Jump to content

Phonotrap voor TD 320

carl
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Tubejack said:

Ik heb meer, met kleine innovatieve bedrijfjes

59 minutes ago, carl said:

Het is wel zo dat een product ook duurzaam moet zijn en dat betekent reparabel

Innovatie van kleine bedrijven is marginaal. Ze kunnen een idee hebben en dat ene idee uitwerken. Daarna wordt het heel erg moeilijk. Het eeuwige geroep tot innovatie levert niets op als je niet ook doelen stelt. Wie gaat dat doen? Niemand.

Een apparaat moet gewoon niet stuk gaan. Normaal goed gebouwde elektronica gaat zeker 30-40 jaar mee. Halfgeleider elektronica  en zelfs fatsoenlijke condensatoren. Buizen per definitie niet. Da's een slijtage onderdeel, net zo als de pion op je race fiets. Niets duurzaams aan.

Ten slotte, er is geen beste. Da's een zinloze queeste. Er is voornamelijk anders en als je nog niet uit je cognitieve resonantie bent en ons als klankbord gebruikt, dan moet je eens heel hard over je doel gaan nadenken. Buizen is geen doel. Torren ook niet. Een doel heb ik nog niet van je gehoord @carl alleen maar ballonnetjes en apparaten.

(Doe wat gesuggereerd is en laat een tweede ingang in je kloon bouwen, of als dat niet genoeg is, laat een tweede kloon bouwen.)

9 hours ago, Seed7 said:

Innovatie van kleine bedrijven is marginaal. Ze kunnen een idee hebben en dat ene idee uitwerken. Daarna wordt het heel erg moeilijk. Het eeuwige geroep tot innovatie levert niets op als je niet ook doelen stelt. Wie gaat dat doen? Niemand.

Een apparaat moet gewoon niet stuk gaan. Normaal goed gebouwde elektronica gaat zeker 30-40 jaar mee. Halfgeleider elektronica  en zelfs fatsoenlijke condensatoren. Buizen per definitie niet. Da's een slijtage onderdeel, net zo als de pion op je race fiets. Niets duurzaams aan.

Schiit, Sonore, Tent, van der Veen er zullen er vast veel meer zijn. Ze hebben zeker een doel en/of een bepaalde filosofie. 

We leven in een "weggooimaatschappij" veel apparaten worden tegenwoordig gemaakt met een ingebouwde levensduur.  Veel mensen willen voor electronica, niet te veel betalen. Voor zover ik weet, hoeft een fabrikant hooguit 7 jaar reserve onderdelen op voorraad te hebben. Neem een koffieset apparaat van €25 iedereen vind het normaal dat zoiets na 2...3 jaar defect gaat.

Er zijn best nog wel merken met een lange levensduur b.v. mijn Magnum Dynalab tuner. Ook de allereerste modellen die > 30 jaar geleden uit de fabriek kwamen, kunnen nog steeds geserviced worden 🙋🏻‍♂️

17 minutes ago, Tubejack said:

Schiit, Sonore, Tent, van der Veen

Er zijn er duizenden. Het is ook niet dat ik zei dat kleine bedrijven niet innoveren, maar dat het marginaal is.

Twee dingen; Je hebt ongeveer 40-50 werkzame jaren. Hoe lang doe je over een volledig traject? 10 jaar. Als je 1000 werknemers hebt kun je 100 innovatiestappen in een jaar maken (er van uitgaande dat je je personeel voor vol aanziet).

Het tweede, is het wel innovatie wat we zien? Is het niet gewoon een tot in de puntjes verzorgde herimplementatie van oude ideeen? De magnetische rem? De "Trans-Technique" (als ik me niet vergis gebaseerd op herontdekt onderzoek uit de jaren '40 of was het 40 jaar oud onderzoek)? Filler systemen, breed- of smalbandige luidspreker(systemen) die 18 - 24dB zachter spelen dan het luidsprekersysteem waar ze in geintergreerd zijn.

Het doel heb ik wel duidelijk voor ogen. Met de Oracle Delphi combi heb ik wel bereikt wat ik op analoog gebied wilde. Wat dat betreft was de Pass Kloon en de Crystal kabel wel de kers op de taart. Met de TD 320, hoe goed ook opgeknapt, zal ik nooit zo ver komen. Wat ik dus wil is een net iets anders geluid dan de Delphi en zo mogelijk extra gebruiksgemak. Daarvoor heb ik bewust gekozen voor een MM. Met een nieuwe phonotrap wil ik hetzelfde bereiken. Dus een ruim instelbare Ifi (Curven) of Octave spreekt me wel aan. En omdat Cock altijd zweemt van buizen phonotrappen wil ik dat ook wel eens uitproberen. En natuurlijk gaat dat lukken Jack. Ik geniet daarbij minstens zoveel van de weg naar het doel als van het doel zelf. Ik moet ook nog een beetje te klungelen hebben. Daarbij heb ik best veel aan mijn hoofd en Hifi is een goede afleiding.

Verder ben ik helemaal tegen de wegwerpmaatschappij en zeker als het hifi betreft.

Edited by carl

2 hours ago, Seed7 said:

Er zijn er duizenden. Het is ook niet dat ik zei dat kleine bedrijven niet innoveren, maar dat het marginaal is.

Twee dingen; Je hebt ongeveer 40-50 werkzame jaren. Hoe lang doe je over een volledig traject? 10 jaar. Als je 1000 werknemers hebt kun je 100 innovatiestappen in een jaar maken (er van uitgaande dat je je personeel voor vol aanziet).

Het tweede, is het wel innovatie wat we zien? Is het niet gewoon een tot in de puntjes verzorgde herimplementatie van oude ideeen? De magnetische rem? De "Trans-Technique" (als ik me niet vergis gebaseerd op herontdekt onderzoek uit de jaren '40 of was het 40 jaar oud onderzoek)? Filler systemen, breed- of smalbandige luidspreker(systemen) die 18 - 24dB zachter spelen dan het luidsprekersysteem waar ze in geintergreerd zijn.

Over Trans kan ik wel iets vertellen, ik ben immers een van de leerlingen van Menno van der Veen.  Ik schat dat zo' n traject 10 jaar duurt.  Het  2e in de jaren 30...40 werden er al door Leak versterkers gebouwd met veel terugkoppeling om zo de vervorming te verminderen. Trans doet ongeveer hetzelfde, alleen lokale terugkoppeling en vóór de uitgangstransformator.  Waardoor je vervorming van de trafo zelf niet hebt en met een penthode een hele lage uitgangsimpedantie creëert.  Resultaat is: "een hoorbare betere demping factor" dus: "stakker laag" en vermindering van de 2e harmonische. Iets waar alle andere SE versterkers mee behept zijn.  

Resultaat: "je hoort gewoon meer details", die normaal gemaskeerd worden door de vaak dominante 2e harmonische  van normale SE versterkers. Bijkomend voordeel is, dat je geen dure buizen meer nodig hebt. Ik gebruik nu KT-120 die zijn relatief goedkoop en klinken prachtig in mijn SE-10.  Dus samenvattend, deels nieuw, deels oud. Zoiets lijkt me alleen maar goed. Combineer oud met nieuw.  Vroeger hadden ze ook allerlei goede ideeën.  🙋🏻‍♂️

Edited by Tubejack

31 minutes ago, Tubejack said:

Vroeger hadden ze ook allerlei goede ideeën.  🙋🏻‍♂️

Die veelal met de huidige techniek pas geïmplementeerd kan worden.

20 minutes ago, carl said:

Die veelal met de huidige techniek pas geïmplementeerd kan worden.

Ahum. Dat, @carl is de arrogantie van het heden. Gaat niet op. Over onze hele geschiedenis zijn we meer vergeten dan we nu leren op middelbare scholen etc.

Er is maar heel erg weinig dat lang na het bedenken pas geïmplementeerd kan worden. Wat me als eerste te binnen schiet is de laser. Men had de theoretische kennis om het te bedenken maar niet de middelen om het te produceren. Met name de kwaliteit en de de parallelliteit van de eindspiegels. Toen men het ding eenmaal kon produceren wist men niet wat er mee te doen. Dat laatste is wel veranderd, het is een van de handigste gereedschappen geworden in velerlei vakgebieden.

Verder gaat er een hele tijd overheen voor een innovatie wordt opgepikt en breed gebruikt. B.v. de grondslagen voor alles wat we nu met een computer/pc/telefoon doen zijn al heel erg lang geleden gelegd. Eerst Babbage. Dan heel veel slimme koppen na WOII. En pas het laaste decennium de grote sprongen voor iedereen beschikbaar.

Een zelfde verhaal voor microbiologie, veel minder zichtbaar. Fotonica, gaat komen, de basis ligt in de jaren 60-70 van de vorige eeuw. In de software wereld, AI, al heel erg oud.

@TubejackMenno had iets gepubliceerd waarin hij refereert aan "historische" kant van dat tweede orde gedoe, dat was niet iets van Leak. Ik kan het niet terug vinden. Maar maakt niet uit.

1 minute ago, Seed7 said:

@TubejackMenno had iets gepubliceerd waarin hij refereert aan "historische" kant van dat tweede orde gedoe, dat was niet iets van Leak. Ik kan het niet terug vinden. Maar maakt niet uit.

Bij 2e orde denk ik aan wisselfilters in luidsprekers.  Maar hij publiceert veel https://mennovanderveen.nl/cms/index.php/nl/research-development

1 hour ago, Seed7 said:

Years ago I rediscovered an special technology called "Transconductance" 🙋🏻‍♂️

Edited by Tubejack

Just now, Tubejack said:

Years ago I discovered an special technology called "Transconductance" 

Years ago I rediscovered a special technology called "Transconductance", first discovered around 1940.

wel goed kwoten

7 hours ago, René N. said:

Grappig, één zo'n "verspreking" van 2 letters, maar wel een wéreld van verschil.... B)

Zie dat helaas af en toe niet, lees er gewoon overheen. Maar een wereld van verschil? Echt niet.  

Maar on-topic benieuwd  naar Carl's vorderingen 🙋🏻‍♂️

Edited by Tubejack

55 minutes ago, Tubejack said:

Zie dat helaas af en toe niet, lees er gewoon overheen. Maar een wereld van verschil? Echt niet.  

Maar on-topic benieuwd  naar Carl's vorderingen 🙋🏻‍♂️

Nou, discovered of rediscovered vind ik wel een verschilletje hoor :D :D :D. Maar maakt verder niet uit hoor, weer on-topic inderdaad :rolleyes:

11 hours ago, Tubejack said:

Noem eens een voorbeeld? 

De ESL van Quad zijn kennelijk gebaseerd op eerder onderzoek,  en bij die trans is kennelijk hetzelfde het geval. Verder heb ik wel gelezen Duits militair onderzoek uit WO2 wat pas veel later weer is opgepakt.  Kijk gevonden https://www.75jaarvrijheid.nl/artikel/2132237/amerikanen-herbouwen-duits-wonderwapen-science-fiction-uit-1945

Edited by carl

Da's niet wat je eerder melde @carl zowel trans als dat dat artikel gaan over herbouwen van iets dat in het verleden ontdekt, uitgewerkt en geimplementeerd is. Niet over iets dat men bedacht had maar niet kon uitvoeren omdat men de technologie daarvoor niet had. Dat was je stelling. Ben nog steeds benieuwd naar andere voorbeelden van je stelling dan de laser.

8 hours ago, René N. said:

Nou, discovered of rediscovered vind ik wel een verschilletje hoor :D :D :D. Maar maakt verder niet uit hoor, weer on-topic inderdaad :rolleyes:

Als ik opruim of iets uitzoek, ontdek of herontdek, ik ook wel eens wat. Voor mij weinig verschil. Verder is het kennelijk komkommertijd 😴  

Het principe van de ESL was gebaseerd op een ontdekking uit 1934. Peter Walker kon de ESL pas maken na de ontdekking van de mylar folie. De Stealth was een uitvinding van de Duitsers (oorspronkelijk een Rus) in de WO2. De Amerikanen kregen het pas veel later operationeel door de rekenkracht van de computer. En wat denk je van de vele uitvindingen van Da Vinci tot de helicopter aan toe. De kraamvrouwenkoorts is ook wel een goed voorbeeld in de medische sector. Semmelweis had al door dat als vroedvrouwen hun handen wasten veel minder vrouwen na de bevalling stierven. Omdat ze toen nog niet bekend waren met bacteriën geloofde de goegemeente dat niet. Gevolg vele miljoenen mensen zijn onnodig gestorven.

Het is verder mijn vak niet, maar ik denk dat er legio voorbeelden zijn te verzinnen. Zou je een leuk boek over kunnen schrijven.

Edited by carl

De ESL is gepatenteerd en er waren meerdere werkende versies. Door de jaren heen is er een hele reeks patenten geweest. Quad heeft het ding productierijp gemaakt. De technolgie was er dus tijdens de uitvinding.

Stealth, geen idee. Ik weet wel dat een Engelsman stinkend rijk geworden is aan verf/coating die radar absorbeert. Tot op zekere hoogte dan. Verder zul je verbaasd staan wat er door de eeuwen heen allemaal berekend is zonder computer. De technologie was er, pen, papier en tijd. De wil is iets anders.

Semmelweis, da's een leuke. Zijn werkelijke ontdekking is het gebruik van statistiek om resultaten van handelen zichtbaar te maken. Pure wetenschap dus die door vele ontkend werd. En nog steeds ontkend wordt, zie het USA nieuws. T.a.v. het handenwassen, die observatie is al heel oud en binnen diverse religieuze tradities aanwezig. Zeker de joodse, waar Semmelweis deel van uitmaakte. De kennis over bacterien is in deze van geen belang. Net zo als kennis van gist dat niet is voor bier brouwen of brood bakken. Brouwers weten a 10000 jaar lang wat die beige slurrie doet en bakkers maakten dankbaar gebruik van die kennis. Ook hier, de technologie was er en is juist toegepast.

DaVinci is ook een leuke, eigenlijk een trieste. Niets werkte. Tegenwoordig zou je hem een oplichter noemen. Het is verbazingwekkend dat hij zulke goede dienstbetrekkingen had, resultaat ho maar. Maar, het is niet allemaal altijd even duidelijk na al die eeuwen. Er zijn ook andere lezingen, of mystificaties. Dat laatste ook voor Tesla, helaas. Terugkijkend waren er voor een aantal dingen die DaVincy op papier heeft gezet de middelen aanwezig, met name voor de deltavlieger. Wat er ontbrak was de theoretische kennis. Of je het dan nog een uitvinding kunt noemen? Bovendien, vliegeren is al veel ouder dan de delta.

Edited by Seed7

Zonder de Milar folie konden ze niet zo'n goed werkende ESL maken Seed. En Da Vinci kan je natuurlijk ook een visionair noemen. 

https://www.google.com/search?q=Vliegende+schroef&sa=X&rlz=1C1CHBF_enNL879NL879&stick=H4sIAAAAAAAAAONgFuLQz9U3MMlJN1PiArHKDQ0zkjK0pLOTrf

Edited by carl