Jump to content

Grimm Audio TPR interconnect RCA


audiofreak
 Share

Recommended Posts

47 minutes ago, Hans van Liempd said:

Kijk .. dat  bedoel ik. Leuk om te zien. Én voor iemand die ze ook wil maken een mooie handleiding.

Graag gedaan.

Carl moet binnenkort nog aan de gang.

Ik zal zijn geleende kabels terug sturen plus 2.5M van deze kabel.

was leuk om te proberen en de verschillen te beluisteren tussen met en zonder condensator maar mijn set is waarschijnlijk niet goed genoeg om de verschillen te laten horen.

Bedankt voor het lenen!

Link to comment
Share on other sites

Mooi wark, mannen! 😎

Probeer ook eens welke richting in jullie situatie het beste resultaat geeft.
Als je geen verschillen in richting opmerkt, dan heb je een prima audiosysteem zonder ernstige aardpotentiaal-verschillen.
Het juist polen van de netsnoeren speelt hier dus ook een rol in!

Link to comment
Share on other sites

@kappa7 je hebt een mooie duidelijke handleiding gemaakt.

Daar heeft iedereen wat aan.

 

Ik heb de hele tijd de muziek laten spelen en vanavond heb ik even een uurtje geluisterd. Ja, de nieuwe kabels waren klankmatig weer  verbeterd.  De basweergave was er meer bij gekomen. De 3Dsoundstage blijft indrukwekkend. Li/Re/Diepte/Breedte/Zwarte ertussen, het is er allemaal.

 

Ik heb ook nog even een kabelwissel gedaan met een nieuwe TPR en dat was klankmatig weer minder. Voor mij logisch en een bevestiging (wat ik ook wel wist) dat de TPR kabel moet inspelen.

Ik laat de muziek de komende dagen nog verder spelen, zodat er 2 nieuwe TPR's ingespeeld zijn voor de komende audioverenigingsavond.

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, KT88 said:

Mooi wark, mannen! 😎

Probeer ook eens welke richting in jullie situatie het beste resultaat geeft.
Als je geen verschillen in richting opmerkt, dan heb je een prima audiosysteem zonder ernstige aardpotentiaal-verschillen.
Het juist polen van de netsnoeren speelt hier dus ook een rol in!

Ja Sander dat ga ik (wederom) nog een keer goed uitzoeken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/22/2020 at 6:01 PM, kappa7 said:

Graag gedaan.

Carl moet binnenkort nog aan de gang.

Ik zal zijn geleende kabels terug sturen plus 2.5M van deze kabel.

was leuk om te proberen en de verschillen te beluisteren tussen met en zonder condensator maar mijn set is waarschijnlijk niet goed genoeg om de verschillen te laten horen.

Bedankt voor het lenen!


Ik heb het ook eens beluisterd George en ben er snel mee opgehouden want ik hoorde geen/misschien verschil. Heb je die Kimber PBJ nog beluisterd? Klinkt misschien iets “dunner” , maar dat combineert bij mij wel weer goed. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mijn idee om van de Grimm TPR kabel een Phono kabel te maken schijnt toch niet te werken in verband met de capaciteit zie ook die Freunde in DE. Als dat niet klopt hoor ik het graag. 
 

https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/120871-gutes-phono-kabel-als-meterware/&postID=1717734&highlight=Diy%2Bphonokabel#post1717734

 

Gelukkig doen ze nog andere suggesties. Als iemand die kabels kent hoor ik het graag. Moet wel geschikt zijn voor een subchasis.

Link to comment
Share on other sites

Het zal je verbazen Toine maar ik word juist onrustig als ik niet bezig ben 😀  Ik heb eigenlijk altijd projectjes omhanden nodig. Mijn zoon is getest ADD en dat zal hij wel van mij hebben. Neemt niet weg dat ik vanmiddag erg gezellig aan het luisteren ben. Ondertussen lees ik de Hifi News en heb de twee phonotrappen 1 keer omgezet. Maar vaak lees ik ook strips. Nu speelt Magie Bell met Suicide Sall.  Voor mij is dit het ultieme pensioen.

Link to comment
Share on other sites

PS Roger was op zoek naar een goede phonokabel voor een restauratie project. Ik geloof dat hij nog meer eisen stelt dan ik. Komt wel goed 👍 

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik hier de TPR kabel ook tussen het element en de phono versterker en dat gaat prima.

Wel gebruik ik High output element dus heeft een hoge afsluitimpedantie, misschien dat het voor een Low output element anders is???

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Inderdaad zijn de Grimm kabels exceptioneel! Niet alleen voor hun prijs, maar ook in absolute zin. Ondersraand het verslag van mijn ervaring met de AES/EBU kabel van de Grimm TPR  kabel van 3 tientjes(!), die ik na kennismaking heb gekocht als vervanging van mijn AQ Diamond AES/EBU kabel!!!

Onderstaand mijn verslag van mijn ervaring met de TPR AES/EBU kabel, die ook als analoge XLR interconnect te gebruiken is:

Das Bessere ist des Guten feind

Het verslag van mijn eerste indrukken van de Grimm MU1 sloot ik af met de conclusie, dat de MU1 zeer waarschijnlijk de beste server/streamer/hub is, die überhaupt voor geld op de wereldmarkt verkrijgbaar is, en dat ik daarbij op proefbasis de meest recente versie van de AQ Diamond AES/EBU kabel heb ingezet, een kabel die echt fantastisch matched met de Grimm. 
Daarbij meldde ik, dat een specifiek op 110 Ohm getrimde Grimm TPR AES/EBU kabel onderweg was om eveneens uit te testen op de genoemde Grimmspeler.

Audiokabels van Grimm zijn strikt met het oog op de (wetten van de) fysica ontwikkeld, en worden standaard ingezet in de Wisseloord studio,s in Hilversum. Het ontwerp richt zich op extreem hoge RF-immuniteit en extreem lage microfonie. De perfecte symmetrie van de doorsnede en zware afscherming dragen bij aan de hoge RF-immuniteit. Lage microfonie wordt geleverd door een speciale interfacelaag onder het schild en andere constructiedetails. TPR AES/EBU verbindingen leveren volgens Grimm de meest natuurlijke en minst gekleurde transfer op de markt.

Na twee dagen met de AQ Diamond gespeeld te hebben op de AES/EBU uitgang van de Grimm naar mijn Directstream dac heb ik een goed beeld van de combinatie gekregen qua weergave. Als gezegd, was en ben ik daar buitengewoon enthousiast over, waarmee vooralsnog het laatste woord zou zijn gezegd, ware het niet, dat ik de AQ Diamond bij wijze van vergelijking heb verwisseld door de Grimm TPR AES/EBU kabel. 

Binnen seconden na het starten van een orkestraal werk van Sibelius, dat ik ( naast talloze andere tracks ) in de afgelopen 2 dagen geregeld gedraaid heb voor de evaluatie van een aantal weergaveaspecten van de Grimmspeler, nam ik een duidelijk toegenomen mate van neutraliteit waar i.c.m. de Grimm kabel. Het mid-laag en lage midden met de Diamond is in directe vergelijking iets meer aangezet, terwijl het echte sublaag minder diep doorloopt dan bij de Grimm AES/EBU kabel. Daarnaast is de soundstage nóg iets groter geworden, met name in de diepte, hetgeen is toe te schrijven aan de fabuleuze definitie van de laagweergave van de Grimm kabel, waardoor letterlijk en figuurlijk ruimte wordt gemaakt voor alle overige weergave parameters.

En dan het hoog. Daar wordt écht een stap gezet richting de sterren. Niet eerder ben ik getuige geweest van het huzarenstuk van hoogweergave, dat een enorme analoge vloeiendheid en gloed paart aan een onvoorwaardelijke inkijk of doorzicht. Hier kijk je niet meer door een venster in de zaal, maar neem je daadwerkelijk daarin plaats.
Het hoog van de Grimm kabel is ultrafijn, bevat nul komma nul korrel, en is daardoor extreem gelaagd in de afbeelding van de diverse secties in de ruimte. Daarbij gaat met het inspelen de kabel steeds opener klinken.
Een andere opmerkelijke bevinding is, dat de verschillen tussen de instelling "Original" ( non oversampling ) en "Oversampling" nóg duidelijker worden weergegeven met de Grimm TPR kabel dan met de AQ Diamond. Hetzelfde geldt voor de verschillen tussen de weergave tussen de FPGA volumeregeling van de MU1 en die van mijn eigen dac ( eveneens een FPGA regeling ) wat wijst op een grotere transparantie van de Grimm kabel t.o.v. de Audioquest. Last but not least de o zo belangrijke middenweergave: ook dáár is de Grimm AES/EBU niet te kloppen. Heb menig kabel getest, maar technisch luisteren valt zwaar met de Grimm kabel, simpelweg omdat je regelrecht de muziek wordt ingetrokken.

En dan nog een mooie verassing tot besluit:
dergelijke weergave associeer je al snel met megabedragen als het op de prijs aankomt.
Maar guess what: de Grimm TPR AES/EBU kost gecostumeerd met twee professionele Neutric pluggen € 38.= ( zegge: acht en dertig Euro ). 

Met te zeggen dat de Grimm kabel voor zijn geld een topper is, zou die kabel ernstig tekort worden gedaan. De Grimm TPR AES/EBU digitale interlink is niet alleen voor zijn geld een topper, maar ook in absolute zin, getuige het feit, dat genoemde kabel de top AQ Diamond in een aantal aspecten overtreft en in geen enkel opzicht de mindere is.

Bram Hillen 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Welkom. Sony SCD1. 👌

Samen met Philips Sacd 1000 en de Marzantz SA1 toch wel een digitale holy-grail voor mij als analoog-adept.  

Mooi, die oude spelers hebben echt wel iets. Net gekocht en voor beetje betaalbare prijs?

Link to comment
Share on other sites

Welkom Bram !

 

Ik gebruik(te) ook de TPR als digitale AES/EBU kabel, maar die is standaard 110 Ohm, daar hoef je niets voor te doen, gewoon pluggen monteren, that's al.

Maar Bruno (Putzeys) maakte me attent dat de TMP (die vervangen is door de SQM) ook als digitale kabel kan gebruikt worden. Trouwens de TPM is niet meer in productie omdat die veel moeilijker te monteren was. Maar dit ter zijde. Ik heb dus ook een TPM kabel gemaakt en die gaat nog net iets verder, ook al zijn de verschillen ontzettend klein.

Alle Grimm kabels zijn door Bruno ontworpen en in het verleden waren er wel eens productiespreidingen, wat maakt dat niet elke rol hetzelfde klonk. Ik vermoed dat Onno hier getuige van was, want het kabelrecept van de TPR is de loop der jaren niet gewijzigd. Ik gebruik in gans mijn keten Grimm kabels, TPM AES/EBU,  TPM van voorversterker naar actief Magnepan filter, en dan voor het mid/hoog lange TMP- en voor het laag lange TPR kabels.

Edited by Gydo
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Gydo said:

Welkom Bram !

 

Ik gebruik(te) ook de TPR als digitale AES/EBU kabel, maar die is standaard 110 Ohm, daar hoef je niets voor te doen, gewoon pluggen monteren, that's al.

Maar Bruno (Putzeys) maakte me attent dat de TMP (die vervangen is door de SQM) ook als digitale kabel kan gebruikt worden. Trouwens de TPM is niet meer in productie omdat die veel moeilijker te monteren was. Maar dit ter zijde. Ik heb dus ook een TPM kabel gemaakt en die gaat nog net iets verder, ook al zijn de verschillen ontzettend klein.

Alle Grimm kabels zijn door Bruno ontworpen en in het verleden waren er wel eens productiespreidingen, wat maakt dat niet elke rol hetzelfde klonk. Ik vermoed dat Onno hier getuige van was, want het kabelrecept van de TPR is de loop der jaren niet gewijzigd. Ik gebruik in gans mijn keten Grimm kabels, TPM AES/EBU,  TPM van voorversterker naar actief Magnepan filter, en dan voor het mid/hoog lange TMP- en voor het laag lange TPR kabels.

Mooi te horen Gydo dat je ook de Grimm route gevonden hebt. Weet je toevallig wat de verschillen zijn tussen de TMP en de SQM kabels?

Nog een tip tenslotte: ik gebruik tussen mijn router/modem en de Grimm MU1 twee mediaconvertors ( TP Links ), voor een optimale optische scheiding tussen router en de MU1. De covertor zendende kant wordt gevoed met een S Booster LPS, die van de ontvangende kant door de 5 V USB uitgang van de MU1. Verschil tussen een galvanische verbinding en deze route is dramatisch!

Link to comment
Share on other sites

On 7-12-2022 at 11:17, pjotr27 said:

Mooi, die oude spelers hebben echt wel iets. Net gekocht en voor beetje betaalbare prijs?

Heb de speler vanaf de introductie in huis. Als decennia oud. Weegt 25 kg netto. Gebouwd als een tank. De Grimm oversampeld alle signalen 4 keer, waardoor de dac wordt ontlast.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, bram hillen said:

Mooi te horen Gydo dat je ook de Grimm route gevonden hebt. Weet je toevallig wat de verschillen zijn tussen de TMP en de SQM kabels?

 

De TPM is totaal anders gemaakt, er zit nml rond elk adertje teflon gewikkeld en dat is er moeilijk te verwijderen. De TPR en SQM zijn hetzelfde opgebouwd en de SQM is er gekomen omdat men een even hanteerbare kabel wilde hebben net zoals de TPR. Total onverwacht bleek het dat de SQM nog net een ietsie pietsie beter is dan de TPM, maar de verschillen zijn echt marginaal.

Link to comment
Share on other sites

On 7-12-2022 at 12:38, Gydo said:

........

Alle Grimm kabels zijn door Bruno ontworpen en in het verleden waren er wel eens productiespreidingen, wat maakt dat niet elke rol hetzelfde klonk. Ik vermoed dat Onno hier getuige van was, want het kabelrecept van de TPR is de loop der jaren niet gewijzigd.
.....

Ik heb mij suf gepiekerd en afgevraagd waar ik getuige van was. Want ik begrijp je niet wat je ermee wilt zeggen dat ik getuige was van iets. Maar dat iets ...?

Ter info wat betreft mijn eigen TPR bekabeling: 
Al mijn TPR bekabeling komt uit dezelfde batch of rol en zijn in 1 keer besteld (25 meter ingekocht) en door Kappa7 voor mij allemaal in elkaar gezet met de dezelfde connectors en condensator. In alle gemaakte kabel hoor ik onderling geen verschil. Ik vind de TPR nog steeds een waanzinnige goede kabel. De SQM kabel wil ik nog steeds uitproberen.
 

Link to comment
Share on other sites

Met of zonder gebalanceerde pluggen ? Het is trouwens wel een goed idee zo’n gebalanceerde kabel te kopen want ik heb een trafo die ik niet gebalanceerd aansluit. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...