Jump to content

Phonotrap voor TD 320

carl
 Share

Recommended Posts

31 minutes ago, carl said:

1) Theoretisch zullen al die phonotrappen wel gelijk klinken bij dezelfde impedanties (MC), maar in de praktijk niet. 2)Overigens net terug van Nordic Walking aan de Waal. Heb al wat minder spierpijn.

Wat verschillende impedanties doen hebben we gemerkt in 2010 🤭  Voor een eerlijker vergelijking zou je die IFI eens naast de Schiit moeten zetten. Allebei op 47KΩ en allebei via jouw TD-320 en MP-200. De Mani is echt goed. Probleemloos ontstaat muziek ergens in de luisterruimte, ook verder vanaf je luidsprekers of naast je. 

2) Dat gaat goed 🙋🏻‍♂️

• Members

Tja, wat je verreweg de mooiste vond, heb je nooit gekocht... Tegenwoordig kun je bijna op iedere phonotrap trouwens 2 armen aansluiten, dus zo groot kan het probleem niet zijn!

Niet op de Pass Kloon die Roger voor me gebouwd heeft Marco en die doet het werkelijk zeer goed op de Benz Ruby Z 3. Daarbij ben ik een audiofiel en vind het wel leuk een zeer goede phonotrap bij de TD 320 te zoeken. 

En dan Google je weer even op Einstein. Die Duitse merken hebben dan gelijk alles in huis van versterker tot arm. Vraag me altijd af hoe ze dat klaarspelen.

Edited by carl

5 hours ago, carl said:

Vraag me altijd af hoe ze dat klaarspelen

Kom je wel eens in Duitsland? Kijk je dan ook rond? Echt rondkijken? In de kleinste dorpen zitten de grootste bedrijven die weer tientallen kleine bedrijven in stand houden. Een beetje zoals de honderden 'workshops' rond een Toyota plant. Al die kleintjes werken niet full time voor de groten, maar, heel belangrijk, hebben hun jaarlijkse kosten en inkomsten gedekt. Om die deking te halen hebben ze geen heel jaar ploeteren nodig, 3/4 jaar is meestal voldoende.

Wat doe je met de overcapaciteit?

Leuke dingen. Bijvoorbeeld een leuke versterkerbouwer helpen met het mechanische werk aan een arm. Of een loopwerk. Er lopen daar duizenden engineers rond met een klein bedrijfje waar ze van rondkomen (vastgoedspeculatie of idioot stijgende huizenprijzen speelt amper een rol in Duitsland). De maker van de Phonomopped is er zo een.

2 hours ago, Tubejack said:

Je kunt toch ook: "doorschuiven". 🙂  Dat sluit je de Pass aan op je Thorens en koop je een phonotrap die je altijd al zou willen hebben. Zo simpel. 🙋🏻‍♂️

Om vergelijkbaar te zijn met de Pass zit je boven de 4000 Jack. Roger en ik hebben hem vergeleken met een Audia Flight van die prijs. Die Audia Flight wordt in alle bladen opgehemeld, maar de Kloon klonk zonder discussie beter. Vandaar de idee van een buizen MM als de Ear. Kan je altijd nog trafo’s bij kopen. Zo werkt Cock en dat klinkt wel aardig 🙂

Ik heb net mijn buizen phono trapje met 4x ECC83 (hele mooie exemplaren)  aangesloten op mijn nieuwe SE-10 versterker. Vind het eerlijk gezegd een beetje tegen vallen.  Terwijl ik daar eerder, enthousiast over was. Warm en wat te veel laag, mis details. Waarom zou je zoiets willen? denk ik nu....   😬 https://tubejack.nl/2017/04/25/zelfbouw-buizen-versterker-deel-3/

detailRB.jpg

Wel mooi gebouwd, met onderdelen die ook topmerken gebruiken, zoals Wima MKP10 condensatoren (rode blokjes) 1e trap een speciale ruis arme versie ECC83 n.l. de 7025  2e trap Philips ECC83 

Edited by Tubejack

Ik ga eens proberen of ik dat ding ergens kan lenen. In ieder geval kan ik wat experimenteren met die buizen Phono van Roger.

Overigens leuk artikel van je. Jij zegt dat MM soms met betere resultaten afgesloten kan worden dan met 47 K. Dat pleit voor de Ifi.

Edited by carl

10 minutes ago, carl said:

Ik ga eens proberen of ik dat ding ergens kan lenen. In ieder geval kan ik wat experimenteren met die buizen Phono van Roger.

Echt een stap vooruit, lijkt me een phono trap nodig met LCR RIAA filter.  Voorlopig voldoet de Mani. 🙋🏻‍♂️

2) Dat heb ik niet van mezelf. 47KΩ is gangbaar maar experimenteren  loont soms. 

3) Je kunt aan Sodeju toch vragen of hij een 2e ingang op je Pass kan maken... 

Edited by Tubejack

• Members
11 hours ago, carl said:

Om vergelijkbaar te zijn met de Pass zit je boven de 4000 Jack.

On 7/15/2020 at 7:20 PM, carl said:

Het probleem van phonotrappen is overigens ze ergens te lenen 

Tegen de tijd dat je het weer eens aandurft om de pad op te gaan, schiet dan een keer langs. Ik heb een batterij aan die dingen staan, kun je hier voor selecteren, en daarna thuis uitproberen. Ik durf te wedden dat ook jij dan met een Octave EQ-2 naar huis gaat om te testen. Dat ding speelt ook alles weg tot een mille of 3-4, voor een heel stuk minder. Die stond tijdens de AZ show aangesloten op de Feickert Volare tafel. Je kon hem niet zien, omdat hij zo klein was (waar sommige high-enders hem dan weer op afserveren).

En tuurlijk, een Grail of een Grail SB/SE, Trafomatic Luna etc, die gaan verder, maar  er staan dan ook wat hogere cijfers voor de komma...

Mocht je het, gezien de tafel van dit draadje als leidend voorwerp, in de gouwe ouwe hoek willen zoeken, hier ben ik in mijn Classic afdeling nogal wat aan het experimenteren geweest met Golden Oldie voor- en eindversterkers van over de grote plas water: Levinson, Forte, Threshold, Krell, Classe Audio etc (ja, ik ben weer een beetje doorgeslagen met mijn hobby): de phono die in de Classe Audio ''Thirty'' zit ingebouwd, geeft ook vele dedicated phono's het nakijken. Zo'n voortrap koop je voor rond de 400-500 euro, beest van een ding. Gebruik desnoods via de tape out alleen de phono, en je lacht je rot. Kun je hier ook komen beluisteren, op een paar oer 801-en.

Ik kom graag weer eens langs Marco. Zal wel in september worden vermoed ik. 

Ik vind het inderdaad wel leuk om met oude draaitafels te experimenteren. Wat ik dan probeer te bereiken is een resultaat vergelijkbaar aan mijn Oracle met de Graham arm en Benz Ruby element. Die TD 320 is trouwens een mooi en goed gebouwd ding. Eronder staat een Bfly plint. Eigenlijk zou er nog een andere arm op moeten. Maar ja ook weer zonde.

Edited by carl

• Members

Welja, dan is de ''Classic'' ruimte ook wel klaar. Ik heb best een hoop lol in dat volledig uit de hand gelopen hobby-project, ook al moet het allemaal tussen de andere werkzaamheden door.

Het worden allemaal nooit single ended buizenversterkers, maar zo experimenterend met luidsprekers uit diezelfde tijd sta ik zo nu en dan echt verbaasd over wat ze toen allemaal konden. Levinson was misschien de grootste naam, maar als ik zo een beetje zit te vergelijken tussen die Levinsons, Krell's, Classe's en Thresholds (Forte, na de Levinson eigenlijk mijn nummer 3 in dat lijstje, was een onderlijn van Threshold trouwens), springt de Threshold T200 er echt serieus uit. Enorme power en reserve, maar toch een buisachtige sound. Had ik niet verwacht!

Je kunt dan in ieder geval gelijk ff rondneuzen tussen al die grootheden van weleer...

Ik moet hem weer terugleggen R. net de zaak stofvrij gemaakt. Overigens staat de multiplex plaat onder de Oracle niet meer via spikes, maar rechtstreeks op de SSC pucks. Klinkt hoorbaar beter. De Whest Phono trap staat nu inmiddels bij mijn zoon.

Edited by carl

6 hours ago, Arden said:

Ik durf te wedden dat ook jij dan met een Octave EQ-2 naar huis gaat om te testen. Dat ding speelt ook alles weg tot een mille of 3-4, voor een heel stuk minder. Die stond tijdens de AZ show aangesloten op de Feickert Volare tafel. Je kon hem niet zien, omdat hij zo klein was (waar sommige high-enders hem dan weer op afserveren).

Klonk inderdaad erg goed.  Dat "kleine", zegt niks.  Als het koud is.... 🤭 

Zoals professor Wiel het altijd zegt - het gaat om de combinatie 🙃 Dat Octave een merk van standing is behoeft verder geen betoog.

10 minutes ago, carl said:

Zoals professor Wiel het altijd zegt - het gaat om de combinatie 🙃 Dat Octave een merk van standing is behoeft verder geen betoog.

Dat buizen trapje van mij, is dat in ieder geval niet.  Mijn Schiit Mani is echt veel beter. Naast muziek op de voor- en achtergrond, hoor je ook weer geluid daar achter. Gewoon met een simpel MM elementje. "professor Wiel" gaf nooit concrete combinaties en aanwijzingen alleen "blabla" "Merk en standing" zegt ook niet alles, ook dat is vaak "blabla" en dikdoenerij. 👇 🙋🏻‍♂️  

57 minutes ago, carl said:

Het zegt me toch wel wat dat een merk langer op de markt is Jack.

Wellicht een betere marketing Carl. Ik heb meer, met kleine innovatieve bedrijfjes. 🙋🏻‍♂️

Edited by Tubejack

Het is wel zo dat een product ook duurzaam moet zijn en dat betekent reparabel. En door bijvoorbeeld bij een bedrijf als Hayend te gaan luisteren sta ik toch open voor kleine innovatieve bedrijfjes?

En natuurlijk stel ik mijn eigen spullen ter discussie. Maar met mijn methode van selectie koop ik niet vlug slecht in 😉 Ik had een goede dealer en kreeg altijd wel een product een week of meer te leen als ik geïnteresseerd was.  Dat heeft hem en mij geen windeieren opgeleverd.

Edited by carl