Jump to content

Line Magnetic LP-33 Phono


audiofreak
 Share

Recommended Posts

Sins gisteren een nieuwe aanwinst in de set erbij. De Line Magnetic LP-33 phono.
LP-33-phono2-Aangepast-1.jpg


20200911-154417-Middel.jpg
Binnenzijde voedingsdeel met 6Z4 buis

 

20200911-152609-Middel.jpg

Mooi koperen afscherming

20200911-153858-Middel.jpg

Binnenzijde gescheiden in twee delen. Dit is aan de onderzijde met Nichcon/Rubicon elco's.

20200911-152204-Middel.jpg
Binnenzijde gescheiden in twee delen. Dit is de bovenzijde met o.a. Mumdorf M-cap Supreme condensators en 3x buisbezetting JJ ECC 803S

Technische info:

Ingangsgevoeligheid: MM: 6 mV, MC (H): 1 mV, Mc (L): 0,5 mV
Ingangsimpedantie: MC: 47 Ω (L): 100 Ω (H): MM: 50 KΩ
Uitgangsimpedantie: 10 KΩ
Frequentie: 20 Hz ~ 20kHz (-1,5dB)
Signaal-ruisverhouding: MC: 60dB, MM: 70dB
Harmonische vervorming (THD): 0,15% (1kHz)
Versterking: MM: 50dB MC (H): 1mV MC (L): 0,5 mV
Scheidingsgraad twee kanalen: MM: -65dB MC: -50dB

Afmetingen (B × D × H) (mm): 302 x 131 x 139 (gedeelte telefoonvoorversterker), 170 x 113 x 81 (voedingsgedeelte)
Stroomverbruik: 20 W
Nettogewicht: 6,5 kg
Brutogewicht: 8 kg
Voedingsspanning: ~ 220 V ± 5% (50Hz)
Arbeidsomstandigheden: Temperatuur: 0 ° C ~ 40C Vochtigheid: 2% ~ 80%
Opslagomstandigheden: Temperatuur: -20 ° C ~ 70 ° C Vochtigheid: 2% ~ 90%

 

Product omschrijving :

De LP-33Phono  komt met een separate voeding  voor een stabiel geheel. Voor versterking zijn 3 nauwkeurig gematcht ECC803S gebruikt plus de 6Z4 Tube.

Met Mcap “coupling capacitors uit Duitsland en voor de “filtering capacitors” is er Japanse Nichicon & Rubycon geïnstalleerd. Gebruikt is “high permeablitiy EL-19 nickel and permalloy shells” zodat het zwakke phono signaal een stabiele versterking krijgt zonder interventie.  Er is een meerlaagse afschermingsontwerp gebruikt om de interventie tussen de voeding en de versterking te elimineren.

 

Dealer in Nederland:  https://www.atube-highfidelity.nl/product/lp-33phono/
En hier een review ervan: https://www.hifi-advice.com/blog/review/analog-reviews/analog-source-reviews/line-magnetic-lp-33-mm-mc-phono-stage/

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

  • Members
19 minutes ago, audiofreak said:

Uitgangsimpedantie: 10 KΩ

 

Ik hoop dat dat een typfout is? Met een dergelijke uitgangsimpedantie mag je kabel niet langer dan een meter zijn, en zal hij met veel  geïntegreerde/voorversterkers absoluut niet gaan matchen...

 

Bij Remton ben ik dat ook tegengekomen, alle phonotrappen een uitgangsimpedantie van 600 Ohm (wat ik relatief al hoog vind), 1 model, de 8382, heeft een uitgangsimpedantie van 6,5 kOhm, die matched dus ook met veel voorversterkers niet omdat die waarde gewoon veel te hoog is. Waarom? Werkelijk geen flauw idee.

 

Wel zie ik bij de geïntegreerde versterkers van Line Magnetic een ingangsimpedantie van 100 kOhm (wat ik met een factor 10 nog maar net op het randje vind), en bij de voorversterkers zelfs 600kOhm, dus zal het bij de eigen versterkers waarschijnlijk geen problemen opleveren, maar ga je combineren met andere versterkers, voorzie ik een flink probleem...

Link to comment
Share on other sites

Hij zal vast goed klinken op de VTL voorversterker van Onno. Het is wel leuk om uit te zoeken waar de phono op is gebaseerd. Volgens mij baseert Magnetic Line hun versterkers vaak op oude topmodellen uit de gouden tijd zoals van Marantz.

 

Ik zal nog eens opzoeken, maar volgens mij hebben Conrad voorversterkers dezelfde ingangsimpedantie. Op een of andere manier doen ze daar iets slim mee waardoor het geen probleem is. Zoek het nog even op.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members
1 minute ago, carl said:

Hij zal vast goed klinken op de VTL voorversterker van Onno.

 

Dat mag ik hopen, maar in theorie in ieder geval niet met een ingangsimpedantie van 50 kOhm. Die moet dan minimaal 100 kOhm zijn. Daar uitzonderingen echter de regel bevestigen...

Link to comment
Share on other sites

  • Members
44 minutes ago, carl said:

Ik zal nog eens opzoeken, maar volgens mij hebben Conrad voorversterkers dezelfde ingangsimpedantie. Op een of andere manier doen ze daar iets slim mee waardoor het geen probleem is. Zoek het nog even op.

 

Heb ik net ook even geprobeerd, van de voorversterkers niet te vinden... Wel de uitgangsimpedantie, die is laag (allemaal tussen de 100 en de 200 Ohm) dus dat snappen ze wel heel goed bij CJ! 

Link to comment
Share on other sites

Er zit natuurlijk veel ervaring bij dat bedrijf Marco. Ik heb mijn voor en eind nu bijna 20 jaar en eigenlijk nooit problemen mee gehad. Alleen twee maanden na de koop een ledje kapot. Volgens mij is er geen importeur en Durob verkocht ze toch heel aardig. Jammer!

 

Oh ja die impedantie kan je verder toch altijd aanpassen. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members
6 minutes ago, carl said:

Oh ja die impedantie kan je verder toch altijd aanpassen. 

 

Afsluitimpedantie voor elementen wel, maar uitgangs- en ingangsimpedantie van voor en eindversterkers niet...

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Arden said:

 

Ik hoop dat dat een typfout is? Met een dergelijke uitgangsimpedantie mag je kabel niet langer dan een meter zijn, en zal hij met veel  geïntegreerde/voorversterkers absoluut niet gaan matchen...

 

Bij Remton ben ik dat ook tegengekomen, alle phonotrappen een uitgangsimpedantie van 600 Ohm (wat ik relatief al hoog vind), 1 model, de 8382, heeft een uitgangsimpedantie van 6,5 kOhm, die matched dus ook met veel voorversterkers niet omdat die waarde gewoon veel te hoog is. Waarom? Werkelijk geen flauw idee.

 

Wel zie ik bij de geïntegreerde versterkers van Line Magnetic een ingangsimpedantie van 100 kOhm (wat ik met een factor 10 nog maar net op het randje vind), en bij de voorversterkers zelfs 600kOhm, dus zal het bij de eigen versterkers waarschijnlijk geen problemen opleveren, maar ga je combineren met andere versterkers, voorzie ik een flink probleem...

Misschien denk ik te simpel, maar waarom zou je een langere kabel (interconnect/interlink) willen? Langer dan 1 meter wel te verstaan.
En bedoel je dan beiden interconnects totaal 1 meter. Met twee doel ik op van tonearm naar phonopre ingang en phonopre uitgang naar voorversterker of één ervan?

Ter info: ik heb van tonearm naar phonopre ingang een kabel van 1 meter. En van phono uitgang naar voorversterker een kabel van 75 cm.
De LP-33 phonopre is aangesloten op mijn VTL TL-2.5 voorversterker en gaat dan naar de Line Magnetic LM-150 ia.
De vraag blijft dan over ........Welk flink probleem denk je dan aan? Want ik vat het domweg niet.
Als ik luister naar de nieuwe phonopre, dan hoor ik een goede luidheid en een levendig, dynamisch geluid. Timbre is erop vooruit gegaan, soundstage is groter geworden met  meer zwart ertussen. Microdetail is ronder en beter uitvergroot. Dit alles in vergelijk met de phonopre waar ik jaren mee heb gespeeld, de Arcus Anniversary phonopre.

Morgen ( zondag) zie ik Sodejuu en zal hem ook even vragen om een Jip&Janneke uitleg.
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, René N. said:

Ziet er fantastisch uit, met dat hamerslag grijs. En klinken.....? We gaan het lezen :rolleyes:.

 

In die review was het eerste waar ik aan dacht de Quad 303...... Qua vorm dan.

Ik vind het ook erg mooi dat grijze hamerslag. Het deed mij denken aan de luidspreker van mijn vader en waar het geluid van de draadjesomroep uit kwam.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Ik vind het ook erg mooi dat grijze hamerslag. Het deed mij denken aan de luidspreker van mijn vader en waar het geluid van de draadjesomroep uit kwam.

 

O ja, dat was niet waar ík aan dacht, maar dat was toen hé. Nee, ik ken het van de Garrard 301 :wub:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Morgen ( zondag) zie ik Sodejuu en zal hem ook even vragen om een Jip&Janneke uitleg.

 

10KΩ uit ==> 100KΩ in.  Kan prima, al zou die interlink 2 meter zijn.  Zou je  LP-33 voor een andere versterker gebruiken met b.v. 30KΩ ingang dan verlies je wat laag.

Maar laag is sowieso een aandachtspuntje bij buizen, omdat  bij een buizen versterker door de lage Demping Factor van zo'n versterker al gauw genoeg  laag hebt.

Combineren met een transistorversterker zal mogelijk problemen op leveren vanwege de vaak lage ingang impedantie van dat soort versterkers.

 

Dan is er ook een andere vraag.  De niet gestelde ....waarom heeft Line Magic deze schakeling zo bedacht? 3x ECC803S achter elkaar. Ik heb wel een idee.  Als je goed kijkt en leest valt er nog een heleboel over te vertellen.  Maar kijk eerst zelf maar.  Mooie foto's  🙂  

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Tubejack said:

 

10KΩ uit ==> 100KΩ in.  Kan prima, al zou die interlink 2 meter zijn.  Zou je  LP-33 voor een andere versterker gebruiken met b.v. 30KΩ ingang dan verlies je wat laag.

Maar laag is sowieso een aandachtspuntje bij buizen, omdat  bij een buizen versterker door de lage Demping Factor van zo'n versterker al gauw genoeg  laag hebt.

Combineren met een transistorversterker zal mogelijk problemen op leveren vanwege de vaak lage ingang impedantie van dat soort versterkers.

 

Dan is er ook een andere vraag.  De niet gestelde ....waarom heeft Line Magic deze schakeling zo bedacht? 3x ECC803S achter elkaar. Ik heb wel een idee.  Als je goed kijkt en leest valt er nog een heleboel over te vertellen.  Maar kijk eerst zelf maar.  Mooie foto's  🙂  

Dank voor je uitleg, Jack. Aan laag heb ik hier echt geen gebrek sinds ik de buizen (eind)versterker heb, ook aan dynamiek niet. Wat betreft de problemen zie ik die niet en hoor ik dat ook niet. Waarschijnlijk omdat alles buizen zijn, de phonopre, de voorversterker en de eindversterker. Hoe de phonopre zich verhoudt als ik die aansluit op de (eind)versterker t.o.v. de losse voorversterker en (eind)versterker. De (eind)versterker kan ik ook gebruiken als een geïntegreerde versterker, dus dat wil ik nog een keer uitproberen t.z.t.


Wat betreft je vraag ( voor ik het vergeet en opnieuw op mijn falie krijg).....de niet gestelde vraag zeg maar. Ik heb nog eens goed gekeken naar het circuit en zoals ik het zie is het helemaal dual mono opgebouwd en zijn de cruciale onderdelen volledig van elkaar gescheiden in 3 gedeeltes, zoals het voedingsgedeelte apart en de filtering elco/condensators en de schakeling. De “high permeablitiy EL-19 nickel and permalloy shells” begrijp ik dat het zonder tussenkomst een stabiele versterking geeft  en wat ik daaruit begrijp is dus een volledige afscherming en geen kans op verstoring van ruis en/of brom. Ook geen versmering in het geluid  De "high permeability EL-19 nickel en permalloy shells" heeft iets te maken met magnetisch veld, maar snappen doe ik het niet. Maar volgens mij zijn dat die vierkante metaalachtige blokjes. Het kan ook step-up blokjes zijn, bedacht ik mij later. Zie de foto hieronder

sf2b9w6aavs.jpg
Het "waarom" Line Magnetic zo de schakeling heeft bedacht met 3 ECC 803S buizen kan ik je niet zeggen. Jij mij vast wel. Zoals je weet ben ik van het luisteren en beluisteren en minder van de technische kant. Ik heb er ook niet naar gevraagd en is ook niet in mij opgekomen toen ik daar was. Kortom, ik hoor het graag van je. Kan ik weer van leren.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

  • Members

@ Jack: 10 x uit als ingangswaarde is een standaard ooit gekozen, maar niet echt zaligmakend.

 

Zo laag mogelijk uit, 0 Ohm als onmogelijk ideaal, en zo hoog mogelijk in, met oneindig als, wederom onmogelijk ideaal.

Onno zijn voorversterker is trouwens maar 50 kOhm in, dus daarom geen lange interlinks gebruiken. Bij 1 op 10 trouwens ook niet, je levert leven, energie en hoog in.
 

ik heb het ook in dat koptelefoon draadje nog aangehaald, die sturen als voorversterker met 4 Ohm uit, je wilt niet weten wat een power, openheid en rijkdom dat geeft met een 50 - of 100 kOhm ingang eindversterker!

 

 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Arden said:

ik heb het ook in dat koptelefoon draadje nog aangehaald, die sturen als voorversterker met 4 Ohm uit, je wilt niet weten wat een power, openheid en rijkdom dat geeft met een 50 - of 100 kOhm ingang eindversterker!

 

en veel minder tot geen kabelinvloed.

Dit soort, voor ons nu rare, impedanties zie je wel meer bij oude versterker ontwerpen. Het zijn wel losstaande apparaten, maar ontworpen in combinatie met wat er voor en achter hangt. Als je een apparaat vervangt door een ander klopt de keten niet meer. Ik heb echter geen idee of de Line Magnetic  zo'n ontwerp is.

 

Buizen kunnen van nature beter met hoge dan lage impedanties overweg. Bijvoorbeeld een versterker voor piezzo microfoons of kristal-elementen is een makkie. Met halfgeleiders is dat maar lastig. In hoeverre dat hier een rol speelt?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Arden said:

@ Jack: 10 x uit als ingangswaarde is een standaard ooit gekozen, maar niet echt zaligmakend.

 

Zo laag mogelijk uit, 0 Ohm als onmogelijk ideaal, en zo hoog mogelijk in, met oneindig als, wederom onmogelijk ideaal.

Onno zijn voorversterker is trouwens maar 50 kOhm in, dus daarom geen lange interlinks gebruiken. Bij 1 op 10 trouwens ook niet, je levert leven, energie en hoog in.
 

ik heb het ook in dat koptelefoon draadje nog aangehaald, die sturen als voorversterker met 4 Ohm uit, je wilt niet weten wat een power, openheid en rijkdom dat geeft met een 50 - of 100 kOhm ingang eindversterker!

 

1 hour ago, Seed7 said:

 

en veel minder tot geen kabelinvloed.

Dit soort, voor ons nu rare, impedanties zie je wel meer bij oude versterker ontwerpen. Het zijn wel losstaande apparaten, maar ontworpen in combinatie met wat er voor en achter hangt. Als je een apparaat vervangt door een ander klopt de keten niet meer. Ik heb echter geen idee of de Line Magnetic  zo'n ontwerp is.

 

Buizen kunnen van nature beter met hoge dan lage impedanties overweg. Bijvoorbeeld een versterker voor piezzo microfoons of kristal-elementen is een makkie. Met halfgeleiders is dat maar lastig. In hoeverre dat hier een rol speelt?

Jullie maken het in mijn optiek steeds ingewikkelder dan gemakkelijker. Ik heb weinig technische kennis van deze materie en ook niet voor gestudeerd. Dus je kan mij alles wijsmaken.
Nu heb ik altijd begrepen dat je tussen een phonopre en een (voor)versterker nooit een lange interconnect moet gebruiken, vanwege volumeverlies. Je moet dan je volumeknop veel verder open draaien, om er een fatsoenlijk geluid uit te krijgen.
Maar goed, ik gebruik dus een MI element de Goldring 2500 element. In de toekomst zal er ongetwijfeld een MC element erbij komen, maar zelfs dan moet het kunnen. Daarbij ik geloof niet dat een fabrikant een aparte phonopre/phonoamp ontwikkeld en deze niet matched bij zijn eigen versterker of een andere buizen versterker. Met een solid state versterker kan ik het mij wel indenken dat je eerder kans hebt op een mismatched.

Edit: inmiddels heb ik heel kort Sodejuu even gesproken en hem gevraagd of hij het voor mij in zijn Jip&Janneke taalgebruik het mij kan uitleggen hier in dit topic. Niet alleen voor mij, maar ook voor andere meelezers die op hetzelfde stuiten als ik en het niet of half begrijpen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, audiofreak said:

 

Jullie maken het in mijn optiek steeds ingewikkelder dan gemakkelijker. Ik heb weinig technische kennis van deze materie en ook niet voor gestudeerd. Dus je kan mij alles wijsmaken.

 

Op een of andere manier heb ik de idee dat ze jou niets kunnen wijsmaken Onno  - althans niet lang 😀  

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, audiofreak said:

Dank voor je uitleg, Jack. Aan laag heb ik hier echt geen gebrek sinds ik de buizen (eind)versterker heb, ook aan dynamiek niet. Wat betreft de problemen zie ik die niet en hoor ik dat ook niet. Waarschijnlijk omdat alles buizen zijn, de phonopre, de voorversterker en de eindversterker. Hoe de phonopre zich verhoudt als ik die aansluit op de (eind)versterker t.o.v. de losse voorversterker en (eind)versterker. De (eind)versterker kan ik ook gebruiken als een geïntegreerde versterker, dus dat wil ik nog een keer uitproberen t.z.t.


Wat betreft je vraag ( voor ik het vergeet en opnieuw op mijn falie krijg).....de niet gestelde vraag zeg maar. Ik heb nog eens goed gekeken naar het circuit en zoals ik het zie is het helemaal dual mono opgebouwd en zijn de cruciale onderdelen volledig van elkaar gescheiden in 3 gedeeltes, zoals het voedingsgedeelte apart en de filtering elco/condensators en de schakeling. De “high permeablitiy EL-19 nickel and permalloy shells” begrijp ik dat het zonder tussenkomst een stabiele versterking geeft  en wat ik daaruit begrijp is dus een volledige afscherming en geen kans op verstoring van ruis en/of brom. Ook geen versmering in het geluid  De "high permeability EL-19 nickel en permalloy shells" heeft iets te maken met magnetisch veld, maar snappen doe ik het niet. Maar volgens mij zijn dat die vierkante metaalachtige blokjes. Het kan ook step-up blokjes zijn, bedacht ik mij later. Zie de foto hieronder

sf2b9w6aavs.jpg
Het "waarom" Line Magnetic zo de schakeling heeft bedacht met 3 ECC 803S buizen kan ik je niet zeggen. Jij mij vast wel. Zoals je weet ben ik van het luisteren en beluisteren en minder van de technische kant. Ik heb er ook niet naar gevraagd en is ook niet in mij opgekomen toen ik daar was. Kortom, ik hoor het graag van je. Kan ik weer van leren.

 

Vanochtend lekker 1,5 uur buiten geweest om uit te lopen van de lange duurloop van gisteren.  Het was heerlijk.  Meestal gaan we dan Nordic Walken.  Daarnaast werk ik ook op tijden wanneer het mijn klanten uitkomt...

 

Ik heb even wat research gedaan. De Line Magnetic LP-33 Phono vind ik wel wat weg hebben van een luxe uitvoering van de  EAR834P ook daar 3 ECC83 buizen. En ook daar doen blijkbaar de JJ ECC803S het beste  bron https://hifi.nl/artikel_pagina2/3876/Platen-draaien.html

ear_220606_600_5.jpg

 

Ik zou zelf  deze phono versterker zeker een keer direct proberen op je Line Magnetic 150, mogelijk dat dit een beter geluid geeft. Immers deze phonopre is daar speciaal voor gemaakt.  Ons-kent-ons.  @arden  heeft zeker punt dat minimaal een 10x zo lage uitgangs impedantie is een goed vuistregel. Het kan goed gaan en kan niet. Hangt ook van de interlinks af.  Dat is waarschijnlijk de reden dat deze Line Magnetic 33 een paar dagen geleden 2e hands op Hifi.nl stond.  Kennelijk geen goede match met een ander merk versterker. 

 

Wat opvalt van deze Line Magic 33 t.o.v. b.v. de EAR834P

  • Luxe goed afgeschermde aparte voeding.
  • Afgeschermde RIAA trap met dubbele modem,  extra afscherming van signaal kabels.
  • Koolfilmweerstanden i.p.v. metaalfilm
  • Kwaliteit koppel condensatoren.

Tim de Paravicini is m.i. een goede ontwerper ook met standaard onderdelen, maakt hij fraaie ontwerpen.

Maar deze Line Magic 33 is een stuk luxer uitgevoerd.

 

Dan die  "high permeability EL-19 nickel en permalloy shells". Zijn dat niet gewoon step-up transformatortjes.  Heel groot hoeft zoiets niet te zijn.

Waarom zou je daarvoor op je "falie" krijgen.?

 

Dan meer over uitgangs impedantie van deze Line Magic 33.  Een JJ 803S of een JJ ECC83 heeft een inwendige weerstand (RI) van 62,5kΩ

 

Bron https://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=30537.0

vgSwH0E.jpg

 

In dit schema zie je echter dat de laatste buis als zogenaamde kathode volger is geschakeld. De Anode hangt met 100Ω aan de hoogspanning en vanaf de kathode komt het uitgangssignaal. Verder wordt een gedeelte van het riaa-filter terug gekoppeld naar de 2e buis.

Dit zorgt voor een deel van de riaa-correctie en en lagere uitgangsimpedantie.  Die 10KΩ zou best kunnen kloppen.

 

P.s. als je de waardes van de koppel condensatoren van beide RIAA versterkers vergelijkt en de 22µF voeding elco's op de foto's en het schema  lijkt dit inderdaad een kopie 🙋‍♂️

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...