Jump to content

Vooroordelen en afkeer m.b.t. bepaalde merken


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

N.a.v. een reactie van MarcelS op "mijn set" heb ik bij deze een aparte topic geopend.

 

Vooroordelen en afkeer m.b.t. bepaalde merken

 

Ik weet niet,  waarom vele forumleden (niet alleen hier) "moeite" hebben met B&W  of nog breder geformuleerd, waarom bepaalde forumleden
een afkeer voor een bepaald merk hebben ontwikkeld.   Zo ken ik personen die Marantz maar niks vinden.

 

Ik zit heel anders in de film....  Hifi-apparaten, luidsprekers e.d. is geen rocketscience en slechte apparaten worden er echt niet gemaakt.

Ik kan met de meeste luidsprekers goed leven (ik durf zelf vele luidsprekers blind te kopen, zonder luistersessie vooraf)
Je moet uiteraard wel in de gaten houden of de speakers binnen redelijke marges passen in je luisterruimte en qua aansturing bij je versterker.

Binnen bepaalde prijsklassen, speelt de ene luidspreker wat homogener, de andere toont wat meer detail, de ander zet een holografisch plaatje neer,
dan andere gaat dieper in het laag en de andere heeft meer fijn-dynamiek  etc.

 

Het probleem is, dat vele audiofielen,  mieren##kers 🤫 (dit bedoel ik niet negatief)  en vele nog te veel vooroordelen hebben
m.b.t. een  bepaald merk of  teveel generaliseren en/of alle typen van een merk over 1 kam scheren.

 

Ik heb hier wel eens iemand over de vloer gehad, die figuurlijk gesproken, zijn walging uitsprak over mp3 en terwijl hij dit benoemde, een compliment
maakte, hoe fraai mijn set klonk, niet wetende dat ie gewoon naar nummers op spotity (mp3) aan het luisteren was.

Ik weet zeker dat lieden die hun afkeer voor een bepaald merk uitten, op vergelijkbare manier de plank mis kunnen slaan 🤭

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, VANZOMERENG said:

"moeite" hebben met B&W 

 

Ik snap daar ook niets van, het tegenovergestelde overigens ook niet. Wat is nu een B&W? Die kleine boekenkastdingetjes van hardboard of die bakbeesten in de studio?

 

Niet alleen binnen de audio wereld, mensen hebben er blijkbaar moeite mee iets te beoordelen voor wat het is zonder aanzien van omgeving of historie etc.

Link to comment
Share on other sites

Beetje een open deur, Gerrit.

Iedereen mag een mening hebben en uitspreken maar ik citeer voor het gemak maar even spido:

On 9/16/2010 at 3:42 AM, spido said:

Op een forum zoals dit geeft iedereen zomaar zijn mening.

Net alsof alle meningen gelijkwaardig zijn! :o

Het lijkt verd*rie wel een democratie, hear! :angry:

 

Natuurlijk zijn in werkelijkheid de meningen allesbehalve gelijkwaardig!

De ene mening is van véél groter belang dan de andere.

De ene mening is véél meer gebaseerd op kennis, inzicht en ervaring dan de andere.

En de mening van een gehoorgestoorde, een bejaarde, een popliefhebber, een jeugdig-onervarene, een hardcore heavy-metal maniac, een hardrock fan... kàn die er wel toe doen, gezien de onvermijdelijk opgedane gehoorschade?

De mening van een dronkaard of junk... is die van belang? Zij hebben immers een heel ander Idee van "De Werkelijkheid" dan de gewone, doorgesneden, altoos kliene burgerlijke burgermensen?

 

Een merk is een poging tot het vormen van een monopolie (alleen Shell mag shellbenzine verkopen) en dat kan simpelweg goud waard zijn. Coca-cola, Nike, Mercedes enz enz. Het creëren van het juiste imago is de kunst natuurlijk. Er zijn mensen die niet dood gezien willen worden met Sony ("Zo Nie") en er zijn mensen bereid 20K€ neer te tellen voor McIntosh maar een 1e klas Philips versterker is voor 1000€ simpelweg niet aan de man te brengen. Allemaal vrij irrationeel en bovendien flink onderhevig aan rages. Het is nu eenmaal menselijk gedrag en dus een onwrikbaar gegeven. Verstand legt het altijd af tegen gevoel.

Link to comment
Share on other sites

Niet audio gerelateerd, maar als je ooit een slechte ervaring hebt met een bedrijf, dan kan dat (bij mij) wel voor afkeer zorgen.

 

Zo kocht ooit een Fujifilm compact camera. Wel in de aanbieding, meen rond 300 euro met wat airmiles ipv 500 euro. Echter na ongeveer 2 jaar licht gebruik  (2 a 3 keer mee op vakantie. 1200 foto's mee gemaakt) ging ie (op vakantie in de UK nota bene ) stuk: "lens control error". Niets meer mee te beginnen.

 

Thuis gekomen googelen op de fout en wat blijkt; er zijn veel meer mensen met hetzelfde euvel. Zelfs binnen de garantie, maar dan meldt de fabrikant dat je de camera hebt laten vallen en erdus geen garantie geldt (laten maken is al gauw 200-250 euro). De meeste gedupeerden ontkennen dit. Maar Fujifilm geeft geen krimp. Vermoeden is dat men wel wist dat er een ernstig gebrek/zwak punt was aan dit model camera em het daarom bewust met korting op de markt gedumpt heeft.

 

https://duckduckgo.com/?t=ffnt&q=lens+control+error&atb=v204-1&ia=web

 

Voor mij nooit meer een Fujifilm....

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

De betaalde versie van Spotify is 320Kbit Ogg Vorbis. Hoor nauwelijks verschil met Flac.

B&W is een van de weinige fabrikanten.  de enige?, die de vervorming opgeeft van zijn luidsprekers. Dat zegt toch iets over de kwaliteit.  🙋🏻‍♂️  

 

https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-702-s2-loudspeaker

Harmonic distortion (second and third harmonics, 90dB, 1m): <1%, 86Hz–28kHz; <0.5%, 110Hz–20kHz. Impedance: 8 ohms nominal, 3.1 ohms minimum. 

Link to comment
Share on other sites

Met draaitafels en pick-up elementen heb je dat ook. Een moderne Direct Drive? Kan niks wezen. Wat een misvatting. Het klinkt juist vergeleken met die elastiekjes "precies"  Helemaal als je bedenkt hoeveel moeite sommige merken doen om de gelijkloop heel nauwkeurig te krijgen.  Een direct drive van 50K is natuurlijk wel goed 🤣 Mijn volgende cartridge wordt waarschijnlijk een Ortofon Quintet  Blue  🙋🏻‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Ik heb een vooroordeel tegen chinese merken.

Volvo
Lotus
Pirelli
LDV (leyland busjes)
MG
Motorola
GE huishoudelijke apparatuur
Engelse taxi
Cerruti
Club Med
Beide grote Milanese voetbalclubs en het Engelse Aston Villa

zo kunnen we nog wel even doorgaan

Link to comment
Share on other sites

Mijn reactie op de start post ook maar even hier geplaatst.

 

Quote

 

Ik werk veel met inbouw speakers en merk dat veel collega,s vaak wel een voorkeur hebben voor de B&W speakers.

Wat B&W namelijk erg goed doet is de voicing van de speaker. het maakt namelijk niet uit welke B&W je pakt ze hebben namelijk allemaal de zelfde handtekening die wel prettig in het gehoor ligt. Het is een wat warmere klank en met een wat aangezet laag.

Het is dus geen neutrale speaker en dat is nu precies wat veel audiofielen wel zoeken in een speaker.

Vandaar de afkeur.

 

Nu hebben we bij ons een aantal speakers gehad ter demo voor een klant en deze in een van de ruimtes opgesteld en daarna kon iedereen een wat schakelen tussen de diverse speakers. 

De B&W werd unaniem door iedereen als beste aangewezen.

Met name op het laag won de B&W en dat is toch wat de wouw ervaring geeft en veel mensen prettig vinden.

Zoek je echter 3D en detail dan zit dat laag een beetje in de weg en ja daar zijn veel audiofielen weer gevoelig voor.

 

Het is dus echt wel een goede speaker voor een breed publiek en dat is wat B&W graag doet namelijk speakers verkopen.

Het is dan dus zaak om te laten horen wat je klanten zoeken en wil je aantallen weg zetten moet je niet op de audiofiele markt mikken.

 

Ik kan me jou keuze dus goed voor stellen.

Ze zien er ook nog eens erg mooi uit dus voor in de woonkamer en voor dagelijks gebruik Prima speaker waar je lang naar kunt luisteren.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Seed7 said:

Volvo
Lotus
Pirelli
LDV (leyland busjes)
MG
Motorola
GE huishoudelijke apparatuur
Engelse taxi
Cerruti
Club Med
Beide grote Milanese voetbalclubs en het Engelse Aston Villa

zo kunnen we nog wel even doorgaan

Merken !...Niet fabrikanten die hun spul in China laten maken.🙃

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

Mijn reactie op de start post ook maar even hier geplaatst.

Wat B&W namelijk erg goed doet is de voicing van de speaker. het maakt namelijk niet uit welke B&W je pakt ze hebben namelijk allemaal de zelfde handtekening die wel prettig in het gehoor ligt. Het is een wat warmere klank en met een wat aangezet laag.

 

FF voor de duidelijkheid, de intentie van dit topic, is totaal NIET bedoeld om mijn eigen aankopen te verdedigen maar meer generiek

 

Ik begrijp wat je beschrijft maar dit verklaard nog niet de afkeur, die velen hebben met B&W.
B&W is namelijk niet uniek, door bepaalde types een extra "warm" karakter mee te geven door deze een lichte bult mee te geven
in het frequentiegebieden rond 100HZ, ik kan nog talloze andere voorbeelden van andere merken.

Verder is dit ook maar 1 van de vele aspecten, die uiteindelijk bepalend zijn voor de kwaliteit van een speaker.

 

Mijn B&W 702S2  klinken ook "warm"  en hebben inderdaad ook een lichte bult rond 100HZ, als je de metingen van diverse testen mag geloven,
niettemin klinken ze nog wat slanker en iets minder warm dan mijn vorige Dynaudio's.

Niettemin is het dan extra knap, dat ook bij wat luidere volumes, het hiero met mijn B&W  het gewoon retestrak blijft klinken
en ik totaal niet de indruk heb, dat bepaalde gebieden worden aangezet.

 

Wat m.i.z. wel het geval kan zijn is,  dat bij wat B&W-types (wellicht mede ook door de lichte bult bij 100hz) extra zorg nodig hebben bij plaatsing en
verder door hun grillige impedantieverloop extra gebaat zijn bij een last stabiele versterker met een wat hogere dempingsfactor.
Heb je dit soort zaken niet goed voor mekaar dan kan wellicht het resultaat (kwaliteit) tegenvallen en dan zijn een paar posters op diverse forums
en het navolgende sneeuwbal-effect voldoende om een bepaalde imago neer te zetten die niet terecht is.

 

Niettemin,  ik ben ook maar een mens en er zijn een aantal merken waar ik helemaal niks mee heb (ook niet zo erg dit ik ze haat)image.gif.a7cff5a163f6dd07ded99514fb3e22d3.gif
zonder enige valide reden.  Verder zijn er een aantal merken die bij mij een streepje voor, al is het alleen maar puur op uiterlijk gebaseerd.

 

 

 

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Mmm, ja sommige merken klinken niet zoals je verwacht of zelf zou willen horen - MyFi en dan kun je er een afkeer van krijgen. Tja afkeer. Kun je vooroordelen hebben bij een oplossing? Hifi-racisme? Als ik een luidspreker zie met veel conussen denk ik misschien al gaat dit goedkomen? Vaak moet je het gewoon eerst horen. Klinische apparatuur daar krijg ik wel een negatieve mening over. Maar dat moet je ook eerst horen en vastellen. En ja het uiterlijk moet je ook aanstaan op basis daarvan kun je een merk al afschrijven, even afgezien van de bouwkwaliteit. Het liefst zou ik iedereen Europese waar toewensen, want dat klinkt duurzamer dan het uit een ander land te importeren. Maar ja de prijs is ook een belangrijke factor voor de Nederlandse consument.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tubejack said:

Mijn volgende cartridge wordt waarschijnlijk een Ortofon Quintet  Blue 

Interessant Jack. Hoe kwam je op dit element? Door welk ondoorgrondelijke vooroordeel vermijdend proces heeft dit element doorlopen om het eindstation te kunnen halen? Ik heb een keer een Ortofon element gehoord en vond het nogal vlak klinken. En daarmee heb ik dus eigenlijk nooit verder gekeken naar andere elementen van het merk. Auw, auw. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Ivan10 said:

Interessant Jack. Hoe kwam je op dit element? Door welk ondoorgrondelijke vooroordeel vermijdend proces heeft dit element doorlopen om het eindstation te kunnen halen? Ik heb een keer een Ortofon element gehoord en vond het nogal vlak klinken. En daarmee heb ik dus eigenlijk nooit verder gekeken naar andere elementen van het merk. Auw, auw. 

 

Een van mijn 1e elementen was een Ortofon X5-MC.  Een  fijne cartridge die gewoon op een MM-ingang kon. De volgende stap was een Benz Ace M die was inderdaad nog beter, maar nu veel te duur geprijsd vind ik. Ik las laatst deze review [....] 

  • Detailed and precise presentation
  • Expressive dynamics
  • Easy to fit

  https://www.whathifi.com/reviews/ortofon-quintet-blue en dacht waarom niet?  Niet overdreven duur ook. 

Past goed in mijn Technics SL-1210GR.   

 

Volgens deze review:  "Energetic, powerful and rich-sounding" 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjI2NnugLfqAhXO16QKHf8iCBIQFjADegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fstereo-magazine.com%2Farchive%2Farticles%3Ftx_archive_pi1%5Baction%5D%3Ddownload%26tx_archive_pi1%5Barticle%5D%3D66660%26tx_archive_pi1%5Bcontroller%5D%3DArchive%26cHash%3Ddc3d77c0860cf03457d3a22325fe2b79&usg=AOvVaw0-7AHR07GGWuasVieIpPar

 

En volgens deze niet zo goed. Volgens mij ligt het hoe je het element gebruikt. Wel of geen step-up kan een wereld van verschil zijn. Denk zelf maar eens na waarom. Het begint volgens mij met de letter Z. 

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Lees vooral het laatste. Volgens meerdere bronnen is er nauwelijks verschil tussen een SL-1200GR en een topmodel de SL-1200G.  Voor een dubbeltje... Ok €1.300 nu.   Blauw is mijn lieveling  kleur 🙃

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Ivan10 said:

Interessant Jack. Hoe kwam je op dit element? Door welk ondoorgrondelijke vooroordeel vermijdend proces heeft dit element doorlopen om het eindstation te kunnen halen? Ik heb een keer een Ortofon element gehoord en vond het nogal vlak klinken. En daarmee heb ik dus eigenlijk nooit verder gekeken naar andere elementen van het merk. Auw, auw. 

 

Oja het ondoorgrondelijk vooroordeel ben ik nog vergeten.  Het zouden: "doorzak" elementen zijn. Niks van gemerkt. De laatste keer dat ik "doorgezakt" was is jaren terug in een kroeg 😬 Of een element vlak klinkt of niet, hangt ook af waarmee hij afgesloten wordt.  Voorbeeldje als ik mijn DL-103 afsluit met een weerstand dan klinkt het inderdaad wat slap. Gebruik ik een passende Denon step-up trafo, dan "beukt" het de kamer in.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tubejack said:

Het zouden: "doorzak" elementen zijn.

Jubilee en afgeleiden zijn/waren doorzakelementen. Mijn Jubilee's zijn uiteindelijk gewoon in de prullenbak beland. Die dingen zijn nooit 100% goed geweest en service nul.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...