Jump to content

Audion Premier Phono Stage


carl
 Share

Recommended Posts

Vandaag heb ik de Audion Premier Phono stage te leen gekregen voor een weekje. Maandag gaat hij echter vroegtijdig weer terug naar Rick Stoet want mijn CJ voorversterker heeft het begeven. Van de kleine twee uur dat ik hem vandaag op zolder gebruik hebt doe ik hier even verslag. Even voor de herinnering op zolder heb ik twee draaitafels: een Oracle Mark V met Graham 2.2 arm en Benz Ruby Z element, een Thorens TD 320 met TP 16 IV arm en een Nagaoka MP 200 element. Deze keer stond er ook “mijn“  TD 150 met TP 13a arm en een AT 95a ML element bij. Die TD 150 is heel slim opgeknapt. Dat die goed klonk wist ik, maar alleen had ik hem nog niet boven vergeleken met de TD 320. Daarbij leek het me verstandig om twee elementen uit te proberen op de Audion. Zo’n  phonotrap moet je ook wel de kans geven.

Ik ben met de TD 320 begonnen en veel te snel natuurlijk. Misschien maar goed ook anders had ik de Audion niet hoeven uit te pakken 😀 Als referentie werd Keb Mo regelmatig overgezet. Op een bepaald moment werd de TD 320 vervangen door de TD 150 en toen ik naar de TD 320 terugschakelde kort daarna “ Ploef”. 
De TD 320 klonk werkelijk zeer goed met de Audion maar voor mijn gevoel iets aan de “ zware”  kant ten opzichte van de Oracle. In hoeverre dat nog te tunen is door kabels met andere capaciteit weet ik niet. Dat had ik zeker de komende dagen nog geprobeerd. Van mijn gerenoveerde TD 150 schrok ik bijna. Dat ding is uit 1969 en de arm ziet er tamelijk primitief uit. Toch klonk hij erg goed. Natuurlijk klonk de Oracle veel beter, maar niet voor het geld.

 

Na de “ploef” vroeg ik me ook af of de Audion niet kapot was. Ik heb hem dus beneden op de set in de huiskamer uitgeprobeerd. Zowel de Audion, de TD 320 en de TD 150 werden dus naar beneden gesjouwd. De opstelling beneden is iets anders dan boven dus ik weet niet of ik exact dezelfde kabels heb gebruikt als boven.  Het klinkt beneden goed, maar zeker niet zo transparant als boven. De TD 320 klinkt merkwaardig genoeg  beneden weer niet zo zwaar als boven. Het geluid van de TD 320 en TD 150 lijkt beneden ook meer op elkaar dan boven. Waar zou dat nu aan liggen: capaciteit van kabels of was de phonotrap nog niet goed opgewarmd?  Ik weet het niet. Wel valt op dat zowel beneden als boven het geluid iets meer naar voren komt dan bij de Pass phonotrap (boven) of de Quad phonotrap (beneden).

In ieder geval is de Audion Premier Phonostage in potentie een zeer fraaie phonotrap voor een betaalbare 1400 euro. Nadeel is wel dat je de capaciteit ervan niet kan instellen en een mono knop zou ook niet weg zijn. Op zich is dit wel weer op te lossen met wat handigheid. Of het voor mij de gedroomde phonoversterker is kan ik bij benadering niet zeggen. Dan had ik hem nog wel een paar uur en meer willen uitproberen. 

PS Keb Mo vind ik geweldig, maar de eerste weken liever niet 🤣
 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Leuk Charles. Maar je had natuurlijk ook je Quad setje ook naar boven kunnen sjouwen en dan op je luisterzolder luisteren. Dan had je namelijk een iets betere referentie gehad, omdat je de Audion met de 3 draaitafels ook gehoord heb op je Conrad-Johnson set in dezelfde akoestiek. Dat zou ik hebben gedaan in jou geval. Maar goed je kunt dat natuurlijk nog steeds doen.
En misschien heb je de audiogoden mee en mag je morgen (vrijdag) met de CJ voorversterker naar Uden en mag je erop wachten (als het de kapotte elco is).Ik zou dus morgenochtend vroeg gelijk aan de telefoon hangen. Of Herman even mailen nog op dit tijdstip (23.35 uur). Heb je dikke kans  dat hij nog antwoord geeft. Ik heb in het verleden ( inde puresound tijd) zo vaak nog zo laat gemaild met hem tot zelfs diep in de nacht.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb al gemaild met Durob Onno. Bellen morgen. Het zal wel volgende week worden want morgen heb ik afspraken. 
 

Die Quad klinkt toch weer anders. Eerst maar de zaak boven weer op orde en dan zien we wel weer wat het wordt. En Ellie wil haar radio/ streamer beneden!

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Beneden in de huiskamer nog wat geluisterd naar de Audion Phono stage die ik vanavond ga inpakken en terugsturen. Erg jammer dat ik hem boven niet verder kon uitproberen want die set klinkt echt anders.
Via internet ben ik erachter gekomen dat de buizen Russische NO 6h23N zijn. Vanmiddag dus nog eens even een paar EH 6922 buizen uitproberen. Ik wil mijn nieuwe Phono stage verder kopen voor de TD 320. Mezelf kennend zal ik hem zeker ook een keer met de trafo’s op de Oracle uitproberen. Cock adviseerde me trouwens al eerder om op de Pass Kloon, Silk trafo’s uit te proberen. En zo komt Jan Splinter audiofiel door de winter.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...