Jump to content

Line Magnetic LP-33 Phono


audiofreak
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Roots said:

De verwarring begon volgens mij omdat iemand begon over een draadgewondenweerstand potregeling omdat die inductie zou toevoegen.😄

Bij mij begonnen dat al gelijk met Ardens eerste antwoord op pagina 1. En vervolgens ging dat daarna ook allerlei andere kanten op.

Erg? Nee, dat niet. Verwarrend? Jazeker, voor mij dan. Want echt  helemaal begrijpen doe ik het nog steeds niet. Want het reproduceren of uit leggen in mijn eigen taalgebruik kan ik niet.

Dat laatste zegt meer over mijzelf dan over Arden's opmerking/antwoord.  

Verder is het daarna nog meer verwarrender geworden voor mij dan. Kwamen er andere dingen erbij, zoals EAR phono en de passieve voorversterker enz. Is dat dan erg? Ook nee, maar helderder en duidelijker werd het er ook niet van. Voor mijzelf dan.

Dus laat ik dat maar even voor wat het is. 

Ik hoop binnenkort iets te schrijven over mijn luister voortgang van deze Line Magnetic LP-33 phonostage.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, audiofreak said:

Bij mij begonnen dat al gelijk met Ardens eerste antwoord op pagina 1. En vervolgens ging dat daarna ook allerlei andere kanten op.

Erg? Nee, dat niet. Verwarrend? Jazeker, voor mij dan. Want echt  helemaal begrijpen doe ik het nog steeds niet. Want het reproduceren of uit leggen in mijn eigen taalgebruik kan ik niet.

Dat laatste zegt meer over mijzelf dan over Arden's opmerking/antwoord.  

Verder is het daarna nog meer verwarrender geworden voor mij dan. Kwamen er andere dingen erbij, zoals EAR phono en de passieve voorversterker enz. Is dat dan erg? Ook nee, maar helderder en duidelijker werd het er ook niet van. Voor mijzelf dan.

Dus laat ik dat maar even voor wat het is. 

Ik hoop binnenkort iets te schrijven over mijn luister voortgang van deze Line Magnetic LP-33 phonostage.

 

 

Het 1e als genoeg laag hebt, dan is er niks aan de hand. 🙋‍♂️

Dat laatste is simpel: de Line Magnetic LP-33 phonostage is m.i. niets anders, dan een Chinese kopie van de EAR 834p 

 

Verder heb ik op deze opmerking naar Arden geen reactie  gehad.  Hoeft ook niet, de meeste phono-trappen zijn IC's of transistoren/Fet's

waardoor een lage uitgangsimpedantie veel eenvoudiger is dan met buizen.

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

  • Members
1 hour ago, Tubejack said:

 

Het 1e als genoeg laag hebt, dan is er niks aan de hand

 

Nou... Laag hou je altijd wel, je krijgt zelfs relatief meer omdat het hoog in kakt, en niet zo'n beetje ook. Net of je er een stel dikke gordijnen voor hangt. Dynamiek verminderd, en het gaat slomer klinken. Er zijn een aantal dingen die ik in de loop der jaren heb geleerd nooit te doen: Dat impedantie verhaal (en dan vooral met monoblokken en wat langere kabels), en 1 die nog erger is, MM elementen met een Furutech phonokabel ertussen. Maar dat is dan weer meer een capaciteits dingetje, en nog meer off topic. Geeft wel hetzelfde klankmatige effect trouwens, slap, warm, traag en doods...

 

Bij de Weg, ik wist niet dat de opmerking in jouw laatste bericht naar mij was bedoeld, maar als antwoord daar op: Al mijn Trafomatic buizenphonotrappen hebben een uitgangs-impedantie tussen de 100 en 600 Ohm. De Grails zitten op 330 Ohm, de Octave's 240 Ohm (buis) of 100 Ohm (transistor). Stuk voor stuk kan ik ze dus eenvoudig met zeer lange interlinks gebruiken, er is geen hoorbaar verschil.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

 

Het 1e als genoeg laag hebt, dan is er niks aan de hand. 🙋‍♂️

Dat laatste is simpel: de Line Magnetic LP-33 phonostage is m.i. niets anders, dan een Chinese kopie van de EAR 834p 

 

Verder heb ik op deze opmerking naar Arden geen reactie  gehad.  Hoeft ook niet, de meeste phono-trappen zijn IC's of transistoren/Fet's

waardoor een lage uitgangsimpedantie veel eenvoudiger is dan met buizen.

 

Ik hou het even bij je eerste antwoord op mij. Dat ik veel of genoeg laag heb is omdat ik dat vind met mijn 2-weg systeem. Hoe een ander daarover denkt of hoort weet ik niet. Binnenkort komt Buell en Leobus hier luisteren. Die kunnen er dan vast meer over zeggen en zullen dat dan ook vast wel doen, denk ik.

De aangehaalde EAR 834p was mij al duidelijk, want je uitleg/toelichting daarop was helder. Ook de verschillen die je erbij aangaf. Het enige wat ik er niet uit begreep was het schema van de EAR 834p t.o.v. de foto's van het binnenwerk van de LM LP-33P. Jij ziet dat waarschijnlijk gelijk, omdat je weet hoe je het moet lezen zo'n schema van de EAR 834p en hoe je het schema kan tekenen (in je hoofd) van de LM LP-33P. Ik kan dat niet en zou dan precies moeten kijken en dan het uittekenen. Ongetwijfeld zal ik dan ook paar fouten erbij maken. Immers, ik heb geen technische of elektronische opleiding gehad, maar met logisch nadenken kom of beter gezegd kwam ik altijd een heel eind.
Je uitleg wat betreft de gebruikte standaard onderdelen van de EAR 834p en de betere onderdelen van de LM LP-33P. Je gaf bovendien ook aan dat je de JJ ECC 803S de beste buis vindt.

Maar Jack, de laatste maanden laat mijn geheugen mij steeds meer in de steek en evenzo het helder of logisch denken. De beroerte van verleden jaar heeft meer schade gebracht dan ik heb willen toegeven aan mezelf.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Arden said:

Bij de Weg, ik wist niet dat de opmerking in jouw laatste bericht naar mij was bedoeld, maar als antwoord daar op: Al mijn Trafomatic buizenphonotrappen hebben een uitgangs-impedantie tussen de 100 en 600 Ohm. De Grails zitten op 330 Ohm, de Octave's 240 Ohm (buis) of 100 Ohm (transistor). Stuk voor stuk kan ik ze dus eenvoudig met zeer lange interlinks gebruiken, er is geen hoorbaar verschil.

 

Ik maak wel eens een subtiele opmerking 😇 100Ω ...600Ω Dat zijn prima waardes. Zo'n phonotrap is dan met veel meer apparatuur te combineren. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, audiofreak said:

Maar Jack, de laatste maanden laat mijn geheugen mij steeds meer in de steek en evenzo het helder of logisch denken. De beroerte van verleden jaar heeft meer schade gebracht dan ik heb willen toegeven aan mezelf.

 

 Gewoon lekker genieten, van wat je hebt en wat wel kan Onno.  🙂 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Nog ff wat anders, of toch niet helemaal (aan Jack of Hans), ik zit net ff bij Array te kijken, de voorversterker gaat uit met 50 Ohm (heerlijke waarde) en heeft een ingangswaarde van 300kOhm (net zo heerlijk), waarom hebben de eindversterkers een ingangswaarde van 22 kOhm? Die snap ik dan weer niet, zo zullen ze met een aantal voorversterkers niet echt lekker matchen.

De passieve voorversterker (of eigenlijk, verzwakker) heeft een ingangs impedantie van 5 kOhm (dus zou bijvoorbeeld die LM uit dit draadje volledig kansloos zijn), en is uitgaand 2 kOhm, daar kan ik dan weer helemaal niets mee. Dat zou ik sowieso dan al niet met de eigen Array eindversterkers willen combineren. De phonotrap is dan weer 50 Ohm uit, wederom een heerlijke waarde...

 

Just now, Tubejack said:

100Ω ...600Ω Dat zijn prima waardes. Zo'n phonotrap is dan met veel meer apparatuur te combineren.

 

Dat was nou precies het punt bij mijn aller eerste opmerking in dit draadje!

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Arden said:

Nog ff wat anders

In het filmpje dat ik net elders postte

komt de impedantie ook aan de orde met daarbij de redenering van de ontwerper waarom hij voor een zo lage ingangsimpedantie heeft gekozen en dat daarom niet alle voorversterkers (passieve) dan 'passen'. Vanaf 32 minuten in het filmpje. Ook kiest hij bewust voor een lage versterking van z'n eindtrappen, zodat de pre verder open moet. In het bijzonder als er een digitale volumeregeling gebruikt wordt (dac uit) levert dit meer dynamische ruimte op.

Link to comment
Share on other sites

Aansluitend op de opmerkingen over de Line Magnetic LM-150ia of deze nu is uitgerust met een passieve of actieve voorversterker. Dit i.v.m. de juiste match of niet met de Line Magnetic LP-33 phono stage.
 

@kappa7 en @Tubejack : Hier onder enkele foto's van het binnenwerk van de LM-150ia (geïntegreerde / eind) versterker.
Ik heb zo goed mogelijk de voorversterker geprobeerd te fotograferen. Bij de foto's staan enkele opmerkingen/ vragen van mij. De foto's zijn niet echt scherp en of jullie er iets uit kunnen halen weet ik niet. Ik zou zeggen bekijk de foto's en het gaat mij met name om het voorversterker gedeelte en of dat een actieve of een passieve voorversterker is. De foto's zijn aanklikbaar.

Hieronder de foto van het binnenwerk van de LM-150ia.
Je ziet links onder in de hoek het groene printplaatje en daaronder zit de volume potmeter. Dit groene printplaatje hoort bij de volume potmeter.

fs58pqlepsk5.jpg

Hieronder nog hetzelfde groene printplaatje van de volume potmeter. De gele draden gaan naar de schaj][kelaar voor line 1/ line 2/line 3 
hma402g5y4qbi.jpg


En hieronder nogmaals waar je ook duidelijk de volume potmeter zie. De zwarte draden die je naar rechts ziet weglopen gaan naar de line ingangen.
De bruine draden die je ook naar rechts ziet weglopen gaan naar het opstaande printje en hoort ook bij de volume potmeter. Ik denk dat die bruine te maken hebben met het actieve voorversterkerdeel.
uu6xgrqw.jpg


 

En hieronder dat opstaande printplaatje en ik even voor de foto heb losgeschroefd, zodat er beter naar gekeken kan worden. Ik denk dus dat een deel van de actie voorversterker is.
Rechts op de print zie de bruine draden die naar de volume potmeter gaat.

ycjs8y.jpg

 

 

Hier zie je rechts op de foto de zwarte draden die naar de groene printplaat gaat van de volume potmeter. Deze zwarte draden komen van de ingangstrap (2x 12AX7 buisjes).

adropzmt0.jpg

En hieronder nog enkele technische gegevens van de LM-150ia:
TUBES Ingangstrap
: 2x 12AX7 
Gelijkrichter: 1x 12AU7 
Drivers: 2x 6SN7 (Electro Harmonix)
Eindtrap: 4x KT150 (Tung-sol)

Specificaties
Klasse AB-versterker
THD: 1% (1 kHz)
Signaal / ruisverhouding: 87 dB (gewogen A)
Frequentiebereik (-1,5 dB): 10 - 50.000 Hz
Gevoeligheid: 220 mV (Mode intégré)
Ingangsimpedantie: 100 kΩ
Belastingsimpedantie voor HP naar aansluiten: 4/8 / 16Ω
 

En hieronder de technische gegevens van de LP-33 phono:
Ingangsgevoeligheid: MM: 6 mV, MC (H): 1 mV, Mc (L): 0,5 mV
Ingangsimpedantie: MC: 47Ω (L): 100Ω (H): MM: 50 KΩ
Uitgangsimpedantie: 10 KΩ
Frequentie: 20Hz ~ 20kHz (-1,5dB)
Signaal-ruisverhouding: MC: 60dB, MM: 70dB
Harmonische vervorming (THD): 0,15% (1kHz)
Versterking: MM: 50dB MC (H): 1mV MC (L): 0,5 mV
Scheidingsgraad twee kanalen: MM: -65dB MC: -50dB

De vraag is dus:
1) is de geïntegreerde versterker LM-150ia uitgerust met een actieve of passieve voorversterker deel?
2) na aanleiding van Ardens opmerking over de uitgangsimpedantie van de LP-33 phono wel of geen goede match met de LM-150?
3) eventuele andere opmerkingen van jullie en andere forummers zijn uiteraard welkom.

Dank voor het meekijken en meedenken.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, audiofreak said:


Maar Jack, de laatste maanden laat mijn geheugen mij steeds meer in de steek en evenzo het helder of logisch denken. De beroerte van verleden jaar heeft meer schade gebracht dan ik heb willen toegeven aan mezelf.


Je weet dat ik ook zoiets gehad heb Onno. In principe herstellen je hersenen van zoiets met rust en tijd. Neem die.

Link to comment
Share on other sites

Lijkt mij een chipie die op een slimme manier een aantal weerstanden in serie of parallel laat schakelen?

 

Ik zie het nu ook...De bruine draden gaan niet naar weerstanden...Het is niet wat ik eerst dacht.

Edited by Roots
beter kijken.
Link to comment
Share on other sites

Als ik het zo zie gaat het signaal eerst naar je ingang selectie en vervolgens direct naar je volume regelaar.

Daar zit dus geen buffer of versterker tussen, vervolgens wordt bij je volume regelaar via het relais de volume regelaar overbrugd.

Het is dus een passieve voorversterker.

De volume pot heeft een weerstand van 100K en dat is dan ook gelijk je ingangs impedantie.

Wat deze waarde is bij gebruik als eindversterker kan ik zo even niet zien.

Daar zou verschil in kunnen zitten maar hoeft niet.

 

Het printje met de atmega is niet meer dan een besturing voor je volume regelaar en de ingangen.

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Tubejack said:

Wat een mooie foto's zeg 🙂  Ik zal het eens rustig bestuderen.  Kom er morgen op terug heb al e.e.a. gezien. 

Ik vind de meeste foto's gewoon niet scherp genoeg. Bestudeer het rustig en ik lees het wel. Mocht je nog foto's uit andere hoeken willen of een bepaald onderdeel laat maar weten.
 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, carl said:


Je weet dat ik ook zoiets gehad heb Onno. In principe herstellen je hersenen van zoiets met rust en tijd. Neem die.

Yep ik weet het. De tijd is al verstreken met 9 maanden. De rust moet nog gaan komen. De neuroloog zei laatst dat ik klap op klap heb gehad en het meerdere TIA's waren. Dat mijn constante hoofdpijn daar ook een gevolg van is en als ik stress ervaar de hoofdpijn erger wordt en de duizeligheid toeneemt.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, kappa7 said:

Als ik het zo zie gaat het signaal eerst naar je ingang selectie en vervolgens direct naar je volume regelaar.

Daar zit dus geen buffer of versterker tussen, vervolgens wordt bij je volume regelaar via het relais de volume regelaar overbrugd.

Het is dus een passieve voorversterker.

De volume pot heeft een weerstand van 100K en dat is dan ook gelijk je ingangs impedantie.

Wat deze waarde is bij gebruik als eindversterker kan ik zo even niet zien.

Daar zou verschil in kunnen zitten maar hoeft niet.

 

Het printje met de atmega is niet meer dan een besturing voor je volume regelaar en de ingangen.

 

Wat is een atmega? 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, audiofreak said:

Ik vind de meeste foto's gewoon niet scherp genoeg. Bestudeer het rustig en ik lees het wel. Mocht je nog foto's uit andere hoeken willen of een bepaald onderdeel laat maar weten.
 

 

Ik vind voor-versterker een rekbaar begrip.  Er zit inderdaad geen actief element vóór de volume regelaar.  Maar daar achter wel in de vorm van ECC83 en ECC82 buisjes. Die overbrug je waarschijnlijk op het moment dat je hem als eind-versterker schakelt. Als dan ook nog de volume regelaar werkt, dat is daar weer je ingang van 100KΩ.  De "voorversterker" is netjes gemaakt en versterkt een keer of 4 en wordt m.i. flink tegen gekoppeld want één ECC83 haalt makkelijk een versterking van 60x.  Daar valt alleen al qua onderdelen en buizen winst de halen dus ik kan me voorstellen dat je huidig voorversterker beter klinkt.  We kunnen na de garantie periode wel wat upgraden, als je dat wilt.  Tot die tijd kan er nog wel wat getuned worden, maar als je deze versterker alleen als eindversterker blijkt gebruiken.  Is dat zonde van je geld. 🙋‍♂️   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tubejack said:

 

Ik vind voor-versterker een rekbaar begrip.  Er zit inderdaad geen actief element vóór de volume regelaar.  Maar daar achter wel in de vorm van ECC83 en ECC82 buisjes. Die overbrug je waarschijnlijk op het moment dat je hem als eind-versterker schakelt. Als dan ook nog de volume regelaar werkt, dat is daar weer je ingang van 100KΩ.  De "voorversterker" is netjes gemaakt en versterkt een keer of 4 en wordt m.i. flink tegen gekoppeld want één ECC83 haalt makkelijk een versterking van 60x.  Daar valt alleen al qua onderdelen en buizen winst de halen dus ik kan me voorstellen dat je huidig voorversterker beter klinkt.  We kunnen na de garantie periode wel wat upgraden, als je dat wilt.  Tot die tijd kan er nog wel wat getuned worden, maar als je deze versterker alleen als eindversterker blijkt gebruiken.  Is dat zonde van je geld. 🙋‍♂️   


Even kijken of ik het goed begrijp....
Inderdaad had ikzelf ook gedacht/gezien dat voor de volume regelaar niets actiefs eraan was (door de  bruine en zwarte draden uit de volume regelaar te volgen). Maar als ik dan verder keek en de andere zwarte draden volgde , welke dan uitkwamen op de ECC83 en ECC82 buizen, dacht ik weer dat het wel een actieve voor versterker was. Dus wat het dan wel is is mij nog niet duidelijk. Enige duidelijkheid daarover zou fijn zijn. Jack?

Maar kijk ik nou verder bij die ECC83 (2x buisjes) en de ECC82 (1x buisje) EN de 6SN7 (2x buizen) en zie hoe dat is verbonden, dan denk ik dat ze allemaal bij de eindsectie/versterker hoort.
Dan daarop vooruit bordurend komt mijn logica in de knel, want hoe zit het dan met wat ik hierboven schreef over het voorversterker deel......?
Is dan als het als een geïntegreerde versterker geschakeld dat de ECC83 en ECC82 als voorversterker werkt ?
En als het als een eindversterker is geschakeld dat de ECC83 en ECC82 en de 6SN7 als eindversterker werkt.?
Of als het als eindversterker is geschakeld dat alleen de 6SN7 mee doen als eindversterker en de ECC83 en ECC82 helemaal niet meedoen dan?
(ja, het zijn kromme zinnen, maar ik schrijf het op zoals ik het bedenk).
Overigens de volume regelaar werkt niet als je de versterker als eindversterker is geschakeld.
Als ik de versterker als geïntegreerde versterker schakel kan ik de pre-in ingang gebruiken als een line ingang.
De pre-in is eigenlijk de main-in en gebruik je dan als eindversterker ingang. Waarom Line Magnetic dat een pre in noemt is mij onbekend, dit terzijde.

Op deze foto hieronder zie je ook twee blauwe blokjes met elk een schroefje erop en die horen bij de twee schakelaars, waarvan de één de eindversterker (pre-in) / geïntegreerde schakelaar is en de andere de (VU) meter/bias current schakelaar is (zie de tweede foto hieronder), maar hoe gaan dan de draden naar de verschillende buisjes? Dat is niet goed te zien. Ik zal daar van het weekeinde een betere foto van maken, want dat is mij niet duidelijk. Is dat wat je bedoelt met het overbruggen, als je het als een eindversterker schakelt?

 

rxzi4w.jpg

 

gzfgpmbx8awb.jpg

 

En hoe zit het dan met wat je schrijft over ? En ik citeer je "Als dan ook nog de volume regelaar werkt, dat is daar weer je ingang van 100KΩ.".  ??

Wat je schrijft over eventueel upgraden en winst te halen w.b. voorversterker kom ik later nog wel op terug. Eerst het bovenstaande schrijfsel van mij maar goed begrijpen en horen of ik het goed begrijp..

En mijn laatste vraag, want daar gaat het ook over in dit topic.
Hoe zit het met de match tussen de LP-33 phonostage en deze versterker wat betreft de uitgangsimpedantie ?

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

De blauwe blokjes met schroef zijn waarschijnlijk de regelaars om de VU meter af te regelen.

De schakelaar aan de voorzijde gaat met de platte kabel naar de Atmega toe.

Deze micro controller bestuurd de hele versterker.

Naast de volume regelaar zie je een aantal relais zitten.

Daar wordt zo ver ik kan zien geschakeld tussen eind of geintegreerd.

Of daarmee ook een stukje van de voorversterking wordt over geslagen kan ik niet zien maar ik verwacht het niet.

Ik verwacht dat op de print van de volume regelaar alleen de volumeregelaar wordt gepasseerd en meer niet.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, audiofreak said:


Even kijken of ik het goed begrijp....
Inderdaad had ikzelf ook gedacht/gezien dat voor de volume regelaar niets actiefs eraan was (door de  bruine en zwarte draden uit de volume regelaar te volgen). Maar als ik dan verder keek en de andere zwarte draden volgde , welke dan uitkwamen op de ECC83 en ECC82 buizen, dacht ik weer dat het wel een actieve voor versterker was. Dus wat het dan wel is is mij nog niet duidelijk. Enige duidelijkheid daarover zou fijn zijn. Jack?

Maar kijk ik nou verder bij die ECC83 (2x buisjes) en de ECC82 (1x buisje) EN de 6SN7 (2x buizen) en zie hoe dat is verbonden, dan denk ik dat ze allemaal bij de eindsectie/versterker hoort.
Dan daarop vooruit bordurend komt mijn logica in de knel, want hoe zit het dan met wat ik hierboven schreef over het voorversterker deel......?
Is dan als het als een geïntegreerde versterker geschakeld dat de ECC83 en ECC82 als voorversterker werkt ?
En als het als een eindversterker is geschakeld dat de ECC83 en ECC82 en de 6SN7 als eindversterker werkt.?
Of als het als eindversterker is geschakeld dat alleen de 6SN7 mee doen als eindversterker en de ECC83 en ECC82 helemaal niet meedoen dan?
(ja, het zijn kromme zinnen, maar ik schrijf het op zoals ik het bedenk).
Overigens de volume regelaar werkt niet als je de versterker als eindversterker is geschakeld.
Als ik de versterker als geïntegreerde versterker schakel kan ik de pre-in ingang gebruiken als een line ingang.
De pre-in is eigenlijk de main-in en gebruik je dan als eindversterker ingang. Waarom Line Magnetic dat een pre in noemt is mij onbekend, dit terzijde.

Op deze foto hieronder zie je ook twee blauwe blokjes met elk een schroefje erop en die horen bij de twee schakelaars, waarvan de één de eindversterker (pre-in) / geïntegreerde schakelaar is en de andere de (VU) meter/bias current schakelaar is (zie de tweede foto hieronder), maar hoe gaan dan de draden naar de verschillende buisjes? Dat is niet goed te zien. Ik zal daar van het weekeinde een betere foto van maken, want dat is mij niet duidelijk. Is dat wat je bedoelt met het overbruggen, als je het als een eindversterker schakelt?

 

 

 

En hoe zit het dan met wat je schrijft over ? En ik citeer je "Als dan ook nog de volume regelaar werkt, dat is daar weer je ingang van 100KΩ.".  ??

Wat je schrijft over eventueel upgraden en winst te halen w.b. voorversterker kom ik later nog wel op terug. Eerst het bovenstaande schrijfsel van mij maar goed begrijpen en horen of ik het goed begrijp..

En mijn laatste vraag, want daar gaat het ook over in dit topic.
Hoe zit het met de match tussen de LP-33 phonostage en deze versterker wat betreft de uitgangsimpedantie ?

 

 

Nogal druk sociaal leven momenteel. Vanochtend 21Km genordic ==> terras==>bier/gezellig==> 2uur bankhanger en na de afterparty ==>bier/gezellig en hapjes en nu fris en fruitig gedouchend  en aan de koffie en voor: "wie is de mol" 

 

Je 1e vraag zonder schema is het lastig, maar grote kans dat de ECC83 voorversterker buisjes zijn en de ECC82 maken daar weer een lage uitgangs impedantie van om de 6SN7 aan te sturen die zowel fasedraaier zijn als stuurbuizen voor de KT-150's 

 

Als de volume regelaar niet werk in eind versterker stand dan doen hoogstwaarschijnlijk de ECC83 en ECC82 niet mee. Dat is heel eenvoudig te controleren.

Haal ze er uit. 🙃 Eventueel eerst allen de ECC83....

 

Dan je LP-33 ik gebruik zelf een MCML05 van der Veen voorversterker de uitgang daarvan is 3,5KΩ en de ingang van mijn eindversterker de UL-40S2p is 50KΩ 

dat gaat prima met een interlink van 1,5 meter. Dat is bijna net als bij jou een 1:10 weerstandsverhouding.  Dat gaat goed.  Ik gebruik soms ook een buis met een

veel hogere uitgangsweerstand > 5KΩ  dat gaat ook nog goed.

 

Een hele lage uitgangsimpedantie is fijn op moment dat je een product hebt dat makkelijk te combineren zijn met tal van versterkers. Maar ook dat kan weer nadelen hebben.  Zoals ultra subsonisch laag.  Missen van details etc...  Hoor je nooit iemand over....  Waar het omgaat is dat het een match is en nog belangrijker is dat het jouw match is .....  Je weet wel het geluid waar je gelukkig van wordt 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Heel herkenbaar Jack zo druk sociaal leven..

Zo heb ik als vrijwilliger de hele dag aan de Leopard tanks gesleuteld op de Bernhardkazerne in Amersfoort. Erg leuk met de oude TS (Technisch Specialist) maten sleutelen en onderling veel lol met elkaar hebben.

 

Duidelijk antwoord George en Jack. Daar kan ik iets mee. De test met de ecc83 eruit trekken doe ik morgen. Ook de uitleg van je eigen Van der Veen voorversterker snap ik het ook weer beter.

 

Inderdaad gaat het allemaal om de match en uiteindelijk de match waar ik gelukkig van wordt en ben.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik lees nog wel eens op het AAA forum. Daar zeggen ze dat phonotrappen als Ear en Airtight behoorlijk verwant zijn aan de Marantz 7 Phono trap. Ik dacht dat je dit wel leuk zou vinden Onno. Overigens zou ik zo’n oude Marantz nog wel eens willen horen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carl said:

Ik lees nog wel eens op het AAA forum. Daar zeggen ze dat phonotrappen als Ear en Airtight behoorlijk verwant zijn aan de Marantz 7 Phono trap. Ik dacht dat je dit wel leuk zou vinden Onno. Overigens zou ik zo’n oude Marantz nog wel eens willen horen.

 

Het lijkt inderdaad op elkaar. De schakeling zit wat anders in elkaar. Maar of het beter is dan moderne varianten?.    https://audio-creative.nl/projecten/marantz-7c-phono-voorversterker/

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, audiofreak said:

 De test met de ecc83 eruit trekken doe ik morgen.


Vanochtend gedaan deze test en de versterker als eindversterker gebruikt en dit is het resultaat:
ECC 83 eruit en ECC 82 erin ---> dan heb je zachter geluid, maar wel goed hoorbaar.
ECC 83 erin en ECC 82 eruit ---> dan heb je geen geluid.
ECC 83 eruit en ECC 82 eruit ---> dan heb je ook geen geluid.
Betekend het volgens mij dat de ECC 83 buisjes (2x) bij de voorversterker hoort.
Of zoals Jack dus al zei zie het vetgedrukte in de quote hieronder....

 

16 hours ago, Tubejack said:

Je 1e vraag zonder schema is het lastig, maar grote kans dat de ECC83 voorversterker buisjes zijn en de ECC82 maken daar weer een lage uitgangs impedantie van om de 6SN7 aan te sturen die zowel fasedraaier zijn als stuurbuizen voor de KT-150's 

 

Als de volume regelaar niet werk in eind versterker stand dan doen hoogstwaarschijnlijk de ECC83 en ECC82 niet mee. Dat is heel eenvoudig te controleren.

Haal ze er uit. 🙃 Eventueel eerst allen de ECC83....

Dus de ECC 82 doet wel mee in de eindversterker stand. De Ecc 83 dus niet. Is mijn conclusie.

En nu ik dat weet heb ik gelijk de JJ 802 S (ECC82) verwisseld voor een Philips CV 491 om te horen wat dat doet klankmatig.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...