Jump to content

Onverklaarbaar waardoor... Internetradio klinkt sinds een paar dagen magisch....


René N.
 Share

Recommended Posts

Zoals jullie al weten luister ik via internetstreaming voornamelijk Radio Paradise. Recentelijk is deze opgewaardeerd naar FLAC, maar zo absurd goed al de laatste dagen heeft het nog nooit geklonken. Overigens klinken de slecht opgenomen nummers nóg slechter dan voorheen, maar de goede zijn meteen wel magisch geworden.

 

Hoe kan dit nu in één keer zó verbeterd zijn?

Link to comment
Share on other sites

Van wat naar FLAC? MP3 of zo? FLAC is verliesvrij (digitaal althans), MP3 niet, maar dat weet je ongetwijfeld. En misschien heeft radio Paradise nog meer verbeterd, een andere computer in gebruik genomen of zo. In mijn beleving is dat alles van belang, zo lang je geen maatregelen tegen 'belevingsverlies' thuis hebt genomen. Lekker vaag hè? Maar dat houd ik even zo.

Ik luister eigenlijk nooit naar Radio Paradise, dus heb er geen ervaring mee.

Link to comment
Share on other sites

Ik stuur mijn Sonos aan via de app op de iPhone, sde Sonos is overigens bedraad aangesloten.

 

Hier wat meer info, onder Sonos...

https://radioparadise.com/listen/options

 

En hier kan je bij "Settings" zien wat je kunt kiezen:

https://radioparadise.com/player/info/30730/Depeche_Mode-I_Feel_Loved

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Leeuwarden said:

Heb Paradise FLAC ook even geïnstalleerd op mijn Aries G1. Aanrader!

 

 

Mooi hé? Vanmorgen werd ik ook weer een paar keer naar de set "toegetrokken" en effe zitten knallen.....

Link to comment
Share on other sites

Een paar dagen naar Schier geweest en heerlijk uitgewaaid. En ja, één ding natuurlijk heel erg gemist: de muziek. Behalve op mijn 10 km. hardlooprondje, met muziek op het hoofd. Maar die afspeellijst heb ik als rechtgeaard autist :D zó gekoppeld aan het hardlopen, dat ik die niet maarzo even tussendoor opzet..... :P

 

Maar ook nu weer thuis, zit ik mij zó te verwonderen over die "gewone" internetradio.... 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, René N. said:

Een paar dagen naar Schier geweest en heerlijk uitgewaaid. En ja, één ding natuurlijk heel erg gemist: de muziek. Behalve op mijn 10 km. hardlooprondje, met muziek op het hoofd. Maar die afspeellijst heb ik als rechtgeaard autist :D zó gekoppeld aan het hardlopen, dat ik die niet maarzo even tussendoor opzet..... :P

 

Maar ook nu weer thuis, zit ik mij zó te verwonderen over die "gewone" internetradio.... 

 

Mij viel zoiets indertijd ook op toen ik nog een Olive had. Internetradio klonk duidelijk overtuigender als de streams met eigen muziek vanaf een harddisk. Dat lag overigens niet aan flac.

Inmiddels weet ik dat harddisks en muziekweergave niet zo goed samengaan. Door op usb stick over te gaan is het verschil tenslotte opgeheven: beide klinken nu even okee, maar dat komt mede ook door een inmiddels andere (veel goedkopere) streamer en door Bert en zijn input.

 

Heb je de fase van je streamer soms (per ongeluk) omgekeerd?

Dat kan namelijk ook een hoop goedmaken...

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, thingman said:

 

Mij viel zoiets indertijd ook op toen ik nog een Olive had. Internetradio klonk duidelijk overtuigender als de streams met eigen muziek vanaf een harddisk. Dat lag overigens niet aan flac.

Inmiddels weet ik dat harddisks en muziekweergave niet zo goed samengaan. Door op usb stick over te gaan is het verschil tenslotte opgeheven: beide klinken nu even okee, maar dat komt mede ook door een inmiddels andere (veel goedkopere) streamer en door Bert en zijn input.

 

Heb je de fase van je streamer soms (per ongeluk) omgekeerd?

Dat kan namelijk ook een hoop goedmaken...

 

Nee, ik heb niets met stekkers gedaan, dus dáár kan het niet aan liggen. Ik ga trouwens zó nauwkeurig aan het werk met de fases, maar ja, ook juist dán kan het natuurlijk mis gaan.

 

Hmmm, ik heb (nog) niet heel veel op een harddisk staan, dus wellicht is zo'n SSD schijf (die steeds groter worden) dan een betere oplossing. Overigens is de HD een NAS waar geen andere dingen meer op staan. Maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n SSD beter werkt....

Link to comment
Share on other sites

Een HD is een magnetisch medium en sowieso geschikter voor muziekweergave dan een SSD dingetje. MAARrrr wat zit er allemaal nog meer in zo'n apparaat als bv een Olive? Welke kronkelwegen legt het muzieksignaal af als het de drager verlaat? Het blijft een ding als een pc of laptop, er zijn talloze componenten nodig om van de digitale stroom een analoge stroom te maken, met allemaal verlies. Doe je daar wat aan, zoals ik indertijd, dan hef je het verlies wel zowat op. Heb een rasp zonder HD, ook aangepast, die een fractie minder lekker klinkt dan mijn Olive.

Link to comment
Share on other sites

 

Hmmm Marc, lees ik hier twee tegenovergestelde meningen over eenzelfde type opslag?  En die dan toevallig ook nog TS gebruiken......

 

3 hours ago, thingman said:

Inmiddels weet ik dat harddisks en muziekweergave niet zo goed samengaan. Door op usb stick over te gaan is het verschil tenslotte opgeheven: beide klinken nu even okee....

 

1 hour ago, mumsoft said:

Een HD is een magnetisch medium en sowieso geschikter voor muziekweergave dan een SSD dingetje.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, René N. said:

 

Hmmm Marc, lees ik hier twee tegenovergestelde meningen over eenzelfde type opslag?  En die dan toevallig ook nog TS gebruiken......

 

 

 

Niet gek, want externe ordening van dode (en levende) materie is nog een beginnend kennisveld en kennis lijkt vooral in het begin heel snel uit te dijen.
Dat is hier ook zo, waardoor dat wat gisteren gold over 5 jaar wel voorbijgestreefd is door voortschrijdend inzicht.
Er is dus ooit weleens opgemerkt dat een goed behandelde harddisk heel aardig kan klinken, maar dat is al lang geleden en sommigen zijn verder gaan onderzoeken wat de rol van de diverse dragers kan zijn op het eindresultaat.

Internetstreams, zelfs in mp3, klonken bij mij een tijd lang in principe overtuigender (ik zeg niet: beter) dan de eigen collectie vanaf diverse harddisks.
Niet alleen plastic hd's, maar ook met stalen behuizing of aluminium.
Totdat er eens bij toeval een usb stick als drager voorbijkwam en gelijkaardige ervaringen gingen rondzingen bij/met anderen die er ook naar op zoek waren.
Zo'n stick kan beter worden behandeld als een harddisk, waarbij het cruciale te behandelen gedeelte in feite onbereikbaar is.

Hee... nu klinken beide bronnen plots even overtuigend.

Raden hoe dat komt als je maar 1 ding wijzigde... 😇

Nog zo'n hardnekkig rondzingend gerucht ging over aluminium. Dat zou bijna evil zijn voor ordening.
Niettemin zijn in mijn beleving en wereld de meest overtuigend klinkende weergevers van dat verderfelijke materiaal.
Inmiddels is dat zwartwit inzicht dan ook grijs geworden.
Er bleek, ook hierbij, meer aan de hand te zijn dan een eerste ervaring, die maatstaf wordt voor alles wat nog erna komt.




 

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, René N. said:

 

Nee, ik heb niets met stekkers gedaan, dus dáár kan het niet aan liggen. Ik ga trouwens zó nauwkeurig aan het werk met de fases, maar ja, ook juist dán kan het natuurlijk mis gaan.

 

Hmmm, ik heb (nog) niet heel veel op een harddisk staan, dus wellicht is zo'n SSD schijf (die steeds groter worden) dan een betere oplossing. Overigens is de HD een NAS waar geen andere dingen meer op staan. Maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n SSD beter werkt....

 

Ik zou zeggen, neem de proef op de som met een usb stick waar je een paar favoriete albums op wegzet.
De afgelopen 5 jaar heb ik opgemerkt dat er ook tussen harddisks grote verschillen kunnen zitten. Ik heb wel enig idee in welke richting je dat mag zoeken.

Een usb stick lijkt dit euvel niet te kennen.
En met een ssd heb ik zelf nog geen ervaring, maar dat zou zomaar eens heel goed uit kunnen pakken, want ook niet magnetisch en ook geen draaiende mechanieken.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Roots said:

Maar een usb stick is toch een klein SSD'tje?

 

Ja, dacht ik ook, vandaar mijn gedachtes over een SSD. Maar dat ga ik eens proberen, met een USB stick. Als eerste stap zeg maar....

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Roots said:

Maar een usb stick is toch een klein SSD'tje?

 

Precies.

Of omgekeerd: een ssd is een kleinere usb stick. Sticks van 1tb zijn er wel.

Daarom zou je verwachten (maar je weet t niet zeker tot je t probeert) dat het eenzelfde resultaat zal opleveren.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Het gaat m.i. niet om snelheid. Doorgifte van muziek heeft aan een slakkegangetje genoeg (een LP: 33 RPM)

Maar om eerlijk te zijn, ik heb geen SSD's vergeleken met HD's, de USB-stickies die ik heb zijn allemaal vrij beperkt qua opslag. In mijn Olive zit een schijf van 2TB.

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, mumsoft said:

Het gaat m.i. niet om snelheid. Doorgifte van muziek heeft aan een slakkegangetje genoeg (een LP: 33 RPM)

Maar om eerlijk te zijn, ik heb geen SSD's vergeleken met HD's, de USB-stickies die ik heb zijn allemaal vrij beperkt qua opslag. In mijn Olive zit een schijf van 2TB.

 

 

 

Het ligt er een beetje aan wat je wil met een muziekcollectie.

1tb is iets van 2000 albums. Zoveel goeds ken ken ik niet eens, dus die stick komt nooit vol met mijn muzieksmaak... Ik zit nu op iets van 1100 albums in wav. Nog 900 goede albums te gaan dus. Ga ik niet halen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Waar er dan nog wel verschillen kunnen optreden zijn dan mogelijk de grote van de buffer en en de methode van transport, b.v. USB (bus) met verschillende soorten chips/interactie, en M2 of SATA als de koppeling die dan feitelijk nauwelijks kunnen verschillen.

Als de streamer software het eerst naar, of in het geheugen laadt, en dan pas gaat spelen, scheelt ook al weer een stuk

 

Ik gebruik zelf dan Linux om dit soort onhebbelijkheden zoveel mogelijk te voorkomen,  1duidige methodes en uniform, naar mijn weten.

Ik heb dan schijven van 4 TB in software RAID en dat krijgt de opdracht om het naar een Roon speler te "sturen" en vervolgens dan daar via 1GB werkgeheugen af te spelen, dan heeft het wel "ruime adem". Een bestand is meestal niet zo groot, behalve bij DSD kan het wel naar de ruim 300 kB groot worden.

Maar dan nog steeds niet een echte zondvloed aan bitjes.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, thingman said:

 

Het ligt er een beetje aan wat je wil met een muziekcollectie.

1tb is iets van 2000 albums. Zoveel goeds ken ken ik niet eens, dus die stick komt nooit vol met mijn muzieksmaak... Ik zit nu op iets van 1100 albums in wav. Nog 900 goede albums te gaan dus. Ga ik niet halen. ;)

 

Mijn ogen zijn veel groter dan mijn buik (die nu wel in omvang is toegenomen, met die vervloekte Corona), en indertijd was het hebben hebben hebben. Er staat nu ong. 1,6 TB op de Olives. Netjes geordend, nauwgezet beschreven. Overzetten op een 'dikke' USB-stich zou me nog wel kunnen lukken, maar ik zie niet hoe ik die dan op de plaats van de 5,25 inch harde schijf kan monteren, zodat de ouwe Olive die lust. En die moeite heb ik er denk ik ook niet voor over.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

 

Mijn ogen zijn veel groter dan mijn buik (die nu wel in omvang is toegenomen, met die vervloekte Corona), en indertijd was het hebben hebben hebben. Er staat nu ong. 1,6 TB op de Olives. Netjes geordend, nauwgezet beschreven. Overzetten op een 'dikke' USB-stich zou me nog wel kunnen lukken, maar ik zie niet hoe ik die dan op de plaats van de 5,25 inch harde schijf kan monteren, zodat de ouwe Olive die lust. En die moeite heb ik er denk ik ook niet voor over.

 

Dat snap ik helemaal. Het is ook niet mogelijk.

Een ssd zou theoretisch nog in de Olive passen, maar een stick natuurlijk niet.

Op mijn huidige streamer lukt dat wel, want usb poort aanwezig.

 

Buikomvang toegenomen dus... gewicht is belangrijkst.

Zodra jij over de 70 kilo gaat mag je je inderdaad zorgen gaan maken! :)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, HansP said:

Waar er dan nog wel verschillen kunnen optreden zijn dan mogelijk de grote van de buffer en en de methode van transport, b.v. USB (bus) met verschillende soorten chips/interactie, en M2 of SATA als de koppeling die dan feitelijk nauwelijks kunnen verschillen.

Als de streamer software het eerst naar, of in het geheugen laadt, en dan pas gaat spelen, scheelt ook al weer een stuk

 

Ik gebruik zelf dan Linux om dit soort onhebbelijkheden zoveel mogelijk te voorkomen,  1duidige methodes en uniform, naar mijn weten.

Ik heb dan schijven van 4 TB in software RAID en dat krijgt de opdracht om het naar een Roon speler te "sturen" en vervolgens dan daar via 1GB werkgeheugen af te spelen, dan heeft het wel "ruime adem". Een bestand is meestal niet zo groot, behalve bij DSD kan het wel naar de ruim 300 kB groot worden.

Maar dan nog steeds niet een echte zondvloed aan bitjes.

 

Ik kan het verder ook niet verklaren, maar wel horen. Voor mij is dat genoeg. Ik doe het immers voor het luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...