Jump to content

Heel interessante site


carl
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Ivan10 said:

Oh bedoel je dat? Ja, ik vindt het net wat muzikaler - ook al zal het vast versmering zijn - het wordt allemaal wat mooier in mijn oren  - dus geef mij maar vering. 

 

Jij hebt toch ook geen vering in jouw spelert? Alleen dempers, toch? :huh: B)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ivan10 said:

Oh bedoel je dat? Ja, ik vindt het net wat muzikaler - ook al zal het vast versmering zijn - het wordt allemaal wat mooier in mijn oren  - dus geef mij maar vering. 

In mijn oren geeft een goede DD meer details, dan snaar aandrijving en vering dat versmeerd inderdaad een beetje.  Beide kunnen vriendelijk klinken.  We kunnen wel een testje doen tussen een TD-2001 en SL1210GR beide met een DL-103 en beide tegelijk dezelfde LP.     🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Tubejack said:

In mijn oren geeft een goede DD meer details, dan snaar aandrijving en vering dat versmeerd inderdaad een beetje.  Beide kunnen vriendelijk klinken.  We kunnen wel een testje doen tussen een TD-2001 en SL1210GR beide met een DL-103 en beide tegelijk dezelfde LP.     🙋‍♂️


Jullie hebben zeker nog geen Oracle gehoord, heren ? Dat ding van mij stikt werkelijk van de details. Het grote voordeel van een verend systeem is, dat het minder gevoelig is voor “airborne” storingen. Het nadeel is dat het in principe duurder te maken is vanwege de complexe aard.Ik heb een Kenwood KD 550 in huis gehad. Naar mijn mening iets te technisch klinkend. Roger zeg dat alle DD ‘s dat hebben. Ik zou trouwens de Thorens 320 wel eens naast de 2001 willen horen. Als ik Jack zo hoor is de 2001 op een bepaalde manier “overdempt”. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ivan10 said:

Dat weet ik niet @Tubejack, technisch zou het niet zo moeilijk moeten zijn om te maken, maar veel draaitafelfabrikanten kiezen voor een plankje met motor a la Pro-ject of Rega.


Rega is wel iets meer dan een plankje met een motor. Het is ook wat oneerbiedig. Zo zou ik een Nottingham een stuk steen met een motor kunnen noemen en een Thorens een hoop veren, een stukkie metaal en een motor kunnen noemen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:


Jullie hebben zeker nog geen Oracle gehoord, heren ? Dat ding van mij stikt werkelijk van de details. Het grote voordeel van een verend systeem is, dat het minder gevoelig is voor “airborne” storingen. Het nadeel is dat het in principe duurder te maken is vanwege de complexe aard.Ik heb een Kenwood KD 550 in huis gehad. Naar mijn mening iets te technisch klinkend. Roger zeg dat alle DD ‘s dat hebben. Ik zou trouwens de Thorens 320 wel eens naast de 2001 willen horen. Als ik Jack zo hoor is de 2001 op een bepaalde manier “overdempt”. 

Nee, wel "betere" draaitafels Carl zoals een BarcaNova Sonore 2828 Draaitafel🤩 Ikzelf heb een aantal DD 's gehad, niet te vergelijken met de nieuwe modellen van Technics. Die klinken heel vloeiend, niks technisch 😜  Lees maar eens het verslag van Ivan.  Mijn TD-2001 is gewoon standaard. De tracking is  fenomenaal goed met een DL-103 100µm en waarschijnlijk wel meer. Vind alleen zo' n snaar niet zo handig.  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik zou niet durven te praten over een “betere” draaitafel zolang ik ze niet naast elkaar heb gehoord met dezelfde arm en hetzelfde element Jack 😀  
 

Het was verder niet vervelend bedoeld, maar je bent op een of andere manier altijd negatief over die TD 2001

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Karma said:


Rega is wel iets meer dan een plankje met een motor. Het is ook wat oneerbiedig. Zo zou ik een Nottingham een stuk steen met een motor kunnen noemen en een Thorens een hoop veren, een stukkie metaal en een motor kunnen noemen. 

Ja, dat zou een goede omschrijving zijn van mijn Thorens, daar komt het wel op neer 😂

 

Ik zal wat op mijn teksten letten. 😉
 

Maar als je de oude platenspelers kent en je zag de eerste Pro-ject of Rega jongens staan, dan was het wel wat teleurstellend. Betaalbaar ja. En ze hebben zeker de draaitafel in de winkels gehouden en bereikbaar voor de vinyl fan. Zoals vinyl levend is gehouden door de dance/house scene in de jaren 1990. Ere, wie ere toekomt.

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Ja thanks 🙏 
 

Hoeveel mensen zijn niet opgegroeid met een P3 van Rega en hoeveel spelen er nog steeds mee naar tevredenheid. Dat zegt wel iets. Mijn broer had een oude P2 met Elys een een Pioneer versterker en Magnat luidsprekers. Nu kun je daar minachtend over denken maar de aanstekelijke muziek die daar uit kwam deed mij verbazen. 
 

Als je de voormalige RP8 en RP10 zag en de huidige Planar8 en Planar10 dan is er helemaal geen sprake van een plank. Het is minimalisme ten top.
 

Maar ik zou best zo’n nieuwe Thorens willen hebben of een Nottingham. Het blijven mooie spullen.
 

 

Edited by Karma
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik zou niet durven te praten over een “betere” draaitafel zolang ik ze niet naast elkaar heb gehoord met dezelfde arm en hetzelfde element Jack 😀  

Het was verder niet vervelend bedoeld, maar je bent op een of andere manier altijd negatief over die TD 2001

Dat 1e is in de praktijk bijna niet te doen.  Eenvoudiger is 2 draaitafels vergelijken met de standaard arm en allebei een DL-103 

 

Negatief?:  "Mijn TD-2001 is gewoon standaard. De tracking is  fenomenaal goed met een DL-103 100µm en waarschijnlijk wel meer."  is dat negatief? 🤔

Wat ik wel vind, dat die oude Thorens draaitafels soms wat te veel opgehemeld worden. Maar misschien heb ik het wel mis🙋‍♂️

Want een Phonosophie No.3 (een afgeleide van de TD-2001) is waarschijnlijk duurder dan jou Oracle Delphi 😆

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Tubejack said:

Dat 1e is in de praktijk bijna niet te doen.  Eenvoudiger is 2 draaitafels vergelijken met de standaard arm en allebei een DL-103 


Dan vergelijk je eigenlijk draaitafelcombinaties met elkaar Jack. In het verleden werd dat trouwens wel gedaan. Ik herinner me nu weer een LP 12 versus een Micro Seiki DD 40 en een LP 12 versus een Linn Axis. In het eerste geval was geen verschil te horen en het tweede geval nauwelijks een verschil. Boven een bepaald kwaliteitsniveau is het kennelijk moeilijk daarboven uit te stijgen. Dan gaat het kennelijk meer om arm en element. In ieder geval is er geen blad die dat vergelijk zo doet. Als ik dan bij de A ratings van Stereophile kijk dan denk ik wel dat ik met allemaal gelukkig zou worden. 

 

PS ik weet dat ik mijn eigen stelling boven onderuit haal.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, carl said:


Dan vergelijk je eigenlijk draaitafelcombinaties met elkaar Jack. In het verleden werd dat trouwens wel gedaan. Ik herinner me nu weer een LP 12 versus een Micro Seiki DD 40 en een LP 12 versus een Linn Axis. In het eerste geval was geen verschil te horen en het tweede geval nauwelijks een verschil. Boven een bepaald kwaliteitsniveau is het kennelijk moeilijk daarboven uit te stijgen. In ieder geval is er geen blad die dat doet. Als ik dan bij de A ratings van Stereophile kijk dan denk ik wel dat ik met allemaal gelukkig zou worden. 

 

PS ik weet dat ik mijn eigen stelling boven onderuit haal.

 

Nou die A ratings daar kan ik me wel iets bij voorstellen.  Kennelijk heb je heb je helemaal niet van die dure spullen nodig. Het kán natuurlijk wel. 😊  Over testen ik kreeg van een klant het jaarboek HiFiChoice 2017  op verschillen pagina's waren 2 besprekingen over twee draaitafels van hetzelfde merk. De een was €1500 de ander €4000.  Tussen de regels doorlezend vond men die van €1500 toch wel erg goed (of zelfs beter) Die dure had wel 5 sterren, dat wel. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, carl said:

Mee eens - er zit kennelijk ook verliefdheid bij.

Zeker ik vind mijn TD-2001 er wel heel mooi uitzien.  Hij komt in een ere vintage combinatie samen met een Pioneer SX-1250.  Die laatste moet nog wel gerestaureerd worden. Daar moet ik eerst voor sparen. 🙃 P.s. heb je ook al op de blauwe linkjes gedrukt 😇

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Karma said:

Nottingham een stuk steen met een motor kunnen noemen

 

Ha, da's gewoon twee plankjes MDF beschilderd met een marmer patroontje ;) Soort van Rega dus ....

 

... en een van m'n Technicsen is nog geveerd ook en DD.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Zoals zo vaak ontspoord dit topic ook weer hopeloos.......

 

Laten we het erop houden dat de EMT koper niet warm loopt voor een REGA (al ik heb toch heel lang een oogje gehad op de P9). Ik vind persoonlijk het minimalisme met de laatste REGA modellen een beetje doorgeschoten, maar je kan niet zeggen dat ze niet volharden in hun filosofie. Een EMT heeft een teutoonse bouwkwaliteit die mede ingegeven is door het borgen van bedrijfszekerheid. Snelstarten/stoppen heeft ook impact op de constructie van het geheel. Het is appels met peren vergelijken, professionele versus consumentenmarkt. Eigenlijk zou alleen de absolute geluidskwaliteit mogen tellen. Maar helaas regeren zoveel sentimenten deze hobby.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Arcman said:

Maar helaas regeren zoveel sentimenten deze hobby.

Da's in de pro-hoek niet anders hoor, maar dan met microfoon-nostalgie (Neumann U-huppeldepup) en microfoon versterkers. Wat dacht je van gitaristen en hun luidspreker of combo. Het accent ligt alleen wat anders.

 

Die EMT's zijn voor een zeer specifiek doel gebouwd en oersolide. Eigenlijk zijn een aantal grote Japanse DD's (SP10) niet anders. De EMT elementen heb ik altijd heel mooi gevonden, met name die met het wisselbare gewichtje. Helaas prijstechnisch ver buiten bereik.

 

Wel opvallend vind ik dat oude studio techniek nu al een tijdje wel in de belangstelling staat van de "audiofiel", waar men er vroeger niets van moest hebben. Met name op versterker en luidspreker gebied. Zelfs een oude Yamaha NS-10 nearfield heeft ineens liefhebbers.

 

Absolute geluidskwaliteit is m.i. onhaalbaar. Wat wel nastreefbaar is is om het geluid in de mastering studio uit een bepaalde periode te evenaren om te kunnen horen "hoe het bedoeld was". @Arden's retro B&W set is daar een mooi voorbeeld van. In een moderne setting kan ik me prima een setje Genelecs in m'n luisterhok of op de desktop voorstellen.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Met "absolute geluidskwaliteit" bedoel ik meer hetgeen maximaal haalbaar is met een specifieke component of combinatie van componenten. Dus niet de vaak benoemde en nagestreefde "werkelijkheids-weergave". We weten hier allemaal wel dat dat een utopie is.

Link to comment
Share on other sites

Een paar dingen:

 

- Toen Roy Gandy een draaitafel op de markt wilde brengen had hij het geld niet om een subchasis te ontwikkelen. Vandaar dat hij besloot tot "een plankje met een motor". Die draaitafel was zo succesvol dat hij er maar mee is doorgegaan.

 

- Ik ken Rob Spoelstra uit Nijmegen die zich Dr Thorens noemt. Hij woont niet ver van me en mailt me wel eens als hij iets leuks in huis heeft. Natuurlijk heb ik hem gevraagd welke Thorens hij het beste vindt klinken. Klankmatig vindt hij ze allemaal niet zo veel van elkaar verschillen, maar hij vindt de TD 320 en daarna de TD 160 erg goed. Ik heb zelf de TD 320, de TD 160 en TD 150.  Ik vind de TD 320 ook erg goed, maar heb toch de idee dat hij wat rustiger klinkt dan de TD 160 en TD 150 (ik zeg er gelijk bij dat het Nagaoka MP 200 element  ook wel rustig klinkt en Jack bevestigde dat onlangs). Zelf ben ik trouwens helemaal weg van de TD 150.  In de huiskamer klinkt hij echt heel erg goed. Het leuke is dat je hem ook helemaal opnieuw kan opbouwen wat bij mij ook gebeurd is.

 

- En nogmaals de A lijst van Stereophile. De Oracle Delphi Mark VI staat erop en dat is een iets zwaardere uitvoering van mijn Oracle Delpi Mark V  die ook op die lijst stond. Sterker nog ik heb ze bij Henk naast elkaar gehoord met andere arm en element. De verschillen waren toch wel erg miniem en ik denk dat een andere phonokabel meer uitmaakte. Een vernieuwing is vaak om marketingtechnische reden noodzakelijk. Er zal een verschil zijn tussen een goedkope en een duurdere draaitafel. Toch zal het geluid steeds dichter bij elkaar moeten gaan komen anders is er toch iets niet goed.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...