Jump to content

Gezien op Marktplaats


Seed7
 Share

Recommended Posts

Zo af en toe komen er her en der heel erg leuke 2e hands dingen voorbij. Soms zoekt iemand iets of het is gewoon een koopje. Ik kon geen draad vinden om dat in kwijt te kunnen. Vandaar deze.
 

Goed, wat zag ik dan wel? Een paar Klipsch Heresy HIP, dit is een basreflex uitvoering van de Heresy voor pro gebruik. Hoger belastbaar, efficienty van ~100dB. Redelijke prijs als ze goed zijn, wel oud. Erg fraaie en redelijk gewilde uitvoering van de klassieker. Het uiterlijk mmm tsja... (timmerman gezocht?)
https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/speakers/m1584991025-klipsch-heresy-hip.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Die Pavel, tjsa. Twee maal luidsprekers met de Podzus drivers gebouwd. Wat een draken van drivers zijn dat (en heel wat andere knoertharde drivers in die tijd ook). Alles lijkt mooi en dan ineens... moet je nogal tekeer gaan met je filters op een manier die al het leven uit de muziek zuigt. Wat de Pavel hier mooi doet is een passieve radiator gebruiken, ander krijg je van de reflexpijpje die net zo'n kabaal maken als de blokfluit.

 

Het toverwoord bij de Ellipson is Foster. Vond het altijd wel grappig dat dat apart genoemd werd. Zoiets als een XYZ 'Cole' of een ABC 'Decca'.

 

Opvallend weinig liefde voor de bovengenoemde Klipschen. "Schuren en een verfje" klaar.

Link to comment
Share on other sites

Ik vond die Pavels fantastisch klinken op buizen Seed. Voor mij toch te oud voor het geld.
 

Die Elipsons vind ik in wit polyester toch altijd het mooist om te zien. Begrijp niet dat ze geen moderne uitvoering ervan maken.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, carl said:

Ik vond die Pavels fantastisch klinken op buizen Seed.

Kan ik me voorstellen. Lage dempingsfactor van de versterker gecombineerd met een luidspreker die een passieve radiator nodig heeft (de enige andere zinnige oplossing is een actieve filtering), dat geeft een mooi romantisch warme midbas bult. Het zijn prachtige drivers, maar niet in een tweeweg. Te veel vervorming in het mid-laag en laag. Eerder passend in een actieve 4-weg. Het is wel het prototype "high-end" luidspreker waar de audiofiel jaren later nog steeds naar zoekt. De mini monitor waarbij het meer om mini dan monitor gaat.

 

Ik snap heel goed waarom er geen 1303 MKx wordt gemaakt. Te groot, te lomp, marginale markt. Een luidspreker moet tegenwoordig minstens 3 cm smaller zijn dan de drivers en half zo hoog. Dan kun je het ding achter de lampetkan op het nepdressoir verstoppen en niet genieten van de schoonheid van fatsoenlijke muziekweergave. Voor de zeer goed gevulde ultra high end buidels is het "een prul" uit het verleden dat je ontgroeid bent zoals je jeugdpuisten.

 

De 1303 is en was een prima luidspreker. Menig moderne luidspreker doet er voor onder, niet verwonderlijk.

 

Nooit mijn smaak geweest qua vormgeving. Beetje Barbarella in witte plastic 3/4 bollen als stoeltjes. Jammer dat er geen oranje frontjes in zaten.

Bovendien, wie heeft nog z'n macramee frutsels voor de hangplanten? ;)

Link to comment
Share on other sites

Wat heb je nu weer tegen Barbarella 😀  Kennelijk met muziek van Moricone. 

 

Ik heb eens een demo van Ed de Jong gehad met Pavels op Audio Innovation. Wel een van de beste ooit - supersnel ook. Was wel een beetje mijn geluid. Die bult in het laag herinner ik me niet - wel 30 jaar geleden. 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Seed7 said:
1 hour ago, carl said:

Ik vond die Pavels fantastisch klinken op buizen Seed.

Kan ik me voorstellen. Lage dempingsfactor van de versterker gecombineerd met een luidspreker die een passieve radiator nodig heeft (de enige andere zinnige oplossing is een actieve filtering), dat geeft een mooi romantisch warme midbas bult. Het zijn prachtige drivers, maar niet in een tweeweg. Te veel vervorming in het mid-laag en laag. Eerder passend in een actieve 4-weg. Het is wel het prototype "high-end" luidspreker waar de audiofiel jaren later nog steeds naar zoekt. De mini monitor waarbij het meer om mini dan monitor gaat.

Ja maar wacht nu eens...Die Pawels zijn wel de mooiste speakers die ik ooit gehoord heb.....In het mid/hoog inderdaad..Maar je kon er wel de Basso's bijkopen mocht je dat willen.

De nieuwe Pawel kost nu 35K😃

Link to comment
Share on other sites

Klinkt de 1303 met Foster tweeter veel beter dan met de normale tweeter.
Elipson gebruikte in verschillende modellen ook de Siare tweeter,dat zou ook een beter klinkende tweeter zijn.
 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Roots said:

Ja maar wacht nu eens...Die Pawels zijn wel de mooiste speakers die ik ooit gehoord heb.....In het mid/hoog inderdaad

Die Goerlich drivers zijn een beetje een "kruidje roer me niet". Aan de basis staat een ontwikkeling uit de jaren 30, het konusmateriaal. Het doel was een breedbandige luidspreker en dat is gelukt. Er wordt een heel erg licht en zeer stijf schuim gebruikt. De drivers uit die tijd werden vooraal in een zgn 'plural' gebruikt. Een metalen plaat met meerdere drivers vaak met verschillende afmetingen.

 

De drivers reageren zo als andere knoertharde drivers. Denk aan Jordan (aluminium) of GIA (gitine) en Thiel (keramiek). Ten eerste breken ze in de hoge tonen heel erg op. De frequentie is afhankelijk van de diameter van de driver. En ze hebben de makke dat ze niet goed met laagfrequente energie overweg kunnen. In de jaren 30 was weergave onder de 60-100Hz geen noodzaak. Je ziet bij alle breedbandige luidsprekers dan laag er voor zorgt dat de klirr en thd in het mid hoog toeneemt. De Visaton B200 is hier een mooi voorbeeld van. Wel een lage resonantie frequentie, maar dat wil je ze eigenlijk niet voeren. Je wilt dat al helemaal niet bij zo'n kleine driver als in de Pawel. Vandaar mijn eerdere opmerking dat je er beter een 4-weg mee kunt bouwen.

 

De Goerlich drivers zijn heel erg mooi gebouwd. Je kunt de rolrand (geimpregneerd linnen) er gewoon af snijden en het ding blijft gecentreerd functioneren. De volledige centrering komt van de spider. Bij de meeste andere merken zorgt ook de rolrand voor een deel van de centrering. Dit betekend ook dat je de Goerlich zo symmetrisch mogelijk wilt belasten. Dat gebeurt in de Pawel door de passieve membraan, ipv reflexpijpjes.

Het grappige is dat je in der tijd van de Pawel, voor een bak minder geld, monitoren van Klein+Hummel kon kopen met de zelfde kwaliteiten. Eind jaren 80 heb ik de Network luidspreker gebouwd, een 17 cm Goerlich met een Thiel hoge toner die laag aangekoppeld was. Had voor mij het zelfde probleem als de Pawel. Alles werd zo mooi, alsof overal het zelfde sausje overheen ging. Niet een luidspreker voor metal of rock of dance. (Een merk als Avalon heeft voor mij ook dat probleem, alles klinkt naar Avalon)

 

Je kunt de Basso inzetten, maar wat doe je dan? Je ontlast de kleine Goerlich in de Pawel niet. Tenzij je die gaat filteren. Wat krijg je dan, 4e orde systeem plus een filter, een "ongedefinieerd" 6e orde systeem oid? Weg is je impuls gedrag (dat toch al niet zo geweldig is bij een basreflex). Ik denk dat je Goerlich drivers netjes binnen hun optimum gefilterd in een open baffle moet inzetten. Dan gebruik je waar ze goed in zijn maximaal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
9 hours ago, Duck-Twacy said:

Als je dit 50 jaar geleden geweten had.... Had je er een stuk 20 bewaard.

Hij heeft dat dus gedaan,niet 50 jaar geleden maar toen de cdspeler zijn intrede deed verzamelde hij voornamenlijk idlerwheel draaitafels zoals de td 124  Garrard en Emt.
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...