Jump to content

Cambridge Audio 851n & Roon


hifinaat 01
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Sinds maart 2017 ben ik in het bezit van een Cambridge Audio 851n streamer/dac.

Het schijnt dat de CA 851n nu ook Roon accepteert.

Ik gebruik nu een android Acer tablet voor bediening met Bubble upnp, deze kan ik niet meer gebruiken schat ik zo in.

Kan ik hiervoor in de plaats een IPad nemen?

Ik heb ook een Melco N1AH60 muziekserver en kan ik deze ook met Roon i.c.m. Cambridge Audio 851n  integreren?

Misschien rare vragen maar ben niet zo thuis in het digitale..

In ieder geval bedankt!

Groet Ar.

 

Link to comment
Share on other sites

Misschien niet direct een antwoord op je vraag, maar Cambridge heeft sinds enkele maanden een nieuw app (Stream Magic) voor phone en tablet. Die is een stuk veelzijdiger dan de oude app (Cambridge connect). Deze zou je in plaats van, of naast, Bubble upnp kunnen proberen.

Met Roon kan ik je verder niet helpen. De nieuwe Cambridge app werkt prima op mijn 851N.

Link to comment
Share on other sites

Aanvulling: zie https://techsupport.cambridgeaudio.com/hc/en-us/articles/360000104397-Network-Players-Roon

 

Zie kopje USB. Je zult de 851N voor Roon via een usb kabel op een Roon endpoint moeten aansluiten. En dan met de Roon app bedienen.

 

De 851N is dus zelf, wat ik begrijp, geen Roon end-point maar kan via USB als DAC fungeren voor een apparaat dat wel een Roon endpoint is. 

 

De Bubble upnp of andere app zoals Spotify kun je eventueel gewoon blijven gebruiken. Die praten rechtstreeks met de 851N, zonder tussenkomst van Roon. Maar mogelijk dat je alles ook gewoon via Roon kunt regelen, zodat je alleen nog maar de Roon app nodig hebt.

 

 

 

 

Edited by vogel
endpoint ipv server
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, vogel said:

Aanvulling: zie https://techsupport.cambridgeaudio.com/hc/en-us/articles/360000104397-Network-Players-Roon

 

Zie kopje USB. Je zult de 851N voor Roon via een usb kabel op een Roon endpoint moeten aansluiten. En dan met de Roon app bedienen.

 

De 851N is dus zelf, wat ik begrijp, geen Roon end-point maar kan via USB als DAC fungeren voor een apparaat dat wel een Roon endpoint is. 

 

De Bubble upnp of andere app zoals Spotify kun je eventueel gewoon blijven gebruiken. Die praten rechtstreeks met de 851N, zonder tussenkomst van Roon. Maar mogelijk dat je alles ook gewoon via Roon kunt regelen, zodat je alleen nog maar de Roon app nodig hebt.

 

 

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb het zelf ook gevonden wat de mogelijkheden zijn met Roon en De 851n.

Het is jammer dat de Cambridge dan geen Roon end point gaat worden als ik Roon zou integreren, en alleen gebruiken voor USB vind ik wat karig voor het abonnementsgeld.

Bedankt voor de tip met de nieuwe Cambridge app. 

Bubble upnp is wat langzaam aan het worden, misschien vanwege de verouderde Cambridge app, of het ligt aan mijn Acer tablet. 

 

Groet Ar.

 

3 hours ago, vogel said:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

BubbleUPnP werkt hier helemaal niet traag. Echter wél, wanneer ik de muziekPC met JRiver als library gebruik. Die haalt zijn muziek dan weer van de NAS en dan duurt het wat langer. Maar met de NAS of "local and cloud" werkt het supersnel.

 

Mogelijk is het mijn tablet die wat traag werkt.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, vogel said:

Aanvulling: zie https://techsupport.cambridgeaudio.com/hc/en-us/articles/360000104397-Network-Players-Roon

 

Zie kopje USB. Je zult de 851N voor Roon via een usb kabel op een Roon endpoint moeten aansluiten. En dan met de Roon app bedienen.

 

De 851N is dus zelf, wat ik begrijp, geen Roon end-point maar kan via USB als DAC fungeren voor een apparaat dat wel een Roon endpoint is. 

 

De Bubble upnp of andere app zoals Spotify kun je eventueel gewoon blijven gebruiken. Die praten rechtstreeks met de 851N, zonder tussenkomst van Roon. Maar mogelijk dat je alles ook gewoon via Roon kunt regelen, zodat je alleen nog maar de Roon app nodig hebt.

 

 

 

 

Hoi Vogel welke nieuwe app voor  Cambridge Audio 851n is het Die met het zwarte bolletje, of de stream magic app?.

Er is nog een derde app maar die is voor de Edge.

Groet Ar.

 

Link to comment
Share on other sites

De steam magic app is de nieuwe app.  Die met het zwarte bolletje is de oude app.

Check ook of je 851N de laatste software heeft. Maar als het goed is doet hij dat automatisch. 

Hij geeft nu een stream magic plaatje in het scherm.

 

De oude app is veel eenvoudiger en is ook nog prima te gebruiken. Je kunt ze ook allebei installeren.

 

Edited by vogel
oude app toelichting
Link to comment
Share on other sites

 

Ik had de stream magic app al geïnstalleerd op mijn smartphone, die app is wel uitgebreider dan de oude app, daar werkt die perfect op en Roon Ready komt zelfs op het display te staan.

Weet niet of Roon echt goed gaat werken want ik ben er (nog) niet op geabonneerd.

Maar het is wel raar dat de stream magic app niet op de tablet goed werkt ik moet hem altijd opnieuw installeren en kom niet in Qobuz waar ik een abonnement op heb op de smartphone is dat geen probleem.

 

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad, er is  nu opeens een Roon logo op de app. Maar ik heb verder geen idee wat er mogelijk is. Het display van de 851N geeft dan wel een Roon tekst en logo. Je kunt je vraag beter aan de CA support stellen. Recente informatie over Roon en de 851N wordt gemeld op de firmware update pagina:

https://techsupport.cambridgeaudio.com/hc/en-us/articles/213288845-Azur-851N-Information-about-the-latest-firmware-update

 

Op de Roon website staat de volgende informatie:

https://roonlabs.com/partners/cambridge

 

Er is dan kennelijk een verschil tussen Roon ready en Roon tested.

 

Je zou het ook op het Roon forum kunnen vragen:

https://community.roonlabs.com/t/difference-between-roon-tested-and-roon-ready/91228

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...