Jump to content

Heel interessante site


carl
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, carl said:

Maar ook weer niet te rustig

Nottingham Analogue. Rust. Met de Wavedingesvoeding. Meer rust.

@Kraus vonBentinck vroeg hear ooit eens wat "rust" is. Mijn antwoord was iets in de trant van: Rust is al je het idee hebt dat Eric Clapton tussen twee noten in een solo nog even een biertje kan pakken.

Als je wel eens naar dat zingzang programma The Voice kijkt, in drie maten weet je het. Geen rust, geen timing, niet goed. De voice voor ouwe knarren. Ja die hebben rust.

Pas bij rust heb je ook goede dynamiek. Pas dan knalt het als het moet. Als er geen rust is verzuipt je dynamiek. Heeft wel wat van compressie, maar dan in de tijd.

@carl je hebt het steeds over die MP200. Die heeft rust. De MP500 nog meer.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Karma said:

Hoeveel mensen zijn niet opgegroeid met een P3 van Rega en hoeveel spelen er nog steeds mee naar tevredenheid. Dat zegt wel iets. Mijn broer had een oude P2 met Elys een een Pioneer versterker en Magnat luidsprekers. Nu kun je daar minachtend over denken maar de aanstekelijke muziek die daar uit kwam deed mij verbazen. 
 

Als je de voormalige RP8 en RP10 zag en de huidige Planar8 en Planar10 dan is er helemaal geen sprake van een plank. Het is minimalisme ten top.

Ja, Pioneer heeft goede recensies gehad en hebben de vlam van goede versterkers voor een prima prijs brandende gehouden in de jaren 1990s/2000s. Tja, wie zijn dat nu? Cambridge, Marantz en Denon misschien? Zo vaak zie je geen budget amplifier vergelijken meer.

 

Ja, de nieuwe Rega's zien er uit als kunstwerken, dat beaam ik met gemak 😉

http://www.rega.co.uk/turntables.html

 

Op de Audioshow Alkmaar deed Rega draaitafel het ook altijd goed onder de bezoekers. Ik weet nog wel de volledige Rega set met Totem luidsprekers op de VAD-show, die klonken ook altijd muzikaal. Voor de begrippen van nu misschien te donker, maar daar hou ik van. Goede aanloop ook daar.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

...  Ik vind de TD 320 ook erg goed, maar heb toch de idee dat hij wat rustiger klinkt dan de TD 160 en TD 150 (ik zeg er gelijk bij dat het Nagaoka MP 200 element  ook wel rustig klinkt en Jack bevestigde dat onlangs). ...

Ik denk dat "rust" niet de juiste uitdrukking is. Ik had eerder een Michell Syncro met Linn arm en een Goldring Eroica LX. Op zich een prima match, maar het was mij te "saai". Er zat te weinig leven in. Dat vind ik iets anders dan "te rustig". Er kan nl nooit genoeg "rust" in de weergave zitten. Rust maakt het nooit "saai". 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Sodejuu said:

Ik denk dat "rust" niet de juiste uitdrukking is. Ik had eerder een Michell Syncro met Linn arm en een Goldring Eroica LX. Op zich een prima match, maar het was mij te "saai". Er zat te weinig leven in. Dat vind ik iets anders dan "te rustig". Er kan nl nooit genoeg "rust" in de weergave zitten. Rust maakt het nooit "saai". 

Dan was het:  "saai" 🤭 Ik ben nu wel tevreden met mijn elementjes 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Taal is natuurlijk altijd wat lastig, maar saai zou ik een TD 320 zeker niet durven te noemen. Met een TD 320 zou ik goed kunnen leven als ik niet beter gewend was 😀
 

Verder zijn er ongetwijfeld veel draaitafels waar zeer goed mee te leven valt en die ik nog niet gehoord heb. Het voordeel van zo’n Rega is dan weer dat die niet te opvallend is in het interieur.

 

Maar nu weer terug naar EMT. Ik ben er met over aan het lezen in het Thorens 124 boek. Ik heb me het nooit gerealiseerd, maar de reden dat ze vroeger platenspelers maakten met tussenwiel was dat ze volgens mij toen geen langzaam draaiende motoren konden maken van voldoende kwaliteit.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, KT88 said:

 

Exact.
Je weet het als je het hoort.

Die avatar van die kat is fantastisch KT88. Leuk dat je even voorbij komt. 
 

Ja, de demo’s van Cock hebben me wel wat geleerd over rust. Of om het anders te omschrijven, als dat de muziek langzaam lijkt te klinken, maar dat is niet zo. Een hele vreemde gewaarwording. 

Link to comment
Share on other sites

Na een heel slechte tijd qua gezondheid en privé heb ik nu ook wat meer "rust", wel nog te weinig energie, maar dat komt nog wel. ;)
Ben nog lang niet van het ziekenhuis af en werken in de audio gaat er nu ook echt niet meer inzitten; 3 CVA's nu, en dan mag ik nog in mijn hansdjes knijpen dat ik er nog ben.
Maar tremor door de zware medicatie, tinnitus en hyperacusis, zichtverlies en domweg geheugen- en concentratieverlies (de aanslag van 25 grote operaties incl. een harttransplantatie) gaan niet meer weg.
Vreemd genoeg maar godzijdank, kan ik nog wel redelijk coherent schrijven, ook al is dat nog wel vermoeiend.
Vandaar ook de schrijffoutjes in mijn stukjes; vergeef het me, ik rammel aan 1 stuk door, ik kan mijn eigen gedachten niet bijhouden en ben daarna te moe.

Die "rust" in de weergave vind ik ontzettend moeilijk te beschrijven; die van Seed7 komt er nog het beste af wat mij betreft.
Het is ook niet gemakkelijk te bereiken als je niet zelf in staat bent om ofwel de juiste combinaties te maken, ofwel zelf aan de slag te gaan met de soldeerbout.

En dan is er nog iets als de invloed van de acoustiek, welke met bepaalde foefjes wel wat te verminderen is maar niettemin een zeer belangrijke en invloedrijke factor is.
Om hier verder maar te zwijgen over de "onmogelijke" vooruitgang die het verbeteren van, wat zo ontoereikend genoemd wordt, de structuur-informatie brengt.

 

Het maffe is (in mijn ervaring) dat als je eenmaal dóór hebt welke truucjes je moet uithalen om die "rust" te bewerkstelligen, het eigenlijk vanzelf gaat.
En leuk is ook dat mensenm als Marco, Harry van Dalen en nog een paar, dit ook van zichzelf kunnen, misschien zelfs zonder dat zij zich dit bewust zijn.
Dat maakt nou net het verschil tussen een set die goed of erg goed klinkt, en een set die je naar de strot vliegt, die je de tranen doet stromen.
Voor mij is het zo dat een set die mij pakt, op de 1 of andere manier een meerwaarde heeft meegekregen die niet in cijfers is uit te drukken.
En dat staat volkomen los van prijs, soort techniek of opbouw.

Ten laatste: er bestaan mensen die het vermogen hebben om louter door hun aanwezigheid, een systeem te kunnen beïnvloeden.
Dat kan zowel beter als slechter zijn, en ook kan het op verschillende gebieden zijn, en zelfs tegelijkertijd. Hangt er helemaal vanaf HOE je luistert.
In het verleden, toen ik nog zelf bij luisterdemo's was betrokken, heb ik dat zelf ook meermaals kunnen vaststellen.
Ook in mijn voormalige werk als opnametechnicus kwam het wel eens voor dat als er een bandlid in de regelkamer binnenkwam, de productie ineens anders ging klinken.
Het bizarre  is dan weer, dat niet iedereen dat hoort of ervaart, de persoon in kwestie vaak nog hjet minst.
Ik heb daar geen verklaring voor, tenzij je in de niet-technische hoek gaat kijken waar mogelijke verklaringen bekend zijn.
Misschien is dat voer voor een apart topic ergens op dit forum.

Link to comment
Share on other sites

Da's mij te makkelijk, sorry.
Hewt zou kunnen dat ik te bescheiden ben (dat wordt me tenminste wel eens verteld), dus zal ik nu voor één keer mijn "credentials" eens opnoemen.

Bijna 40 jaar ervaring in vrijwel alle takken van muziekopname- en weergave:
- herstel, modificatie, ontwerp en bouw van audioapparatuur en delen daarvan, met enkele ontwerpen die in serie-productie zijn (geweest)
- advisering, ontwerp, aanleg en afregeling van apparatuur en bekabeling in (kleine en gemiddelde) studio's, zowel voor muziek als voor radio
- opnametechnicus, zowel mixing als mastering
- FOH-technicus
- herstel, ontwerp, bouw en modificatie van specifieke high end audio apparatuur, ook vintage, voor de grootste dealers van dit materiaal
- muzikant (piano, (bas)gitaar)), schrijver (zowel technische artikelen als andere non-fiction)


Door die verdomde CVA's, tinnitus en hyperacusis is dit ALLES me afgenomenm, behalve het schrijven alhoewel dat nu ook op een laag pitje staat.

 

Zo. Het is absoluut niet mijn gewoonte ofzelfs maar  wens om hier nu eens de grote jongen uit te hangen, maar ik heb de indruk dat onze Vlaamsche vrienden erg gevoelig zijn voor status, met name als ze zelf hoger opgeleid en/of belezen zijn.
Over eventueke arrogantie en zelfs dédain, al dan niet misplaatst, zal ik het verder niet hebben.
Er zijn, behalve mijnheer Bloom, beslist nog méér mensen die iets kunnen en weten. En daarbij wil ik het laten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, KT88 said:

Het maffe is (in mijn ervaring) dat als je eenmaal dóór hebt welke truucjes je moet uithalen om die "rust" te bewerkstelligen, het eigenlijk vanzelf gaat

Ik weet dat dit niet is wat je bedoeld. Er is een heel eenvoudige ontspanningsoefening waarbij je in een bepaalde volgorder bepaalde spiergroepen spant en die spanning een tijdje vast houdt. Dan weer ontspannen en de volgende groep. Als ik dat binnen een tijdsbestek van 20 minuten twee maal doe (zonder in slaap te vallen :) ) en dan muziek luister, maximaal geconcentreerd valt de gehele installatie weg.

 

Akoestiek is zwaar onderschat. Bij versterkers kijken we naar vervorming in drie nullen achter de comma terwijl de luisterruimte pieken met wel 40% vervorming kan produceren. Dat levert ook een mate van onrust.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ivan10 said:


 

.... Of om het anders te omschrijven, als dat de muziek langzaam lijkt te klinken, maar dat is niet zo. Een hele vreemde gewaarwording. 

Dat verschijnsel was heel duidelijk waarneembaar in de Wimbledon finale van Kraijcek in 1996 toen Kraijcek langzaam leek te wandelen en tijd te over had terwijl Washington als een waanzinnige heen en weer rende. Uiteraard won Kraijcek in drie sets.

 

4 hours ago, KT88 said:

Dat maakt nou net het verschil tussen een set die goed of erg goed klinkt, en een set die je naar de strot vliegt, die je de tranen doet stromen.
 

Tjonge, dat gevoel ken ik voornamelijk uit mijn hormoongeplaagde puberteit en dat gevoel had nimmer betrekking op iets wat aangesloten was op een stopcontact.

 

Apparatuur kan nooit beter klinken dan wat er in wordt gestopt en of het je naar de strot vliegt, ligt aan de muziekdrager en de stemming waarin je verkeert. Het is nooit een eigenschap van de apparatuur die een dergelijke gewaarwording op afroep aanlevert. De ervaring dat iets goeds ook op een wekkerradio goed klinkt is veel algemener dan de extase die door een electronicadoos wordt opgewekt.

 

Link to comment
Share on other sites

ik kan me de uitzendingen van Radio London op een van de eerste transistor radio's nog wel herinneren. Met een mooie meid naast  me op een strandje aan de "Bizonbaai "grepen de hits van toen me bij de strot  (en ergens anders 😅 )

 

PS grappig dat Jack in een ander topic nu ook over oude radio begint.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die negatieve of positieve uitstraling van aanwezige op de geluidsweergave ken ik ook. Maar zit dat niet meer in de angst van de luisteraar. Meer in de zin van "wat zal hij nou weer te zeiken hebben", of "die man weet altijd de positieve kanten te benadrukken". Soms gaat er bij de audioclub zelfs een demoavond aan, wanneer er van die negatievelingen beginnen te zeuren en de demogever nerveus wordt. Gelukkig zijn de negatievelingen tegenwoordig in de minderheid.

 

Rust bij het luisteren naar muziek ontstaat bij mij, wanneer ik ontspannen kan luisteren. Dat is vooral wanneer de set zo natuurlijk mogelijk klanken weer kan geven en ik met mijn hersenen zo weinig mogelijk correcties uit moet voeren. Een belangrijk deel wordt dit door de opnamekwaliteit veroorzaakt. Beter kunnen we het namelijk niet maken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...