Jump to content

Platenspeler Brom_Akai pl-003


HLI
 Share

Recommended Posts

On 8/3/2020 at 6:08 PM, Sodejuu said:

Nee, dat hoeft niet. Bij diverse merken is de aardedraad intern al verbonden met signaal-aarde. in sommige gevallen geeft de aardedraad zelf problemen en als jed e aarde los laat, speelt alles naar behoren. Aardfouten en -problemen zijn altijd lastig

@HLI: het lijkt me dat een RCA-bus van de phono-ingang in de versterker slecht contact maakt of uit de tin gebroken is. Als je een multimeter hebt zou je dat kunnen meten. Alle - zijn met elkaar verbonden. Je zou dus 0 Ohm moeten meten tussen de buitenkant van eender welke Phono input en een ander - van een ingang. Als dat niet het geval is, kun je ervan uit gaan datd e bus los in de tin zit

De phone ingangen doorgemeten en geen komen boven de 0 uit, dus die lijken mij dan in orde. Met de nieuwe kabels is er een enorme verbetering te horen. Misschien hoort dat ook bij 40+ jaar oude audio apparatuur. Heb ook geen vergelijk wat "normaal" is.

Ik weet ook niet of er ooit iets gedaan/ gereviseerd is aan de versterker. Kunnen oude elco's b.v voor zo'n rest brom zorgen.

Link to comment
Share on other sites

Blijkbaar is er dus iets mis met die eerste kabel. Als je idd een slechte kabel neemt (een kabel met een twijfelachtige afscherming (dropveter met zeer weinig aders van minderwaardig koper in de - leiding), dan kan er idd brom ontstaan van 100Hz.
Geef daarom aub meer uit dan 3 kwartjes voor een fatsoenlijke interlink. Het hoeft nog altijd niet de hoofdprijs te kosten. Iets van een euro of 15-20 voldoet meestal prima. Wil je meer (en past het bij jke apparatuur, dan heb je ook baat bij duurdere kabels.

 

Slechte elco's kunnen voor brom zorgen. Bedenk dat die dingen nooit het eeuwige leven hebben. Het electroliet in de condensaor droogt op en dan doet het ding het niet meer zoals het moet, of helemaal niet meer. Een folie-condensator gaat veel langer mee, maar die kunnen niet in grotere waardes gemaakt worden of de afmetingen worden gigantisch. Er zijn heel veel verschilleden soorten condensatoren. Een elco (electrolytische condensator) is slechts een van de vele types. Maar elk type heeft ook zijn eigen toepassing. Voor audio is een elco eigenlijk not done, maar die is goedkoop en hij doet wat ie moet doen (zolang die niet uitdroogt of opbolt)

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, HLI said:

Ik weet ook niet of er ooit iets gedaan/ gereviseerd is aan de versterker. Kunnen oude elco's b.v voor zo'n rest brom zorgen.

Ga er maar vanuit van niet.  Revisie is duur. en beperkt zich niet alleen tot vervangen van elco's, maakt ook vervangen/schoonmaken van andere (verlopen) onderdelen.  Elco's hebben een bepaalde levensduur. Die Akai gebruik zijn meestal zwart en waren zeer goed en van het merk Nippon Chemicon Ze zijn na 40 jaar ruim over hun maximale houdbaarheid heen.  Als de brom verder niet stoort,  gewoon lekker verder spelen.  Heeft het emotionele waarde of wil je er nog 20 jaar mee doen dan laten reviseren door een goed bedrijf.  Ik kan je daar verder niet mee helpen. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Volledig reviseren is inderdaad best prijzig, ik heb een richtprijs gekregen van €350 a €400,-- voor de tuner/versterker. Daarnaast zou ik dan ook gelijk de platenspeler een buurtje willen geven a €150,-. Zijn best wel aardige bedragen maar door mijn onwetendheid niet direct aan gedacht. Al doende leert men.

Het gaat mij in principe puur voor plaatjes draaien, de nostalgie en de sfeer maar zeker ook het geluid. De brom stoort mij nu niet verder dus ik laat het voor wat het is. Eigenlijk als je zelf niet de kennis hebt van audio reparatie (had de kap er af gehaald, ingekeken en snel weer dicht gedaan) en je wilt aan vintage audio beginnen moet je of best aardig wat geld uitgeven aan reviseren zodat je set als nieuw weer jaren mee kan, of iemand kennen die hobby matig dit graag doet, of...gewoon niet aan beginnen haha. Laatste is maar flauw grapje. Ben weer wat wijzer geworden.

Bedankt voor jullie hulp!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ik maak de vergelijking vaak met een odstimer auto. Om die rijdend te houden, ben je eigenlijk ook elke week eraan aan het sleutelen. DAn kan zoiets in de aanschaf goedkoop zijn, maar in het gebruik duur. Met Audio is het wel zo dat eenmaal goed gereviseerd, die er weer jaren tgegen kan zonder gesleutel. Doe je dat echter niet, komt er regfelmatig wel een probleem(pje) om de hoek.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tubejack said:

Dat is niet duur.  Meestal, wordt dan niet alles vervangen en/of er worden goedkope onderdelen gebruikt.  

Serieus, dat wist ik niet!! Kan het dan ook de klank ten nadele beïnvloeden? Hoe de set nu is, is de klank helemaal naar mijn zin. Dat is dan wel iets om in de gaten te houden wanneer ik dit zou willen of moeten laten doen. Is het dan niet verstandiger i.p.v alles te reviseren alleen laten repareren wanneer er iets kapot is zodat je dan zo dicht als mogelijk bij het origineel blijft?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, HLI said:

Serieus, dat wist ik niet!! Kan het dan ook de klank ten nadele beïnvloeden? Hoe de set nu is, is de klank helemaal naar mijn zin. Dat is dan wel iets om in de gaten te houden wanneer ik dit zou willen of moeten laten doen. Is het dan niet verstandiger i.p.v alles te reviseren alleen laten repareren wanneer er iets kapot is zodat je dan zo dicht als mogelijk bij het origineel blijft?

 

Het is al heel wat, als er bij de aanschaf van vintage, rekening wordt gehouden met (achterstallig) onderhoud. Verder kan elke hobbyist condensatortjes vervangen, maar het is de kunst om zo' n toestel te reviseren zonder dat "de ziel" uit zo'n apparaat gaat. Er zijn er volgens mij, maar heel weinig die dat écht kunnen. Want alleen al het uitzoeken van passende vervangende onderdelen, zowel technisch als klankmatig, kost tijd.  Ikzelf doe het niet meer voor anderen.  Mocht je t.z.t. een adres nodig hebben stuur maar een PM of dat lukt weet ik niet, de man is ook vaak in het buitenland.     

 

Verder vind ik de omschrijving van @Sodejuu fraai, ik zou er nog iets aan toewillen voegen.  Ook na revisie kan een schakelaartje defect gaan.  Gelukkig zijn dat soort onderdelen vaak te vinden op Ebay etc. Maar het is iets om rekening mee te houden. Het is immers 40 jaar oud.  🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sodejuu said:

Ik maak de vergelijking vaak met een odstimer auto. Om die rijdend te houden, ben je eigenlijk ook elke week eraan aan het sleutelen. DAn kan zoiets in de aanschaf goedkoop zijn, maar in het gebruik duur. Met Audio is het wel zo dat eenmaal goed gereviseerd, die er weer jaren tgegen kan zonder gesleutel. Doe je dat echter niet, komt er regfelmatig wel een probleem(pje) om de hoek.

Had je last van je vingertjes, mien jong? Gelukkig ken ik vele dialecten.🤣🤣

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Tubejack said:

 

Het is al heel wat, als er bij de aanschaf van vintage, rekening wordt gehouden met (achterstallig) onderhoud. Verder kan elke hobbyist condensatortjes vervangen, maar het is de kunst om zo' n toestel te reviseren zonder dat "de ziel" uit zo'n apparaat gaat. Er zijn er volgens mij, maar heel weinig die dat écht kunnen. Want alleen al het uitzoeken van passende vervangende onderdelen, zowel technisch als klankmatig, kost tijd.  Ikzelf doe het niet meer voor anderen.  Mocht je t.z.t. een adres nodig hebben stuur maar een PM of dat lukt weet ik niet, de man is ook vaak in het buitenland.     

 

Verder vind ik de omschrijving van @Sodejuu fraai, ik zou er nog iets aan toewillen voegen.  Ook na revisie kan een schakelaartje defect gaan.  Gelukkig zijn dat soort onderdelen vaak te vinden op Ebay etc. Maar het is iets om rekening mee te houden. Het is immers 40 jaar oud.  🙋‍♂️

Toch nog even een positieve update.

Ik heb het standaard aardingsdraadje wat tussen speler en versterker zit (dat dunne draadje met zo'n stekkertje) vervangen door zo'n dikkere groen/gele aardingsdraad gewoon om te proberen en waarom weet ik niet maar de brom is zo goed als weg. 

Nu val ik jullie niet meer lastig, wilde dit even laten weten!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Is eigenlijk ook wel het bewijs dat bedrading ook kan verouderen, door oxidatie of wat dan ook.

Ik had er in dit geval ook al een nieuw aardingsdraadje opgezet vandaar dat het mij verbaasde dat de normale groen gele aardingsdraad voor ektra als vervanging verbetering gaf.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...