou denken aan een Rega Fono, die is niet duur, maar veel beter dan wat er in de receiver zit (die zal denk ik alles in het digitale domein verwerken). Er zijn natuurlijk ook veel ander opties. Die Thorens verdient dat wel, wellicht ook een nog iets beter element (keuze zat, maar niet alles tegelijk).

 

En Sodejuu slaat weer eens de spijker op de kop  :)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Nou, weer een stuk helderder zo!.

 

Zou het mogelijk zijn, om de elementen om te wisselen ?

Puur om te kijken, of er verandering plaatsvind.

Mocht dit het geval zijn, ga ik in ieder geval een ander element plaatsen.

Dan nog een x een andere versterker. Ben ook niet 100% tevreden met het beeld wat de Teufels nu weergeven.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Steffan.

 

Helaas is het een beetje moeilijk tijd hievoor, maar je "moet" vooral ook lekker gaan luisteren in goede audio zaken en je een beetje orienteren. De weg erheen is vaak net zo leuk als het eind resultaat. Bedenk wel dat voor het laatste beetje verbetering de kosten ontzettend kunnen oplopen.

 

Ook kun je veel bereiken door een beetje te experimenteren met de plaatsing van de speakers (dichter of verder van de wand, meer of minder indraaien etc.).

 

Geluidbeeld wordt vaak verminderd (verhinderd) door een de akoestiek van de kamer is mijn ervaring (vooral diepte in het geluid is erg lastig), maar ja, je moet wel in de kamer leven (tenzij je een studio hebt)

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Bestel gewoon een DJ Pre II voorversterkertje. Simpel, maar degelijk en helpt je uit de brand. Meen dat ik het bij Bax een paar jaar geleden voor krap 50 pleuri incluis verzendkosten heb besteld. Geluidskwaliteit is redelijk en je kunt ook nog wat fijntunen, omdat je bijvoorbeeld gain kunt verhogen. Koop je later een mooiere, betere phono preamp, kun je deze nog altijd als backup bewaren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...