Jump to content

AKAI GX 625


de Craen
 Share

Recommended Posts

Techneuten,

Ik ben een AKAI GX 625 aan het opknappen

Echter het volgende probleem

Bij een opname via de Source is alles goed 

Zet ik hem op tape geen geluid en uitslag

Een voorbespeelde band geeft  een heel laag niveau bij het afspelen

Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken

Het is wel op beide kanalen

Ik hoor het graag

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/29/2020 at 7:55 PM, de Craen said:

Techneuten,

Ik ben een AKAI GX 625 aan het opknappen

Echter het volgende probleem

Bij een opname via de Source is alles goed 

Zet ik hem op tape geen geluid en uitslag

Een voorbespeelde band geeft  een heel laag niveau bij het afspelen

Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken

Het is wel op beide kanalen

Ik hoor het graag

 

Bepaald geen techneut en het apparaat staat waarschijnlijk al bij Frank (heel verstandig) maar toch nog het volgende:

 

Als je aan het opnemen bent moet uiteraard de "record" toets rood oplichten; heb je wel signaal en uitslag als je de monitorschakelaar op 'source'; hebt staan en bij omschakelen naar "tape" (dat heette vroeger de nabandcontrole) geen signaal en de meters doen niks dan moet je wel controleren of de recording levels goed zijn ingesteld. Bij opname via microfoon zijn dat de grote ronde draaiknoppen en bij opname via cinch of DIN zijn dat de lager liggende schuifregelaars. (het staat op het deck aangegeven). Bij source geven de meters aan wat er aan de cinch of DIN ingang wordt aangeboden en bij tape geven de meters aan wat er op de band staat

Ik neem aan dat je de cinch-aansluitingen gebruikt en niet de 5-polige DIN aansluiting. In dat laatste geval kan het voorkomen dat je bij gebruik van een verloopsnoertje een onjuist snoertje hebt aangesloten.

 

Een voorbespeelde band die een heel laag uitgangsniveau laat zien?

-check of je datgene wat je hoort als muziek kunt herkennen, zo ja dan heb je waarschijnlijk een probleem wat je niet zo makkelijk oplost. (tenzij natuurlijk de tape slecht is opgenomen) Frank Oomen moet er dan waarschijnlijk aan te pas komen. Een kapotte GX-kop is meestal einde verhaal of alleen op te lossen door een tweede deck aan te schaffen en daar de kop uit te halen. Aan een AKAI GX-kop is nieuw niet meer te komen en degenen die er nog een hebben liggen zijn vrijwel nooit bereid die te verkopen. Ook Frank zal je daar waarschijnlijk niet aan kunnen helpen.

- hoor je de muziek 'achterstevoren' dan is de band waarschijnlijk verkeerd om opgespoeld en kun je proberen de band een slag te draaien om te kijken of dat een en ander oplost en zo ja, dan de band opnieuw maar gedraaid opspoelen.

Ook is het mogelijk dat je de band niet goed hebt omgelegd en de band niet juist langs de koppen geleid wordt. Dat kan makkelijk en luistert vrij nauw. Het is een vier-sporen deck en het signaal staat maar op een heel klein gedeelte van de tape. Het makkelijkst controleer je de positie door het deck liggend te gebruiken. Controleer ook of de tape helemaal vrij loopt van de spoelen. Een getordeerde 26cm spoel kan meestal maar het beste de vuilnisbak in.

 

PS, Indien je met de trackselector bijv het rechterkanaal uitschakelt dan geeft het deck het signaal van het linkerkanaal over beide kanalen weer . Dat kan wel eens handig zijn bij controle van de goede werking .

 

Overigens is zo'n AKAI GX625 best een goed deck dat uitstekend kan klinken. Veel succes er mee.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...