Jump to content

Stands LS vullen met...


Buell
 Share

Recommended Posts

Mijn luidsprekers hebben holle stands, in de stands zit ook het filter gebouwd. 

 

Naar aanleiding van een idee van forumgenoot René N die zijn externe filter heeft afgevuld met zilverzand, lijkt het me geen gek idéé om mijn stands ook eens van zilverzand te voorzien.

 

Heeft iemand ervaring met het vullen van zijn luidsprekerstands ?

Wat is het effect en welk vulmatriaal is het meest gebruikt of het meest ideaal?

 

Na de post zie ik dat ik het in de verkeerde rubriek heb geplaatst, moest uiteraard in de rubriek luidsprekers komen.

Beheer kan get nog verplaatst worden ? 😔

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik ook zilverzand in mijn stands. Gewoon een of twee zakjes halen bij de G. Eerst het zand even in de zon laten drogen. Effect zal je zelf moeten vasstellen. Dit zijn van die tweaks, waarvan je mag verwachten dat ze "iets doen". 

Edited by audiovorden
Link to comment
Share on other sites

Ik lees ook wel dat daar vogelzand voor gebruikt word.
Ik denk zo dat de vastheid van het zand ook een rol speelt,hoe minder lucht hoe minder resonantie.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

I wonder, is filling the stands from my Accordo's a good idea, for example with ATACAMA ATABITES or birdsand?

 

Deze vraag bij Franco Serblin neergelegd. 

Ben benieuwd.

 

Als ze geen risico willen nemen zal het antwoord waarschijnlijk negatief zijn 😉

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Groovy said:

Een stuk goedkoper als je het daar koopt.

 

Ja, ik zie net wat ze voor een 7kg emmertje  atab... vragen, tussen de E45.- en $99.- 🤢 Gouwe handel, industrieel afval.

E45.---> 7kg of 55 kg

 

EDIT: als je nog iets zwaarders (nu lood schroot niet meer kan) wilt kun je naar magnetiet kijken, ook een toeslag materiaal voor zwaar beton. Is verkrijgbaar in korrelgrotes vanaf 0,5 mm en is straling werend.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Groovy said:

Atacama Atibites mooie naam voor vermalen kopspijkers.😀

 

wel verzinkt en/ of gecoat, je wil geen roest in een stands.

 

Net contact gehad met de leverancier van mijn luidsprekers, proberen zegt hij.

Toch leuk binnen een paar uur antwoord uit Italië.

 

En natuurlijk kan het, dat had ik zelf en vele van jullie ook al bedacht, maar dat een leverancier het ook bevestigt is leuk.

Eerst de harmonizers, daar een maandje of zo naar luisteren en dan wordt dit een volgend "'project"'

Link to comment
Share on other sites

Zeker leuk.

Doen wat je zelf wilt,maar is magnetiet geen optie.

Restafval dat zal wel niet behandeld zijn.
Hamonizers proberen,goed bezig.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Buell said:

wel verzinkt en/ of gecoat, je wil geen roest in een stands.

de randen van die luxe ponsdoppen verzinkt, denk je?

Als het zand waar je mee mengt droog is roest het ook niet (zo heel erg).

 

(In plaats van zand kun je ook hoog visceuze siliconen olie gebruiken, of zelfs een gel. Moet e.a. wel vloeistof dicht zijn.)

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet hoe het filter in de stand zit, maar ik zou erg uitkijken met geleidende materialen in een stand waar ook het filter zit. Voor je het weet heb je kortsluiting. Probeer dan iets met heel fijn grind.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruikte zilverzand van de Gamma om mijn audiorack plateau's te vullen. Ik deed het zand verwarmen in een pan op het fornuis zodat het kurkdroog was. En dan via een 8mm gaatje met een trechtertje vullen...Het liep erin als een zandloper.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Roots said:

Ik gebruikte zilverzand van de Gamma om mijn audiorack plateau's te vullen. Ik deed het zand verwarmen in een pan op het fornuis zodat het kurkdroog was. En dan via een 8mm gaatje met een trechtertje vullen...Het liep erin als een zandloper.

Dat lijkt me een goed plan 👌

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, leobus said:

Ik weet niet hoe het filter in de stand zit, maar ik zou erg uitkijken met geleidende materialen in een stand waar ook het filter zit. Voor je het weet heb je kortsluiting. Probeer dan iets met heel fijn grind.

groet,

Leobus

Ik zou dan het metalen opvulmiddel onderin de stand gebruiken, en dan verder afvullen met zilverzand.

Uiteraard ga ik het filter niet onderdompelen in metaal 😉.

 

Andere voorwaarde moet zijn dat alles er ook weer uit kan en mijn stands dan weer brandschoon  zijn.

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Ik gebruikte zilverzand van de Gamma om mijn audiorack plateau's te vullen. Ik deed het zand verwarmen in een pan op het fornuis zodat het kurkdroog was. En dan via een 8mm gaatje met een trechtertje vullen...Het liep erin als een zandloper.

 

Zoiets bedoel je....:

2006-okt-zand-erin.jpg

 

Ik heb dat ook met míjn rack gedaan....

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Roots said:

😆 Dan een deuvel erin meppen en klaar👌

 

Dat heb ik toen ook gedaan. En volgens mij heb ik toen óók de fout gemaakt door het zand wat aan te stampen en toen de duvel erin geslagen. Zodat het zand tóch weer een soort van vaste massa werd..... :huh:. Als het rack een keertje van zijn plaats gaat is dat ook iets wat ik ga checken: horen/voelen of het zand in die platen nog kan bewegen. Zo niet, duvel eruit, iets zand eruit halen en de duvel er opnieuw inslaan.... -_-

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, leobus said:

Ik weet niet hoe het filter in de stand zit, maar ik zou erg uitkijken met geleidende materialen in een stand waar ook het filter zit. Voor je het weet heb je kortsluiting. Probeer dan iets met heel fijn grind.

groet,

Leobus

Dat was bij mij ook de eerste gedachte, zand is niet geleidend, maar die ponsdoppen zijn wel degelijk een groot risico op onherstelbare schade.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, René N. said:

 

Dat heb ik toen ook gedaan. En volgens mij heb ik toen óók de fout gemaakt door het zand wat aan te stampen en toen de duvel erin geslagen. Zodat het zand tóch weer een soort van vaste massa werd..... :huh:. Als het rack een keertje van zijn plaats gaat is dat ook iets wat ik ga checken: horen/voelen of het zand in die platen nog kan bewegen. Zo niet, duvel eruit, iets zand eruit halen en de duvel er opnieuw inslaan.... -_-

 

Als je het daarna niet hebt aangevuld, dan zit er nog lucht in, en kan het zand verschuiven.

Je moet al gauw een paar keer na weer stampen iets bijvullen om het echt nokkie vol te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, dhfreakie said:

 

Als je het daarna niet hebt aangevuld, dan zit er nog lucht in, en kan het zand verschuiven.

Je moet al gauw een paar keer na weer stampen iets bijvullen om het echt nokkie vol te krijgen.

 

Had ik gedaan.... B). Een paar keer per plaat zelfs, met zo'n rubberen hamer op de zijkant geslagen. En het zelfs een nacht open laten staan, er komt dan nog een keertje om 03:00 uur een goederentrein langs en wordt het gratis nog een keertje geschud. :huh: :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...