Jump to content

Platenspeler Brom_Akai pl-003


HLI
 Share

Recommended Posts

Ik heb sinds kort een vintage jaren 70  Akai aa-1030 versterker en een Akai pl-003 platen speler aangeschaft. Beiden volgens eigenaar goed onderhouden en in perfecte staat en zo zien ze er ook uit. Plaatje om te zien, maar........de setup geeft een irritante brom, ik ben zelf geen techneut en totaal niet onderlegd in deze materie dus heb e.e.a moeten googlen maar ben niet tot een oplossing gekomen maar ik denk dat het met aarding te maken heeft.

Ik zal de setup/ bekabeling omschrijven en hopenlijk weet een van jullie waar het probleem kan zitten.

Beide apparaten hebben een niet geaarde stekker aangesloten op een niet geaard stopcontact. De versterker en platenspeler zijn onderling verbonden met een RCA kabel en een aarde stekkertje. Omdat deze opstelling een giga brom veroorzaakte en het stopcontact zelf niet geaard is heb ik vanuit het aardingspunt van de versterker een extra (geel/groene) aardingsdraad aangesloten op de aarding van het huis (achter het knieschot op zolder zat elektra met aardedraad). Dit zorgde ervoor dat de brom in volume halveerde maar nog steeds duidelijk aanwezig. Naast de brom lijkt er ook een zoem door het geluid te zitten. Ook opstelling zonder aarde geprobeerd, stekkertjes gewisseld, elementen niet op of dicht bij elkaar plaatsen, geen andere apparaten/ stoorzenders zijn in de buurt aangesloten, etc, etc.....niets helpt. Ik heb nog wel een nieuw set Rca kabeltjes besteld want de oude lijken wel te reageren als een antenne als ik ermee beweeg, oprol enzo. Ik hoor graag jullie reacties!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Welkom,

 

De zelf aangelegde aarde draad zo snel mogelijk verwijderen!

Als het apparaat geen aarde aansluiting heeft is het dubbel ge isoleert en is aarde echt niet nodig.

Wel zit er aan je platenspeler een extra draad die je moet verbinden met je (phono) versterker.

Deze draad zal zorgen dat het potentiaal tussen de behuizing van je versterker en de metalen delen van je platenspeler gelijk getrokken wordt.

Dan ben je waarschijnlijk van je brom af.

Denk er aan het is dus geen randaarde maar een nul verbinding tussen je platenspeler en je versterker.

Een extra verbinding naar randaarde kan juist zorgen voor een aardlus (meer brom) en dat wil je dus niet.

   

 

Link to comment
Share on other sites

Hoi, bedankt voor je snelle reactie.

De platenspeler en versterker zijn onderling aan elkaar geaard. De rca stekker heeft een aardedraad met klemmetjes deze heb ik zowel op de versterker als platenspeler vastgezet op de daarvoor bestemde aardingsschroefjes. Maar op deze manier is de brom gigantisch. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, HLI said:

Ik heb sinds kort een vintage jaren 70  Akai aa-1030 versterker en een Akai pl-003 platen speler aangeschaft.

 

Leuk 🙂  Brom kan vele oorzaken hebben. 

Bromt de receiver ook als de platenspeler niet aangesloten is en alleen naar de radio geluisterd wordt? 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Hoi, ja is zeker leuk. Mooi setje bij elkaar.

Als de platenspeler niet is aangesloten is er geen brom te horen ook niet op de radio, phono etc.

Als de platenspeler is aangesloten is er alleen brom op phone ingang. Radio enzo geen probleem.

De brom begint al zonder dat de stekker van de platenspeler in het stopcontact zit. Dus wanneer er nog geen stroom op de platenspeler staat. De brom begint wanneer ik de rca kabel aansluit.  De versterker heeft 2 phono ingangen ( kan dus 2 platenspelers aansluiten) en op beide is er brom, maar alleen wanneer er de rca kabel op is aangesloten. Dus wanneer de rca kabel in b.v. phono 1 zit bromt deze, maar schakel ik naar phono 2 waar geen rca kabel inzit is er geen brom.

Link to comment
Share on other sites

Zoals ik het begrijp heb je dat probleem alleen met je aangesloten platenspeler.
En wat gebeurt er als je een andere rca kabel zonder aardedraad erop aansluit tussen je versterker en platenspeler?
Het kan namelijk ook in die rca kabel zitten, die je er nu tussen hebt zitten (versterker-platenspeler)

Het klopt dat je geen brom hebt op de ingang platenspeler 2, als er geen rca kabel ertussen zit. Immers, er is dan niets verbonden met elkaar. Doe hetzelfde met een andere ingang waar geen rca kebel tussen zit, dan heb je ook geen brom. Geen kabel ertussen is geen signaal en dus geen geluid, brom enz.

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, HLI said:

Heb ik ook geprobeerd maar resultaat blijft hetzelfde, helaas!

 

Hmmmm. Even de plaatjes erbij gezocht, zodat we weten hoe de aansluitingen erop zitten en de modellen eruit zien. Wij houden hear van zulke plaatjes.😆😆


big_7888711_0_757-733.jpg

 

c234-DSC_8506-0-1-900x600.JPG

Classic-HiFi-Akai-AA1030.jpg

$_86.JPG

Zit dat plaatje bij Phono 2 ingang (wat je ziet op deze bovenstaande foto) er ook bij? Want mij lijkt het dat als ik het zo zie, dat phono 2 ingang is kortgesloten. 

  @Tubejack en @Sodejuu Vraag aan jullie: Kan het zijn dat als dat plaatje er niet tussen zit, dat phono 1 en phono2 ingang dan kortsluiting maken en dus brom veroorzaakt?

HLI; Heb jij ook zo'n plaatje erbij gekregen?

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, audiofreak said:

 

Hmmmm. Even de plaatjes erbij gezocht, zodat we weten hoe de aansluitingen erop zitten en de modellen eruit zien. Wij houden hear van zulke plaatjes.😆😆


big_7888711_0_757-733.jpg

 

c234-DSC_8506-0-1-900x600.JPG

Classic-HiFi-Akai-AA1030.jpg

$_86.JPG

Zit dat plaatje bij Phono 2 ingang (wat je ziet op deze bovenstaande foto) er ook bij? Want mij lijkt het dat als ik het zo zie, dat phono 2 ingang is kortgesloten. 

  @Tubejack en @Sodejuu Vraag aan jullie: Kan het zijn dat als dat plaatje er niet tussen zit, dat phono 1 en phono2 ingang dan kortsluiting maken en dus brom veroorzaakt?

HLI; Heb jij ook zo'n plaatje erbij gekregen?

 

Hoi, ja dat is 'm, exact hetzelfde.

Alleen dat plaatje op phono 2 zit er bij mij niet op.

 

Link to comment
Share on other sites

Lastig zo. Het aarddraadje is aangesloten op zowel de platenspeler als versterker.  De brom kan uit de platenspeler komen. De shell waar het pick-up element zit is afschroefbaar misschien maakt dat geen goed contact, of zitten de draadjes van de shell niet goed aangesloten of zijn defect. Schroef hem een los en controleer of alle draadjes zijn aangesloten.  

Maak de contactjes achter op de shell eens schoon met een gummetje en schroef hem dan weer vast.  

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Tubejack said:

Lastig zo. Het aarddraadje is aangesloten op zowel de platenspeler als versterker.  De brom kan uit de platenspeler komen. De shell waar het pick-up element zit is afschroefbaar misschien maakt dat geen goed contact, of zitten de draadjes van de shell niet goed aangesloten of zijn defect. Schroef hem een los en controleer of alle draadjes zijn aangesloten.  

Maak de contactjes achter op de shell eens schoon met een gummetje en schroef hem dan weer vast.  

Hoi, ja is zeker lastig, gewoon niet leuk meer.

Heb ik ook gedaan, schoongemaakt, draadjes lijken allemaal netjes te zitten. Ik heb zelfs al een zo goed als nieuwe headshell geprobeerd van mijn andere speler maar ook dan blijft de brom.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, HLI said:

Hoi, ja is zeker lastig, gewoon niet leuk meer.

 

Met vintage moet je  net als met oude mensen wat geduld hebben,  het is immers 40 jaar oud.  Ik heb even de handleiding gedownload. Volgens die: als maar één van de 2 pick-up ingangen wordt gebruikt dan moet de andere kortgesloten zijn https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/aa-1030.shtml.    Dat kun je eenvoudig doen met  een los tulp/cinch/rca snoertje. De linker en rechter kant van de 2e pick-up ingang kort te sluiten met dat  tulp/clinch/rca of hoe je het maar wil noemen snoertje. doe je b.v. zowel in links als rechts het rode stekkertje.   

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Bromproblemen zijn vaak lastig vanaf afstand op te lossen.
Eerste vraag: Is het een 50Hz of een 100Hz brom?
Bij een 50Hz brom is het defenitief de platenspeler(aansluiting). Dan heeft 1 of beide kanalen geen degelijke aarde, of is de armaarde niet goed
Bij een 100Hz brom is zeer waarschijnlijk de aarde in de versterker niet OK.

Je kunt eens proberen de aardedraad van de platenspeler aan de - van de rechter of linker RCA plug te houden. Niet de meeste elegante manier, maar bij een MM element kan het zonder problemen gedaan worden. Vaak is de brom dan weg en kun je zo spelen.
Zorg ook dat alle contacten degelijk contact maken. Bij vintage willen de aansluitbussen wel eens gecorrodeerd zijn, waardoor er een overgangsweerstand ontstaat (slecht contact)

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Sodejuu said:

Bromproblemen zijn vaak lastig vanaf afstand op te lossen.
Eerste vraag: Is het een 50Hz of een 100Hz brom?
Bij een 50Hz brom is het defenitief de platenspeler(aansluiting). Dan heeft 1 of beide kanalen geen degelijke aarde, of is de armaarde niet goed
Bij een 100Hz brom is zeer waarschijnlijk de aarde in de versterker niet OK.

Je kunt eens proberen de aardedraad van de platenspeler aan de - van de rechter of linker RCA plug te houden. Niet de meeste elegante manier, maar bij een MM element kan het zonder problemen gedaan worden. Vaak is de brom dan weg en kun je zo spelen.
Zorg ook dat alle contacten degelijk contact maken. Bij vintage willen de aansluitbussen wel eens gecorrodeerd zijn, waardoor er een overgangsweerstand ontstaat (slecht contact)

 

Voor wat de brom betreft is dit absoluut een 50 hz brom. Maar het rare is als ik een extra aarde draad koppel zoals ik in mijn begin bericht schreef veranderd deze in100hz wel minder in volume. Ik heb dit vergeleken met geluidsfragmenten. Het volume staat trouwens niet vol open ofzo.

De aarde bij de rca plug houden geeft geen verbetering. Ook het kortsluiten van de 2e phono ingang heeft geen effect.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

 

Met vintage moet je  net als met oude mensen wat geduld hebben,  het is immers 40 jaar oud.  Ik heb even de handleiding gedownload. Volgens die: als maar één van de 2 pick-up ingangen wordt gebruikt dan moet de andere kortgesloten zijn https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/aa-1030.shtml.    Dat kun je eenvoudig doen met  een los tulp/cinch/rca snoertje. De linker en rechter kant van de 2e pick-up ingang kort te sluiten met dat  tulp/clinch/rca of hoe je het maar wil noemen snoertje. doe je b.v. zowel in links als rechts het rode stekkertje.   

Helaas geen effect. 

Lijkt allemaal zo simpel, versterker, platenspeler en draaien maar.. Nope!

 

Zowieso wel bedankt voor het meedenken, top.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tubejack said:

Dan is er mogelijk wat defect, dat kan makkelijk op zo' n leeftijd  

Dat "goed onderhouden" 🤥 is meestal niet meer, dan af en toe een stofdoek. 

Mocht je een andere versterker of platenspeler hebben probeer die.

Ja dat begin ik nu ook een beetje te geloven. 

Ik heb ook een andere moderne versterker en platenspeler die werkt perfect. Bij het combineren van beide geeft zowel de oude platenspeler bij de nieuwe versterker een brom en de oude versterker bij de nieuwe platenspeler ook een brom. Al is wel de aarding bij fe nieuwe via de rca kabel. Dus heb ik niet het aardingspunt gebruikt op de oude gebruikt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Tubejack said:

 

Aarden met een extra draadje moet zover ik weet altijd, zowel bij nieuw als oud. 

Nee, dat hoeft niet. Bij diverse merken is de aardedraad intern al verbonden met signaal-aarde. in sommige gevallen geeft de aardedraad zelf problemen en als jed e aarde los laat, speelt alles naar behoren. Aardfouten en -problemen zijn altijd lastig

@HLI: het lijkt me dat een RCA-bus van de phono-ingang in de versterker slecht contact maakt of uit de tin gebroken is. Als je een multimeter hebt zou je dat kunnen meten. Alle - zijn met elkaar verbonden. Je zou dus 0 Ohm moeten meten tussen de buitenkant van eender welke Phono input en een ander - van een ingang. Als dat niet het geval is, kun je ervan uit gaan datd e bus los in de tin zit

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sodejuu said:

@HLI: het lijkt me dat een RCA-bus van de phono-ingang in de versterker slecht contact maakt of uit de tin gebroken is. Als je een multimeter hebt zou je dat kunnen meten. Alle - zijn met elkaar verbonden. Je zou dus 0 Ohm moeten meten tussen de buitenkant van eender welke Phono input en een ander - van een ingang. Als dat niet het geval is, kun je ervan uit gaan datd e bus los in de tin zit

Oké, ikzelf heb er geen maar kan er wel aan komen.  Msschien domme vraag, maar hoe meet je dan? Zo' multimeter heeft 2 meetpunten (weet niet hoe dat heet) duw je die allebei tegen dezelfde phono ingang van de versterker?

Link to comment
Share on other sites

Die "meetpunten" heten meetpennen. Je zet de multimeter op "Ω". Houdt de meetpennen tegen elkaar om te kijken of de meter ook wel 0 Ω kan meten. Vervolgens  houdt 1 meetpen aan de buitenkant van de phonoaansluiting en de andere aan de buitenkant van bijv de Aux. De meter moet dan 0 Ω aangeven (0,3Ω mag ook). Meet je een hogere waarde, bijv 3,0 Ω, herhaal de meting dan op een paar andere punten. Blijft ie zo hoog (of hoger) dan heb je daar een probleem in de - van de aansluitbussen.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Sodejuu said:

Nee, dat hoeft niet. Bij diverse merken is de aardedraad intern al verbonden met signaal-aarde. in sommige gevallen geeft de aardedraad zelf problemen en als jed e aarde los laat, speelt alles naar behoren. Aardfouten en -problemen zijn altijd lastig

@HLI: het lijkt me dat een RCA-bus van de phono-ingang in de versterker slecht contact maakt of uit de tin gebroken is. Als je een multimeter hebt zou je dat kunnen meten. Alle - zijn met elkaar verbonden. Je zou dus 0 Ohm moeten meten tussen de buitenkant van eender welke Phono input en een ander - van een ingang. Als dat niet het geval is, kun je ervan uit gaan datd e bus los in de tin zit

Ik kreeg vanmorgen nieuwe RCA kabels van een betere kwaliteit en gelijk er op gezet. De brom is beduidend minder geworden. Pas ergens tussen 1/2 en 3/4 volume word de brom hoorbaar en dit is als er geen muziek speelt, bij muziek hoor ik het eigenlijk niet meer. Misschien op harde volume maar dat heb ik niet geprobeerd. Is dit normaal voor ouder audio apparatuur? Of zou er toch nog ergens een probleem zitten heb de contacten verder nog niet doorgemeten maar als hier een probleem zou zitten zouden de nieuwe kabels dan ook geen effect hebben?

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, HLI said:

Ik kreeg vanmorgen nieuwe RCA kabels van een betere kwaliteit en gelijk er op gezet. De brom is beduidend minder geworden. Pas ergens tussen 1/2 en 3/4 volume word de brom hoorbaar en dit is als er geen muziek speelt, bij muziek hoor ik het eigenlijk niet meer. Misschien op harde volume maar dat heb ik niet geprobeerd. Is dit normaal voor ouder audio apparatuur? Of zou er toch nog ergens een probleem zitten heb de contacten verder nog niet doorgemeten maar als hier een probleem zou zitten zouden de nieuwe kabels dan ook geen effect hebben?

 

Een beetje brom is normaal na 40 jaar, als het verder nooit een service beurt heeft gehad waarbij onderdelen zoals  condensatoren (elco's) zijn vervangen.  Google maar eens op "recap audio" 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...