Jump to content

Line Magnetic LM-150ia buizen versterker


audiofreak
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Ik heb verleden week wat geëxperimenteerd met de 12AU7 buis in de LM-150ia versterker. Omdat ik ook laatst die proef had gedaan met het eruit trekken van de (2x) 12AX7  en de 12AU7 buis om te weten hoe het voorversterker gedeelte in de LM-150ia versterker zat, wilde ik weleens weten wat het vervangen van de 12 AU7 buis zou doen. Deze 12 AU7 buis waar standaard de JJ 802S buis in zit werd vervangen voor de Philips CV 491 buis, maar daar was ik vrij snel uit na een dag luisteren. Het hoog werd er niet beter op en er was een scherpte te horen in de hoge tonen en s-klanken werden soms wat sisserig bij sommige lp's. Bij luid volume werd het zelfs onaangenaam. Dus ging de Philips eruit en werd deze vervangen voor een Siemens CV 491 en was de scherpte verdwenen en ook minder sisserig in de s-klanken. Maar er deed zich iets anders voor, namelijk de Siemens was duf en zachter in weergave met dezelfde volumestand. Hé, dat was raar en niet zoals ik het mij herinnerde, toen deze in de VTL voorversterker zaten lang geleden. Dus werd er de oude buis meting erbij gezocht die ik nog ergens op de pc had staan en zag dat deze Siemens buis niet meer aan de specs voldeed, dus die werd eruit gehaald en ging direct de kliko in. Deze oudere buismeting had ik jaren geleden een keer gedaan met Rick Paap op een buizen meetapparaat. Omdat ik onlangs ook diversen nieuwe 12 AU7 buizen had gekocht, onder andere de RCA 5814A buis en deze RCA 5814A ook in de VTL voorversterker zaten heb ik in de LM-150ia ook zo'n RCA 5814A gestopt en ben gaan luisteren. Dat was gelijk een stuk beter en nu ruim een week verder ben ik tevreden. Toch ook nog even de proef op de som genomen vandaag en de standaard JJ 802S buis even terug gewisseld, maar het werd weer duffer in mijn oren. Dus gauw terug naar de RCA 5814A buis. Ik ben erg blij met deze buis. Ik heb gelukkig nog er meer van en voorlopig zit ik goed met deze buisjes. 

Link to comment
Share on other sites

Een NOS  5814A is meestal een prima buis. Maar het zegt ook weer niet alles. In de 1e trap van mijn MCML05 voorversterker doet hij het goed. Maar in de laatste en 3e trap heb ik weer liever een nieuwe EH ECC82 van €10.. Dezelfde buis slechts 2 buisvoeten verder in de schakeling....  Vandaag ook weer de mooiste NOS buizen van Telefunken, Mullard ...geprobeerd maar een JJ ECC803S van €15 is hoorbaar en meetbaar gewoon veel beter. Het is maar net waar je zo'n buis gebruikt. En hoe goed de rest van de schakeling is. Is die middelmatig dan zal het eindresultaat hooguit middelmatig blijven. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dat het niet alles zegt is zeker waar, Jack. Ook is het wat je 'eigen' oren je vertellen. Zo hebben we allemaal onze eigen voorkeuren, dat ben ik mij terdege bewust. Het leuke is natuurlijk dat we allemaal plezier eraan beleven en dat het boeiend is of niet boeiend is. Jij bent gecharmeerd van een JJ ECC 803S buis en ik vind dat een mindere buis. hetzelfde heb ik met de buisjes van Philips en waar ik vaak een bepaalde scherpte bij hoor. Ik ken andere mensen die hetzelfde hebben met de Philips buisjes. Is dan de Philips een slechte buis? Ongetwijfeld niet en er zullen velen zijn die het prachtige buizen vinden. Allen ik vind van niet. En het zegt ook helemaal niets weer. het zijn hooguit indicaties die een mede-hobbyist op een spoor kan zetten of juist weer niet. Daarbij moet ieder zijn eigen pad bewandelen en uitvogelen. Ik weet ook helemaal niets en ook weer wel. Maar dat is wel vanuit mijn eigen ervaring en wat mijn 'eigen' oren mij vertellen of juist niet vertellen.

Ja en middelmatig blijft middelmatig.  Dat verander je ook niet met een andere buis of een andere condensator o.i.d. Ben je voor een dubbeltje geboren dan wordt je geen kwartje, ook dat gaat hier op in audio.

Line Magnetic zelf adviseert juist ook de JJ ECC802S buis als de 'beste' op die plaats. VTL gebruikt zelf ook JJ buizen. Het zijn prima buizen ongetwijfeld. Alleen ik denk daar net anders over en ga uit van mijn 'eigen' oren. 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

 Je kunt er niet van uitgaan dat alles van één merk goed of slecht is. Zelfs binnen één type zijn er goede en minder goede buizen. Mooi voorbeeld is het door jouw aangehaalde merk Philips.  Neem een ECC88, niet zo' n  fijne buis voor audio, maar toch veel toegepast vanwege gunstige elektrische eigenschappen.Die met "witte opdruk" zijn goed, meetbaar en hoorbaar. Die met groene en blauwe opdruk minder.    

 

Scherpte bij buizen kan vele oorzaken hebben en hoeft niet eens aan de buis te liggen.  Een betere condensator met minder verlies heeft volgens mij pas zin, als dat de zwakste schakel  in de keten is.  Zo niet,  dan kan het geluid juist slechter worden. 

 

Ik ben gecharmeerd van de JJ ECC803S en velen met mij. Voor een dubbeltje op de 1e rang.  Maar dat wil niet zeggen dat ik àlle buizen van JJ goed vind.  Een aantal vind ik leuk b.v. JJ KT-77 , ECC83S, EL34L .  Ze gaan niet altijd even lang mee of zijn evengoed gematched, maar ze kosten ook weinig. EH heeft ook een aantal types b.v.  ECC82,  KT88 en Sovtek 5881WTX, 6N23p..  Dat matchen kun je voor een paar € extra doen.  Inderdaad wie oren heeft, kan horen...   

 

Mijn ervaring: NOS buizen blijken meestal het geld niet waard. Koop gewoon nieuwe. 🙋‍♂️

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Roots said:

Is wel grappig die NOS buizen lijken wel onuitputtelijk te zijn...Die dingen zijn makkelijk 50 a 60 jaar oud en ze zijn nog volop verkrijgbaar😃.

Er is ook veel namaak Roots. Dan worden buizen opnieuw gestempeld. Soms is dat heel moeilijk te zien.

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, audiofreak said:

Dat het niet alles zegt is zeker waar, Jack. Ook is het wat je 'eigen' oren je vertellen. Zo hebben we allemaal onze eigen voorkeuren, dat ben ik mij terdege bewust. Het leuke is natuurlijk dat we allemaal plezier eraan beleven en dat het boeiend is of niet boeiend is. Jij bent gecharmeerd van een JJ ECC 803S buis en ik vind dat een mindere buis. hetzelfde heb ik met de buisjes van Philips en waar ik vaak een bepaalde scherpte bij hoor. Ik ken andere mensen die hetzelfde hebben met de Philips buisjes. Is dan de Philips een slechte buis? Ongetwijfeld niet en er zullen velen zijn die het prachtige buizen vinden. Allen ik vind van niet. En het zegt ook helemaal niets weer. het zijn hooguit indicaties die een mede-hobbyist op een spoor kan zetten of juist weer niet. Daarbij moet ieder zijn eigen pad bewandelen en uitvogelen. Ik weet ook helemaal niets en ook weer wel. Maar dat is wel vanuit mijn eigen ervaring en wat mijn 'eigen' oren mij vertellen of juist niet vertellen.

Ja en middelmatig blijft middelmatig.  Dat verander je ook niet met een andere buis of een andere condensator o.i.d. Ben je voor een dubbeltje geboren dan wordt je geen kwartje, ook dat gaat hier op in audio.

Line Magnetic zelf adviseert juist ook de JJ ECC802S buis als de 'beste' op die plaats. VTL gebruikt zelf ook JJ buizen. Het zijn prima buizen ongetwijfeld. Alleen ik denk daar net anders over en ga uit van mijn 'eigen' oren. 

 

14 hours ago, Tubejack said:

 Je kunt er niet van uitgaan dat alles van één merk goed of slecht is. Zelfs binnen één type zijn er goede en minder goede buizen. Mooi voorbeeld is het door jouw aangehaalde merk Philips.  Neem een ECC88, niet zo' n  fijne buis voor audio, maar toch veel toegepast vanwege gunstige elektrische eigenschappen.Die met "witte opdruk" zijn goed, meetbaar en hoorbaar. Die met groene en blauwe opdruk minder.    

 

Scherpte bij buizen kan vele oorzaken hebben en hoeft niet eens aan de buis te liggen.  Een betere condensator met minder verlies heeft volgens mij pas zin, als dat de zwakste schakel  in de keten is.  Zo niet,  dan kan het geluid juist slechter worden. 

 

Ik ben gecharmeerd van de JJ ECC803S en velen met mij. Voor een dubbeltje op de 1e rang.  Maar dat wil niet zeggen dat ik àlle buizen van JJ goed vind.  Een aantal vind ik leuk b.v. JJ KT-77 , ECC83S, EL34L .  Ze gaan niet altijd even lang mee of zijn evengoed gematched, maar ze kosten ook weinig. EH heeft ook een aantal types b.v.  ECC82,  KT88 en Sovtek 5881WTX, 6N23p..  Dat matchen kun je voor een paar € extra doen.  Inderdaad wie oren heeft, kan horen...   

 

Mijn ervaring: NOS buizen blijken meestal het geld niet waard. Koop gewoon nieuwe. 🙋‍♂️

 

Ik geef antwoord vanuit mijn eigen (luister)ervaringen en mijn graadmeter is altijd mijn eigen oren. Dat is tevens mijn meetapparaat.
Met bepaalde buismerken heb ik weinig tot niets, omdat het in mijn oren niet klinkt. Dat staat los van de schakeling. Ik heb datzelfde met bepaalde audiomerken die mij nooit kunnen bekoren of waar ik gewoon niet lang naar kan luisteren. Hoe fraai en mooi ze ook klinken voor andere mensen. En dus heb ik mijn voorkeuren, ook met buizen. 

Neem nou Philips buizen, de kleur maakt weinig uit voor mij, want ik heb het dus bijna met alle Philips buizen dat het in mijn oren niet klinkt. Vaak te scherp of een rafelend randje in het hoog en dat irriteert mij mateloos.  En ik heb het zo vaak geprobeerd met Philips buizen. 
JJ buizen eigenlijk net zo. Van JJ buizen vind ik ze vaak een beetje muffig of niet levendig genoeg en ook hier heb ik de vele verschillende typen geprobeerd als voorversterkerbuis, de rode en gouden kleuren, de ECC81,12AT7, ECC82, 12AU7, ECC802S

Ik ben ontzettend gevoelig voor scherpte in de hoge tonen. Misschien wel overgevoelig. Ik heb dat ook met digitale weergave, zoals met cd weergave en met streaming. Ik word dan nerveus en/of geïrriteerd ervan. 

NOS buizen zijn inderdaad veels te vaak te koop voor belachelijke hoge prijzen. Maar er zijn echter ook uitzonderingen en waar men een normale prijs vraagt voor een NOS buis. Die adresjes moet je weten of er attent op worden gemaakt door een andere buisliefhebber en die jou dat ook gunt. Zo op die manier ben ik ook aan zo'n adres gekomen en heb daar mooie NOS buisjes, gebruikt en nieuw, vandaan gehaald voor een normale prijs. Ook bij tonefactory zie je af en toe mooie NOS buisjes voorbij komen en tegen een redelijke prijs aangeboden. Dan moet je snel reageren en wat ik dan ook doe. En sommigen merken begin ik niet aan, zoals Telefunken, want daar betaal je echt de hoofdprijs voor en ook ik heb dat er absoluut er niet voor over. En nieuwe buizen heb ik ook, hoor. Zoals EH en Tungsram en niets NOS aan.

En ongetwijfeld is het misschien wel allemaal MYFY!! Zoals onze KT88, Sander dat altijd zei en zegt.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...